Re: Hvilken eventyrhjelm?
Posted: 24 May 2016 14:48
Hvilket merke hjelm man velger har jeg ingen mening om. Det viktigste er at hjelmen passer til hodet.
Schubert har kastet seg på Adventure/DualSport bølgen og laget en flip-up hjelm. Det er en C3 med noe ekstra stasj. Ca samme hjelm selges også av Touratech.
Dette er helt sikkert komfortable hjelmer om de passer til hodet, men de kommer ikke på min liste.
Har en BMW variant av C3, og det er en komfortabel hjelm jeg er godt fornøyd med. Men da jeg kjøpte meg en 800GS og begynte å kjøre på grusveier oppdaget jeg fort denne type hjelm sine svakheter.
Baugporthjelmene er veldig tette, og kjøring på grusveier, hvor man er mer fysisk aktiv, gjorde at jeg ble veldig varm i toppen. I tillegg er visirets underkant ganske høy. Detter gjør at om man stopper og har behov for å se ned på underlaget feks. for å sette ned midtstøtta stenger hjelmen for utsikten. Jeg endte opp med å stadig måtte flippe opp hjelmen for å kunne se ned.
Resultatet ble at jeg kjøpte en Cross/Endurohjelm uten baugport. Den lufter mye mer, og er litt kald på kjølige dager. Men det er bare å ta på en buff eller lignende. Lysåpningen i crosshjelmen er også større, i tilfelle jeg ønsker å bytte ut visiret med briller.
Valget mitt falt på BMWs endurohjelm, da den passet mitt hode, men den er ikke verken bedre eller dyrere enn hjelmer fra andre annerkjente produsenter.
Schubert har kastet seg på Adventure/DualSport bølgen og laget en flip-up hjelm. Det er en C3 med noe ekstra stasj. Ca samme hjelm selges også av Touratech.
Dette er helt sikkert komfortable hjelmer om de passer til hodet, men de kommer ikke på min liste.
Har en BMW variant av C3, og det er en komfortabel hjelm jeg er godt fornøyd med. Men da jeg kjøpte meg en 800GS og begynte å kjøre på grusveier oppdaget jeg fort denne type hjelm sine svakheter.
Baugporthjelmene er veldig tette, og kjøring på grusveier, hvor man er mer fysisk aktiv, gjorde at jeg ble veldig varm i toppen. I tillegg er visirets underkant ganske høy. Detter gjør at om man stopper og har behov for å se ned på underlaget feks. for å sette ned midtstøtta stenger hjelmen for utsikten. Jeg endte opp med å stadig måtte flippe opp hjelmen for å kunne se ned.
Resultatet ble at jeg kjøpte en Cross/Endurohjelm uten baugport. Den lufter mye mer, og er litt kald på kjølige dager. Men det er bare å ta på en buff eller lignende. Lysåpningen i crosshjelmen er også større, i tilfelle jeg ønsker å bytte ut visiret med briller.
Valget mitt falt på BMWs endurohjelm, da den passet mitt hode, men den er ikke verken bedre eller dyrere enn hjelmer fra andre annerkjente produsenter.