På tirsdag gikk turen til Nydal for litt "fiks" av GS`n.
Ble oppdaget en liten oljelekkasje på ESA-demperen foran da jeg hadde service i fjor høst, og fikk utsatt garantibytte til nå.
Samtidig ble "tilbakekalling" med oppdatering av software utført (ang. fare for girkassens inngående aksling i visse ekstreme forhold..).
Fikk også byttet kamkjedestrammer på venstre side. Og jammen fikk jeg "smisket" til meg dette på garanti også
Det er en kjent sak at veldig mange GS1250 har en ganske fremtredende "tikke-lyd" fra venstre sylinder. En oppdatert kamkjedestrammer kan hjelpe mot dette. Det er egentlig ingen "defekt", og sykkelen vil fungere akkurat like bra med den gamle. Så det er egentlig bare en komfort-sak.
Men nå er det gjort, og resultatet ble litt mindre lyder i BMW-maskineriet. Og totalt sett en kostnadsfri tur til MC-Huset Nydal denne gangen
Mens jeg ventet oppi Nydal`n brukte jeg tiden til å testkjøre en Honda CRF1100 ADVENTURE SPORT med DCT-kasse.
Mange skryter jo av denne, og har til og med hørt om folk som har gått fra R1250GS til denne
La meg si det slik: DET skjer ikke med meg
Jeg synes egentlig utseende på denne er veldig bra, og har også hatt et par test-turer tidligere på CRF1000 (forrige modell).
Syntes vel da at den virket som en ganske så ålreit sykkel, men det var jo før jeg kjøpte GS1250 så klart
Etter en runde på 7-8mil ble fasiten slik denne gang :
Vondt sete, feil sittestilling for meg (bla. for høye fothvilere), aaalt for mange knapper på venstre styre-side (vanskelig å finne/treffe blinklys feks..),
trenger mye mere turtall enn GS for å "funke" bra, altså vesentlig dårligere drag enn GS lavt nede i turtall, uoversiktlig display og menysystem, turbulens/vindskjerm som ikke passet meg, og sikkert mere jeg ikke husker også.. Og så var det DCT-kassa da : For MEG blir det nok ikke automat på MC nei.. Sikkert litt en vanesak, men selv om jeg testet med flere forskjellige DTC-modes så fant jeg liksom ikke noen som passet meg.. Endte vel egentlig opp med at det var greiest å gire manuelt med knapper på venstre styre, men føltes ikke riktig dette heller..
Så alt i alt ikke den beste dommen fra meg til CRF1100 altså.
Men nå er jo jeg GS-fører da, og det gjør jo sitt til visse krav
En veldig pen sykkel er det jo da
, selv om sjansen for anskaffelse av en slik for øyeblikket er ganske liten :
20230516_142055.jpg
I dag på "Himmelsprætten" ristet jeg liv i veteran-Honda`n for en liten flom-befaring
Kjørte stort sett alle flom-verker i Grue kommune, og noen i Åsnes. Glomma byner jo å bli ganske stor, men får trøste seg med at det er igjen ca. 3 meter stigning før 1995-nivå. Da gikk det nesten galt med Kirkenær sentrum her jeg bor, men vi klarte på dugnad (og litt flaks..) å redde sentrum den gangen.
I ettertid virkelig en opplevelse for livet, men klarer seg med den ene gangen i -95 egentlig..
Tipper elva kommer til å stige en god del i løpet av neste uke, men satser på at det går bra denne gangen også
På bildet tatt i dag :
Veien forsvant jaggu nedi elva, så måtte snu
:
20230518_180125.jpg