Med ny adventure bike i hus var lysten til å komme seg på eventyr stor og søknad ble lagt inn i heimen i løpet av ferien. Dato ble satt og utstyr ble gjennomgått. Det var vel omtrent så langt planen strakk seg før reisefølge ble etterlyst på forumet. Gleden var stor da Knutk meldte sin interesse.
Tanken var å ikke bare introdusere sykkelen for naturen men også teltet som ble kjøpt inn i løpet av våren. Værmeldingen lovet mye regn første døgnet og muligens også dag to, men så skulle det være opphold. Beslutningen til å bestille hytte første natt ble dermed tatt, men når vi først var i gang med hyttebestilling tok reisefølget seg av resten av nettene også og telt ble dermed overflødig og er fortsatt like ubrukt.
Oppmøte ble tirsdag på Lier 09:00. Begge var like turklare og punktlige så kursen var derfor snarlig satt mot sydlig startpunkt av Norske TET ved Finnskogen som nok var det mest kjente området for begge, takket være tidligere GIØ turer. Vi ankom startpunktet et sted mellom 11 og 12 og nå startet det virkelige eventyret. Ut på grus. Noen av veiene kjente vi igjen, mens andre var mindre kjente.

Underlaget ble litt dårligere og før vi visste ord av det var vi kommet hit.

Ikke rart alle lander i denne rundkjøringa når den ligger midt i TET løypa. Men da måtte det selvfølgelig dokumenteres.
Turen gikk videre og middag ble inntatt på Elverum. Ingen elgeburger men kjøttkaker og en elgekarbonade ble det mens vi kunne kikke ut på regnværet som nå skulle holdes mer eller mindre kontant frem til vi ankom hytta på Sjusjøen i 22 tia på kvelden.

Det viste seg at turkameraten ikke hadde kommet like godt ut av forhandlingene med frua, han hadde fått plikter i heimen på kommende lørdag og hadde lagt opp til å klare over TET på 4 dager (inklusive veien opp til start). Men innstilt på å få full valuta med hele løypa var han, og dermed var strekkene mellom hyttene ambisiøse. Det viste seg også i ankomst-tidspunktene våre. Hver kveld ringte vi campingen og varslet sen ankomst som skulle vise seg å veksle mellom 20:30 til 22:00.
Vi syntes sykkelen var skitne etter dag en, men nå ble de brukt til hva de var ment for:)

Men det var en som lurte på hvor det var blitt av «gullet» hans…

Vi var litt sent i gang dag to, men var på veien et sted mellom 10 og 11. Vi trottlet tilbake til sporet fra Sjusjøen og var i gang igjen. Regnværet var ikke helt ferdig med oss, men var beskjedent sammenlignet med første dagen.
Det er noen naturperler som bare dukker opp rundt en sving. Vi kom opp en bakke og det var som vi kjørte rett inn i et vann. Her ble det stopp, primusen kom frem og snart var kaffen klar.

Per Gynt veg dukket opp. Her var det nok av turister og en kassebil av en nederlender som bestemte seg for å forsøke å «krokke» meg av veien. Her skulle ingen forbi. Det skal i samme munnfull nevnes at vi kjørte hensynsfullt gjennom hele turen. Ikke noe villmannskjøring her nei og like flinke var vi til å fore alle bomveiene vi møtte (er jo imponerende hvor mange grusveier som vedlikeholdes rundt omkring). Per Gynt hadde et par avstikkere på lager. Vi kom til en grind som vi pent lukket etter oss etter passering. Smilene sto bredt da vi nå nærmet oss virkelig kjekke veier.

Lite tenkte vi på konsekvensene av to dagers regn, men det skulle vi snart oppdage. Vi møtte turens hardeste oppoverbakke med en «flott» blanding av søle, grass, og dype spor. Da vi omsider nådde toppen var det to svette karer som dugget i hver sin dampbolle (les hjelm).
Perlene sto i kø denne dagen. Siste fjellovergang var i 8- tia og det var på tide å komme seg til hytta, men da vidda åpna seg var det bare å stoppe, roe helt ned å koke mer kaffe

)

Nå begynte fargen på syklene å bli alt annet enn orginalfargen. Senere på kvelden da vi ankom Vågå ble det en lett sykkelvask, siden vaskehallen likevel lå ved siden av camping plassen.

Dag 3; Først en avstikker opp til radiomasten i Vågå. Dette ble mest gjort siden jeg ikke hadde vært der før. Her møtte vi også den vrangeste campingbil- føreren på turen (faktisk den eneste "vrange"). Han savnet Audi’en sin og hadde ingen planer om at noen skulle nå toppen før han, selv om det gikk i 30

Denne dagen bydde også på fantastiske fjelloverganger som førte til nye kaffestopp.

Her må linselusa få lov å utfolde seg litt før turen går videre.

Kvelden endte i Alvdal, og påfølgende dag (som skulle bli siste TET dag) startet turen opp til telemastene i Alvdal. Dette var muligens den dyreste bomveien vi møtte, men ikke så rart når man ser på veien som vedlikeholdes her.

Det ble også en avstikker som strakk seg langt av gårde, før vi endte ved ei seter. Vi tok en rast langs veien får å nyte naturen. I forkant av denne lille veien gikk det mye på løst gruslag. Fikk etter hvert mye trening på denne typen underlag.

Denne dagen bydde ikke på de mest spennende veiene. Det var noen innslag, men også noen lange strekker langs elver, som nok var laget for å tilgjengeliggjøre områdene for alle som ville fiske. Men også denne dagen fant vi noen fine plasser for stopp. Langs ei elv hadde de laget ny bru. Den gamle hadde de elegant satt til sides og laget rasteplass ut av, og må vel si at resultatet ble bra:)

På slutten var kun målet å fullføre. «Plutselig» var turfølget vekk. Antok han hadde stoppet for å ta den «vanlige» telefonen til campingplassen, men da han ikke dukket opp var det bare å snu å putre tilbake. Etter en kilometer eller to, sto det en blid kar i veikanten å vinket (med mitt skilt). Det hadde jo ristet litt de siste dagene og her var resultatet. Så da var det bare å dra frem verktøyet å finne en løsning for å feste skiltet igjen. Da dette var på plass var det å komme seg gjennom et langt parti med grusvei før vi omsider traff svenskegrensa hvor vi kunne dokumentere «end of TET».

Så var det bare å sette kursen for Trysil, hvor vi hadde overnatting. Her ankom vi så sent at all servering var stengt. Men på et hotell fikk vi noe sparsommelig å gnage på, men øl’et derimot var lokalbrygget og smakte fortreffelig:) det satte en god punktum for eventyret.
Dag 5 var det hjemreise. Her hadde vi også eneste hytte hvor eieren insisterte på at de selv måtte stå for «Corona- utvask» selv. Jaja, dyrt nok men "Safety first", så kunne vi til gjengjeld sitte å nyte formiddagen på hytte- «verandaen» før vi satte kursen hjemover.
TET kan anbefales og en stor takk til de som tar seg jobben med å holde sporet oppdatert!