Større motor i sykkel

Prat om tung MC.
Post Reply
User avatar
Kamikazi
Posts: 124
Joined: 29 Oct 2006 16:41
Contact:

Større motor i sykkel

Post by Kamikazi »

Få som virker å vite noe ordentlig om det så jeg velger poste det her. Håper evt noen kan linke til en artikkel der det står og lover og regler for det. Casen er iallefal. Jeg har tenkt og juice opp sykkeln min. Ikke trimming, men å gå fra 6`er til 9`er motor på min kawa zx6r. Hva er greia på dette? Forsikringa blir vel deretter, men 9`ern har jo samme bremser og div stash som 6`ern så sånn sett skal jo være nogenlunde greit. Anyone anyhow? Og nei. Ikke ny sykkel...
Normal people worry me
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Post by Keihin »

Jeg vet du ikke vil ha dette svaret, men prøv å stopp meg ;)

Først det praktiske, med evt. modifisering/flytting av motorfester. Justeringer, problemer med vinkel/plassering på utgående drev. Godkjenning av dette osv. bare for å nevne noe.

Så skal det godkjennes, før du kan ta mot til deg å spørre forsikringsselskapet, som mest sannsynlig vil slenge på røret uansett =)

Nå er jeg pessimist, men det vil jeg anbefale du også er til du er _sikker_ på at dette ikke er tilfelle. Hvis alt er "bolt on", bremser etc. er likt, og det skulle vise seg å være greit å få godkjent, så tviler jeg fortsatt på at ramma er like kraftig og vridningsstabil som på zx9r. Hva med akselavstand, vektfordeling osv?

Ja, slike ting har vært gjort mange ganger før, og det går stort sett bra hvis sykkelen blir brukt mest rett fram og relativt pent. Det er dog også fakta at det var et utall individer som kjørte seg ihjel på f.eks. Gixxer Slingshot 750 med 1100 motor på 80-90 tallet. Livsfarlige maskiner...

Så er det det økonomiske. Hva koster dette deg i tid og penger? Sykkelen blir vanskelig/umulig å selge etterpå. Sammenligner du zx6r og zx9r i pris på bruktmarkedet tipper jeg du havner langt på minussiden i dette prosjektet, så da må jeg spørre: Hva er motivasjonen?

Ja, jeg er negativ, men så mener jeg også det er tid og penger kastet ut av vinduet.
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Post by Baron von Waffel »

Teknisk så blir vel dette som med biler i forhold til biltilsynet. Altså må du få godkjenning fra fabrikk eller importør. Mulig det finnes unntak, men dette høres ut som nevnt over, dårlig butikk.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
Kamikazi
Posts: 124
Joined: 29 Oct 2006 16:41
Contact:

Post by Kamikazi »

Vet det er noen luringer som har mekka dette på 6`er før og det var ikke så ille med mekking de måtte gjennom. Har nemlig en 9er motor som jeg får til rairai pris. Får vel bare spare den den og evt sette den inn ved langturer da=) Uansett. Forbanna pessimister. Gud hvor er min ungdomsgnist=p
Normal people worry me
ErlingSG
Posts: 2424
Joined: 27 Aug 2006 09:48
Location: Bergen

Post by ErlingSG »

Kor mykje må du gi for 9'ern då?

Erling
User avatar
Kamikazi
Posts: 124
Joined: 29 Oct 2006 16:41
Contact:

Post by Kamikazi »

ErlingSG wrote:Kor mykje må du gi for 9'ern då?

Erling
Greit under 10000. Venn av kompis som lekte millionær og kjøpte ny RR sykkel enda han ikke hadde noe form for kjøreerfaring whatsoever. Gikk som det måtte gå og etter 10 timer sa det stopp. Fronten ble med på dans og div anna småpirk måtte ta kvelden. Motoren er uansett like fin. Why? Tenkt å sette den på noen av dine =)
Normal people worry me
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Post by RH racing »

en kawa zx9r motor passer ikke inn i ramma di.. er jo derfor ikke min er montert vettu ;) 900 motoren er for brei og vil gå i ramma... da må i tilfelle denne moddes en del.. ca 0,5 cm på hver side.. da får du ca 2mm klaring på hver side ;)
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Post by adoniz »

Ville ringt biltilsynet og hørt, du må uansett søke om ombygging FØR du begynner.. ..

En annen ting er papirer på sveising, og dessuten må vel rammen typegodkjennes for den motoren,.. om ingen har gjort det før deg da.. da kan du jo kjøpe papirer av de..

Jeg ville enten:
Satt inn motoren, og droppet godkjenningen..

men heller

kjøpt meg en zx9r.. Sikkerrt billigere og..
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Post by RH racing »

har hørt at ramma er for svak og..
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
Kamikazi
Posts: 124
Joined: 29 Oct 2006 16:41
Contact:

Post by Kamikazi »

adoniz wrote: Jeg ville
Satt inn motoren, og droppet godkjenningen..
Mmmmm=)
Normal people worry me
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Post by RH racing »

600 motoren og 900 motoren er uansett ganske like å se på med det blotte øye.. men 900 motoren er breiere..
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
ErlingSG
Posts: 2424
Joined: 27 Aug 2006 09:48
Location: Bergen

Post by ErlingSG »

Kamikazi wrote:
ErlingSG wrote:Kor mykje må du gi for 9'ern då?

Erling
Greit under 10000. Venn av kompis som lekte millionær og kjøpte ny RR sykkel enda han ikke hadde noe form for kjøreerfaring whatsoever. Gikk som det måtte gå og etter 10 timer sa det stopp. Fronten ble med på dans og div anna småpirk måtte ta kvelden. Motoren er uansett like fin. Why? Tenkt å sette den på noen av dine =)
Hehe, nei.. Tenkte meir i retning av gokart/crosskart ;)
Må huske å oppdatere her om du velger å bytte motor :)

Erling
User avatar
hondaboy
Posts: 53
Joined: 30 Oct 2006 22:07
Location: midt på rv 22 ett sted, rakkestad

Post by hondaboy »

jeg er optimist med hensyn til større motor se linken under http://www.vegvesen.no/servlet/Satellit ... VVartikkel :D
1983 honda vt 750. 1975 kreidler 50 rs. 1977 vespa 50 special. 1994 peugeot 306 1,9 tdi. 2000 suzuki grand vitara 2,0 tdi. 1986 13 fot lohi sport m/50 hk mercury.
User avatar
Kamikazi
Posts: 124
Joined: 29 Oct 2006 16:41
Contact:

Post by Kamikazi »

hondaboy wrote:jeg er optimist med hensyn til større motor se linken under http://www.vegvesen.no/servlet/Satellit ... VVartikkel :D
Ble litt varm og glad inni meg nå. Ikke sånn vårkåt aktig, men som i når du var 10år og skulle til tusenfryd aktig=)
Thanks a lot for linken hondaboy<3
Normal people worry me
Post Reply