Overgang fra A1 til A - Over 10 000kr!?

Prat om mellomtung MC
Austevollingen
Posts: 15
Joined: 26 Sep 2005 10:41
Location: Austevoll(hybel:stord) bergens omr.
Contact:

Overgang fra A1 til A - Over 10 000kr!?

Post by Austevollingen »

Jeg pratet med den tidligere kjørelæreren min i dag, og han mente at å gå fra lett-mc til mellomtung kom til å koste minst 10 000kr.

Jeg trodde virkelig at det var snakk om bare en oppkjøring, og den koster da ikke mer enn 2-3000kr!

Noen som kan bekrefte/ avkrefte dette? Hva betalte dere?
Honda CA 125 Rebel 1997 mod
powerfilter, renska orginalanlegg

vurderer å gå for mellomtung mc når jeg fyller 18.. (juni 2006)
User avatar
pelle
Posts: 546
Joined: 14 Nov 2005 18:37
MC: Gråtass som er en: Honda CBF 1000 2006 modell
Location: Bergen

Post by pelle »

Jeg har nettopp gjort det og det kostet meg 12500 kr
dette fordi du må ta de obligatoriske kursene som er bane kurs og landeveis kurs før du får kjøre opp. Dette er nye regler. jeg tok en pakke som inne holdt 5 kjøretimer 2 veiledningstimer 4timer bane kurs hvor en av timene er teori og 8 timer landevei hvor 4 av timene er teori.
2006 Honda CBF 1000
2016 Kia Soul Ev
2012 VW Caddy Maxi
x 2008 Susuki Grand Vitara 1,9 ddis
x 2003 Ford Focus 1,6
x 1992 Honda Shadow US 1100
User avatar
Olav'en
Posts: 1992
Joined: 06 Jun 2005 20:51
MC: Suzuki DR 125
Nermer seg 50 000 på tellern, 48 600 for øyeblikket.
*vi gasar tils det rasar*
Location: Adrenalin hovudstaden - Voss

Post by Olav'en »

+ / - 5000kr fekk eg beskjed om frå kjøyrelærer. :?
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Post by inunf »

Jeg betalte 8800 for alt. Oppkjøring og gebyr til satans vegvesen inkludert. Det er ikke så mye som er obligatorisk. Bare landeveiskjøringen og banekjøringen. Dette be påbudt i år. Jeg fikk også høre da jeg tok lettlappen at det var bare å kjøre opp for å få mellomklasselappen. Men det måtte de jo forandre på :(
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Post by Jarle »

Skulle jo ikke tro det skulle være så mye, da kjøreskoler tilbyr pakke for den som ikke har hatt A1 til 12k... Trenger vel ikke så mye kjøring med tung sykkel når en har kjørt lett...
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

Jeg fikk ett prisoverslag når jeg tok klasse A og der stod det prisoverslag for de som ville gå fra A1 til A....det stod på ca 10.000, men da så jeg det var medregnet noen kjøretimer! Kan ikke helt se grunnen til at dere skal ha så mange kjøretimer når dere har kjørt A1 ei stund!

Få ei prisliste, be han streke under bare det obligatoriske. rams det opp her inne så får du nok vite hva du egentlig trenger!

også er det bare å henvende seg til kjørelæreren igjen å si at du bare skal ha det obligatoriske! Han kan ikke tvinge deg til å ta kjøretimer!

Du får mer enn god nok tid til å beherske en "tung" sykkel på de banekursa!

Mvh
-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Spacie
Posts: 70
Joined: 07 Oct 2006 05:26
Location: Drammen

Post by Spacie »

Det vil vel da si..
Fra lett-mc til mellomtung,, rundt 10000 kr..
Oxo går det auto til tung nåru fyllr 20.. kjiipt å mått epunge ut med så mye for å ta mellomtung :/
User avatar
mr.president
Posts: 92
Joined: 06 Jul 2006 20:23
MC: Yamaha YZF 600R 02 modell Yamaha FZ6N S2 08 modell Kawasaki ER6N 08 Modell
Location: Sandefjord

