Dagens Avis-utklipp

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Tommas »

Okda wrote:- når du er 14 er du ikke ansvarlig på en slik måte at du kan bli straffedømt. Nå du da blir 16 så blir du noe mer ansvarlig, men ikke mer ann at de som er inn under asylinstituttet forblir der til du blir 18. Da er du voksen og ansvarlig for alt du sier og gjør - har du løyet når du var 14 så skal du da oppklare løgnen slik at du ikke får noen fordeler du ikke skulle hatt. Gjør du ikke det blir du ansvarlig for de eventuelle ulovligheter du gjør. Merkelig at ikke lovene skal gjelde for denne utlendingen hvis det er sånn at han har løyet på navn og opprinnelse. .

Jeg synes i alle fall folk skulle slippe unna med det om de var 14 når de kom hit, ikke bare få utsatt straff (om jeg leser deg rett?). Den risken synes jeg det er helt greit at vi tar. Skulle ikke forundre meg om det er lettere å integrere en 14 åring enn en 44 åring også, men det er ren gjetting.

Om det skal gjelde i akkurat denne saken er jo også et spørsmål, men jeg var mest overrasket over at det ikke var noen nedre aldersgrense i det hele tatt. Over 18 år og bevisene er gode nok i en rettssal så synes jeg ikke det er noe galt i at lovene følges.
User avatar
Palma
Posts: 4749
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Palma »

En spesiell sak dette her. jeg for min del har lært noe av dette. jeg skal IKKE mene ting og ytre min mening så fort ut ifra hva som står sies i media første dagen og de påfølgende dager på sosiale medier. Det har kommet frem i ettertid at denne 14-åringen har underveis sendt penger til Djibouti, vært president i en eller annen organisasjon i Djibouti, hans far sa noe, osv osv.
At enkelte tidligere stortingsrepresentanter på skitur ikke husker og tenker at dette er en konsekvens av tidligere vedtak er jo litt artig. Men nå skal saken prøves for domstolen. Endel av juryen som herjer i kommentarfelter og på sosiale medier har vel avsagt dom allerede. Denne skal få bli her.
Er det ting vi ikke vet? Kommer alt frem i pressen? Er karen en luring som har gått under radaren?
Saken er ikke ny, den er jobbet med lenge...
Nei jeg forsvarer ikke handlingsmåtene til -, eller Listhaug på noen måte, Jeg liker hverken ho eller politikken det aller minste.
Men saken tror jeg er litt mer kompleks.
Hvor lang foreldelsestid skal det være i andre saker ? Domstolen har et ansvar for å finne ut ting her, og det gjør de nok.

Men det blir jo noen sider med PMS-aktivitet på forumet da \:D/
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Tommas »

Palma wrote:En spesiell sak dette her. jeg for min del har lært noe av dette. jeg skal IKKE mene ting og ytre min mening så fort ut ifra hva som står sies i media første dagen og de påfølgende dager på sosiale medier.
Det var et meget godt råd :thumleft
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by tshansen »

Tommas wrote:....
Denne må du nødt å se Tommas... Også se alle filmene. http://www.anonews.co/pentagon-video-leaked/

Det er tydeligvis mye aktivitet om dagen, kanskje de håper på at trumpen skal avsløre noe?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by DrGreve »

Palma wrote:En spesiell sak dette her. jeg for min del har lært noe av dette. jeg skal IKKE mene ting og ytre min mening så fort ut ifra hva som står sies i media første dagen og de påfølgende dager på sosiale medier. Det har kommet frem i ettertid at denne 14-åringen har underveis sendt penger til Djibouti, vært president i en eller annen organisasjon i Djibouti, hans far sa noe, osv osv.
At enkelte tidligere stortingsrepresentanter på skitur ikke husker og tenker at dette er en konsekvens av tidligere vedtak er jo litt artig. Men nå skal saken prøves for domstolen. Endel av juryen som herjer i kommentarfelter og på sosiale medier har vel avsagt dom allerede. Denne skal få bli her.
Er det ting vi ikke vet? Kommer alt frem i pressen? Er karen en luring som har gått under radaren?
Saken er ikke ny, den er jobbet med lenge...
Nei jeg forsvarer ikke handlingsmåtene til -, eller Listhaug på noen måte, Jeg liker hverken ho eller politikken det aller minste.
Men saken tror jeg er litt mer kompleks.
Hvor lang foreldelsestid skal det være i andre saker ? Domstolen har et ansvar for å finne ut ting her, og det gjør de nok.

