Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Jonta
Posts: 563
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

Ja, de blinkerne er veldig fine. Og deler man de, passer ytterdelen på den spesielle sokkelen foran.
Alternativet var å få to hele foran, ut av det som var brukbart. Og kjøpe f. eks. disse til å ha bak:
https://www.ebay.com/itm/173003472149?h ... Sw-mJhyw~w
Som er ganske fine, og billige.
Glassene på de orginale er sårbare, dvs. en liten krok som glasset er festa med, den ryker lett. Men glassene er billige hos Løvaas (som så mye annet) Det er samme som på Monster (eller var det bak på SS).
Jonta
Posts: 563
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

Så har jeg pussa felger og eiker. Det "nye" framhjulet, var vekldig bra, og trengte ikke så grundig rens. Men med bakhjulet var det litt jobb. Måtte bruke stålull, slipesvamp og dremel-stålbørste rundt eikefeste. Det var ikke så lett å komme til med dremel heller.
Så dukka det opp to løse eiker, på samme side, i samme retning og like ved hverandre. Så disse må skiftes ved neste dekkskift. Eiker har vel Kanskje Snellingen?
Navet foran er veldig bra. Men bak er noe av lakken flassa av. Jeg får se hva jeg kan gjøre med det ved neste dekkskift. Får prøve å skrape løs det som er løst, også flekke med sort lakk. det blir en skikkelig tolmodighets prøve tenker jeg, med alle eikene i alle retninger...
IMG_4036.JPG
IMG_4057.JPG
En annen ting jeg har tenkt å gjøre med sykkelen, er å legge opp en ny kabel, fra batteriet, til hovedlysene. Via en sikring (16A?), to releer eller et dobbeltrele. Og bruke kablene som nå kommer fra bryter'n på styret, som styrestrøm på releene.
Slik det er nå, går strømmen til dobble hovedlykter, oppom bryter'n på styret, i litt for tynne kabler. Ikkenoe releer.
Hva tenker ekspertene der ute om det?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4576
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Bikeridr »

Jeg anser meg selv som relativt begavet sånn teknisk sett. Om du kom rekende med en (gammel) skipsmotor i melkekasser og plastposer, tør jeg den påstand at jeg skulle klare å sette den sammen og få start.
Men ekene, og retning/plassering med "to rette og en vrang" som i en strikkeoppskrift på sykkelfelger.. Nei, da melder jeg pass :)
Lykke til og spennende å følge prosjektet :thumleft
Jonta
Posts: 563
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

Takk!
Ja, eiker er ikke så lett. Men å skifte to eiker, tenker jeg er grei skuring så lenge felgen er rett. Bare å stramme de til samme tonehøyde som de andre eikene av samme lengde. Som å stemme gitaren, omtrent. Samt kontrolere at felgen holder seg rett.
Jeg har tenkt å prøve meg på det gamle forhjulet som fikk seg en skikkelig trøkk i krasjen, etterhvert også. Men det har kast både til siden og opp/ned. Så det kan bli vrient.
Vi hadde en skikkelig Reodor Felgen type her på Nesodden. En Rommerud På Svestad. Han var veldig flink med eiker og slikt. Men han er gammel og skrøpelig nå desverre. Lillebroren hans holder fortsatt stand i det typiske Flåklypa verkstedet. Også en dyktig type, men jeg er usikker på om han fikser slike hjul...Vi får se.
Mulig jeg må dit med gaffelbrua mi, om jeg ikke klarer det selv.
User avatar
mekkern
Posts: 5137
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by mekkern »

Kan du ikke bare etterstramme de slakke eikene?
selv om det er noe kast i forhjulet så er det utrolig hva som kan rettes bare det ikke er bulker i felgbanen-og at ikke eikene er skadet/fastrustede...

Jeg har benyttet OEM strømnett som styrestrøm og egen kabel fra batteri OG en ny jording rett til ramme.
rett og slett brukt kabelsko i pærekoblingene og koblet disse til releeèr og derfra med nye til lyktene.
med H4 pærer er forresten dette et greit sett som man kan korte inn litt(inneholder alt en trenger)-https://www.biltema.no/bil---mc/bilbely ... 2000040790
Jonta
Posts: 563
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

Se der ja, takker for tips. Ekstra jording er nok også lurt ja.
De løse eikene i bakhjulet: Den ene sitter dønn fast, den andre fikk jeg løsna og er nå er uten gjenger.
Jonta
Posts: 563
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