Post by mr.president »

pelle wrote:Jeg har nettopp gjort det og det kostet meg 12500 kr
dette fordi du må ta de obligatoriske kursene som er bane kurs og landeveis kurs før du får kjøre opp. Dette er nye regler. jeg tok en pakke som inne holdt 5 kjøretimer 2 veiledningstimer 4timer bane kurs hvor en av timene er teori og 8 timer landevei hvor 4 av timene er teori.
Hei du, jeg håper ikke du måtte betale for veiledningstimer da du ikke skal ha de når du går fra A1 til A.
det eneste du trenger er banekurs og sikkerthetskurs på vei, og selvfølgelig noen timer til og vende deg til sykklen.
User avatar
pelle
Posts: 546
Joined: 14 Nov 2005 18:37
MC: Gråtass som er en: Honda CBF 1000 2006 modell
Location: Bergen

Post by pelle »


Hei du, jeg håper ikke du måtte betale for veiledningstimer da du ikke skal ha de når du går fra A1 til A.
det eneste du trenger er banekurs og sikkerthetskurs på vei, og selvfølgelig noen timer til og vende deg til sykklen.
Jo som jeg skriver så tok jeg en pakkeløsning som kostet meg ca 12500 kr. Dette fordi jeg følte at jeg trengte mere enn det obligatoriske, For jeg hadde ikke kjør annet enn moped da jeg var 16-18 år og jeg fikk lett lappen med bilsertifikatet da jeg tok det i 1976 så jeg hadde aldri kjørt lett sykkel. Men jeg fikk veilednignstimene som vanlige kjøretimer.
2006 Honda CBF 1000
2016 Kia Soul Ev
2012 VW Caddy Maxi
x 2008 Susuki Grand Vitara 1,9 ddis
x 2003 Ford Focus 1,6
x 1992 Honda Shadow US 1100
Pingo
Posts: 14
Joined: 05 Nov 2006 15:18
Location: Bergen

Post by Pingo »

men da er det faen ikke rart :lol:

her tenker man på folk som kommer rett fra lett-mc, og skal ta mellom/tung lappen.

ikke de som hadde lett-lappen for mange år siden(faktisk 30 år siden) og har aldri kjørt lett-mc :P

blir nok billigere for oss som kommer rett fra lett ja :) :P
honda nsr 2000mod :)

jollymoto :)
User avatar
Mantis
Posts: 4226
Joined: 30 Jul 2006 02:16
MC: Aprilia RS250 (I wish!)
Location: Ã…lesund

Post by Mantis »

Har du noen fordeler ved å ha M146 lappen når du skal over til A da?
Tviler sterkt men. lov å håpe :D
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
Pingo
Posts: 14
Joined: 05 Nov 2006 15:18
Location: Bergen

Post by Pingo »

tviler, ikke LITT den samme opplæringen som på lett-mc :P
honda nsr 2000mod :)

jollymoto :)
User avatar
Hawken
Posts: 2799
Joined: 29 Apr 2005 23:26
MC: Ducati SS 750
Location: Trondheim

Post by Hawken »

Ikke noen fordeler der gitt :P

Eneste du får er jo 2 år på en 50 cc, hva det hjelper kan jo diskuteres, men man får jo et lite hint i hvordan det er å putre rundt på 2 hjul i trafikken :)
Nå: BMW F800R
X: Ducati SS 750 i.e
X: Honda CBR 600F
X: Suzuki Bandit 400
User avatar
Mantis
Posts: 4226
Joined: 30 Jul 2006 02:16
MC: Aprilia RS250 (I wish!)
Location: Ã…lesund

Post by Mantis »

Du kan jo trafikkreglene bedre såfall, skulle tro det er lettere å håndtere
sykkelen du kjører opp med når du har kjørt gir-ped før :)

Gler meg sykt til den dagen jeg vet jeg kjører fra fyren med Ascona forann meg :D
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
User avatar
LinnSurion
Posts: 614
Joined: 26 Apr 2005 15:20

Post by LinnSurion »

Jeg tror faktisk at i de fleste tilfeller ville det nesten være en ulempe med to år på 50 cc. Vi veit jo alle hvordan opplæringa er der, og man kan fort ha laget seg en deeeel uvaner.
Post Reply