Men det blir jo noen sider med PMS-aktivitet på forumet da \:D/
Og nettopp derfor er organisasjoner som NOAS viktig for å sikre en rettferdig behandling.
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Tommas »

LordShaft wrote:
Tommas wrote:....
Denne må du nødt å se Tommas... Også se alle filmene. http://www.anonews.co/pentagon-video-leaked/

Det er tydeligvis mye aktivitet om dagen, kanskje de håper på at trumpen skal avsløre noe?

Jeg har hatt en uendelig lang rekke diskusjoner med en ihuga konspirasjonsfan om akkurat dette emnet, så jeg tror jeg er mett. I antall er det overveldende mengde bevis for at alt skjedde omtrent slik den offisielle versjonen er, og det støttes opp av flertallet av vitner, filmer og tekniske bevis. Det finnes alltid noen som fortsatt aldri vil tro på en offisiell versjon, grave opp alternative ting og feks tror USA ikke landet på månen (mange av disse er artig nok 9/11 skeptikere også..). Da må man bare innse at man ikke kan vinne, og la det ligge.

Alt er ikke svart/hvitt her i verden, men at 9/11 var en inside jobb med droner og kontrollerte rivninger tror jeg hører hjemme i tralalla-land 8)
User avatar
jhn
Posts: 2065
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by jhn »

Okda wrote:- når du er 14 er du ikke ansvarlig på en slik måte at du kan bli straffedømt. Nå du da blir 16 så blir du noe mer ansvarlig, men ikke mer ann at de som er inn under asylinstituttet forblir der til du blir 18. Da er du voksen og ansvarlig for alt du sier og gjør - har du løyet når du var 14 så skal du da oppklare løgnen slik at du ikke får noen fordeler du ikke skulle hatt. Gjør du ikke det blir du ansvarlig for de eventuelle ulovligheter du gjør. Merkelig at ikke lovene skal gjelde for denne utlendingen hvis det er sånn at han har løyet på navn og opprinnelse. .
Ved første gjennomlesning ser jo dette fornuftig ut ... men når vi vet at så godt som alle lovbrudd, også alvorlig voldskriminalitet har foreldelsesfrist, så kanskje ikke likevel ...?
Om du gjør deg skyldig i noe voldsgreier når du er 14, og det går 20 år er du ikke mindre skyldig ... du har i mellomtiden vært 16, 18 og 21, og blitt ansvarlig for alt du sier og gjør, men slipper likevel unna ... ser du noe misforhold her i reaksjonen fra myndighetene?
Bjerknez

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Bjerknez »

holocaust er vel også en ting noen ikke tror helt på skjedde...
ganske spesielt, men jeg tror at disse menneskene er såpass innrøyka at de fleste av oss ville tapt en debatt...
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Okda »

jhn wrote:
Okda wrote:- når du er 14 er du ikke ansvarlig på en slik måte at du kan bli straffedømt. Nå du da blir 16 så blir du noe mer ansvarlig, men ikke mer ann at de som er inn under asylinstituttet forblir der til du blir 18. Da er du voksen og ansvarlig for alt du sier og gjør - har du løyet når du var 14 så skal du da oppklare løgnen slik at du ikke får noen fordeler du ikke skulle hatt. Gjør du ikke det blir du ansvarlig for de eventuelle ulovligheter du gjør. Merkelig at ikke lovene skal gjelde for denne utlendingen hvis det er sånn at han har løyet på navn og opprinnelse. .
Ved første gjennomlesning ser jo dette fornuftig ut ... men når vi vet at så godt som alle lovbrudd, også alvorlig voldskriminalitet har foreldelsesfrist, så kanskje ikke likevel ...?
Om du gjør deg skyldig i noe voldsgreier når du er 14, og det går 20 år er du ikke mindre skyldig ... du har i mellomtiden vært 16, 18 og 21, og blitt ansvarlig for alt du sier og gjør, men slipper likevel unna ... ser du noe misforhold her i reaksjonen fra myndighetene?

