4takter elr 2 takter

Prat om lett MC.
User avatar
Doffen
Posts: 404
Joined: 28 Apr 2005 17:58
Location: Trondheim

Post by Doffen »

Æ'ndalitten wrote:Ikke fult dobbelt så mye men...pga. dårligere forbrenning og alt det der.
over faktisk

Samtlige 4-taktere = 11-14 hk

Nsr, rs og mito = 31-36 hk
G of the week
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

Men når det er snakk om lovlig kjøring med maks 15 HK, noe vi bør ta utgangspunkt i, har ikke en 2-takter dobbelt så mye kraft.
User avatar
Trulso
Posts: 500
Joined: 27 Apr 2005 16:04
Location: Trondheim

Post by Trulso »

Æ'ndalitten wrote:
ChristR wrote:En 2t har dobbelt så mye effekt som en 4t på samme størresle.
Ikke fult dobbelt så mye men...pga. dårligere forbrenning og alt det der.
Hawken wrote:4 taktere er jo mer bensingjerrige også, så får deg som bor i nærheten av byen passer det jo perfekt!
Får ikke å snakke om kjørestillingen på en Roadwin i forhold til Rs
4-takt er mye billigere i drift, da tenker jeg både på bensinforbruk og vedlikehold. Daelimens sittestilling gjør at den sannsynlighvis ikke blir for liten og trang i motsettning til RS som KANN bli for liten for en på din størrelse.
Personlig liker jeg RS bedre enn Roadwin. Let litt etter andre gode tilbud før du bestemmer deg helt, det er mitt råd.
Trulso wrote:hehe.. vel men er ikke 04 moden av Roadwin levert med 11 kh eller noe da
14HK skal den være levert med... bare en liten opplysning.
Ikke for noen år tilbake.. er ikke sikker på om det var i fjord eller tiligere.. Eller er no dette jeg synes og ha lest
User avatar
Hawken
Posts: 2799
Joined: 29 Apr 2005 23:26
MC: Ducati SS 750
Location: Trondheim

Post by Hawken »

Kjøp Roadwin du Kjell, Rs er bare tull! :wink:
Du som alltid sier hvor trasig det er å sitte på en racing moped...
Nå: BMW F800R
X: Ducati SS 750 i.e
X: Honda CBR 600F
X: Suzuki Bandit 400
TDK
Posts: 1098
Joined: 26 Apr 2005 15:55
Location: Asker

Post by TDK »

Æ'ndalitten wrote:Men når det er snakk om lovlig kjøring med maks 15 HK, noe vi bør ta utgangspunkt i, har ikke en 2-takter dobbelt så mye kraft.
Ettersom totakterene blir plombert blir det jo helt bak mål og sammenligne dem.....

Firetakterene er jo nesten alle sammen ikke plombert ned...
Aprilia RS 125 FP
Uplombert Potte - El. Eksosventil - Uplombert CDI - Uplombert luftfilter
User avatar
Doffen
Posts: 404
Joined: 28 Apr 2005 17:58
Location: Trondheim

Post by Doffen »

Æ'ndalitten wrote:Men når det er snakk om lovlig kjøring med maks 15 HK, noe vi bør ta utgangspunkt i, har ikke en 2-takter dobbelt så mye kraft.
jeg sier det bare som det er. En 2-takts motor har over dobbelt så mye effekt som en 4-takt. Du kan vri å vende på det så mye du vil for min del.

Ingen 125 4-takts motore er plombert.
G of the week
Axxeman
Posts: 424
Joined: 30 Apr 2005 17:55
Location: Tromsø

Post by Axxeman »

Hawken wrote:Kjøp Roadwin du Kjell, Rs er bare tull! :wink:
Du som alltid sier hvor trasig det er å sitte på en racing moped...
Vi snakker vel om 125 her da :roll:
Het Porsche på NMCF
Medlem nr. 100
User avatar
Hawken
Posts: 2799
Joined: 29 Apr 2005 23:26
MC: Ducati SS 750
Location: Trondheim

Post by Hawken »

Ja greit, ikke moped som tidligere, men lett,fornøyd? :P
Nå: BMW F800R
X: Ducati SS 750 i.e
X: Honda CBR 600F
X: Suzuki Bandit 400
TDK
Posts: 1098
Joined: 26 Apr 2005 15:55
Location: Asker

Post by TDK »

Doffen wrote:
Æ'ndalitten wrote:Men når det er snakk om lovlig kjøring med maks 15 HK, noe vi bør ta utgangspunkt i, har ikke en 2-takter dobbelt så mye kraft.
jeg sier det bare som det er. En 2-takts motor har over dobbelt så mye effekt som en 4-takt. Du kan vri å vende på det så mye du vil for min del.

Ingen 125 4-takts motore er plombert.
Har ikke Varadero en liten plombe i eksosen? Jeg har bare hørt det en gang, er sikkert bare tull...
Aprilia RS 125 FP
Uplombert Potte - El. Eksosventil - Uplombert CDI - Uplombert luftfilter
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

Tror ikke det er plombe i Varadero, hvertfall ikke i 2004 modellen.
Kjenner en som satte på Leo Vinci potte uten å få mer effekt...
fux
Posts: 34
Joined: 09 May 2005 21:55
Location: Kr-sand
Contact:

Post by fux »

Jeg foretrekker 2 takter, lett å mekke på om det oppstå noe problem underveis.

2 takts motor høres tøffest ut, jeg elsker blårøyk og lukten...

4 takter bruke mindre bensin, er ganske stille, ingen blårøyk...

Er du man eller mus? :wink:
rmxråner
Posts: 178
Joined: 28 Apr 2005 12:11
Location: Negerland

Post by rmxrÃ¥ner »

2 takt er gammeldags, bensinslukere,turtallsavhengig pluss at det blir en jævlig lukt av deg etter att du har kjørt.

4 takt er fremtiden! bensingjerrig, bedre bunndrag enn 2 taktere. mer behagelig (og tøffere) lyd enn 2 taktere. trenger ikke tenke på å fylle på 2 takts olje og de holder lengre.

har selv en 4 takts yamaha dragstar, er veldig fornøyd med den :D
fux
Posts: 34
Joined: 09 May 2005 21:55
Location: Kr-sand
Contact:

Post by fux »

2 takt er gammeldags, bensinslukere,turtallsavhengig pluss at det blir en jævlig lukt av deg etter att du har kjørt
men hva er de dårlig sidene til 2 takter?

:smt102
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

fux wrote:
2 takt er gammeldags, bensinslukere,turtallsavhengig pluss at det blir en jævlig lukt av deg etter att du har kjørt
men hva er de dårlig sidene til 2 takter?

:smt102
Dårlig bunndrag... powerlag.. (som turbo lag)

men ellers får du mye mer effekt ut av en to takter... er jo en grunn til at 500 er maks for en totakte i motogp og 1000 er for firtakter
fux
Posts: 34
Joined: 09 May 2005 21:55
Location: Kr-sand
Contact:

Post by fux »

Min scooter bruker 0.8l pr. mila.... Det er en dårlig side, spesielt med en 11 ltrs. bensintank.

Det med powerlagg er bare en vanesak men lettig av framhjulet blir man aldrig vant med.

Bruker man olje som castrol tts for man den riktig gammeldags 2t lukten!

Den er derimot ikke så nydelig nå man spiser frokost dagen etterpå og lukten har satt seg i sjegget :o


Men det er fortsatt noe spesielt med 2t motor, enten elsker man dem eller hater man dem....
Post Reply