eeeh... nei? Har du kjørt TUNG totakter da? Prøv f. eks aprilia RS 250, Suzuki RGV 250/RG 500, Yamaha RD 350/500, Honda NSR 250/ NS 400R eller lignende. Jeg vil påstå at totaktere er ledende i kick. Ketchup-effekten lenge leve!Furre wrote:lol, kanskje dummeste påstanden jeg har lest på dette forumet ever da. Regner med du ikke har kjørt en R sykkel 600 og oppover? 4 taktere trekker greit nok over hele registeret, men kom opp til over 10.000rpm så får man ett kick evig mye bedre enn disse 2takterene kan drømme om å prestere.aprilia<3 wrote:du får et helt annet kick med en to-takter en med en 4takter som trekker jevnt hele veien.
Hvilken ny lett mc?
Prøver du å si at en totakter IKKE har dobbelt så mange arbeidsslag i minuttet på samme turtall som en firetakter?
Hvis en totakter produserte 5000 bang i minuttet @ 5000 RPM og en firetakter produserte 2500 bang i minuttet @ 5000 RPM ville en totakter levert like godt på 2500 RPM som en firetakter ville levert på 5000 RPM, noe som _ikke_ er tilfelle
AtW
inunf wrote:eeeh... nei? Har du kjørt TUNG totakter da? Prøv f. eks aprilia RS 250, Suzuki RGV 250/RG 500, Yamaha RD 350/500, Honda NSR 250/ NS 400R eller lignende. Jeg vil påstå at totaktere er ledende i kick. Ketchup-effekten lenge leve!Furre wrote:lol, kanskje dummeste påstanden jeg har lest på dette forumet ever da. Regner med du ikke har kjørt en R sykkel 600 og oppover? 4 taktere trekker greit nok over hele registeret, men kom opp til over 10.000rpm så får man ett kick evig mye bedre enn disse 2takterene kan drømme om å prestere.aprilia<3 wrote:du får et helt annet kick med en to-takter en med en 4takter som trekker jevnt hele veien.
hadde 250rs banesykkel før, har også prøvd RGV250 Gamma, og jeg står helt fast ved mitt, 4 takt gir best kick.
Nei, jeg formulerte meg visst litt feil.Prøver du å si at en totakter IKKE har dobbelt så mange arbeidsslag i minuttet på samme turtall som en firetakter?
AtW
Det jeg mener er at en 4-takter har 2500 arbeidsslag i minuttet ved 5000 RPM, mens en 2-takter har 5000 arbeidslag i minuttet ved 5000 RPM.
Hvis vi då tenker så enkelt som Æ'ndaliten produserer en totakter på 2500 RPM med 2500 arbeidslag i minuttet like mye effekt som en firetakter på 5000 RPM med sine 2500 arbeidslag i minuttet, det er jo IKKE tifelle
- Skyt her -
Det har jo mer med hvordan motoren er tunet enn noe annet? En firetakter på 2500 rpm produserer vel heller ikke halvparten så mye effekt som den samme motoren på 5000 rpm? Og en totakter på halve slagvolumet produserer vel nesten like mye som en firetakter? Men jeg er forsåvidt enig i at innlegget hans er litt merklig formulert, er ikke så lett å vite hva han mener...Eike_Oak wrote:Nei, jeg formulerte meg visst litt feil.Prøver du å si at en totakter IKKE har dobbelt så mange arbeidsslag i minuttet på samme turtall som en firetakter?
AtW
Det jeg mener er at en 4-takter har 2500 arbeidsslag i minuttet ved 5000 RPM, mens en 2-takter har 5000 arbeidslag i minuttet ved 5000 RPM.
Hvis vi då tenker så enkelt som Æ'ndaliten produserer en totakter på 2500 RPM med 2500 arbeidslag i minuttet like mye effekt som en firetakter på 5000 RPM med sine 2500 arbeidslag i minuttet, det er jo IKKE tifelle
AtW
Ja, selvom hvordan motoren ble tunet ble holdt utenfor i denne diskusjonenDet har jo mer med hvordan motoren er tunet enn noe annet? En firetakter på 2500 rpm produserer vel heller ikke halvparten så mye effekt som den samme motoren på 5000 rpm? Og en totakter på halve slagvolumet produserer vel nesten like mye som en firetakter? Men jeg er forsåvidt enig i at innlegget hans er litt merklig formulert, er ikke så lett å vite hva han mener...
