turtallsproblemer på dragstar etter vinterlagring

Prat om lett MC.
Post Reply
chopperen
Posts: 175
Joined: 18 Feb 2006 18:25

turtallsproblemer på dragstar etter vinterlagring

Post by chopperen »

jeg har en 2000 mod yamaha dragstar ståendes i garasjen. jeg fikk billappen i januar, og sykkelen har stått da siden dette, vel 2mnd uten å bli trillet på, eller startet opp.

for 10 min siden tenkte jeg at det hadde vært greit og fått kjørt den litt, så den ikke stivnet fast i garasjen. etter å ha "tjinnet" med starteren 5-6 ganger, fikk jeg endelig tenningslyder.. og etter omtrent 10ganger ville sykkelen når jeg slapp starteren, og holdt litt gass. så langt alt ok. men!

problemet er at sykkelen må trilles opp i omtrent 5kmt før den får nok dreiemoment (pga turtall) til å fortsette å akslerere. noe som går utrooolig treigt. dette gjelder på flat mark. noen som kan ha tips om hva som er problemet og hva som er løsningen? kan tenkes at bensinen er 3 mnd kanskje.

når sykkelen står på tomgang dauer den etter 2-3 sek..
Nå: Yamaha Dragstar XVS 125
x: Hyosung sense 50ccm (små trimma)
User avatar
derbi sm
Posts: 653
Joined: 31 Jan 2007 00:13
Location: tromsø

lettis

Post by derbi sm »

hmm.. kanskje det er litt rusk i forgassern :roll:
Tempo Corvette 380 73 modell
------------------------------------------------------
derbi supermotard med gianelli eff.anlegg 50ccm
_______________________________________
hva har jeg sagt om å kjøre fra en ferrari med derbien din?
User avatar
748R
Posts: 411
Joined: 21 May 2005 18:29
MC: 78 Harley Davidson Sportster
05 Honda TRX450R
07 Aprilia sr 50 R Factory
Location: Finnskogen

Post by 748R »

Fyll på ny bensin så skal du se problemet forsvinner..
Lykke til :wink:
xxx
User avatar
turboman
Posts: 313
Joined: 16 Jul 2005 15:49
Location: sogn og fjordane

Post by turboman »

heilt lik var sykkelen min, sleit lenge med å få start på den... men når eg først fikk det så var det så vidt eg fikk løyst den, en daua med ein gang, men tok godt med gass og seint ut clutchen så gjekk den framover og da stoppa eg ikkje etter 5 minutt gjekk den bra igjen... er nok berre bensinen som er litt dårlig, spesielt den som er i forgasseren da...
no: Honda cbr 600F 1998 mod
(x) 125ccm daelim daystar 01 mod
(x) 50 ccm yamaha salient 85 mod
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Post by Eike_Oak »

Sier meg enig med 2 overnevnte, bensin mister oktanverdien sin med alderen.
- Skyt her -
chopperen
Posts: 175
Joined: 18 Feb 2006 18:25

Post by chopperen »

jeg tømte tanken, og hellte på ny bensin.. og kjørte kanskje 1km problemet er der forsatt.. any clue?
Nå: Yamaha Dragstar XVS 125
x: Hyosung sense 50ccm (små trimma)
User avatar
748R
Posts: 411
Joined: 21 May 2005 18:29
MC: 78 Harley Davidson Sportster
05 Honda TRX450R
07 Aprilia sr 50 R Factory
Location: Finnskogen

Post by 748R »

Bytt plugg, sjekk pluggledningen for brudd. Kjør sykkelen ordentlig varm. Får håpe dette hjelper.... Ellers må du muligens demontere gasseren og rense den..

Lykke til
xxx
User avatar
Alas
Posts: 1713
Joined: 22 Sep 2006 15:47
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
Location: Bergen

Post by Alas »

Eike_Oak wrote:Sier meg enig med 2 overnevnte, bensin mister oktanverdien sin med alderen.
Lavere oktantall gjør at bensinen tenner lettere da men.

Det er nok andre årsaker enn oktanverdiene som gjør at gammel bensin ikke er så bra....

Måtte bare :wink:
User avatar
Thunder
Posts: 499
Joined: 22 Mar 2007 19:15
MC: Aprilia SXV550 07'
Aprilia RS250 95'
Location: Flekkefjord

Post by Thunder »

Alas wrote:Lavere oktantall gjør at bensinen tenner lettere da men.

Det er nok andre årsaker enn oktanverdiene som gjør at gammel bensin ikke er så bra....

Måtte bare :wink:
Med lavere oktantall, så kan bensinen ta fyr for tidlig i motoren. Som fører til banking, som igjen gir mindre effekt.
Aprilia SXV 550 07'
Aprilia RS 250 95'
KTM SXF 250 08'
Honda Camino ;)
Pollti

Post by Pollti »

Bensin brenner ikke,det er det gassen som gjør.
User avatar
Thunder
Posts: 499
Joined: 22 Mar 2007 19:15
MC: Aprilia SXV550 07'
Aprilia RS250 95'
Location: Flekkefjord

Post by Thunder »

Alt kan brenne
Aprilia SXV 550 07'
Aprilia RS 250 95'
KTM SXF 250 08'
Honda Camino ;)
User avatar
Alas
Posts: 1713
Joined: 22 Sep 2006 15:47
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
Location: Bergen

Post by Alas »

2takter wrote: Med lavere oktantall, så kan bensinen ta fyr for tidlig i motoren. Som fører til banking, som igjen gir mindre effekt.
Jepp, du har rett. :smt021 til meg.
Pollti

Post by Pollti »

2takter wrote:Alt kan brenne


:roll:
chopperen
Posts: 175
Joined: 18 Feb 2006 18:25

Post by chopperen »

748R wrote:Bytt plugg, sjekk pluggledningen for brudd. Kjør sykkelen ordentlig varm. Får håpe dette hjelper.... Ellers må du muligens demontere gasseren og rense den..

Lykke til
byttet plugger i høst.. kjørt kanskje 2000 med de nye.. sykkelen har gått ca 23-24000 (husker ikke i farten) skal det være nødvendig og bytte pluggledninger da? skal vel fungere lengre enn som så? sykkelen er 2000 mod. mener ganske sikkert at det er bensinfilter, ser ikke hvordan gasseren kan ha fått rusk i seg da.. :roll:

noen andre ting jeg kan prøve først, som ikke er så tiltak som å plugge fra hverandre gasserne osv? må da gjelde begge sylinderene dette?

om sykkelen får tenningsbank skal vel være mulig å høre?
Nå: Yamaha Dragstar XVS 125
x: Hyosung sense 50ccm (små trimma)
Post Reply