Tekumseh og De Gamle Ting

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
pelsen
Posts: 1120
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Tekumseh SR500 og prosjekt IL Tempo Minimale

Post by pelsen »

Denne mottorn har vel samme type veivlager som Corvett, en 17 år gammel Pelsen byttet slike med ikke så veldig godt resultat. Jeg har rettet opp feilen senere siden bror min har den mopeden ennå. Det er shims på veiva, og for å få til riktig klaring må dette måles nøye. Jeg satte sammen mottorn uten shims og målte klaringen med måleklokke. Jeg måtte lage en avdrager til det nye lageret for å ta det av igjen uten å ødelegge det. La inn riktig shims og satte den sammen.
Det er en liten motor, men ikke så enkel hvis man skal gjøre en skikkelig jobb.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2088
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh SR500 og prosjekt IL Tempo Minimale

Post by Tekumseh »

intruder wrote: 15 Jul 2023 08:43 Og blir det noen MC-tur sørover eller ? :-k :shock:
@intruder Det ser stygt ut til at det ikke blir i år likevel dessverre. Ble for mye som skulle klaffe samtidig. Men når det er sagt, er ikke sommeren over enda. :-)
pelsen wrote: 15 Jul 2023 10:23 Denne mottorn har vel samme type veivlager som Corvett, en 17 år gammel Pelsen byttet slike med ikke så veldig godt resultat. Jeg har rettet opp feilen senere siden bror min har den mopeden ennå. Det er shims på veiva, og for å få til riktig klaring må dette måles nøye. Jeg satte sammen mottorn uten shims og målte klaringen med måleklokke. Jeg måtte lage en avdrager til det nye lageret for å ta det av igjen uten å ødelegge det. La inn riktig shims og satte den sammen.
Det er en liten motor, men ikke så enkel hvis man skal gjøre en skikkelig jobb.
Ja, Sachs så vel likedan ut i prinsipp fra tidenes morgen til utpå 80-tallet, så veiva er lik om ikke den samme.
OK, det er ikke bare å ta av gamle lager, sette shims tilbake der de var og så sette på de nye lagrene igjen altså. Det er mer kirurgi enn det...?
I såfall har jeg to veivlager til salgs etterhvert. Bitteliten slakke i rådelageret også (0,2 - 0,3 mm), men jeg må ut med opp mot 5000 for ny veiv, og det er det ikke verdt.
Hadde jeg hatt litt nyere motor (et år eller to) hadde jeg fått veiv for en tusenlapp fra nettet (mopedrenovering.se) Men skal jeg ha den veiva må jeg konvertere motoren, dvs nytt svinghjul og bygge om fra clutchkjede til drev m.m.. Da er jeg like langt.
User avatar
pelsen
Posts: 1120
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Tekumseh SR500 og prosjekt IL Tempo Minimale

Post by pelsen »

Tekumseh wrote: 15 Jul 2023 11:25 Ja, Sachs så vel likedan ut i prinsipp fra tidenes morgen til utpå 80-tallet, så veiva er lik om ikke den samme.
OK, det er ikke bare å ta av gamle lager, sette shims tilbake der de var og så sette på de nye lagrene igjen altså. Det er mer kirurgi enn det...?
I såfall har jeg to veivlager til salgs etterhvert. Bitteliten slakke i rådelageret også (0,2 - 0,3 mm), men jeg må ut med opp mot 5000 for ny veiv, og det er det ikke verdt.
Hadde jeg hatt litt nyere motor (et år eller to) hadde jeg fått veiv for en tusenlapp fra nettet (mopedrenovering.se) Men skal jeg ha den veiva må jeg konvertere motoren, dvs nytt svinghjul og bygge om fra clutchkjede til drev m.m.. Da er jeg like langt.
Det kan nok gå bra å sette shims tilbake, det var ikke det som ble gjort da to tenåringer skrudde moped med gravemaskin-verktøyet til far på 70-tallet.
Rådelager skal ha litt sideslark, men ikke noe opp og ned. Denne motoren har jo innebygd turtallsperre i vendespylingen, og er nesten effektfri. Veiva går sikkert en stund til. :thumleft
Jonta
Posts: 564
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Tekumseh SR500 og prosjekt IL Tempo Minimale