AtW
Sier meg forrøvrig enig i innlegget ditt
- Skyt her -
-
- Posts: 1209
- Joined: 25 Apr 2005 23:24
- Location: Æ'ndal
Mitt poeng var ikke at en totakter produserer dobbelt så mange HK sammenliknet med en firtakter på samme turtall, for det er ikke sånn det er.
Jeg ville få frem at f.eks 5000 eksplosjoner inne i syllinderen gir mye mer krefter enn 2500, og bruker tilnermet dobbelt så mye drivstoff.
Det er mye mer komplisert enn det jeg har framstillt det som, man må ta i beregning mange ting som jeg skal være ærlig og si jeg ikke kan så mye om.
Jeg ville få frem at f.eks 5000 eksplosjoner inne i syllinderen gir mye mer krefter enn 2500, og bruker tilnermet dobbelt så mye drivstoff.
Det er mye mer komplisert enn det jeg har framstillt det som, man må ta i beregning mange ting som jeg skal være ærlig og si jeg ikke kan så mye om.
-
- Posts: 188
- Joined: 27 Jun 2006 17:51
- Location: Sande
-
- Posts: 1209
- Joined: 25 Apr 2005 23:24
- Location: Æ'ndal
drit i dette med rpm og hester.. det avgjørende er hvor bratt NM kurven er.. 4takt har høyere nm på lavere turtall enn 2takt, mens 2takt tar det igjen på toppen.. derfor denne "ketchup" effekten.. SELV OM BEGGE TYPER YTER 15HK!
2takter yter bedre, går bedre osv.. høres styggere ut bruker mer bens, olje osv.. mer reperasjon osv..
4takter har de andre fordelene/ulempene..
cbr er ikke en så dum sykkel som dere skal tro.. liten ja, ser liten ut ja, ser ut som en moped, ja.. men høres ikke slik ut.. alle "ja" ulempene jeg ser her, har faktisk rs og nsr også? bortsett fra at de går bedre..
er du så usikker, ville jeg testet en rs den sykkelen du ville ha (husker ikke hvilken) og cbr..
2takter yter bedre, går bedre osv.. høres styggere ut bruker mer bens, olje osv.. mer reperasjon osv..
4takter har de andre fordelene/ulempene..
cbr er ikke en så dum sykkel som dere skal tro.. liten ja, ser liten ut ja, ser ut som en moped, ja.. men høres ikke slik ut.. alle "ja" ulempene jeg ser her, har faktisk rs og nsr også? bortsett fra at de går bedre..
er du så usikker, ville jeg testet en rs den sykkelen du ville ha (husker ikke hvilken) og cbr..
Nå: Yamaha Dragstar XVS 125
x: Hyosung sense 50ccm (små trimma)
x: Hyosung sense 50ccm (små trimma)
Riktig, bare at det avgjørene er effektkruven, ikke Nm-kurven (untatt i de tilfelleen der turtallsområdet til sykkelen er nøtaktig likt, da vil NM og HK-kurven være "lik").chopperen wrote:drit i dette med rpm og hester.. det avgjørende er hvor bratt NM kurven er.. 4takt har høyere nm på lavere turtall enn 2takt, mens 2takt tar det igjen på toppen.. derfor denne "ketchup" effekten.. SELV OM BEGGE TYPER YTER 15HK!
Ellers lukter det jo mindre av 4-takt, og mtoren er jo generellt en god del mer robust.
AtW
Lovlig (ikke trimmet/plombert) er det ikke tvil, da er 4-takter best.
2-takt har EN stor fordel, og det er effekten i forhold til slagvolumet, fjerner man den fordelen, sitter man bare igjen med ulempene
Men hvem kjører 2-takts original lett-MC? Har truffet på EN, men det var vel fordi at han hadde så høye tanker om sin originale NSR, det hadde han ikke lenger etter jeg dro fra han med mopeden
"Du hadde litt moped-fart opp bakken der, det hadde nå ikke jeg
- fordi jeg ventet på deg"
Edit: Forvent mange kjepphøye mopedister hvis du skal kjøre 15hk lett-MC
2-takt har EN stor fordel, og det er effekten i forhold til slagvolumet, fjerner man den fordelen, sitter man bare igjen med ulempene
Men hvem kjører 2-takts original lett-MC? Har truffet på EN, men det var vel fordi at han hadde så høye tanker om sin originale NSR, det hadde han ikke lenger etter jeg dro fra han med mopeden
"Du hadde litt moped-fart opp bakken der, det hadde nå ikke jeg
- fordi jeg ventet på deg"
Edit: Forvent mange kjepphøye mopedister hvis du skal kjøre 15hk lett-MC
- Skyt her -