2009 Yamaha YZF-R1

Prat om tung MC.
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: 2009 Yamaha YZF-R1

Post by Lord Erik »

bengtern wrote:du kan jo kjøpe 78 kw versionen, og når du får nok av det, får du de til å sette den opp :P vet ikke om det kommer mye avgifter på det jeg?
Det gjør det nok. ;-) Men til gjengjeld så får han sykkelen en del billigere i utgangspunktet.
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: 2009 Yamaha YZF-R1

Post by RH racing »

Lord Erik wrote:
bengtern wrote:du kan jo kjøpe 78 kw versionen, og når du får nok av det, får du de til å sette den opp :P vet ikke om det kommer mye avgifter på det jeg?
Det gjør det nok. ;-) Men til gjengjeld så får han sykkelen en del billigere i utgangspunktet.

men sånn det ser ut/så ut med avgifter kontra å kjøpe full effekt når jeg så på 1000ccm for noen år siden, ville det da vært billigere å kjøpe en fulleffekt og selv gjøre denne til 100hk og godkjenne, kontra kjøpe en 100hk og senere betale avgifter til full effekt.. da jeg så på dette så var det snakk om ZX10R...er en del år siden nå... så helt hvordan det blir med en R1 som har mere Hk i utgangspunktet vet jeg ikke...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: 2009 Yamaha YZF-R1

Post by Lord Erik »

Det er godt mulig. Slike ting skal det ikke lønne seg å gjøre i Norge. ;-)

Jeg så for eksempel på mulighetene for å kjøpe en CBR1000RR i Tyskland for så å omregistrere den i Norge. Det ble faktisk dyrere enn å kjøpe den i butikken her.
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: 2009 Yamaha YZF-R1

Post by RH racing »

Lord Erik wrote:Det er godt mulig. Slike ting skal det ikke lønne seg å gjøre i Norge. ;-)

Jeg så for eksempel på mulighetene for å kjøpe en CBR1000RR i Tyskland for så å omregistrere den i Norge. Det ble faktisk dyrere enn å kjøpe den i butikken her.
ja...så mye på brukt import en periode jeg og.. men med di syke avgiftene er det lite lønnsomt med alt arbeide + at er det no galt er det vansklig med garanti...
så også på sykkel fra usa (som faktisk er veldig billig) men i Norge får man ikke tatt inn nyere sykkler fra usa??? why???? potetland..
en kompis av meg bor i sverige.. hentet akurat inn en spell ny fulleffekt GSXR1000 ... ok.. her kommer prisen: 119000 ferdig regget i sverige...
nå vet ikke jeg hva prisene ligger på i sverige. men kontra norge er vel dette sykt billig? sykkelen hadde stått som demo model. aldri kjørt, men påkostet div undertray,diodelamper + + + + +
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: 2009 Yamaha YZF-R1

Post by Lord Erik »

Både Sverige og Danmark har vesentligt lavere skatter på kjøretøy enn Norge ja. Helt sprøtt egentlig. Jeg vurderer å kjøpe ny sykkel når jeg flytter til Danmark om et par år. Litt avhengig av hvordan 996en oppfører seg fram til den tid.
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: 2009 Yamaha YZF-R1

Post by RockeRolf »

Lord Erik wrote:Både Sverige og Danmark har vesentligt lavere skatter på kjøretøy enn Norge ja. Helt sprøtt egentlig. Jeg vurderer å kjøpe ny sykkel når jeg flytter til Danmark om et par år. Litt avhengig av hvordan 996en oppfører seg fram til den tid.
Sjekk ut danske priser på både bil og sykkel.
Du får en stygg overraskelse men blir kvitt noen illusjoner om norsk avgiftsnivå.
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: 2009 Yamaha YZF-R1

Post by RH racing »

jupp..danmark har nok desverre høyere avgifter enn Norge der ja...
snakket med en Russer her om dagen...trodde biler var billig der jeg.. men er jo syyyyykt dyrt...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Re: 2009 Yamaha YZF-R1

Post by Babelfisken »

RockeRolf wrote:Dagens R6, eller en hvilken som helst annen av dagens 600R går sikker ganske likt den Bugattigreia opp til 200 km/t. Et mere brukt hastighetsområde enn 0-250 reelle kilometer, så hva er poenget?

Fyren har års erfaring oppå en motorsykkel, og er garantert oppsatt med adskillig bedre ryggmargsreflekser i så henseende enn de aller fleste av de som kjører 1000R på gata i Norge.