Post by Jonta »

Min 73 Tempo Corvette har så mye slark i veivlageret (bærelagret) på tenningssia. At jeg er litt usikker på hvilken posisjon jeg skal holde veiva/svinghjulet, når jeg skal stille stiftåpning. Knasten til stiften sitter jo på svinghjulet. Så det er bare å prøve seg fram til det blir bra. Og det blir det, den går veldig bra.
Og hvordan den 50 år gamle simmeringen på tenningssia, som tetter rundt en veivaksling som slenger hit og dit, fortsatt gjør jobben. Er et mysterium.
Heldigvis har jeg en komplett blokk, med tight veiv, som jeg tenker å bruke når tia for renovering en gang kommer...

Som medlem i Tempoklubben, har du tilgang til verksted manualer, skriver du. I denne/disse manualene ser du fremgangsmåten for shimsing av akslingene i motoren.
Jeg har selv en slik manual, for en litt nyere motor en din, som jeg har scanna og lagra et sted. Si ifra, så skal jeg leite den fram.
User avatar
pelsen
Posts: 1120
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Tekumseh SR500 og prosjekt IL Tempo Minimale

Post by pelsen »

Jeg hadde en Tempo 150 i mange år, det var en haug med deler som ble solgt da jeg måtte flytte verksted. Jeg byttet veivlager i den mottorn en gang, og istedenfor å kjøpe originale lager til blodpris, så kjøpte jeg et vanlig kulelager og et rullelager. Kulelager på tenningsiden, og rullelager på drivsiden. Veiva kan da ekspandere i rullelageret når den blir varm. Jeg har ikke funnet opp dette selv, Triumph har gjort det slik og det funker fint å bruke det på eldre motorer. Jeg tipper at det går fint å bruke samme løsning på en Sachs 50cc, trenger ikke å tenke mer på shims da :D
User avatar
Tekumseh
Posts: 2088
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh SR500 og prosjekt IL Tempo Minimale

Post by Tekumseh »

pelsen wrote: 15 Jul 2023 12:18 Det kan nok gå bra å sette shims tilbake, det var ikke det som ble gjort da to tenåringer skrudde moped med gravemaskin-verktøyet til far på 70-tallet.
Rådelager skal ha litt sideslark, men ikke noe opp og ned. Denne motoren har jo innebygd turtallsperre i vendespylingen, og er nesten effektfri. Veiva går sikkert en stund til. :thumleft
Ja, den får gå noen runder til :-)
pelsen wrote: 16 Jul 2023 10:44 Jeg hadde en Tempo 150 i mange år, det var en haug med deler som ble solgt da jeg måtte flytte verksted. Jeg byttet veivlager i den mottorn en gang, og istedenfor å kjøpe originale lager til blodpris, så kjøpte jeg et vanlig kulelager og et rullelager. Kulelager på tenningsiden, og rullelager på drivsiden. Veiva kan da ekspandere i rullelageret når den blir varm. Jeg har ikke funnet opp dette selv, Triumph har gjort det slik og det funker fint å bruke det på eldre motorer. Jeg tipper at det går fint å bruke samme løsning på en Sachs 50cc, trenger ikke å tenke mer på shims da :D
Aha, det kan være en god idé i fremtiden. Det skal jeg merke meg.
Jonta wrote: 15 Jul 2023 17:14 Min 73 Tempo Corvette har så mye slark i veivlageret (bærelagret) på tenningssia. At jeg er litt usikker på hvilken posisjon jeg skal holde veiva/svinghjulet, når jeg skal stille stiftåpning. Knasten til stiften sitter jo på svinghjulet. Så det er bare å prøve seg fram til det blir bra. Og det blir det, den går veldig bra.
Og hvordan den 50 år gamle simmeringen på tenningssia, som tetter rundt en veivaksling som slenger hit og dit, fortsatt gjør jobben. Er et mysterium.
Heldigvis har jeg en komplett blokk, med tight veiv, som jeg tenker å bruke når tia for renovering en gang kommer...

