Page 2 of 2

Re: Giring uten clutch

Posted: 28 Aug 2023 22:58
by Traction
Jonta wrote: 28 Aug 2023 21:49
Traction wrote: 28 Aug 2023 20:50 QS for oppskift. Blipper for downskift.
QS kan som regel justeres for følsomhet (trykk på girpedal) og kuttetid. QS kan kutte tenning eller innsprut.
Det er "drive dogs " i kassa som kan skades ved feil justering eller feil utført giring.
Preload av girpedal skader ikke skiftegafler når det bare er preload på skiftetrommel. For mye preload vil rotere skiftetrommel, og da kan skiftegafler ta skade.
Blipper riktig justert vil ofte skåne girkasse i forhold til kløtsj-nedgiring, hvis fører ikke mestrer egen "blipping".
Blipper? mellomgass?
Ved konvensjonell giring: en liten "blipp" med gassen ved nedgiring sykkroniserer girkassen og gir friksjonsfritt girskift. Kalles også "mellomgass".
Elektronisk "blipper" medfører at ECU gir et lite gass-blipp ved nedgiring, basert på signal fra sensoren som sitter på girstaget. Da girer man ned sømløst og friksjonsfritt, uten bruk av kløtsj.

Dette er "obligatorisk" i roadracing. På veikjøring ser jeg ikke poenget, eller behovet. Gir og kløtsj er mye av kjøregleden når rundetider ikke teller.

Re: Giring uten clutch

Posted: 29 Aug 2023 00:03
by Jonta
Traction wrote: 28 Aug 2023 22:58
Jonta wrote: 28 Aug 2023 21:49
Traction wrote: 28 Aug 2023 20:50 QS for oppskift. Blipper for downskift.
QS kan som regel justeres for følsomhet (trykk på girpedal) og kuttetid. QS kan kutte tenning eller innsprut.
Det er "drive dogs " i kassa som kan skades ved feil justering eller feil utført giring.
Preload av girpedal skader ikke skiftegafler når det bare er preload på skiftetrommel. For mye preload vil rotere skiftetrommel, og da kan skiftegafler ta skade.
Blipper riktig justert vil ofte skåne girkasse i forhold til kløtsj-nedgiring, hvis fører ikke mestrer egen "blipping".
Blipper? mellomgass?
Ved konvensjonell giring: en liten "blipp" med gassen ved nedgiring sykkroniserer girkassen og gir friksjonsfritt girskift. Kalles også "mellomgass".
Elektronisk "blipper" medfører at ECU gir et lite gass-blipp ved nedgiring, basert på signal fra sensoren som sitter på girstaget. Da girer man ned sømløst og friksjonsfritt, uten bruk av kløtsj.

Dette er "obligatorisk" i roadracing. På veikjøring ser jeg ikke poenget, eller behovet. Gir og kløtsj er mye av kjøregleden når rundetider ikke teller.
Akkurat, blipping alltså. Og det er en og samme qs som gir både tenningsstopp og blipp?
Tenkte på banekjøring ja. På en fremtidig :o Ducati SS eller en "hypermoderne" 999 (så en utenfor hos Løvaas i dag :redface ). Men den blippfunksjonen er vel betinget av at motoren har innsprøytning, og en ECU med noen ledige kontakter?

Re: Giring uten clutch

Posted: 29 Aug 2023 08:03
by Traction
Jonta wrote: 29 Aug 2023 00:03
Traction wrote: 28 Aug 2023 22:58
Jonta wrote: 28 Aug 2023 21:49
Blipper? mellomgass?
Ved konvensjonell giring: en liten "blipp" med gassen ved nedgiring sykkroniserer girkassen og gir friksjonsfritt girskift. Kalles også "mellomgass".
Elektronisk "blipper" medfører at ECU gir et lite gass-blipp ved nedgiring, basert på signal fra sensoren som sitter på girstaget. Da girer man ned sømløst og friksjonsfritt, uten bruk av kløtsj.

Dette er "obligatorisk" i roadracing. På veikjøring ser jeg ikke poenget, eller behovet. Gir og kløtsj er mye av kjøregleden når rundetider ikke teller.
Akkurat, blipping alltså. Og det er en og samme qs som gir både tenningsstopp og blipp?
Tenkte på banekjøring ja. På en fremtidig :o Ducati SS eller en "hypermoderne" 999 (så en utenfor hos Løvaas i dag :redface ). Men den blippfunksjonen er vel betinget av at motoren har innsprøytning, og en ECU med noen ledige kontakter?
Det er samme sensor på girstag, men opp- og ned-skift signaler fra sensor behandles forskjellig.
Dowshift "blipper" fungerer bare på sykler med innsprut og "fly by wire", altså at trottel-spjeld opereres elektronisk fra ECU, og ikke direkte fra "gasswire". Trenger ikke egen inngang på ECU.
QS(Upshift) kan fungere på "alle" sykler, fordi den kan kobles direkte på coilene(tenningskutt).

