Takk, jeg tok lappen på en sånn, så jeg har kjørt en del km på den typen alleredeDesmo wrote:Tenkte jeg skulle hilse på den nye Damen her. Morn og velkommen. Og du har akkurat skaffet deg en litt brukt GSR? Jeg har hatt en litt lengre prøvetur på en sånn. En grei og liketil sykkel uten noe fiksfakserier. Eller for å si det på en annen måte en fin begynner-/litt erfaren-sykkel. I mine øyne har den bare en feil; Den er firesylindret. Jeg vil ha twin.
HeleneFS sin nye MC tilværelse...
Re: HeleneFS sin nye MC tilværelse...
Hehe, skitten sykkel skal jeg holde meg for god til, om jeg klarer .
Re: HeleneFS sin nye MC tilværelse...
Slenger meg på og ønsker deg velkommen hit. Alltid artig med nye folk
Doningen din ser relativt strøken ut. Når det gjelder bagasjeløsningen din så hiver jeg meg med LordShaft.. Sjekk Kriega sine løsninger. Utrolig fine og holdbare bagger Ser bedre ut enn toppboks gjør det også
Hiv gjerne ut bilder og litt skriblerier etter og ha nytt tilværelsen på to hjul
Doningen din ser relativt strøken ut. Når det gjelder bagasjeløsningen din så hiver jeg meg med LordShaft.. Sjekk Kriega sine løsninger. Utrolig fine og holdbare bagger Ser bedre ut enn toppboks gjør det også
Hiv gjerne ut bilder og litt skriblerier etter og ha nytt tilværelsen på to hjul
Re: HeleneFS sin nye MC tilværelse...
Takk, skriblerier kommer!Leffy wrote:Slenger meg på og ønsker deg velkommen hit. Alltid artig med nye folk
Doningen din ser relativt strøken ut. Når det gjelder bagasjeløsningen din så hiver jeg meg med LordShaft.. Sjekk Kriega sine løsninger. Utrolig fine og holdbare bagger Ser bedre ut enn toppboks gjør det også
Hiv gjerne ut bilder og litt skriblerier etter og ha nytt tilværelsen på to hjul
Siden sykkelen er mitt primærkjøretøy er jeg avhengig av å kunne legge fra meg kjøreutstyr ofte, feks når jeg skal gå på fjellturer, så jeg er usikker på hvordan jeg skal løse baggasje-utfordringen, men det virker faktisk som de har greie bagger, om jeg låser de fast til sykkelen med kjetting eller noe når jeg er parkert så burde det vel gå greit....
Re: HeleneFS sin nye MC tilværelse...
Hvis noen skal se etter meg i trafikken, så har jeg ganske unik hjelm
Med halvsotet visir.
Jeg er så sinnsykt fornøyd med denne hjelmen, men jeg er redd den begynner å bli for gammel. Den har vær minimalt brukt de siste årene og sitter fortsatt godt på hodet, både stramt og helt uten slitasjetegn , men så er det visst noe med at isoporen tørker ut?
Med halvsotet visir.
Jeg er så sinnsykt fornøyd med denne hjelmen, men jeg er redd den begynner å bli for gammel. Den har vær minimalt brukt de siste årene og sitter fortsatt godt på hodet, både stramt og helt uten slitasjetegn , men så er det visst noe med at isoporen tørker ut?
-
- Posts: 37
- Joined: 25 Aug 2016 18:18
- MC: Overgang A2 - A 10.05.18 - Da skal det bli to-hjuling igjen
Re: HeleneFS sin nye MC tilværelse...
Hei og velkommen om bord i skuta! Alltid kjekt med nye medlemmer, og mc-miljøet er underrepresentert fra kvinnenes side, så er kjekt å se at flere finner veien over på to hjul!
Flott sykkel! Leken og lett. Håper du holder oss oppdaterte om turer, planer og vedlikehold. (Om du gjør slikt selv).
Flott sykkel! Leken og lett. Håper du holder oss oppdaterte om turer, planer og vedlikehold. (Om du gjør slikt selv).
"Four wheels moves your body, two wheels moves your soul!"
Re: HeleneFS sin nye MC tilværelse...