Forskjellen er jo at denne "svindelen" fortsetter jo. Kjøper du tobakk når du er 14 så er du strafferegning ikke ansvarlig - heller ikke når du passerer 16 og 18 for den forseelsen. Den er utført når du ikke er ansvarlig.

Denne svindelen - HVIS DET ER SVINDEL ETTER AT RETTEN HAR TALT - fortsetter og fornyes hver dag den ikke avsløres. Han skulle ikke vært Norsk statsborger i dag, i går, heller ikke når han var sykemeldt for ett år siden eller når han var hos doktoren for 10 år siden, når han gikk på skole.

Fra han ble 18 og for hver dag som går fornyes svindelen fordi han lever på en løgn og utnytter rettigheter han egentlig aldri skulle hatt, dette blir derfor ikke foreldet.

Dette er fortsatt forutsatt at han ikke har fortalt sannheten nå han kom til landet og har fått alle rettighetene på falsk grunnlag. Er han fra Somalia med rettigheter så skal han selvfølgelig ha disse fortsatt!
OkDa
Fjr 1300
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Tommas »

Jeg så dette nevnt før, virker jo noe tvilsomt. Men denne saken er vel så betent at det blir nok både en og to runder i retten og da får vi tror at dommen til slutt er rettferdig. Hva det nå enn måtte bli.
Mahamud tror ikke noe på at hans avdøde far i intervju med UDI skal ha bekreftet at kommer fra Djibouti og betvilt at Mahad Abid Mahamuder det riktige navnet.
User avatar
jhn
Posts: 2065
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by jhn »

Okda wrote:
jhn wrote:
Okda wrote:- når du er 14 er du ikke ansvarlig på en slik måte at du kan bli straffedømt. Nå du da blir 16 så blir du noe mer ansvarlig, men ikke mer ann at de som er inn under asylinstituttet forblir der til du blir 18. Da er du voksen og ansvarlig for alt du sier og gjør - har du løyet når du var 14 så skal du da oppklare løgnen slik at du ikke får noen fordeler du ikke skulle hatt. Gjør du ikke det blir du ansvarlig for de eventuelle ulovligheter du gjør. Merkelig at ikke lovene skal gjelde for denne utlendingen hvis det er sånn at han har løyet på navn og opprinnelse. .
Ved første gjennomlesning ser jo dette fornuftig ut ... men når vi vet at så godt som alle lovbrudd, også alvorlig voldskriminalitet har foreldelsesfrist, så kanskje ikke likevel ...?
Om du gjør deg skyldig i noe voldsgreier når du er 14, og det går 20 år er du ikke mindre skyldig ... du har i mellomtiden vært 16, 18 og 21, og blitt ansvarlig for alt du sier og gjør, men slipper likevel unna ... ser du noe misforhold her i reaksjonen fra myndighetene?

Forskjellen er jo at denne "svindelen" fortsetter jo. Kjøper du tobakk når du er 14 så er du strafferegning ikke ansvarlig - heller ikke når du passerer 16 og 18 for den forseelsen. Den er utført når du ikke er ansvarlig.

Denne svindelen - HVIS DET ER SVINDEL ETTER AT RETTEN HAR TALT - fortsetter og fornyes hver dag den ikke avsløres. Han skulle ikke vært Norsk statsborger i dag, i går, heller ikke når han var sykemeldt for ett år siden eller når han var hos doktoren for 10 år siden, når han gikk på skole.
Fra han ble 18 og for hver dag som går fornyes svindelen fordi han lever på en løgn og utnytter rettigheter han egentlig aldri skulle hatt, dette blir derfor ikke foreldet.


