Il gravel tour di quest'anno in Italia

Her kan dere legge inn bilder og film fra turer og treff.
Kant1
Onkel
MC: BMW R1250GSA 2024 Trophy Edition

Re: Il gravel tour di quest'anno in Italia

Post by Kant1 »

:thumleft Deilig lesning.
Og for å være litt eplekjekk, så konkluderer jeg med at det "alltid" lønner seg med litt rådføring med Onkel Olav når man skal ut på tur.

Synd dere gikk glipp av Forte Jafferau, og Strada della Assietta. Det er i sannhet noen høydepunkter
Det borger for en ny tur neste år, jeg planlegger ettpar turer nedover på seinsommer og høst (jobber litt med hvordan organisere transport av sykler til Geneve)

Slenger inn ettpar bilder fra den alternative vegen til Jafferau
20220831_092416.jpg
20220831_093350_ptmk_e448e66b.jpg
God tur hjemover, kjør pent :D
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Spiritofwinter
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt

Post by Spiritofwinter »

Kjøredag 7
I Lazise skinner solen før vi er oppe, vi har valgt et hotell som ikke har så mye trafikk forbi, men fy F som de Italienske damene kan ha høylytte diskusjoner utenfor i løpet av natten.
Vi spiser frukosten ute for første gang på turen, mens vi legger siste hånd på kjørerute for dagen.
20250919_083911.jpg
Vi kjører langs østsiden av Gardasjøen, innom alle små bygder og byer som er langs sjøen. En nydelig fin tur som kan anbefales. Når vi kommer til Riva Del Garda så tar vi av opp i fjellene og kjører landeveier nordover. Det er tydelig at MC førere foretrekker denne veien fremfor autostrada, for vi møter ganske mange på 2 hjul oppover veiene her.

Etter en stund stopper vi for å tanke opp, den GS'en er så tørst, vi bestemmer oss samtidig for å se oss om etter en plass å ta en pause. Etter å ha kjørt litt videre oppover så havner vi på et lite gatekjøkken rett ved hovedveien vi kjører på. De har både det ene og andre av varmmat, men vi synes det er varmt nok og nøyer oss med kaffe, brus og en is.
Snapchat-851464545.jpg
IMG_7525.jpg
IMG_7526.jpg
Vi kjører videre nordover og kommer etter hvert til dagens høydepunkt, Timmelsjoch. Jeg har kjørt her før, men da med bil, samtidig kjørte jeg nord til sør, som egentlig blir "feil vei". Dette er ikke et pass med mange hårnål svinger, men et pass man gjerne kjører en del raskere enn på en del andre. Nå er det ikke slik at det ikke er svinger her, for svinger er det plenty av, men det er ikke så mange hårnål svinger, så man kjører jamt raskere enn om man kun skulle kjørt hårnåler hele veien.
IMG_7529.jpg
20250919_155101.jpg
IMG_7531.jpg
Vel over toppen så havner vi innom Top Mountain Motorcycle museum. Dette fantastiske museet brant ned for noen år siden, men er bygget opp igjen like fort. Jeg var innom her sist jeg kjørte over Timmelsjoch med bil, men det er litt ekstra stas å stikke innom på egen MC.
IMG_7532.jpg
IMG_7534.jpg
20250919_162924.jpg
20250919_163511.jpg
20250919_164814.jpg
20250919_162716.jpg
20250919_162638.jpg
Etter en runde med mye gamle og nye motorsykler, der vi blant annet finner ut at også Miele produserte motorsykler, så havner vi på uteserveringen og kjøper hver sin kaffe. Det begynner å bli langt på dag og vi har ikke overnatting. München er for langt unna så sent på dag, så vi havner på en liten plass som heter Staub. Vi følger våre nå innarbeidede rutiner som går på oppheng av svett kjøreutstyr, jekking av øl, litt nøtter og en dusj før vi finner middag på hotellets restaurant. Vi satser selvfølgelig på lokale kjøttstykker med en flaske av den lokale rødvinen, vi kan jo ikke avvike fra det som nå har blitt en standard til middagen.
20250919_202250.jpg
Undertegnede sovner i det hodet treffer puten, det har vert atter en fantastisk dag på tur i sør Europa med fine veier, men nå er det snart slutt på både veiene og turen i seg selv, den store finalen skal komme neste dag.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

Kjøredag 8
I Staub er det stille og rolig i forhold til andre plasser vi har vert, vi har begge sovet godt og er nesten uthvilt før vi skal kjøre inn til München.
20250920_102926.jpg
Flere enn meg som liker Norden, denne krabaten ville være med på tur.
20250920_102908.jpg
Det er sol og stadig varmere mens vi kjører primært motorvei inn til München, når vi kommer inn til sentrum sier syklene mellom 29-30 grader. Vi parkerer utenfor Louis sin butikk øst i München, en av nærmeste nabobutikkene er Polo og midt i mellom er det en butikk som heter Spatzunder som også selger MC bekledning og hjelmer. Etter en runde inne på alle tre butikkene kjører vi der ifra uten å ha kjøpt noe som helst, det er nesten imponerende i seg selv. Neste stopp er Louis sin butikk i Pasing, vest for sentrum, denne er større enn den andre og har bedre utvalg. Etter noen runder rundt i butikken har jeg først bestemt meg for kun å kjøpe noen nye knebeskyttere, men i siste øyeblikk plukker jeg med en ny hjelm også.

Vi møter et eldre norsk par også som kjører MC, de har vert 3 uker rundt på tur i sørøst Europa, de skal også levere sykler samme plass som oss neste dag.

