Hvor langt kjører du før du må bytte kjede / drev
Hvor langt kjører du før du må bytte kjede / drev
Strammet kjedet da sesongen begynte, men etter 150 mil fant jeg ut av at vedlikeholdet hadde vært heller dårlig. Så var det frem med å stramme kjedet. Har smurt godt nå å får vel passe bedre på fremover.
Hvor lenge kjører dere med samme drev / kjede (km)?
Hvor ofte smører dere?
Har dere erfaring med hvor mye dere sliter når dere er slappe med smøringa?
Hvor lenge kjører dere med samme drev / kjede (km)?
Hvor ofte smører dere?
Har dere erfaring med hvor mye dere sliter når dere er slappe med smøringa?
Jeg har ennå aldri hatt en sykkel lenge nok til å slite ut kjede, så ingen erfaring der. I følge verkstedet jeg bruker skal en original kjedepakke som er riktig vedlikeholdt holde 30000 km. I verkstedshåndboka til Lizzie står det anslått mellom 25 og 35000 km.
Nå trenger jo ikke o-ring kjeder smøring slik som gamle kjeder. O-ring kjedene er jo smurt og forseglet med o-ringer fra fabrikk. Men o-ringene må holdes "fuktige" for å holde lenge, så det er der man får gevinsten ved å smøre en gang i mellom. Og selvfølgelig trengs det litt smøring mellom rullene og drevene da. Men det er jo like viktig å ikke smøre for mye slik at sand og dritt fester seg på kjedet og sliter. Jeg har finni ut at syntetisk kjedespray er bra, det er klart til bruk 5 minutter etter smøring, og det griser ikke til felg og dekk. Pleier å smøre hver 60-70 mil. En gang i mellom tar jeg ei fille dynka med diesel og vasker kjedet før jeg blåser det reint/tørt og smører på nytt. Kan ennå ikke se noen tegn til slitasje på hverken kjede eller drev etter 15000 km.
Det som skjer når et o-ring kjede blir slitt er at fettet det er smurt med "flytter" seg p.g.a. driftspåkjenningene, og akslene inne i kjedet blir slitt.
Her er et par linker som kanskje kan være av interesse:
http://www.motorcyclistonline.com/howto ... hain_lube/
http://www.motorcycle.com/mo/mcnuts/chain.html
Nå trenger jo ikke o-ring kjeder smøring slik som gamle kjeder. O-ring kjedene er jo smurt og forseglet med o-ringer fra fabrikk. Men o-ringene må holdes "fuktige" for å holde lenge, så det er der man får gevinsten ved å smøre en gang i mellom. Og selvfølgelig trengs det litt smøring mellom rullene og drevene da. Men det er jo like viktig å ikke smøre for mye slik at sand og dritt fester seg på kjedet og sliter. Jeg har finni ut at syntetisk kjedespray er bra, det er klart til bruk 5 minutter etter smøring, og det griser ikke til felg og dekk. Pleier å smøre hver 60-70 mil. En gang i mellom tar jeg ei fille dynka med diesel og vasker kjedet før jeg blåser det reint/tørt og smører på nytt. Kan ennå ikke se noen tegn til slitasje på hverken kjede eller drev etter 15000 km.
Det som skjer når et o-ring kjede blir slitt er at fettet det er smurt med "flytter" seg p.g.a. driftspåkjenningene, og akslene inne i kjedet blir slitt.
Her er et par linker som kanskje kan være av interesse:
http://www.motorcyclistonline.com/howto ... hain_lube/
http://www.motorcycle.com/mo/mcnuts/chain.html
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
-
- Posts: 415
- Joined: 23 May 2005 22:56
- MC: Moto Guzzi 1000 SP3, Moto Guzzi V65TT, Moto Guzzi EV1100 California (snart) m/sidevogn, Moto Guzzi 750 Breva, KTM 690 Enduro m/ rallykit,
En kar ved navn Chris Scott - han skrev bl.a. Adventure Motorcycling Handbook - driver og ragger rundt i ørkenen. Han smører aldri kjedene sine fordi det da fester seg sand og dritt på dem og sliter dem ned ultrafort. Han mener at et kvalitetskjede (eks. DID) og drev bør holde minst 12000 under slike sandpapirforhold uten å gjøre noe som helst annet enn å passe på stramminga. Jeg vet også at en kompis av meg som kjører Aprilia RSV Mille har montert Scottoiler og har kjørt 40 000 på kjedene sine. Han er på sitt andre, og har passert 80 000. Først nå vurderer han å bytte, men ikke før han er tilbake fra Italia, hvor han er på tur akkurat nå.
Det har opplagt noe å si at du er nøye med stramming, rens, vask, smør & poler, men jeg gadd for min del aldri det da jeg hadde kjededrevet sykkel. Byttet heller kjede & drev litt oftere. Sånn ca hver 20 000.
Eller du kan sikte deg inn på kardangdrift og glemme hele greia...
