Større motor i sykkel
Større motor i sykkel
Få som virker å vite noe ordentlig om det så jeg velger poste det her. Håper evt noen kan linke til en artikkel der det står og lover og regler for det. Casen er iallefal. Jeg har tenkt og juice opp sykkeln min. Ikke trimming, men å gå fra 6`er til 9`er motor på min kawa zx6r. Hva er greia på dette? Forsikringa blir vel deretter, men 9`ern har jo samme bremser og div stash som 6`ern så sånn sett skal jo være nogenlunde greit. Anyone anyhow? Og nei. Ikke ny sykkel...
Normal people worry me
Jeg vet du ikke vil ha dette svaret, men prøv å stopp meg
Først det praktiske, med evt. modifisering/flytting av motorfester. Justeringer, problemer med vinkel/plassering på utgående drev. Godkjenning av dette osv. bare for å nevne noe.
Så skal det godkjennes, før du kan ta mot til deg å spørre forsikringsselskapet, som mest sannsynlig vil slenge på røret uansett =)
Nå er jeg pessimist, men det vil jeg anbefale du også er til du er _sikker_ på at dette ikke er tilfelle. Hvis alt er "bolt on", bremser etc. er likt, og det skulle vise seg å være greit å få godkjent, så tviler jeg fortsatt på at ramma er like kraftig og vridningsstabil som på zx9r. Hva med akselavstand, vektfordeling osv?
Ja, slike ting har vært gjort mange ganger før, og det går stort sett bra hvis sykkelen blir brukt mest rett fram og relativt pent. Det er dog også fakta at det var et utall individer som kjørte seg ihjel på f.eks. Gixxer Slingshot 750 med 1100 motor på 80-90 tallet. Livsfarlige maskiner...
Så er det det økonomiske. Hva koster dette deg i tid og penger? Sykkelen blir vanskelig/umulig å selge etterpå. Sammenligner du zx6r og zx9r i pris på bruktmarkedet tipper jeg du havner langt på minussiden i dette prosjektet, så da må jeg spørre: Hva er motivasjonen?
Ja, jeg er negativ, men så mener jeg også det er tid og penger kastet ut av vinduet.
Først det praktiske, med evt. modifisering/flytting av motorfester. Justeringer, problemer med vinkel/plassering på utgående drev. Godkjenning av dette osv. bare for å nevne noe.
Så skal det godkjennes, før du kan ta mot til deg å spørre forsikringsselskapet, som mest sannsynlig vil slenge på røret uansett =)
Nå er jeg pessimist, men det vil jeg anbefale du også er til du er _sikker_ på at dette ikke er tilfelle. Hvis alt er "bolt on", bremser etc. er likt, og det skulle vise seg å være greit å få godkjent, så tviler jeg fortsatt på at ramma er like kraftig og vridningsstabil som på zx9r. Hva med akselavstand, vektfordeling osv?
Ja, slike ting har vært gjort mange ganger før, og det går stort sett bra hvis sykkelen blir brukt mest rett fram og relativt pent. Det er dog også fakta at det var et utall individer som kjørte seg ihjel på f.eks. Gixxer Slingshot 750 med 1100 motor på 80-90 tallet. Livsfarlige maskiner...
Så er det det økonomiske. Hva koster dette deg i tid og penger? Sykkelen blir vanskelig/umulig å selge etterpå. Sammenligner du zx6r og zx9r i pris på bruktmarkedet tipper jeg du havner langt på minussiden i dette prosjektet, så da må jeg spørre: Hva er motivasjonen?
Ja, jeg er negativ, men så mener jeg også det er tid og penger kastet ut av vinduet.
- Baron von Waffel
- Posts: 3477
- Joined: 15 Feb 2007 19:21
- MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
- Location: Oslo, Dal
Teknisk så blir vel dette som med biler i forhold til biltilsynet. Altså må du få godkjenning fra fabrikk eller importør. Mulig det finnes unntak, men dette høres ut som nevnt over, dårlig butikk.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Vet det er noen luringer som har mekka dette på 6`er før og det var ikke så ille med mekking de måtte gjennom. Har nemlig en 9er motor som jeg får til rairai pris. Får vel bare spare den den og evt sette den inn ved langturer da=) Uansett. Forbanna pessimister. Gud hvor er min ungdomsgnist=p
Normal people worry me
Greit under 10000. Venn av kompis som lekte millionær og kjøpte ny RR sykkel enda han ikke hadde noe form for kjøreerfaring whatsoever. Gikk som det måtte gå og etter 10 timer sa det stopp. Fronten ble med på dans og div anna småpirk måtte ta kvelden. Motoren er uansett like fin. Why? Tenkt å sette den på noen av dine =)ErlingSG wrote:Kor mykje må du gi for 9'ern då?
Erling
Normal people worry me
en kawa zx9r motor passer ikke inn i ramma di.. er jo derfor ikke min er montert vettu 900 motoren er for brei og vil gå i ramma... da må i tilfelle denne moddes en del.. ca 0,5 cm på hver side.. da får du ca 2mm klaring på hver side
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!
Streetracing is not a crime!!!
Streetracing is not a crime!!!
Ville ringt biltilsynet og hørt, du må uansett søke om ombygging FØR du begynner.. ..
En annen ting er papirer på sveising, og dessuten må vel rammen typegodkjennes for den motoren,.. om ingen har gjort det før deg da.. da kan du jo kjøpe papirer av de..
Jeg ville enten:
Satt inn motoren, og droppet godkjenningen..
men heller
kjøpt meg en zx9r.. Sikkerrt billigere og..
En annen ting er papirer på sveising, og dessuten må vel rammen typegodkjennes for den motoren,.. om ingen har gjort det før deg da.. da kan du jo kjøpe papirer av de..
Jeg ville enten:
Satt inn motoren, og droppet godkjenningen..
men heller
kjøpt meg en zx9r.. Sikkerrt billigere og..
Hehe, nei.. Tenkte meir i retning av gokart/crosskartKamikazi wrote:Greit under 10000. Venn av kompis som lekte millionær og kjøpte ny RR sykkel enda han ikke hadde noe form for kjøreerfaring whatsoever. Gikk som det måtte gå og etter 10 timer sa det stopp. Fronten ble med på dans og div anna småpirk måtte ta kvelden. Motoren er uansett like fin. Why? Tenkt å sette den på noen av dine =)ErlingSG wrote:Kor mykje må du gi for 9'ern då?
Erling
Må huske å oppdatere her om du velger å bytte motor
Erling
jeg er optimist med hensyn til større motor se linken under http://www.vegvesen.no/servlet/Satellit ... VVartikkel
1983 honda vt 750. 1975 kreidler 50 rs. 1977 vespa 50 special. 1994 peugeot 306 1,9 tdi. 2000 suzuki grand vitara 2,0 tdi. 1986 13 fot lohi sport m/50 hk mercury.
Ble litt varm og glad inni meg nå. Ikke sånn vårkåt aktig, men som i når du var 10år og skulle til tusenfryd aktig=)hondaboy wrote:jeg er optimist med hensyn til større motor se linken under http://www.vegvesen.no/servlet/Satellit ... VVartikkel
Thanks a lot for linken hondaboy<3
Normal people worry me