Legger meg flat mekkern, det går ikke an å diskutere mot "vil ha genet" gjorde det samme selv valgte sykkel ut i fra må ha argumentasjon. Og selvfølgelig har dere all rett til det, jeg skal stå på siden vinke med flagget og applaudere når dere drar forbi. Jeg burde jo vite at mc kjøp ikke er fornuftig men styrt av følelser og slik skal det være.mekkern wrote:Jeg "ser" ikke indianeren som noen "adventure" sykkel i den forstand de fleste ser dette-Ei heller at den har noen fordel(heller ulemper)Den er nok ikke mulig å fylle med kofferter, heller ikke noen "offroader" kapasitet.Praktisk? NIX-grom i svinger? Sikkert ikke..Voldsom effekt?-ikke det heller..JRO wrote:
Ellers lurer jeg på at både du, Mekkern og Pelsen ser at Indian FTR 1200S kan være en aktuell kandidat. Og Mekkern har jo bestilt. Hva ser dere som fordeler i Indian som er ny i Adventure segmentet i forhold til de etablerte.
Dekkutvalget er også en faktor her-120/70-19 forran og 150/80-18 bak-ikke mye artige dekk å velge på.
For meg er dette en sykkel jeg falt for utseende-Feel når jeg satt på den-Pris var/er ikke noe tema-valgt helt og holdent fra "vil ha genet"...
Om jeg kommer til å synes det samme om et år? AAAAAAner .ikke.....
Var dette noe bra sjakktrekk??? jeg er ingen Magnus Karlsen så det aner jeg ikke..Og driter i det....
Valgets kvaler og alt som innvirker
Re: Valgets kvaler og alt som innvirker
Re: Valgets kvaler og alt som innvirker
Mye sant i dette knutk.knutk wrote:Det nevnes budsjett-rammer. Mitt spørsmål blir da: MÅ sykkelen være flettendes ny? Dersom sykkelen du egentlig ønsker overstiger budsjett-taket, hva da med å se på nesten nye modeller?
Økonomisk er helt-nytt dritt dårlig. Nesten nytt gir mye mer valuta for pengene.
Uten å legge føringer, jeg kan nevne eksempler fra egne erfaringer. Mitt siste kjøp, en 1200GSA LC kjøpte jeg fra en privat person. Den var 1 år gammel og hadde gått 9000 km. I forhold ti hva sykkelen kostet første eier, inkludert alt ekstra utstyr, fikk selger trolig 70-80 000 kr mindre tilbake. Privatkjøp påvirker ikke garanti, sykkelen var pent behandlet og fremstod som ny. Når jeg nå selger den til fordel for ny sykkel (jeg gjør et unntak siden der er oppgradert motor) taper jeg under halvparten av hva jeg ville ha gjort om sykkelen ble kjøpt som helt ny.
Jeg innrømmer glatt at den nye boxeren frister, og at jeg er gira på å bytte til den. Jeg kjører så mye at det er naturlig å bytte i allefall. Om ikke den nye motoren hadde blitt lansert ville jeg sett meg om etter en 17 eller 18 modell. Bortsett fra motor og små detaljer er -18 modell og 19 modell i grove trekk identiske. Den "store" forskjellen er motoren. Men ærlig talt, nåværende motor er helt ok. Behovet for å gi full gass er sjelden til stede, og ny motor gir meg krefter jeg ikke savner. Men mitt stadium i livet gir meg mulighet for å velge, og jeg kan la lysten overstige fornuften.
Det jeg prøver å si er at dersom budsjettet stopper deg i å kjøpe sykkelen du egentlig ønsker anbefaler jeg å vurdere en nesten ny tilsvarende i stedet for å kjøpe nytt av noe annet, hvor du blir sittende med følelsen av at dette er ikke det du egentlig ønsker. Nesten nytt er et godt alternativ.
Tanken er vurdert (derfor jeg skrev 2018 og nyere i første post )
For Hondaen har jeg sett på brukte. Demokjørt innebærer en noe hard innkjøring, usikker på hvor mye det innvirker på maskinen men har ikke hengt meg nevneverdig opp i det.