Som medlem i Tempoklubben, har du tilgang til verksted manualer, skriver du. I denne/disse manualene ser du fremgangsmåten for shimsing av akslingene i motoren.
Jeg har selv en slik manual, for en litt nyere motor en din, som jeg har scanna og lagra et sted. Si ifra, så skal jeg leite den fram.
Det får meg også til å ta avgjørelsen om a la veiva være som den er. Den er ganske tight, men har såvidt kjennbar slakke i rådelager. Og den gikk jo neonlunde greit uten ulyder før, så jeg regner med den klarer seg til mitt bruk, noen få mil i året.

Meldte meg inn i Tempoklubben, og har tatt ned alle PDF'er som angår denne modellen, og screenshot'a det som ikke kan lastes ned.

I tillegg er det mange svenske youtubere som har fine videoer, bl.a. Tvåtaktsmeken, Ranes Garage, Rexxy og Mopedmekarna, og ikke minst nettsider som raketsport.com med gode tips.
Elsker dialekten til han i Mopedmekarna, og likedant elsker jeg benkeresultatene til perfeksjonisten i Tvåtaktsmeken.

Clutchlageret jeg har kjøpt leser jeg nå om, og mange anbefaler ikke å bytte da de nye har dårlig kvalitet, og at det tåles litt slakke. Foringa under lageret er også helt grei, men - det jeg derimot IKKE bestilte var jo bøssinga i venstre blokkhalvdel som holder "julgransakslingen" gearakslingen på plass. Den er rom som bare det og må derimot byttes. Hvordan har jeg ikke lest meg til enda.
Da blir det enda en bestilling, og noen deler lagt ut på finn.

Tror mitt opprinnelige problem var denne bøssingen/ bussningen/ messinghylsa i venstre blokkhalvdel, og utett simmerring/pakkboks et eller annet sted som gjorde at den gikk magert og gikk varm og stoppa to ganger på siste tur. Glemte nok en gang det enkle ordtaket "if it ain't broken, don't fix it!"

Så over til SR'en
Og akkurat da jeg slappa av med at Yamahan er grei fikk jeg i 10 - 15 sekunder en "turbolyd" da jeg rusla ned en bakke på motorbrems, en litt småsint bergensk R-lyd av litt høyere toneart. Lyden var den samme om jeg hadde inn clutchen, bytta gear osv, så dette var nok i gearrullene eller i clutchen, tror at lyden kom av at hjulet og dermed gearrullene gikk rundt. Så ble det plutselig stilt og jeg kom meg de 3-4 milene jeg skulle hjem igjen. Så da er jeg spent på hva det neste er..

Stiklestad2.jpg
Stiklestad1.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2088
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh SR500 og prosjekt IL Tempo Minimale

Post by Tekumseh »

Kjære dagbok

I går ble en sånn dag som bare kan hende meg. Sånne dager det blir Solsidan- og Neste Sommer-episoder av.

Sløvedag med litt pussing, bengalakkfjerning på mopeden, maling av et gammelt kjellervindu jeg holder på å skal kitte opp, kikking på youtube om shimsing av veiv på Sachs osv.. Ingen MC-abstinens fordi jeg fikk en 12-mils tur dagen før.

PMC.jpg
Snåsa-tur og blid i lett regnvær dagen før

Etter en knallhard trimtur på en times tid, direkte etterfulgt av hagearbeid med ryddesag og motorsag og bare skal på butikken og hente ut en pakke, på neste butikk for å handle - for så å skynde seg hjem for å lage middag. Sent på ettermiddagen, sulten med lavt blodsukker i utgangspunktet..

Trim.jpg
Går alltid ned gjennom et naturreservat - Jurassic Park-feeling

Bilen var ekkel på styringa, så jeg tenkte det var veldig lite luft og var bestemt på å sjekke ventilen når jeg kom hjem - har etterfylt et par ganger siste tia, men ikke funnet noe feil - men ikke løfta bilen for å sjekke dekket hele veien rundt.

Plist.jpg
Handleliste

Naboen la om fra piggdekk natt til 17.mai og lånte selvfølgelig hjulkryss, eller du vet den derre hjulnøkkelen som hører til i bilen. Den har også et hull midt på, og skal brukes som sveiv til jekken. Han skrev lapp om han var lei for at den var gått i stykker - knekt i to og han skulle kjøpe ny når han kom hjem over pinse. Jeg visste jo at Suzukiverktøy koster et par tusen på forhandler, og at de fleste huggeri blir av med sånt fort.

