Hvilken ny lett mc?

Prat om lett MC.
aprilia<3
Posts: 3
Joined: 13 Sep 2006 20:47

Post by aprilia<3 »

Pondus90 wrote:Hvor mye sprekere kan du si en totakter er da?
en to-takter skal utgi dobbelt så mye "effekt" en en 4takter.

en uplombert/plombert cbr= 13 hk?og en uplombert rs= 34hk(levert fra fabrikk aka fp)

du får et helt annet kick med en to-takter en med en 4takter som trekker jevnt hele veien.

skal du kjøre mye på langtur og bruke den som fremkomst middel så er jo en 4takter bra. og om du heller ikke får lov til å trimme,ville jeg aldri fks kjøpt en aprilia rs 125,den går meget dårlig orginal.

mv jesper,
Stolt eier av en rieju rr(underkniven) og Fp rs 125.
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Hvor mye sprekere kan du si en totakter er da?
en to-takter skal utgi dobbelt så mye "effekt" en en 4takter.

en uplombert/plombert cbr= 13 hk?og en uplombert rs= 34hk(levert fra fabrikk aka fp)

du får et helt annet kick med en to-takter en med en 4takter som trekker jevnt hele veien.
Hehe, ja, du får et kick fordi totaktere går så dårlig på lavt turtall? :)

AtW
TDK
Posts: 1098
Joined: 26 Apr 2005 15:55
Location: Asker

Post by TDK »

ATWindsor wrote:
Hvor mye sprekere kan du si en totakter er da?
en to-takter skal utgi dobbelt så mye "effekt" en en 4takter.

en uplombert/plombert cbr= 13 hk?og en uplombert rs= 34hk(levert fra fabrikk aka fp)

du får et helt annet kick med en to-takter en med en 4takter som trekker jevnt hele veien.
Hehe, ja, du får et kick fordi totaktere går så dårlig på lavt turtall? :)

AtW
Nja, det også... Er jo et klassisk totaktskick. Regner med at du ikke prøvde å si det, men FP RS går ihvertfall ufattelig mye bedre CBR...
Aprilia RS 125 FP
Uplombert Potte - El. Eksosventil - Uplombert CDI - Uplombert luftfilter
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

TDK wrote:
Nja, det også... Er jo et klassisk totaktskick. Regner med at du ikke prøvde å si det, men FP RS går ihvertfall ufattelig mye bedre CBR...
Det kan hende den gjør, men det hadde vært litt interessant å se noen tall på ytelsen. Ofte kan ting føles kvikkere enn det er og motsatt, feks biler med trinnløse gir har ofte elektronsik styrte "rykk" og turtallsendringer, fordi folk synes bilen virker dau når turtallet er det samme hele tiden, selv om ytelsen er veldig god (bedre enn når det legges inn slike kunstige ting som jeg snakket om).

AtW
User avatar
Furre
Posts: 518
Joined: 26 Apr 2005 12:40
MC: MV Agusta F4
Location: Oslo

Post by Furre »

Pondus90, ikke hør på hva de andre på dette forumet syntes og mener, du bestemmer selv hvilken sykkel du har lyst på, 4 takt sykkelene har mye finere lyd, enn de fjortis rs125 og nsr125.. lol. har du lyst på reiju så kjøp den, de fleste her har ikke så veeeeldig god peil, og syntes det de selv kjører er verdens beste sykkel.
User avatar
Furre
Posts: 518
Joined: 26 Apr 2005 12:40
MC: MV Agusta F4
Location: Oslo

Post by Furre »

aprilia<3 wrote:du får et helt annet kick med en to-takter en med en 4takter som trekker jevnt hele veien.
lol, kanskje dummeste påstanden jeg har lest på dette forumet ever da. Regner med du ikke har kjørt en R sykkel 600 og oppover? 4 taktere trekker greit nok over hele registeret, men kom opp til over 10.000rpm så får man ett kick evig mye bedre enn disse 2takterene kan drømme om å prestere.
Tore^NSR
Posts: 1467
Joined: 17 May 2005 21:19

Post by Tore^NSR »

Husk på at det er snakk om 125cc da :roll:
User avatar
Furre
Posts: 518
Joined: 26 Apr 2005 12:40
MC: MV Agusta F4
Location: Oslo