For BMW’ene har jeg hengt meg opp i motor og da er det nytt som gjelder og Indianeren er jo kun i 2019 modell.
Jeg er nok ikke en typisk «ny-sykkel» kunde da jeg ønsker mest mulig valuta for pengene men samtidig har heller ikke jeg alltid fornuften med meg
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9174
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: Valgets kvaler og alt som innvirker
Nå har jeg ikke sett plukklista di, men jeg antar at mye av prisdifferansen beror på bagasjeutstyr, og mulig gps?
Det er mye å spare ved å droppe orginale alu-kofferter (på GS), og heller benytte Givi eller lignende.
Uansett er vel dette utgifter som ikke er regnet med på flere av de andre alternativene?
Sett deg ned med BMW's konfigurator og gå nøye igennom hva du egentlig føler behov for av extrautstyr. (Det kan spare deg for endel tusen).
Det er heller ikke alltid sikkert at alle "pakkene" er det beste valget.
Pøv og få ovesikt om det er noen pakker som kan være unødvendig, om de erstattes med enkelt"komponenter" fra utstyrslista
Det skal sies at jeg selv havnet opp med alle pakkene + noen enkeltkomponenter
Da ente jeg opp på 275" pluss gps og bagasjeutstyr (å litt dilldall da )
1250'n blir sa 10" dyrere i forhåld som godt spekket utgave.
I mitt hode er Hyperstrada og Indian uegnet som touringsykler
Hyperstradamotoren på den jeg prøvde for noen år siden var ivertfall en nappete og rykkete sak jeg ikke ville vurdert.
Ikke serlig egnet for turkjøring med pasasjer heller
Det er mye å spare ved å droppe orginale alu-kofferter (på GS), og heller benytte Givi eller lignende.
Uansett er vel dette utgifter som ikke er regnet med på flere av de andre alternativene?
Sett deg ned med BMW's konfigurator og gå nøye igennom hva du egentlig føler behov for av extrautstyr. (Det kan spare deg for endel tusen).
Det er heller ikke alltid sikkert at alle "pakkene" er det beste valget.
Pøv og få ovesikt om det er noen pakker som kan være unødvendig, om de erstattes med enkelt"komponenter" fra utstyrslista
Det skal sies at jeg selv havnet opp med alle pakkene + noen enkeltkomponenter
Da ente jeg opp på 275" pluss gps og bagasjeutstyr (å litt dilldall da )
1250'n blir sa 10" dyrere i forhåld som godt spekket utgave.
I mitt hode er Hyperstrada og Indian uegnet som touringsykler
Hyperstradamotoren på den jeg prøvde for noen år siden var ivertfall en nappete og rykkete sak jeg ikke ville vurdert.
Ikke serlig egnet for turkjøring med pasasjer heller
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Re: Valgets kvaler og alt som innvirker
Man sparer mye penger på å velge soft luggage! Kontra enkelte alu bokser! Men da må man også leve med styret det kan være med den typen bagasjeløsning! Fordelen med det er at den passer bedre på tvers av modeller og sykkel typer!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9174
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: Valgets kvaler og alt som innvirker
Mener å huske at GSA-vesker på en GS kom på ca 24000 i 2017
Dette fordi bærer som er standard på GSA må kjøpes, samt bytta av opphengsbøyler til bakre fothvilere
Dette fordi bærer som er standard på GSA må kjøpes, samt bytta av opphengsbøyler til bakre fothvilere
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9174
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: Valgets kvaler og alt som innvirker
Toppboks m feste og låsecylindere i tillegg.
Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Sent from my SM-G930F using Tapatalk
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9174
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: Valgets kvaler og alt som innvirker
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Re: Valgets kvaler og alt som innvirker
Ja om jeg ender med GS bør Speed betale deg provisjon Ojda
Hva kommer 3 givi bokser med rack på? Lønner det seg å handle ut av Norge?
Er det Touratech som gjelder som motorvern?
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9174
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: Valgets kvaler og alt som innvirker
Borg wrote:Ja om jeg ender med GS bør Speed betale deg provisjon Ojda
Hva kommer 3 givi bokser med rack på? Lønner det seg å handle ut av Norge?
Er det Touratech som gjelder som motorvern?