Kjøp drømmesykkelen din du. 2009 R1 har en motorkarakteristikk som er mye mer egnet for daglig bruk enn de fleste 600R.
Skillet på fysisk størelse mellom 1000R og 600R er i dag marginalt så det er ihvertfall intet argument.

Denne diskusjonen og disse argumentene gikk også igjen for 10 år siden. Og dagens R6 er helt på høyde med en 98 R1, bare mye bedre på de aller fleste måter, så jeg skjønner ikke måten deres å argumentere på.
Hva er det som er så egnet med karakteristikken til en 1000cc? De er brutale, litt temmet av elektronikk på de lavere girene i de senere år. Morsomt at du nevner '98 R1, dagens 600 når ikke opp til knea en gang og nye 1000 ligger også et godt stykke bak det som fortsatt anses som noe av det mest brutale som er laget. Da snakker jeg om brutalitet i form av gassrespons og dreimomentkurve på lave gir.
Min påstand er at det er vel så ofte det enorme dreimomentet som dreper. Man anstrenger seg ikke akkurat for å nå 160km i timen i hvilket som helst gir, derfor er det antagelig vel så ofte et ubetenksomt øyeblikk som dreper som ren og skjær dumskap og overmot. Med en 600 må du ville og anstrenge deg for at det skal gå virkelig fort, men selv de holder jo lett følge med de fleste biler på toppgir så de har mer enn nok moment for dagligdags kjøring.
Å råde 20 åringer til "bare å bruke hue" er ikke akkurat hva jeg kaller å bruke hue, YMMV
knutk
Posts: 2382
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: 2009 Yamaha YZF-R1

Post by knutk »

Jim_89 spør om meningen om en flott sykkel.
Signaturen antyder at vedkommende er 20 år gammel, og "gubbene" hopper i stolen.
Hoppingen er velbegrunnet. Jim_89 må ikke ta det personlig, men uttalelsen.
Så det du skal fram til er at en 35-åring som er mindre veltrent klarer å kjøre sterkere sykler ?
indikerer at han ikke har fattet poenget.

Å "temme" en stor R sykkel er som å kontrollere en handgranat. Mange av de som rynker på panna, "gubbene", har vært med på dette før, sett kompiser drept eller lemlestet, og blir bekymret når de gjenkjenner faktene fra en nybegynner. Ja jeg sier nybegynner selv om det nevnes erfaring med cross/enduro. Det er forskjell på å styre en skilpadde og en rasehest (jada, man kan alltid diskutere om hurtigheten på disse, men det er ikke poenget).
Problemet ligger ikke i motorikken, om man greier å handtere børsa eller ikke. Problemet ligger i selvbeherskelse, og her stiller en 20-åring med handikapp.

Nåvel, jeg tipper Jim_89 gir bæng i hva fosilene (en gruppe som også undertegnede tilhører) mener om å velge R-sykkel, strengen dreier seg hvilken sykkel han skal velge, ikke om hvorvidt han skal velge. Derfor vil han trolig velge det i alle fall, og butikken selger til alle som betaler.

Mitt bidrag til å gjøre at Jim_89 kan bli en gammel mann, for det er det "gubbene" ønsker å formidle, selv om teksten kan virke litt hard, er å henstille Jim_89 til å følge hvisse gyldne regler som han lover seg selv aldri å bryte.

- Kjør aldri forbi i yttersving, uansett situasjon.
- Kjør ikke forbi mer enn to biler på en gang.
- Kjør aldri forbi en bil på en strekning hvor det er mulig for forankjørende bil å gjøre en venstresving (til sidevei, parkeringsplass etc).
- Ligg bak en bil i noen sekund før du kjører forbi, slik at føreren får mulighet til å se at du kommer.
- Ikke kjør forbi om der kommer trafikk imot, uansett.
- Hold alltid god avstand til biler foran, også om du tenker på å kjøre forbi.

