Dataråd søkes: Ny maskin eller oppgradere?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Bikeridr
Geocache General
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"

Dataråd søkes: Ny maskin eller oppgradere?

Post by Bikeridr »

Jeg har en noe tilårskommen core i9 9900 (9th generation) fra rundt 2019, tror jeg.
Vurderer å doble RAM fra 64GB til 128GB samt bytte til et vesentlig kraftigere skjermkort. Det som står i, er et RTX2080 med 8GB VRAM.
Noen som har byttet skjermkort i eksisterende maskin og kan fortelle meg prosedyren mhp "ominstallering" av drivere? RAM regner jeg med er rett frem, bare enten bytte brikker eller kjøpe fler.
Hvordan reagerer "gamle" CPU'er på nytt skjermkort?
Ev. er det bedre å bare fleske ut helt nytt?
Tror det står en 850w strømforsyning i eksisterende maskin, så tipper den holder.
Ambro
MC: BMW R1250 GS -19
Suzuki DR 650 RSE -94

Re: Dataråd søkes: Ny maskin eller oppgradere?

Post by Ambro »

Ser dette ble langt, deler det opp litt.

--CPU/HK--
Verifiser at hovedkort du har støtter den mengde ram du ønsker, kan være begrensninger der. For de aller nyeste GPUene kan det hende du trenger en bios oppgradering, bør i så fall gjøres på gammel hardware slik at nytt bare blir plug'n'play.

--RAM--
Maks støtte for DDR4 på LGA1151 er 128GB, som vil si 4x 32GB brikker. Dette vil også tvinge hastigheten noe ned da en ikke kan kjøre på like høy hastighet som en kan med 64GBx2

--GPU--
RTX 2080 er egentlig et flott kort, om en ikke driver med gaming på mer enn 1080p, eller AI/CAD/andre ting som krever mye VRAM.
Vurder om du trenger CUDA eller andre Nvidia properitære ting, da du får mer VRAM for penga hos AMD enn hos Nvidia. Har vært den store kontroversen de siste 2 generasjonene (4XXX og 5XXX) at Nvidia virkelig er gniene på VRAMen sin.

--PSU--
Nyere grafikkort må en regne watt på en litt annerledes måte enn før. De har en max TDP på alt fra 100-600w, med en CPU som da trekker 30-120W så burde 850 holde... MEN, det viser seg at mange nyere GPUer trekker voldsomt mye MER strømm, i korte perioder, så det er anbefalt å nå ha god margin. Personlig har jeg en 7800X3D, 6 SSDer og en 5090, som totalt sett burde klare seg med rundt 800-900W i følge papiret. Jeg har en 1200W PSU da dette var anbefalt minimum for et 5090 pga dette kortet spesielt kan trekke opp mot 1kW i kortere perioder.

--Gammel hardware, hva med å tenke nytt?--
Men, å bruke så mye penger på 6 år gammel hardware når det har vært 2 store generasjonsskifter siden den tid synes jeg nesten blir å kaste penger ut av vinduet. 9900 er i dag å regne som treg, samt minnet denne kjører på er DDR4, DDR5 er nå mer enn modent og koster ikke all verden lengre (kan fort bli billigere enn å kjøpe utgått DDR4). (rask sjekk av proshop, 2 kit a 32x2 GB DDR4: 5600kr, 1 kit a 64x2 GB DDR5: 4500kr).
For ikke å snakke om minnehastigheten på DDR5 er milevis foran DDR4, noe moderne applikasjoner virkelig begynner å dra nytte av også (spesielt lokal AI).

Om en tar samme antall kjerner som du har i dag (8), så er det likt som en AMD 9700X som koster 3900kr, og yter omtrent dobbelt så mye. Dette er en middelsegment CPU, og investerer en noe mer i en f.eks 9900X eller 9950X så har en nesten doblet ytelsen (mest i multithread) en gang til.

