Hei igjen, karer!
På siste tur blei jeg fortere og mer sliten i hendene enn jeg har blitt tidligere. Har noen av dere erfaringer med ettermontert fartsholder?
Fartsholder
- Bikeridr
- Geocache General
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
Re: Fartsholder
Fartsholder "cruise control" har jeg ikke prøvd, eller hatt på noen sykler.
Nå er jo FJR'n så stram at jeg vurderte rørtang etter den første 100-mils-økta, men jeg investerte i en såkalt "throttle rocker". Den avlaster utrolig bra på lange etapper. Da bruker du håndbaken til å kontrollere rulla. Den er samtidig smal nok (eller jeg har små hender), til at når montert helt ytterst på styrehendelen, så er den ikke "i veien" under kreativ gassing eller mye av/på-gass i aktiv svingkjøring.
Når jeg ikke bruker den, så snur jeg "flappen" loddrett ned og da er den "borte" fra rulla.
Nå er jo FJR'n så stram at jeg vurderte rørtang etter den første 100-mils-økta, men jeg investerte i en såkalt "throttle rocker". Den avlaster utrolig bra på lange etapper. Da bruker du håndbaken til å kontrollere rulla. Den er samtidig smal nok (eller jeg har små hender), til at når montert helt ytterst på styrehendelen, så er den ikke "i veien" under kreativ gassing eller mye av/på-gass i aktiv svingkjøring.
Når jeg ikke bruker den, så snur jeg "flappen" loddrett ned og da er den "borte" fra rulla.
- intruder
- MC: 1993 Yamaha Virago 750
Har i flere år brukt fartsholder " cruisecontroller for mc " som bare festes på gasshendelen og er veldig godt fornöyd...og koster vel rundt hundrelappen ! 
Antakelig samme lösning som bikeridr har valgt !
Antakelig samme lösning som bikeridr har valgt !
Egen "oppfinnelse" som jeg har på alle mine veisykler. Koster 1 krone og tar en halvtime å lage. Fordel ift throttle rocker er at man kan slippe styret, rette seg opp og ha litt skuldergymnastikk. Kjører R-sykler.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Takk for, som vanlig, gode svar.
Har kikka på disse. Litt dyrere enn traction sine
, og får gode kritikker. Jeg vil også ha muligheten til å slippe styret.
https://kaoko.com/product/yam300/
Har kikka på disse. Litt dyrere enn traction sine
https://kaoko.com/product/yam300/
- ole m.
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Montesa Cota 315R - 2001
BMW R100GS - 1994
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Jeg hadde Kaoko på 990 Adventure, det fungerte veldig bra. Kjører man langt, så er det fint å få litt pause for gasshånda. Er ofte ikke så mye man trenger heller, bare noen minutter hvor man innimellom kan slippe styret litt.
- hansp
- MC: 06 NT700
2007: 8746 km
2008: 17135 km
2009: 12000 km
2018 Kawasaki 650 Versys
2018: 3643 km
2019: 9019 km
2020: 5287 km
2121: 8103 km
2022: 19138 km
2023: 18559 km
2024: 7633 km
Juni 2024 Aftica Twin 24 modell
2024: 11658 km - Location: Buriram Thailand
Før jeg fikk AT''en tenkte jeg at cruisecontroll på mc bare en gimmick. Men nå etter rundt 24k på at'en vil jeg ikke være criusecontrollen foruten. På lange motorvei strekk en utrolig fin ting. 
Hans Petter
Cruice control på MC er et must for min del vertfall. Kjører man langt er dette helt nydelig. Kjører man bare en tur i ny og ne i nærområdet klarer man seg fint uten.
Da er Kaoko bestilt. Rapport følger
.
Kaoko fartsholder kom omsider, sendt den lange veien fra Sør-Afrika. Måtte purre, men fikk hyggelig svar med beklagelse og beskjed om at min modell var under produksjon siden de var tomme på lager.
Så endelig montert, og testa for første gang i år, helt på tampen av sesongen.
Veldig enkel å montere, men bruken kjente jeg trenger litt tilvenning. Litt skummelt, sånn med en gang, å slippe gasshånda.
Best funka den på høyt gir og lavt turtall, og på flat vei. Da var det enklest å finne farten. På mer turtall og lavere gir hadde Kaoko en tendens til å øke farten litt, pluss at den var vanskelig å stabilisere på en hastighet. Blei fort for mye, eller for lite. Blir også fort bråstopp når jeg slår den av (på høyt turtall altså), kan være skummelt i trafikk.
Og så er den dyr, borti to lapper.
Men jeg tenker den kan være verdt det, i alle fall på lange turer. På søndagsturene i nærområdet blir den nok knappast brukt.
Nå er sykkelen parkert for i år. Siste tur i går.
Så endelig montert, og testa for første gang i år, helt på tampen av sesongen.
Veldig enkel å montere, men bruken kjente jeg trenger litt tilvenning. Litt skummelt, sånn med en gang, å slippe gasshånda.
Best funka den på høyt gir og lavt turtall, og på flat vei. Da var det enklest å finne farten. På mer turtall og lavere gir hadde Kaoko en tendens til å øke farten litt, pluss at den var vanskelig å stabilisere på en hastighet. Blei fort for mye, eller for lite. Blir også fort bråstopp når jeg slår den av (på høyt turtall altså), kan være skummelt i trafikk.
Og så er den dyr, borti to lapper.
Men jeg tenker den kan være verdt det, i alle fall på lange turer. På søndagsturene i nærområdet blir den nok knappast brukt.
Nå er sykkelen parkert for i år. Siste tur i går.