Du kan i såfall bare be de om å legge tilside en tilgodelapp for mitt neste sykkel-kjøp
Jeg valgte Touratech-bøyler fordi de er rustfrie, men viktigst at de gir en MEGET behagelig "leg-rest" for langturene.
På asfalt/grusveier tror jeg det meste duger, men prisene varierer ikke så mye at det efter min mening var noe å spare på
Bokser og stativ varierer mye i pris, jeg handlet fra Spania med -25% Følg med i løpet av vinteren.
Ser du kan få 30% der nå https://www.motocard.com/en/?utm_uid=7f ... F0cyI6W119
SW-Motech er også en å sjekke ut, vet at Graarud avogtil har gode priser der.
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9174
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: Valgets kvaler og alt som innvirker
Om du handler i Europa får du det sendt til PB-Strømstad, å henter det selv der
3 givi Trecker Outback med veskefeste + toppboks-plate, straks under 12000.
Lurt med 3 like låsesylindere i tillegg.
3 givi Trecker Outback med veskefeste + toppboks-plate, straks under 12000.
Lurt med 3 like låsesylindere i tillegg.
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9174
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: Valgets kvaler og alt som innvirker
Alf Graarud. SW-Motech https://www.agmshop.no/sw-motech/bagasj ... 0001031531
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Re: Valgets kvaler og alt som innvirker
Med hensyn til GS og alu-kofferter:
På GSA er stativet inkludert, man kjøper kun koffertene, så da betaler man omtrent Givi pris. På en GS må man kjøpe til koffertbærer og bytte ut brakettene som holder fothviler for passasjer. Nevnte brakett må byttes fordi den har et nedre feste for Vari-koffertene, og det kommer i konflikt med alukoffertene.
Personlig ville jeg gått for BMWs kofferter, selv om Givi er billigere. Jeg har begge deler (kun toppkoffert fra Givi), Det er min ærbødige påstand at Givi kofferten er billigere fordi den er bygget billigere. Ja den duger, men er mer pinglete bygget. Givikofferten har en lås som gjør at den man må bruke nøkkel hver gang den åpnes. Når man er blitt vandt med det motsatte gror det på som et irritasjonsmoment. Henglsene på Givii kofferten er mer pinglete bygget, og man har benyttet tynnere nagler i innfesting. Langs lokket har Givi en leppe som bygger litt inn i kofferten. Det gjør at om man skal dra innerveske ut og inn av kofferten blir den hengende på kanten av åpningen.
Dette gjelder kofferten jeg har. Om andre Givi kofferer er bygget likedan vet jeg ikke.
Toppkoffert har egen festeplate som må skrues fast i bagasjebærer, hvor BMWs passer rett i bæreren. Mulig at Givi har sin egen bagasjebærer, og at dette ikke er en faktor om man går for komplett Givi, men det er det sikkert andre som kan fortelle om.
For egen del er det så greit å ha samme nøkkel til alt på sykkelen, samt at man ikke trenger å bruke nøkkel for å åpne. Og det er jeg villig til å betale for..
På GSA er stativet inkludert, man kjøper kun koffertene, så da betaler man omtrent Givi pris. På en GS må man kjøpe til koffertbærer og bytte ut brakettene som holder fothviler for passasjer. Nevnte brakett må byttes fordi den har et nedre feste for Vari-koffertene, og det kommer i konflikt med alukoffertene.
Personlig ville jeg gått for BMWs kofferter, selv om Givi er billigere. Jeg har begge deler (kun toppkoffert fra Givi), Det er min ærbødige påstand at Givi kofferten er billigere fordi den er bygget billigere. Ja den duger, men er mer pinglete bygget. Givikofferten har en lås som gjør at den man må bruke nøkkel hver gang den åpnes. Når man er blitt vandt med det motsatte gror det på som et irritasjonsmoment. Henglsene på Givii kofferten er mer pinglete bygget, og man har benyttet tynnere nagler i innfesting. Langs lokket har Givi en leppe som bygger litt inn i kofferten. Det gjør at om man skal dra innerveske ut og inn av kofferten blir den hengende på kanten av åpningen.
Dette gjelder kofferten jeg har. Om andre Givi kofferer er bygget likedan vet jeg ikke.