Ovennevnte regler kan selvsagt diskuteres, og man kan diskutere om det er riktige punkt eller ikke. Det vesentlige er ikke om det er akkurat punktene over som følges, men at Jim_89 lager regler for seg selv, som virker fornuftig for han selv, hva de måtte være, og følger de 110% slavisk, selv om lysten og fristelsene sier noe annet.
Problemet når man er 20 er at man har alle svarene, og er generelt uovervinnelig.
Så, kjære Jim_89. Selv om formaningene fra fosilene virker tøysete og masete, kan du være så snill å følge dem, om ikke annet for å få ”gubbene” til å holde kjeft. Pls?
inunf
Posts: 4924
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: 2009 Yamaha YZF-R1

Post by inunf »

Nå synes jeg du er litt streng her. Jeg er 21 år og jeg kjører litersykkel. Har ikke drept meg enda. Men så har jeg gått gradene også, og har få illusjoner om egne ferdigheter.
User avatar
Biffig
Posts: 17
Joined: 08 Jul 2009 10:35
MC: Gixxer 750 K8
Location: Nesbyen

Re: 2009 Yamaha YZF-R1

Post by Biffig »

inunf wrote:Men så har jeg gått gradene også, og har få illusjoner om egne ferdigheter.
Det tenkte jeg også før jeg trynet ;-) Men det er ikke lett for unge folk å se sine begrensninger før de går på en smell, og da er det ofte for sent.
Hvis du er 21 år så har ikke hjernen din utviklet seg helt ut ift. å tenke konsekvenser og se egne begrensninger. Det er er jo allmenskunnskap hos alle som har litt greie på psykologi. No affence! Mest sannsynlig klarer du deg fint, men det er veldig mye større sjanse for at du ikke gjør det, sammenlignet med en 40 åring.
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: 2009 Yamaha YZF-R1

Post by RH racing »

men nå er det vel også i følge statistikken til If at 600 sykklene er høyest representer i singel ulykker. dvs utforkjøringer + div. leste dette på bike forumet for en stund siden. at liter sykkelen akselerer fortere en halvliteren (pinte) er greit nok, men er skjeldent ved akselerasjon di fleste ulykker skjer.. vil vel heller tro dette er ved høy hastigheter i svinger og når sjåføren stivner og selv ikke klarer svingen. hadde vi bodd i ett lande med fri fart ville nok liter sykklene dominert mere pga høy hastighet.. vil nok tror en R6 og R1 er like gode for deg. så kjøp deg det du vil og føler for sier jeg.. bruker du huet så blir du ikke statistikk... ofte turer til banekjøring roer ned kjøringen på veien (litt)....
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
Biffig
Posts: 17
Joined: 08 Jul 2009 10:35
MC: Gixxer 750 K8
Location: Nesbyen

Re: 2009 Yamaha YZF-R1

Post by Biffig »

Det har sikket noe med at de fleste som kjører 600 er unge, mens de gamle og erfarene kjører 1000. Trur nok ulykkesstatestikken hadde slått i taket, hvis alle unge som kjører 600 hadde kjørt 1000. De fleste gangene jeg har vært nær å miste kontrollen, så er det fordi jeg kommer fortere opp i fart enn det jeg regner med. Jeg har opplevd å få sladd forbi biler i forbikjøring og uforutsette forhjulsløft til feil tid. Og jeg kjører en relativt slapp 750 :roll: . Slike problemstillinger er man definetivt mere utsatt for jo mere effekt man har. Og hvis man har det, bør man ha litt erfaring for å kunne håndtere slike ubehagligheter.
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: 2009 Yamaha YZF-R1

Post by RH racing »

Biffig wrote:Det har sikket noe med at de fleste som kjører 600 er unge, mens de gamle og erfarene kjører 1000. Trur nok ulykkesstatestikken hadde slått i taket, hvis alle unge som kjører 600 hadde kjørt 1000. De fleste gangene jeg har vært nær å miste kontrollen, så er det fordi jeg kommer fortere opp i fart enn det jeg regner med. Jeg har opplevd å få sladd forbi biler i forbikjøring og uforutsette forhjulsløft til feil tid. Og jeg kjører en relativt slapp 750 :roll: . Slike problemstillinger er man definetivt mere utsatt for jo mere effekt man har. Og hvis man har det, bør man ha litt erfaring for å kunne håndtere slike ubehagligheter.
men om du vet sykkelen vil løfte og når den vil løfte er jo mere en læringsak enn at han BØR kjøre en 600... 600 og slipper om man gasser brått eller gasser hardt i sving etc... men som jeg sa lengre opp her.. kjøp en R1 og plomber den til 100hk første året...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: 2009 Yamaha YZF-R1

Post by Lord Erik »

Jeg tror dette er en diskusjon som kunne vart i det uendelige. ;-) I bunn og grunn må vi ganske enkelt anta at trådstarter kjenner seg selv godt nok til å selv kunne vurdere om han er moden nok for en R1.
Post Reply