Dette er fortsatt forutsatt at han ikke har fortalt sannheten nå han kom til landet og har fått alle rettighetene på falsk grunnlag. Er han fra Somalia med rettigheter så skal han selvfølgelig ha disse fortsatt!
Det samme må vel kunne sies om en som skjuler sin voldelige fortid ... han mottar lønn og sosiale ytelser han ikke skulle hatt. Kanskje han har en jobb som krever vandelsattest. Kanskje det ligger et offer et sted som skulle hatt oppreisning. Kanskje han jobber i en ikke-volds organisasjon som mottar statsstøtte.
Det må vel også være å leve på en løgn?
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Tommas »

Etter dagens lover har Okda rett, det er slik det praktiseres, uten noen foreldelse. Uansett når det oppdages står du i fare for å fratas statsborgerskapet, også uansett hvor gammel du var da du løy eller hvor lang tid det har gått. Så akkurat det er oppgjort og vedtatt, av stortinget til og med 8)

Mitt spørsmål (som jeg også svarer på :lol: ), er om det også skal gjelde når det skjedde som barn? Jeg synes ikke det. For meg virker det urimelig i så viktige saker å plutselig tillegge barn samme ansvar som voksne når det ikke gjøres i andre lover. For alt vi vet kan ha blitt truet/veilledet av familie eller foreldre, ikke så lett å stå imot som 14-åring. Så er vi uenige om det, det er jo greit 8)

At man skal ha "fritt" inntil man blir voksen, for så å plutselig bli juridisk ansvarlig for noe man gjorde som barn (feks løy om hvor man kommer fra), det er vel et juridisk prinsipp som ikke finnes noe sted? Enten er man juridisk ansvarlig når lovbruddet skjedde, eller ikke. Juridisk ansvarlighet og/eller lover har ikke tilbakevirkende kraft (kanskje med unntak av landsvikeroppgjøret, men det er over for lenge siden).

I dette tilfellet blir det kun grubling på roteloftet, eller evt om kommende forandringer, for slik det er nå så dømmes barn som voksne når det gjelder statsborgerskap gitt på falskt grunnlag.
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Okda »

Tommas wrote:Etter dagens lover har Okda rett, det er slik det praktiseres, uten noen foreldelse. Uansett når det oppdages står du i fare for å fratas statsborgerskapet, også uansett hvor gammel du var da du løy eller hvor lang tid det har gått. Så akkurat det er oppgjort og vedtatt, av stortinget til og med 8)

Mitt spørsmål (som jeg også svarer på :lol: ), er om det også skal gjelde når det skjedde som barn? Jeg synes ikke det. For meg virker det urimelig i så viktige saker å plutselig tillegge barn samme ansvar som voksne når det ikke gjøres i andre lover. For alt vi vet kan ha blitt truet/veilledet av familie eller foreldre, ikke så lett å stå imot som 14-åring. Så er vi uenige om det, det er jo greit 8)

At man skal ha "fritt" inntil man blir voksen, for så å plutselig bli juridisk ansvarlig for noe man gjorde som barn (feks løy om hvor man kommer fra), det er vel et juridisk prinsipp som ikke finnes noe sted? Enten er man juridisk ansvarlig når lovbruddet skjedde, eller ikke. Juridisk ansvarlighet og/eller lover har ikke tilbakevirkende kraft (kanskje med unntak av landsvikeroppgjøret, men det er over for lenge siden).

I dette tilfellet blir det kun grubling på roteloftet, eller evt om kommende forandringer, for slik det er nå så dømmes barn som voksne når det gjelder statsborgerskap gitt på falskt grunnlag.
Han fikk jo ikke pass når han var 14 og kom til landet? Sansynligvis ikke før lenge etter at han var passert 18 og ble myndig... Ble ikke denne løgna gjentatt når han ble vurdert for å bli norsk statsborger? Det er jo ikke automatikk i dette? Dette vet jeg ikke men antar at det er en prosesss som skal gjennomføres?
OkDa
Fjr 1300
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Okda »