Det har opplagt noe å si at du er nøye med stramming, rens, vask, smør & poler, men jeg gadd for min del aldri det da jeg hadde kjededrevet sykkel. Byttet heller kjede & drev litt oftere. Sånn ca hver 20 000.
Eller du kan sikte deg inn på kardangdrift og glemme hele greia...
- indianeren
- Posts: 973
- Joined: 29 Apr 2005 14:54
Har snart kjørt 4000 på samme X-ring kjede..og samme bakdrev.
Det begynner bli litt slakk ved kjedelåsen..men det holder nok lenge.
Kjedet er kraftig overdimensjonert.. 630.. så belastningen på kjedet er liten.
Scott-oiler trenger jeg ikke.. det er innebygget oljesmøring fra veivhusventilasjonen:):)
Har vasket kjedet minst 1 gang i året.. og prøver være litt moderat med mengden kjedesmøring..det suger til seg støv og skitt..
Det virker ikke som om støv/skitt blir liggende på sliteoverflatene... men oljesmøringen vasker nok kjedet ganske godt.
Kjedet er ganske varmt etter en lengre tur..så det er nok endel friksjonsvarme i tillegg til varmeoverføring fra motor/girkasse..
...snart klar til å prøvekjøre min lille sølvgrå ...
Laget til baffles(insatser) til eksospottene og puttet inn en kevlar clutch..
Håper alt funker.. iallefall bra nok til å leie prøveskilt en dag..
Det begynner bli litt slakk ved kjedelåsen..men det holder nok lenge.
Kjedet er kraftig overdimensjonert.. 630.. så belastningen på kjedet er liten.
Scott-oiler trenger jeg ikke.. det er innebygget oljesmøring fra veivhusventilasjonen:):)
Har vasket kjedet minst 1 gang i året.. og prøver være litt moderat med mengden kjedesmøring..det suger til seg støv og skitt..
Det virker ikke som om støv/skitt blir liggende på sliteoverflatene... men oljesmøringen vasker nok kjedet ganske godt.
Kjedet er ganske varmt etter en lengre tur..så det er nok endel friksjonsvarme i tillegg til varmeoverføring fra motor/girkasse..
...snart klar til å prøvekjøre min lille sølvgrå ...
Laget til baffles(insatser) til eksospottene og puttet inn en kevlar clutch..
Håper alt funker.. iallefall bra nok til å leie prøveskilt en dag..
Takk for linkene. Kjekk lesning.Jalmar wrote: Her er et par linker som kanskje kan være av interesse:
http://www.motorcyclistonline.com/howto ... hain_lube/
http://www.motorcycle.com/mo/mcnuts/chain.html
Hehe, nå skjønner jeg hvor du har det fra Jalmar:
Husker du stelte i stand noe greier i garasjen din før du kjøpte den katta med laserFor more exact results you can pick two eight foot (2.5 meters) straight-edged wood boards and place each on on either side of the bike, about 4" (100mm) above the ground.
Når dere har kjørt i regnvær og spylt av med kun vann, vasker og smører dere kjedet etter det da? er det nødvendig? Motul Chainclean og Motul Chainlube har jeg brukte jeg på det gamle kjedet mitt, men aner ikke ble bra av det. Husker ihvertfall at jeg aldri fikk smørt det ordentlig på begge sider, over og under. merket at det alltid ble et par rustne ledd osv.
Honda NSR 02
Jada. Lagde rettholdter i alu. For det er ikke særlig lurt å bruke treverk til slikt. Treverk slår seg ved værforandringer, så plutselig er ikke de rette plankene rette lenger. Jeg bruker fortsatt alu-rettholdtene mine, og ettersjekker med laserkatta.Gixxerman wrote:Hehe, nå skjønner jeg hvor du har det fra Jalmar:
Husker du stelte i stand noe greier i garasjen din før du kjøpte den katta med laserFor more exact results you can pick two eight foot (2.5 meters) straight-edged wood boards and place each on on either side of the bike, about 4" (100mm) above the ground.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Joda, hvis man er svært nøyaktig kan man selvfølgelig det. Man kan lage seg riktige merker den gangen man bruker laseren.
Jeg sjekket merkene på en Honda som en kompis har, og der var merkene 1 mm feil. Det ga utslag på 1,5 cm på rettholdten ved forhjulet. Så det skal ikke mye til ved bakhjulet før sporinga blir veldig feil.
Jeg sjekket merkene på en Honda som en kompis har, og der var merkene 1 mm feil. Det ga utslag på 1,5 cm på rettholdten ved forhjulet. Så det skal ikke mye til ved bakhjulet før sporinga blir veldig feil.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Det går helt sikkert bra, men nå reiser jeg snart på ferie så det må bli etter det. Som regel har jeg laseren med meg i verktøykassa på sykkelen, så det kan jo hende vi treffes på Grava, og da kan vi fort kontrollere den biten.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly