Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Tanker i dvale-sesongen)
Posted: 08 Jan 2021 22:20
by Palma
Nå sins je du dræ'n væl langt @biker7 . Nå har du einn gæ'fin GS i stallen åsså binner du å gløtte på traiumf...
Meinn du må nå bære handle.
Kan jo væra einn bra sikkel dætta..
Sent fra min SM-A405FN via Tapatalk
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Tanker i dvale-sesongen)
Posted: 08 Jan 2021 23:18
by biker7
Palma wrote: ↑08 Jan 2021 22:20
Nå sins je du dræ'n væl langt @biker7 . Nå har du einn gæ'fin GS i stallen åsså binner du å gløtte på traiumf...
Meinn du må nå bære handle.
Kan jo væra einn bra sikkel dætta..
Sent fra min SM-A405FN via Tapatalk
Joa, GS`n er grei den
Men artig med litt variasjon i stallen innimellom vettu.
Og ikke minst, Palma : Tenk deg lyden av denna trippelen med bråkepotte da !!
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Tanker i dvale-sesongen)
Posted: 15 Jan 2021 20:12
by biker7
ojda wrote: ↑08 Jan 2021 20:06
Ja skulle han finne seg til rette med geometrien på den sykkelen, vil jeg påstå at han bør være temmelig nære mål
Men du, ojda : Motoren var bra altså ?
Men var den sterk lavt ned i registret..? Er jo ingen tvin eller V-motor dette, så tenker at den kanskje da må ha litt mere turtall lissom
GS`n min er faktisk overraskende sterk og veldig fleksibel lavt ned i registret, og setter stor pris på denne egenskapen på bmw`n ihvertfall
Og er vel kanskje ikke så mye motorbrems på denne trippelen heller kanskje, sånn i forhold til evt. kjøring i litt bratte nedoverbakker i ulendt terreng..
Hva er dine tanker om dette ?
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Tanker i dvale-sesongen)
Posted: 15 Jan 2021 21:30
by ojda
Den ga greit med drag fra moderat turtall, og ga jevnt oppover godt krafttilskudd.
Jeg er klart tilhenger av krefter på lavt turtallsregister, og satt igjen med følelsen at denne kunne jeg faktisk ha levet godt med
En tripple er efter min mening det beste oppsettet for den type sykkel
Skal ikke nekte for at jeg ofte savner motoren på Tigerbærta
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Tanker i dvale-sesongen)
Posted: 16 Jan 2021 00:44
by biker7
ojda wrote: ↑15 Jan 2021 21:30
Den ga greit med drag fra moderat turtall, og ga jevnt oppover godt krafttilskudd.
Jeg er klart tilhenger av krefter på lavt turtallsregister, og satt igjen med følelsen at denne kunne jeg faktisk ha levet godt med
En tripple er efter min mening det beste oppsettet for den type sykkel
Skal ikke nekte for at jeg ofte savner motoren på Tigerbærta
Hmm.. Slettes ikke noe dårlig skussmål dette, fra en fører av en ganske så bunn-sterk 1200 GS
Men motorbrems da ? Noe du tenkte over dette eller ?
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Tanker i dvale-sesongen)
ojda wrote: ↑15 Jan 2021 21:30
Den ga greit med drag fra moderat turtall, og ga jevnt oppover godt krafttilskudd.
Jeg er klart tilhenger av krefter på lavt turtallsregister, og satt igjen med følelsen at denne kunne jeg faktisk ha levet godt med
En tripple er efter min mening det beste oppsettet for den type sykkel
Skal ikke nekte for at jeg ofte savner motoren på Tigerbærta
Hmm.. Slettes ikke noe dårlig skussmål dette, fra en fører av en ganske så bunn-sterk 1200 GS
Men motorbrems da ? Noe du tenkte over dette eller ?
Det med motorbrems må jeg innrømme at jeg at jeg ikke reflekterte over.
Må nok plaseres i gruppen ‘husker ikke’ (men er nå ivertfall ikke lagret som dårlig)
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Tanker i dvale-sesongen)
Posted: 16 Jan 2021 10:59
by ole m.
Prøvekjørte en tidligere Triumph 800 trippel, det var vel Tiger et eller annet, kan ikke betegnelsen på disse. Fantastisk lyd er vel det beste jeg kan si om motoren, ellers var den nærmest karakterløs. Jevnt og kjedelig drag, uten noen form for gode vibrasjoner. Ikke sykkelen for meg.
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Tanker i dvale-sesongen)
Posted: 16 Jan 2021 13:51
by biker7
ole m. wrote: ↑16 Jan 2021 10:59
Prøvekjørte en tidligere Triumph 800 trippel, det var vel Tiger et eller annet, kan ikke betegnelsen på disse. Fantastisk lyd er vel det beste jeg kan si om motoren, ellers var den nærmest karakterløs. Jevnt og kjedelig drag, uten noen form for gode vibrasjoner. Ikke sykkelen for meg.
Allikevel er det faktisk en del som synes den gamle 800-motoren var bra, og satte pris på både lyden og motor-karakteristikk
Samtidig har den fått en del kritikk for å mangle "bunndrag" og for å være litt "turtalls-maskin", og derfor kanskje ikke passe i en Adventure-sykkel..
MEN det er jo her den helt nye 900-motoren (888ccm) med sin nye konfigurasjon kommer inn.
Endret tenningsrekkefølge til 1-3-2 ,med litt ulik tenningshastighet mellom sylindrene.
"Stjælt" fra nettet :
"NEW FIRING ORDER
The all-new higher capacity and higher performance 900cc engine is now fully Euro 5 compliant, and has a new T-plane triple crank with new unique 1,3,2 firing order for greater character and tractability at low rpm plus improved off-road feel.
The result is enhanced rider connection to the rear wheel, refined on road performance and an incredibly distinctive T-plane triple soundtrack.
The result of that is a much closer association to the throttle character, sound and feel of a twin lower down, whilst maintaining all the torque, feel and delivery in the mid-range and top-end of a triple."
Skal visst være ganske stor forskjell sammenlignet med den gamle 800`n ,og mange sier at den nye nå minner mere om en twin litt nede i registret, både i forhold til motorkarakteristikk og lyd.
Her litt småfrisk kjøring med 900`n :
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Tanker i dvale-sesongen)
Posted: 16 Jan 2021 15:37
by ojda
Det er mange år siden jeg prøvde 800’n, men jeg husker jeg ikke var spesielt imponert over motoren, girkassa derimot
På 900’n derimot følte jeg godt kunne gjøre tjeneste i ojda-stallen (med faktorer som vekt og pris tatt med i regnestykket).
Det er bare 1 ting å gjøre biker7 å det er å prøvekjøre, men det bør du gjøre
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Tanker i dvale-sesongen)
Posted: 16 Jan 2021 16:00
by biker7
ojda wrote: ↑16 Jan 2021 15:37
Det er bare 1 ting å gjøre biker7 å det er å prøvekjøre, men det bør du gjøre
Skulle gjerne ha prøvekjørt jeg, NÅ helst ! Men så er det jo slik at det er så hellsikes lenge til det er kjørbart ute ..
Så slik sett er det egentlig jævli lite taktisk å få slike tanker om evt. ny sykkel så tidlig i "dvale-sesongen"
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Tanker i dvale-sesongen)
ojda wrote: ↑16 Jan 2021 15:37
Det er bare 1 ting å gjøre biker7 å det er å prøvekjøre, men det bør du gjøre
Skulle gjerne ha prøvekjørt jeg, NÅ helst ! Men så er det jo slik at det er så hellsikes lenge til det er kjørbart ute ..
Så slik sett er det egentlig jævli lite taktisk å få slike tanker om evt. ny sykkel så tidlig i "dvale-sesongen"
Jeg skal teste den 900 pro versjonen + 890 ADV R+ africa 1100 - tror det kan gjøres gode kjøp rundt nå
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Tanker i dvale-sesongen)
Posted: 16 Jan 2021 17:42
by biker7
kvase wrote: ↑16 Jan 2021 17:02
Jeg skal teste den 900 pro versjonen + 890 ADV R+ africa 1100 - tror det kan gjøres gode kjøp rundt nå
Skal du prøve de NÅ ??
Ja på østlandet trur jeg ikke det er noen forhandlere som låner ut sykler i kulden og salt-laken nå ihvertfall
Men du bor vel i "syden" du, sammenlignet med her øst
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Tanker i dvale-sesongen)
kvase wrote: ↑16 Jan 2021 17:02
Jeg skal teste den 900 pro versjonen + 890 ADV R+ africa 1100 - tror det kan gjøres gode kjøp rundt nå
Skal du prøve de NÅ ??
Ja på østlandet trur jeg ikke det er noen forhandlere som låner ut sykler i kulden og salt-laken nå ihvertfall
Men du bor vel i "syden" du, sammenlignet med her øst
Nåja jeg skulle vel presisert april-mai en gang ett eller annet sted der
Africa 1000cc har jeg prøvd -790 ADV R også så de 2 er ute av mitt sinn -Tenker det må være noe bedre med 2021 modellene ja
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Tanker i dvale-sesongen)
Posted: 17 Jan 2021 15:53
by biker7
kvase wrote: ↑16 Jan 2021 20:07Africa 1000cc har jeg prøvd -790 ADV R også så de 2 er ute av mitt sinn -Tenker det må være noe bedre med 2021 modellene ja
Var du ikke helt fornøyd med disse to eller.. ?
Jeg har også testet disse to en liten tur. Fine sykler, men føler (ihvertfall på papiret) at Tiger 900 appelerer mere til meg
i forhold til bruksområde, medfølgende utstyr (på Rally Pro) etc.
890 ADV R og Africa 1100 er helt sikkert bra, men de blir vel da noe dyrere enn Tigern, og spesielt hvis man skal montere det utstyret som er montert/medfølgende på Tigern.
Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Tanker i dvale-sesongen)
kvase wrote: ↑16 Jan 2021 20:07Africa 1000cc har jeg prøvd -790 ADV R også så de 2 er ute av mitt sinn -Tenker det må være noe bedre med 2021 modellene ja
Var du ikke helt fornøyd med disse to eller.. ? Gode knallerter begge ryktene sier at den nye 890 har et bedre drag fra tomgang turtallet og opp så du ikke trenger å dra gassen så voldsomt ut fra kronglete situasjoner-Ja klart det er helt fritt hvordan man hanskes med det da --- --Africa 1100 har et litt større display og vist noe bedret innsyn i sol lyset å nokk igjen litt mer bunndrag men hvor stor differansen er skal ikke jeg si meg ekspert i Ja jeg har prøvd begge versonen 790 +1000 cc ene gode saker begge 2. Men de 2020/21 modellene er veien å gå
Jeg har også testet disse to en liten tur. Fine sykler, men føler (ihvertfall på papiret) at Tiger 900 appelerer mere til meg
i forhold til bruksområde, medfølgende utstyr (på Rally Pro) etc.Denne har jeg ikke fåt testa verken 800cc eller den nyemen som du skriver ang utstyr så har denne alt til en snil pris
890 ADV R og Africa 1100 er helt sikkert bra, men de blir vel da noe dyrere enn Tigern, og spesielt hvis man skal montere det utstyret som er montert/medfølgende på Tigern.
Men jeg kan brått ende med en 1290 fra KTM og da jeg har prøvd s modellen mens R mod er nesten lik den jeg har .--Siste ord er ikke skrevet for min del og gudskjelov er det man skriver her bare ord og ikke hugd i fjell for alltid