Toppkoffert har egen festeplate som må skrues fast i bagasjebærer, hvor BMWs passer rett i bæreren. Mulig at Givi har sin egen bagasjebærer, og at dette ikke er en faktor om man går for komplett Givi, men det er det sikkert andre som kan fortelle om.
For egen del er det så greit å ha samme nøkkel til alt på sykkelen, samt at man ikke trenger å bruke nøkkel for å åpne. Og det er jeg villig til å betale for..
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9174
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: Valgets kvaler og alt som innvirker
Jeg ser fornuften i å kjøpe orginal toppboks, men orginale vesker på GS, (ikke GSA) er sløsing med mc-midler
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Re: Valgets kvaler og alt som innvirker
Alle gs/gsa er vel keyless i dag, så egen eller samme nøkkel til boksene spiller ikke like stor rolle. Men å kunne åpne de uten bruk av nøkkel er helt avgjørende. Jeg hadde ikke ville hatt bokser man må åpne med nøkkel
Men alt avhenger jo hva man er vant til.
Blir jeg å beholde egen gsa, kommer jeg til å gå for soft bags, for å få ned vekt og være mindre utsatt ved velt. En liten kakk å boksen er ikke lengre vanntett. det er liten eller ingen forskjell på måten en pakker en soft sideveske kontra en aluboks. Eneste fordelen aluboksen har er at den er lett å låse.
Men alt avhenger jo hva man er vant til.
Blir jeg å beholde egen gsa, kommer jeg til å gå for soft bags, for å få ned vekt og være mindre utsatt ved velt. En liten kakk å boksen er ikke lengre vanntett. det er liten eller ingen forskjell på måten en pakker en soft sideveske kontra en aluboks. Eneste fordelen aluboksen har er at den er lett å låse.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9174
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: Valgets kvaler og alt som innvirker
Det der med koffert/bagger/ruller på sykkel er veldig individuelt, men det er ivertfall ett punkt hvor man kan spare inn masse kronasjer uten at sykkelen får lide unødvendig mye
Jeg har med ett unntak alltid brukt kofferter fra 3.parts-leverandører, og har aldrig lidd stort av den grunn.
3 nøkler til 3 vesker + tenningsnøkkel var i overkant slitsomt før jeg byttet lås-sett .
Men keyless tenning + tanklokk samt 1 bagasjenøkkel??? Hallooo!!
Problemet er ikke veldig påtrengende
Det det egentlig dreide seg om her var å presse en R1250GS litt ned i pris, slik at den kunne bli ett aktuellt alternativ til de andre sykklene Borg hadde ramset opp. Han sier jo selv at det nok er en GS han har mest lyst på Alternativene har faktisk ikke brukbare veskeløsninger overhode
Man kan jo foreksempel vurdere Givi/orginalvesker vs quick-shift, sparervel omtrent det samme
Hvor ville dere kuttet
En annen ting er at jeg i eksempelet la inn med Exclusive fargevalg fordi jeg synes den blir i overkant kjedelig i ensfarget. Ligger drøye 5000kr der også, den går ikke tregere fordet
Jeg har med ett unntak alltid brukt kofferter fra 3.parts-leverandører, og har aldrig lidd stort av den grunn.
3 nøkler til 3 vesker + tenningsnøkkel var i overkant slitsomt før jeg byttet lås-sett .
Men keyless tenning + tanklokk samt 1 bagasjenøkkel??? Hallooo!!
Problemet er ikke veldig påtrengende
Det det egentlig dreide seg om her var å presse en R1250GS litt ned i pris, slik at den kunne bli ett aktuellt alternativ til de andre sykklene Borg hadde ramset opp. Han sier jo selv at det nok er en GS han har mest lyst på Alternativene har faktisk ikke brukbare veskeløsninger overhode
Man kan jo foreksempel vurdere Givi/orginalvesker vs quick-shift, sparervel omtrent det samme
Hvor ville dere kuttet
En annen ting er at jeg i eksempelet la inn med Exclusive fargevalg fordi jeg synes den blir i overkant kjedelig i ensfarget. Ligger drøye 5000kr der også, den går ikke tregere fordet
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.