Tommas wrote:Etter dagens lover har Okda rett, det er slik det praktiseres, uten noen foreldelse. Uansett når det oppdages står du i fare for å fratas statsborgerskapet, også uansett hvor gammel du var da du løy eller hvor lang tid det har gått. Så akkurat det er oppgjort og vedtatt, av stortinget til og med 8)

Mitt spørsmål (som jeg også svarer på :lol: ), er om det også skal gjelde når det skjedde som barn? Jeg synes ikke det. For meg virker det urimelig i så viktige saker å plutselig tillegge barn samme ansvar som voksne når det ikke gjøres i andre lover. For alt vi vet kan ha blitt truet/veilledet av familie eller foreldre, ikke så lett å stå imot som 14-åring. Så er vi uenige om det, det er jo greit 8)

At man skal ha "fritt" inntil man blir voksen, for så å plutselig bli juridisk ansvarlig for noe man gjorde som barn (feks løy om hvor man kommer fra), det er vel et juridisk prinsipp som ikke finnes noe sted? Enten er man juridisk ansvarlig når lovbruddet skjedde, eller ikke. Juridisk ansvarlighet og/eller lover har ikke tilbakevirkende kraft (kanskje med unntak av landsvikeroppgjøret, men det er over for lenge siden).

I dette tilfellet blir det kun grubling på roteloftet, eller evt om kommende forandringer, for slik det er nå så dømmes barn som voksne når det gjelder statsborgerskap gitt på falskt grunnlag.
Det er jo faktisk ikke det at han løy når han kom - det er det at han at han ved å lyve fremstod som at han kom fra ett land med forfølgelse og det som verre er. Han løy fordi han ville tjene på dette og som 14 åring hadde ingen reagert på dette hvis han hadde sagt sannheten når han ble 18 - ingen reaksjoner! Han hadde bare blitt hjulpet hjem til Djiboui hvor han hører hjemme.... Når han fortsetter løgna etter at han fylte 18 blir det svindel.......

Fortsatt forutsatt at vi diskuterer at han løy og ikke kom fra Somalia som han sier....
OkDa
Fjr 1300
User avatar
jhn
Posts: 2065
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by jhn »

Tommas wrote:Etter dagens lover har Okda rett, det er slik det praktiseres, uten noen foreldelse. Uansett når det oppdages står du i fare for å fratas statsborgerskapet, også uansett hvor gammel du var da du løy eller hvor lang tid det har gått. Så akkurat det er oppgjort og vedtatt, av stortinget til og med 8)

Mitt spørsmål (som jeg også svarer på :lol: ), er om det også skal gjelde når det skjedde som barn? Jeg synes ikke det. For meg virker det urimelig i så viktige saker å plutselig tillegge barn samme ansvar som voksne når det ikke gjøres i andre lover. For alt vi vet kan ha blitt truet/veilledet av familie eller foreldre, ikke så lett å stå imot som 14-åring. Så er vi uenige om det, det er jo greit 8)

At man skal ha "fritt" inntil man blir voksen, for så å plutselig bli juridisk ansvarlig for noe man gjorde som barn (feks løy om hvor man kommer fra), det er vel et juridisk prinsipp som ikke finnes noe sted? Enten er man juridisk ansvarlig når lovbruddet skjedde, eller ikke. Juridisk ansvarlighet og/eller lover har ikke tilbakevirkende kraft (kanskje med unntak av landsvikeroppgjøret, men det er over for lenge siden).

I dette tilfellet blir det kun grubling på roteloftet, eller evt om kommende forandringer, for slik det er nå så dømmes barn som voksne når det gjelder statsborgerskap gitt på falskt grunnlag.
Ja, han har rett, det er det som er problemet .... ikke at han rett (joda, det også :lol: ) men at loven er som den er.
Men jeg tror ikke loven er absolutt og helt kompromissløs, den sier " ... statsborgerskap kan tilbakekalles ..." ikke "skal"
Om det hadde eksistert en smule velvilje, tror jeg også det hadde vært muligheter.
Post Reply