Re: Giring uten clutch

Posted: 29 Aug 2023 10:58
by JoeHugin
Ettermontering av quickshift har aldri føltes mer aktuelt. Men vurderingen fly by wire har heller ikke vært mer aktuell siden jeg allikevel vil bygge datasprut i vinter 🤤

Re: Giring uten clutch

Posted: 29 Aug 2023 19:28
by Traction
JoeHugin wrote: 29 Aug 2023 10:58 Ettermontering av quickshift har aldri føltes mer aktuelt. Men vurderingen fly by wire har heller ikke vært mer aktuell siden jeg allikevel vil bygge datasprut i vinter 🤤
Bygger du med fly by wire? Mange sykler har "datasprut" uten f.b.w. Qs (upshift) vil funke med tenningskutt.

Re: Giring uten clutch

Posted: 29 Aug 2023 21:17
by Jonta
Takk for info Traction.
jeg så på YT, en lamburghini på Vålerbanen. Er temmelig sikker på at den hadde automat. Men den ga en slik blipp, når den gearet ned.

Re: Giring uten clutch

Posted: 30 Aug 2023 07:56
by Traction
Jonta wrote: 29 Aug 2023 21:17 Takk for info Traction.
jeg så på YT, en lamburghini på Vålerbanen. Er temmelig sikker på at den hadde automat. Men den ga en slik blipp, når den gearet ned.
Den hadde nok giring med spaker ved rattet, kløtsjløst og med qs og blipper. Man hører blippingen godt.

Re: Giring uten clutch

Posted: 30 Aug 2023 08:58
by JoeHugin
Traction wrote: 29 Aug 2023 19:28
JoeHugin wrote: 29 Aug 2023 10:58 Ettermontering av quickshift har aldri føltes mer aktuelt. Men vurderingen fly by wire har heller ikke vært mer aktuell siden jeg allikevel vil bygge datasprut i vinter 🤤
Bygger du med fly by wire? Mange sykler har "datasprut" uten f.b.w. Qs (upshift) vil funke med tenningskutt.
Vurderes til vinteren, men må sjekke litt hva som lar seg gjøre. Er jo litt "tryggere" med mekanisk spjeld.

Re: Giring uten clutch

Posted: 30 Aug 2023 11:27
by Traction
JoeHugin wrote: 30 Aug 2023 08:58
Traction wrote: 29 Aug 2023 19:28
JoeHugin wrote: 29 Aug 2023 10:58 Ettermontering av quickshift har aldri føltes mer aktuelt. Men vurderingen fly by wire har heller ikke vært mer aktuell siden jeg allikevel vil bygge datasprut i vinter 🤤
Bygger du med fly by wire? Mange sykler har "datasprut" uten f.b.w. Qs (upshift) vil funke med tenningskutt.
Vurderes til vinteren, men må sjekke litt hva som lar seg gjøre. Er jo litt "tryggere" med mekanisk spjeld.
Spennende prosjekt! Håper du deler både prosess og løsninger:)

Re: Giring uten clutch

Posted: 30 Aug 2023 12:57
by Jonta
Traction wrote: 30 Aug 2023 07:56
Jonta wrote: 29 Aug 2023 21:17 Takk for info Traction.
jeg så på YT, en lamburghini på Vålerbanen. Er temmelig sikker på at den hadde automat. Men den ga en slik blipp, når den gearet ned.
Den hadde nok giring med spaker ved rattet, kløtsjløst og med qs og blipper. Man hører blippingen godt.
Aha!

Re: Giring uten clutch

Posted: 30 Aug 2023 23:53
by JoeHugin
Traction wrote: 30 Aug 2023 11:27
JoeHugin wrote: 30 Aug 2023 08:58
Traction wrote: 29 Aug 2023 19:28
Bygger du med fly by wire? Mange sykler har "datasprut" uten f.b.w. Qs (upshift) vil funke med tenningskutt.
Vurderes til vinteren, men må sjekke litt hva som lar seg gjøre. Er jo litt "tryggere" med mekanisk spjeld.
Spennende prosjekt! Håper du deler både prosess og løsninger:)
Ja, får lage en logg når vinterparkeringen er et faktum 🙂