Post by Furre »

Tore^NSR wrote:Husk på at det er snakk om 125cc da :roll:
and your point beeing? bare påpeker at 4taktere er bedre enn 2 taktere, vet det er snakk om 125 og 2takt er bedre i forhold til fart og bla bla fjortiss greier, men la nå gutten velge selv, det er han som skal ha sykkel, og dere vil vel ikke at alle som kjører lett sykkeler har samme sykkler som dere? :roll:
Tore^NSR
Posts: 1467
Joined: 17 May 2005 21:19

Post by Tore^NSR »

Jeg påpeker bare at en 125cc 2-takter er bedre enn 4-takter 125cc,men som du seier,la gutten få velge sykkel selv
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Post by Eike_Oak »

En 2-takts motor med eksosventil har langt mer bunndrag enn de enkelte gir utrykk for i denne tråden.

Quite frankly så tror jeg at en RS 125 med 30 hester har like godt bunndrag som en RS2 125ccm med 13 hester. Effektkurven er ikke SÅ bratt, spesielt ikke med eksosventil
- Skyt her -
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

En 2-takts motor med eksosventil har langt mer bunndrag enn de enkelte gir utrykk for i denne tråden.

Quite frankly så tror jeg at en RS 125 med 30 hester har like godt bunndrag som en RS2 125ccm med 13 hester. Effektkurven er ikke SÅ bratt, spesielt ikke med eksosventil
Nå er det vel liten grunn til å anta at en utrimmet totakts 125 har 30 HK?
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Post by Eike_Oak »

Vi snakker uplombert :)

Er ingen "offisiele" tall på det, men 30hk er det "alle" sier, inkludert forhandler
- Skyt her -
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

Må si jeg forstår Furres frustrasjon her.
Eneste forskjellen rent ytelsesmessig er at to-takterene yter mer enn fire-takterene i full-\delvis trimmet tilstand der begge motorene har samme typer og trim.
2-takteren eksploderer dobbelt så mange ganger, noe som gjør at kraften som kommer fra motoren blir ca dobbelt så stor som på 4-takteren. Til gjengjeld går det med bensin til 5000 "smell" på en totakter som kjører på 5000RPM, mens en firetakter på samme turtall kunn bruker bensin til 2500 "smell".

Mitt råd er å velge etter lommeboka og utseende. Uansett hva du måtte kjøpe så tror jeg du blir fornøyd og kjempeglad i sykkelen din.
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Post by Eike_Oak »

Æ'ndalitten wrote: Må si jeg forstår Furres frustrasjon her.
Eneste forskjellen rent ytelsesmessig er at to-takterene yter mer enn fire-takterene i full-\delvis trimmet tilstand der begge motorene har samme typer og trim.
2-takteren eksploderer dobbelt så mange ganger, noe som gjør at kraften som kommer fra motoren blir ca dobbelt så stor som på 4-takteren. Til gjengjeld går det med bensin til 5000 "smell" på en totakter som kjører på 5000RPM, mens en firetakter på samme turtall kunn bruker bensin til 2500 "smell".

Mitt råd er å velge etter lommeboka og utseende. Uansett hva du måtte kjøpe så tror jeg du blir fornøyd og kjempeglad i sykkelen din.
Nå tenker du altfor forenklet, er en sånn forklaring man gir til lillebror når han spør etter forskjellen på 2-taktere og 4-taktere :lol:

Hvis en totakter produserte 5000 bang i minuttet @ 5000 RPM og en firetakter produserte 2500 bang i minuttet @ 5000 RPM ville en totakter levert like godt på 2500 RPM som en firetakter ville levert på 5000 RPM, noe som _ikke_ er tilfelle

Velge sykkel etter lommeboka og utseende er selvfølge for alle, men når man spør i ett forum er det ett lite hint om at man ønsker andre sin meninger, og det mest aktuelle i valget av lett-MC i dag er valget mellom 2-takt og 4-takt
- Skyt her -
Andy-Nsr
Posts: 4
Joined: 20 Sep 2006 13:14
Location: Halden
Contact:

Post by Andy-Nsr »

Kjøp deg Nsr..De er Typ Bra..Eller så Har man jo oxo en Honda Varadero=) :D
Honda Nsr Seff=)
Post Reply