Nå er coilene på plass, med rengjort brakett og skikkelig jording. Jeg har også bytta coilen til den fremre sylinderen. Så får vi se, men jeg tipper at elendig jording var problemet. Det var heller ikke noe hylse/avstandsstykke i gummiforinga hvor jordinga var festa.
IMG_3996.JPG
IMG_3669.JPG
IMG_4003.JPG
IMG_4006.JPG
Jeg har også åpna og rensa speedometerdrevet, og satt in nytt fett. Men jeg har vel hatt i for mye fett her også...får ta ut litt?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Jonta
Posts: 563
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

Da har jeg begynt på skjermer, sidedeksler, tanken og kåpedelene.
IMG_3711.JPG
De har endel skrammer og sår, både gamle og nye. Noe hellakering blir det ikke nå, men jeg ha finni både spray og "neglakk" på BT hvor fargen stemmer sånn passe. Skal ringe billakkspesialisten i Oslo i morgen å høre hva de har...
Det verste er den venstre kåpesiden. her blir det litt jobb, også litt sparkling, for her er det riper inn i plasten noen steder.
IMG_3713.JPG
På dette blidet kan man skimte at klarlakken har sprekkt over E750 klistremerket. Litt usikker om jeg må slipe helt ned til klistremerket, for å få dette bort. men merket kan fort få en skade. Så jeg tenkte å prøve med litt klarlakk på en flekk, og se hvordan det blir.
Ikke så lett å se sprekkene, men de går nedover, det er lettest å se de over det lyseblå 7 tallet.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Jonta on 14 Mar 2022 19:58, edited 1 time in total.
User avatar
KliffArne
Posts: 707
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by KliffArne »

Kjekt å se at det fremdeles er noen som skruer, og ikke bare sitter og skraper med pekefingeren på en skjerm =D>
Jonta
Posts: 563
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

KliffArne wrote: 02 Mar 2022 20:28 Kjekt å se at det fremdeles er noen som skruer, og ikke bare sitter og skraper med pekefingeren på en skjerm =D>
Ja, ikke sant, skikkelig morro er det også.
User avatar
Domino
Posts: 224
Joined: 16 Dec 2020 14:43
MC: 1992 Kawasaki ZX-6
2011 Triumph Tiger 800

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Domino »

Har du overveid å prøve å få tak i nye merker, så du kan omlakkere hele sykkelen? Det blir jo dyrere og mer jobb, men kanskje et framifrå resultat?
Jonta
Posts: 563
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

Joda, jeg har tenkt på det. Men det virker som om disse merkene er vanskelige å få tak i, og dyre. Skulle jeg ommlakkere, så tror jeg at jeg vil gå for den rød/hvite lucy explorer varianten. Men, det får ev. bli i framtia en gang.
I løpet av vintern har jeg gått glipp av to prosjekter på finn.no. Begge lucy explorer. Den ene var under kategorien gies bort, den andre ble solgt for 1000.- kr. Så mye muligheter kan dukke opp for den som følger godt med.
Jeg tror jeg får et godt resultat med litt sparkling og flekking. Dette skal desuten være en fin brukssykkel, ikke noe utstillingsobjekt.
Jonta
Posts: 563
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

Så er tia inne for å fjærne oljevarminga av forgasserne.
IMG_3717.JPG
Disse slangene er så i veien. Og jeg kjører ikke om vinter,n. Og jeg kjører heller ikke spesielt hardt. Så ising kommer neppe til å bli et problem. (ja dere får gjerne protestere, men..).
Hos Tess i Ski, fikk jeg laget til denne erstaningen. Det er en typisk hydralikk slange og er litt tjukk og gjenstridig, men det ble bra.
IMG_4194.JPG
Puss og sjekk av styret, det var bra.
IMG_4195.JPG
Nye og brukte deler. Forskjermen kjøpte jeg av en hyggelig fyr i Hellas. Nytt bakdrev, men jeg venter med å bytte til drivpakka jeg har nå er utslitt. Orginalt er 46T, det nye er 42T, så får jeg ned turtallet på motorvein :D
IMG_4199.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
mekkern
Posts: 5137
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by mekkern »

Problemet med ising er størst når det er fuktig luft og under 8-10+ oftest i sammenheng med lav jevn belastning..da er trykkfallet/temperatusfallet størst.
Tørr vinterluft har jeg ikke opplevd ising..
Men som oftest går det bra.
Jonta
Posts: 563
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

Javel. Uansett gasserne sitter oppunder tanken, bak oljekjøleren. Vil tro det går bra. jeg har aldri opplevd ising, heller ikke på bil.

Billakkspesialisten fikk ikke noe ut av fargekoden, så eg må møte opp med fargeprøve. så kunne de levere både spray og "negellakk"
Post Reply