Nja, det er nok en sannhet med modifikasjoner... En gammel hjelm, som blir utsatt for uv stråler og bruk blir sprø og dermed tåler mindre, hvor lenge de forskjellige hjelmene er ment å holde varierer. Dette er størst problem hos plasthjelmer. Så vidt meg bekjent er ikke noen av shoei sine hjelmer laget i plast, de er av glassfiber. De tåler langt mer bruk før de blir "tørr"/"sprø"
Isoporen innvendig er mest for isolasjon, demping, forming osv. Den er helt tørr og kan ikke tørke ut
Isoporen innvendig er mest for isolasjon, demping, forming osv. Den er helt tørr og kan ikke tørke ut
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
Re: HeleneFS sin nye MC tilværelse...
Da importøren for Arai snakket på inspirasjonskvelden på MC-Deler i fjor, så fortalte han at det ikke bare var snakk om UV-stråling. Tenk kjemiske reaksjoner i isoporen i hjelmen. Man bruker hårprodukter (shampo, balsam, hårspray, hårgele, osv), og i tillegg svetter man. Dette kan føre til reaksjoner i isoporen. Han sa kan, da man rett og slett ikke vet hvordan akkurat din hjelm har blitt påvirket, da man ikke vet hvordan du bruker hårprodukter og svetter. Isoporen er jo det som faktisk skal ta imot støt, så det er viktig at den har de rette egenskapene, og derfor har de en tommelfingerregel om at man bør bytte hjelm hvert 5. år.
Re: HeleneFS sin nye MC tilværelse...
Så er det jo alltid kult med ny hjelm da“The five-year replacement recommendation is based on a consensus by both helmet manufacturers and the Snell Foundation. Glues, resins and other materials used in helmet production can affect liner materials. Hair oils, body fluids and cosmetics, as well as normal "wear and tear" all contribute to helmet degradation. Petroleum based products present in cleaners, paints, fuels and other commonly encountered materials may also degrade materials used in many helmets possibly degrading performance. Additionally, experience indicates there will be a noticeable improvement in the protective characteristic of helmets over a five-year period due to advances in materials, designs, production methods and the standards. Thus, the recommendation for five-year helmet replacement is a judgment call stemming from a prudent safety philosophy.”
Re: HeleneFS sin nye MC tilværelse...
Ja, slikt får man alltid høre fra selgere og produsenter av sikkerhetsutstyr. Tro meg jeg har vært det selvSnikkeren wrote:Da importøren for Arai snakket på inspirasjonskvelden på MC-Deler i fjor, så fortalte han at det ikke bare var snakk om UV-stråling. Tenk kjemiske reaksjoner i isoporen i hjelmen. Man bruker hårprodukter (shampo, balsam, hårspray, hårgele, osv), og i tillegg svetter man. Dette kan føre til reaksjoner i isoporen. Han sa kan, da man rett og slett ikke vet hvordan akkurat din hjelm har blitt påvirket, da man ikke vet hvordan du bruker hårprodukter og svetter. Isoporen er jo det som faktisk skal ta imot støt, så det er viktig at den har de rette egenskapene, og derfor har de en tommelfingerregel om at man bør bytte hjelm hvert 5. år.
Det er da rart at ikke isoporen vi bruker til å isolere med under betong tar skade av den behandlingen den blir utsatt for For de av oss som har vært på fabrikken til (sundolitt) så kan jeg fortelle at det er akkurat samme produktet, uansett hva det er brukt til
Men ja, ytterskallet derimot. Det blir utsatt for bruk og uvstråler. Som jeg hadde bekymret meg mest for. Men har hjelmen lagt store deler i en mørk bod, innpakket. Ser jeg ikke noe problemer med at den kan leve i langt fler år
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
- ole m.
- Posts: 1234
- Joined: 09 Nov 2006 18:07
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Re: HeleneFS sin nye MC tilværelse...