Med ny hjelm og kokende varme kjører vi til hotellet, den korteste kjøredagen så langt på turen. Vel fremme på hotellet er det kald øl og dusj som vanlig.
Viktig å parkere nærmest mulig døren.
20250920_175136.jpg
Så kommer ekstra bonusen på turen, den store finalen. Det tyske paret vi møtte i Viverone tipset oss om at lørdag kl 12 starter årets Oktoberfest i München. Klokken er blitt 17 og vi setter kursen mot festplassen. Ingen av oss har lederhosen, men det overlever vi fint.
IMG_7553.jpg
Det blir wurst, der er mange folk med lederhosen og øl blir servert av damer i dirndl. Vi får plass ved et bord der vi får kjøpt oss øl og prater med noen som er reist fra India for å være med på denne galskapen. Jeg nevner etter hvert at vi skulle vert inne og ikke bare ute, for det er der den virkelige festen er. Vår nye indiske venn sier at det er bare å glemme, man må booke plass laaang tid i forveien, har man ikke det så slipper man ikke inn.
20250920_184945.jpg
IMG_7555.jpg
Jeg bestemmer meg for å ikke gi opp, selv om dette kan bli en utfordring, der står vakter i alle retninger. Jeg ser noen dører lenger fremme som blir åpnet, primært for at noen skal ut, det er ikke mulig å åpne de fra utsiden. Plutselig treffer jeg en dør som åpner seg, samtidig med at noen går ut så smetter vi inn. Vi er inne i den største festsalen, der folk danser på bordene og musikken ljomer fra en stor scene i midten. Vi finner oss en plass, møter nye folk får servert mer øl.
20250920_195926.jpg
20250920_203854.jpg
Hva som videre skjer denne kvelden kan muligens, under tvil, deles rundt et leirbål en sen kveld...
Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

Siste dag
Vi sover frempå for første gang på turen, men så er det sikkert også første gang vi har hatt så aktiv kveld også. Hotellet har frukost frem til kl 11:30, så vi har god tid, vi har også sen utsjekk.
Snapchat-1788751670.jpg
Vi tar oss god tid til å pakke, mest mulig skal på sykkelen i dag så den er klar for transport. Når man da kombinerer det med at solen steker og viser allerede 27 grader så bestemmer vi oss for å kjøre i t-skjorte frem til der vi skal levere syklene. Kjøreturen er bare en knapp halvtime som gjør dette til korteste kjøredag på turen.

Syklene blir levert, til transportør, det er mest sannsynlig de skitneste syklene på trallen, vask får vente til vi er hjemme. Vi møter igjen paret som vi møtte på Louis dagen før og tar en Uber sammen til flyplassen.
20250921_125034.jpg
20250921_125100.jpg
IMG_7591.jpg
Etter et par timer i fly lander vi på Gardermoen, vi tar en kjapp tur innom taxfree avdelingen før vi sier takk for turen og går hver vår vei. Sten skal ta toget hjem, jeg skal rekke neste fly.

Widerøe er som det bruker, lite fly og litt turbulens underveis. Litt lavt skydekke på Hovden, så vi hadde 2 forsøk på å lande og rene berg og dalbane turen inn mot landingen, pilotene er meget dyktige og får flyet trygt ned som alltid. 8 grader og regn, jaja, der kunne vært snø...

Turen er over for denne gang, men vi har allerede begynt å snakke om neste år, vi har flere idéer enn vi har tid til, så vi må bare bestemme oss for hva vi ønsker neste år å sette en dato.
ojda
Bamsefar
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣

Post by ojda »

Velkommen hjem 🎇
Hadde man bare vært med 🤔🙄
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Skauracer
MC: -15 BMW 1200GSA
-24 BMW 1250 GSA

Post by Skauracer »

Takk for flott reisebrev! Det frister med ny Alpetur!
Kant1
Onkel
MC: BMW R1250GSA 2024 Trophy Edition

Post by Kant1 »

Flott reisebrev, det rykker godt i reisefoten (ja, og den med gips også)

Welcome home :thumleft
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
intruder
MC: 1993 Yamaha Virago 750

Post by intruder »

Etter å ha lest om disse turene deres har jeg nok endret min oppfatning om hva som er ekte utfordringer for enkelte ...
selv er jeg for gammel for annet enn vanlige veier med asfalt eller grus og ikke steinrøyser og slikt :shock:

Artig lesning og god tur hjem gutta :D :arrow:

Apropos feiringa i Munchen ( ? ) ... omtrent som da AT , Gielas , Svein 2 , ojda , mekkern , Busa Trond og jeg med flere hadde hyggelige helgetreff på Svullrya og Sjusjøen i forna dar :smt040
ashland
U-Svingen
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20

Post by ashland »

Litt sent ute, men desto mer å kose seg med :D

Takk for turen og velkommen hjem :thumleft

Men 2 veier opp til Colle de Sommelier? Trodde det bare gikk 1 vei dit, fra Rochemolles :-k
fun is not a straight line
Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

ashland wrote: 24 Sep 2025 19:25 Litt sent ute, men desto mer å kose seg med :D

Takk for turen og velkommen hjem :thumleft

Men 2 veier opp til Colle de Sommelier? Trodde det bare gikk 1 vei dit, fra Rochemolles :-k
Colle de Sommelier har kun en vei opp, men der er tydeligvis to veier opp til Fort Jafferau, noe vi oppdaget litt for sent... men kanskje er det nye muligheter for å bestige Mount Jafferau neste år :)
ashland
U-Svingen
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20

Post by ashland »

Da er jeg med se :thumleft Det er en veldig god grunn for å vende tilbake senere :)
Fordelen er stedene ikke forsvinner imellom tiden
fun is not a straight line
RuneMC
MC: 2016 CRF1000D

Post by RuneMC »

Super reiserapport - takk for at dere delte historie og bilder :) :thumleft
Post Reply