Pbil1.jpg
Det gikk å snurre opp jekken med halve sveiva, men tok litt tid..

På Bunnpris der pakken hadde kommet så jeg at nå var hjulet helt flatt. Heldigvis reservehjul i bagasjerommet, men NEI - jeg hadde jo ikke fått noe nytt verktøy fra naboen, og hadde helt glemt å legge inn ei langarm og en 17 mm kopp. Nytt reserveverktøy - som jeg har betalt 500 kr for på et bilopphuggeri i Sverige og fått sendt til svigermor fordi de ikke sendte ut av landet - kommer hjem med fra Sverige med madamen nå på søndag.

Naboen har holdt seg unna meg siden pinse.

Jaja, et kvarters gange unna jobb og heldigvis nøklene i lomma. Fikk ta beina fatt og hente hjulverktøy vi har liggende der. Tilbake og bytte dekk, kjøre til Kiwi og handle det jeg skulle. Da ble det 3 pizzaslicer og en Cola Zero på Biltema, for jeg holdt på å gå helt tom.

pbil2.jpg
Lite luft i reservehjulet også, Max 80 km/t står det.

Ppizza.jpg
Dårlig kost ja...

Da jeg kom hjem sto naboen med trimmeren på andre sia av huset. Og hadde klipt plen på vår side. Og selvsagt med gressklipperen for lavt som han kveler gang på gang, så hadde han dratt den 2 meter inn på min plen for å starte den der. Lettere det da vettu. Dette er tredje gang det skjer.
Så nå har jeg ei svart stripe nedover halve plena rundt ene ripsbusken min, og det skal regne ei uke.

Plen.jpg
Grensa er photoshoppa med rød stripla linje

plen2.jpg
Sånn så det ut forrige gang


For å unngå makabert drap tok jeg ikke kontakt med naboen i går - dessverre. Men nå blir det et sånt gjerde som HA på Alnabru har, med piggtråd på toppen. Selv om jeg veldig gjerne skulle brukt de pengene på mancave 2.0 som er å isolere garasjen/porthullet og innrede der. Låning er vi 100% ferdig med!

Jaja, det var en dag i mitt liv.

Og etter å ha betalt abonnement for et nytt år på Rock'n Roll Magazine på 649,- kroner forrige fredag dukka dette opp i posten i dag... Jaja, Uflaks sa Severin Suveren. Men det håper jeg løser seg, til tross for SWIFT og BIC og sånt...
pmag.jpg
Tack - tack, en j*vligt fin sommar ja! :thumleft
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Tekumseh on 21 Jul 2023 20:40, edited 1 time in total.
User avatar
intruder
Posts: 4325
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Tekumseh SR500 og den j*vla naboen

Post by intruder »

Har som styremedlem i historielaget lagt ned mye arbeid i forberedelser til et besøk av amerikanere som skal eskorteres rundt i bygda her i dag for å se hva slektningene reiste fra for to hundre år siden..
Avtalen var at det skulle ringes meg en time før de kom dit jeg hadde mitt ansvarsområde noe som selvsagt ble glemt så der satt jeg da med skjegget i postkassa...
men heldigvis hadde de husket fiffen,styremedlemmer med navlelo og gardbrukerne i bygda...
så er som Trond Viggo Torgersen sa litt amper i `ummret akkurat nå :smt100 :smt097
men får knipe sammen tennene jeg ikke lenger har etter dårlig erfaring med skoletannlegen og knytte nevene i bukselomma !

Satana perkele ! :-k
Last edited by intruder on 21 Jul 2023 14:44, edited 1 time in total.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4589
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Tekumseh SR500 og den j*vla naboen

Post by Bikeridr »

Godt de ikke erstattet med "Svenska dansband tidningen" 🙃

Morsomt, eller skal jeg si tragikomisk å lese 🙂

Dog, våre naboer, som er typ "Tito og Balthazar" i "Pondus", er ganske hyggelige. Det er iallefall ikke yverken stille eller kjedelig når de drar igang hageparty 🤣
User avatar
Tekumseh
Posts: 2088
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh SR500 og den j*vla naboen

Post by Tekumseh »

intruder wrote: 21 Jul 2023 14:42 Har som styremedlem i historielaget lagt ned mye arbeid i forberedelser til et besøk av amerikanere som skal eskorteres rundt i bygda her i dag.
Avtalen var at det skulle ringes meg en time før de kom dit jeg hadde mitt ansvarsområde noe som selvsagt ble glemt så der satt jeg da med skjegget i postkassa...
men heldigvis hadde de husket fiffen,styremedlemmer med navlelo og gardbrukerne i bygda...
så er som Trond Viggo Torgersen sa litt amper i `ummret akkurat nå :smt100 :smt097
men får knipe sammen tennene jeg ikke lenger har og knytte nevene i bukselpmma !

Satana perkele ! :-k
Ja, det er nesten værre å bli glemt, enn å bli behandla urettferdig. Og så mye arbeid unødvendig. Det var kjedelig da.

Og det med å knyte nevene i bukselomma er akkurat det jeg gjør også, selv om man kanskje hadde fått det bedre ved å si noe.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2088
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh SR500 og den j*vla naboen

Post by Tekumseh »

Bikeridr wrote: 21 Jul 2023 14:43 Godt de ikke erstattet med "Svenska dansband tidningen" 🙃

Morsomt, eller skal jeg si tragikomisk å lese 🙂

Dog, våre naboer, som er typ "Tito og Balthazar" i "Pondus", er ganske hyggelige. Det er iallefall ikke yverken stille eller kjedelig når de drar igang hageparty 🤣
Haha, ja det er begge deler det også, spesielt med sene støyete kvelder om man skal opp på jobb dagen etter. Men bra de er hyggelige, det har alt å si. Er i og for seg hyggelig han her også, men det mangler noen antenner..

Image

Her er det heldigvis stille tidlig, men representanter fra hele verden - og løse hunder som også kan dukke opp inne på kjøkkenet vårt om døra står åpen - har tidlige vinkvelder på verandaen med høylydte diskusjoner på gebrokkent engelsk. Og går selvfølgelig snarveien over plena her når de skal hjem.

Jeg som har vokst opp på landet opp i en skogkant som siste hus på en grusvei, med 1 km til nærmeste nabo...
User avatar
ole m.
Posts: 1233
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Tekumseh SR500 og den j*vla naboen

Post by ole m. »

He-he... :D Det ble i alle fall en fornøyelig historie av det, om ikke annet.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2088
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh SR500 og den j*vla naboen

Post by Tekumseh »

ole m. wrote: 21 Jul 2023 15:04 He-he... :D Det ble i alle fall en fornøyelig historie av det, om ikke annet.
Ja, det var vel litt ventilasjon for min del, og å få sett hvor store banale problemer kan bli når man får vurdert det med litt skråblikk (korrekturlest et par - tre ganger.)

Uansett - Vianor tok kun 300,- kr for å lappe dekket, kom hjem derifra nå - god service. Både dekket og felgen hadde tålt de 5 km det ble kjørt så å si flatt på. Det får man si! Pappnubben som sto i dekket fikk de til odel og eie.

Får bli to nye Hakka Green 3 når jeg har planlagt det bedre, kun 4 mm mønster igjen på sesong nummer 6, De bak har 6 mm og får gå et år eller to til. Nordman SX som jeg har fra før var produsert i Russland, så det er vanskelig å få tak i - heldigvis - før nå produksjonen er i gang igjen i Finland. Stille og lettrullende dekk er et must på en pensjonistbil totalt uten støydemping og comfort.

Da skal jeg bytte tilbake dekket utenfor mitt eget hus med bråkete muttertrekker og momentnøkkel. Men venter til naboen er hjemme fra jobb, så kanskje han blir påmint at han skylder meg noe.
User avatar
pelsen
Posts: 1120
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Tekumseh SR500 og den j*vla naboen

Post by pelsen »

Det er vel lyst såpass lenge at du kan dra igang muttertrekkeren ganske sent på kvelden :twisted:
User avatar
intruder
Posts: 4325
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Tekumseh SR500 og den j*vla naboen

Post by intruder »

pelsen wrote: 21 Jul 2023 19:09 Det er vel lyst såpass lenge at du kan dra igang muttertrekkeren ganske sent på kvelden :twisted:
Noen av oss her kan faktisk minne meg om Pondus og Jokke..... :plystre
Post Reply