Her er jeg helt enig, hjelmer kan brukes vesentlig lenger enn disse fem årene man gjerne hører om. Jeg har en Shoei-hjelm som snart er 20 år, som jeg ikke har noen betenkeligheter med å bruke.LordShaft wrote:Ja, slikt får man alltid høre fra selgere og produsenter av sikkerhetsutstyr. Tro meg jeg har vært det selvSnikkeren wrote:Da importøren for Arai snakket på inspirasjonskvelden på MC-Deler i fjor, så fortalte han at det ikke bare var snakk om UV-stråling. Tenk kjemiske reaksjoner i isoporen i hjelmen. Man bruker hårprodukter (shampo, balsam, hårspray, hårgele, osv), og i tillegg svetter man. Dette kan føre til reaksjoner i isoporen. Han sa kan, da man rett og slett ikke vet hvordan akkurat din hjelm har blitt påvirket, da man ikke vet hvordan du bruker hårprodukter og svetter. Isoporen er jo det som faktisk skal ta imot støt, så det er viktig at den har de rette egenskapene, og derfor har de en tommelfingerregel om at man bør bytte hjelm hvert 5. år.
Det er da rart at ikke isoporen vi bruker til å isolere med under betong tar skade av den behandlingen den blir utsatt for For de av oss som har vært på fabrikken til (sundolitt) så kan jeg fortelle at det er akkurat samme produktet, uansett hva det er brukt til
Men ja, ytterskallet derimot. Det blir utsatt for bruk og uvstråler. Som jeg hadde bekymret meg mest for. Men har hjelmen lagt store deler i en mørk bod, innpakket. Ser jeg ikke noe problemer med at den kan leve i langt fler år
Re: HeleneFS sin nye MC tilværelse...
Mener ikke å være ufin her, men er det fordi du vet bedre, eller fordi du ikke vet bedre?ole m. wrote: Her er jeg helt enig, hjelmer kan brukes vesentlig lenger enn disse fem årene man gjerne hører om. Jeg har en Shoei-hjelm som snart er 20 år, som jeg ikke har noen betenkeligheter med å bruke.
Re: HeleneFS sin nye MC tilværelse...
Det sier vel egentlig ingenting om at hjelmen er trygg eller ei, annet enn at enhver får vurdere hva man velger å vektlegge når det gjelder sikkerhetsutstyrole m. wrote: Jeg har en Shoei-hjelm som snart er 20 år, som jeg ikke har noen betenkeligheter med å bruke.
- kvase
- Posts: 4069
- Joined: 04 Oct 2016 10:43
- MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/ - Contact:
Re: HeleneFS sin nye MC tilværelse...
Vær og en får bytte hjelm når de føler det er riktig - Sjøl bytter jeg når det rir en fanden i meg fordi jeg mener jeg trenger en ny fordi jeg fortjener det .
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
- ole m.
- Posts: 1234
- Joined: 09 Nov 2006 18:07
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Re: HeleneFS sin nye MC tilværelse...
Jeg regner med du har en oppfatning av dette selv.knutk wrote:Mener ikke å være ufin her, men er det fordi du vet bedre, eller fordi du ikke vet bedre?ole m. wrote: Her er jeg helt enig, hjelmer kan brukes vesentlig lenger enn disse fem årene man gjerne hører om. Jeg har en Shoei-hjelm som snart er 20 år, som jeg ikke har noen betenkeligheter med å bruke.
- ole m.
- Posts: 1234
- Joined: 09 Nov 2006 18:07
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Re: HeleneFS sin nye MC tilværelse...
Det sier vel omtrent like mye eller lite som en generell levetid på fem år? Det er bruk, vedlikehold og oppbevaring av hjelmen som avgjør levetiden. Materialegenskapene kan endre seg ettersom tiden går, og man får selv vurdere hva egen hjelm har vært utsatt for, og hva man synes man kan bruke.Tommas wrote:Det sier vel egentlig ingenting om at hjelmen er trygg eller ei, annet enn at enhver får vurdere hva man velger å vektlegge når det gjelder sikkerhetsutstyrole m. wrote: Jeg har en Shoei-hjelm som snart er 20 år, som jeg ikke har noen betenkeligheter med å bruke.
Hjelmen jeg har nevnt er ikke eneste hjelm jeg har, og har selvfølgelig ikke vært i daglig bruk alle disse årene, da hadde den vært utslitt.