9900 var noe av det kraftigste Intel klarte å presse ut av 14nm prosessen sin, som var gammel da denne CPUen var ny, siden den tid har intel og AMD byttet prosess 2 ganger, og rivende utvikling på RAM har støttet opp under dette. en DDR5 brikke på samme hastighet som DDR4 vil være dobbelt så rask, da DDR5 kjører dual-channel internt i brikka, noe som fører til at Dual-channel DDR5 kan sammenlignes i båndbredde med quad-channel DDR4, legg til oppå der at en Intel 9900 kun har JEDEC støttet minnehastighet på 2666MT/s, mens DDR5 nå har nått støtte for 5600MT/s med fabrikksupportert overklokking helt til 8000MT/s på nyeste AM5.

Om noe er uklart eller jeg ikke besvarte noe du lurer på, så bare kom med mer spissede spørsmål. :)
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Ambro wrote: 24 Aug 2025 14:46 Om noe er uklart eller jeg ikke besvarte noe du lurer på, så bare kom med mer spissede spørsmål. :)
Takk for svar.
Neida, forsto det meste :)
Det har seg slik at jeg jo har investert i DaVinci Resolve Studio, bl.a for å kjøre/prosessere 8K film "footage". Blir nok ikke å rendre det ut i særlig større versjon enn 2560x1440 for YT (sålenge YT fungerer, de sier jo de skal kverke alle som bruker VPN, selv om man er premium. Jeg bruker konsekvent VPN da jeg er møkk lei reklame og spæmm på alt man åpner på nett).
DaVinci Resolve (Studio) bruker utelukkende grafikkortet for rendring, så egentlig betyr ikke systemRAM, eller CPU allverden for selve filmrendringen. Jeg spiller ikke og plystrer en laaang både marsj og fis på "gaming optimised" PC. Men jeg vil ha kraft nok til å prosessere RAW-filene til EOS R5, som, som skrevet andre steder, lager 8K RAW-filer som er 15-16GB/min.
Jeg vil også ha en PC som laster inn fotoredigeringsprogrammet jeg bruker (DxO PhotoLab) litt fortere enn det halvannet minuttet det bruker nå.
Jeg har, såvidt jeg husker, en M2.SATA SSD på 1TB, men ser ikke bort fra at jeg vil ha noe raskere og større, hvis det finnes.

Skal jeg gå "all-in" for en ny PC, så blir det minst 256GB RAM og minst 24GB VRAM. Da tenker jeg også en "voksen" CPU og gjerne en som er bedre enn Intel. Tror de har mistet grepet nå og AMD frister veldig.
Derfor, hvilken CPU/GPU-combo bør passe? Budsjett kan gjerne være nord av 50K kronasjer. (Men da bør det holde for minst 6-8 år).
Ambro
Suzuki DR 650 RSE -94

Post by Ambro »

Når det gjelder DaVinci Resolve spesifikt henviser jeg til Puget Systems. https://www.pugetsystems.com/solutions/ ... endations/

Disse leverer ferdigbygde maskiner til folk med dype lommebøker for de som vet hva de trenger, og har skrevet mye bra om hva som trengs.

For øyeblikket kommer CPUer i 3 kategorier og GPU i 2.

CPU: Consumer, HEDT (High End DeskTop), og Enterprise (Xeon/Epyc)
GPU: Consumer, og Enterpise.

For CPU så kommer de i prisklassen 2-10k for consumer, 10-150k for HEDT, og 10-400k for Enterprise.
For GPU så er det prisklassen 5-40k for consumer, og 50k+ for Enterprise.

Så jeg antar at du blir å sikte på øvre del av consumer sjiktet.
AMD er overlegen her, da intel sine bruker over dobbelt så mye strøm for lignende ytelse (og derav må ha dobbelt så heftig kjøling).
For GPU, om du virkelig ønsker 24GB Vram eller mer, så har du forsvinnende få alternativer, 4090, eller 5090 fra Nvidia, og AMD har gitt opp kampen på toppen, så deres forrige generasjon 7900XTX er eneste alternativ der.

Da jeg antar det å kjøpe forrige generasjon ikke er ønskelig blir det fort seende slikt ut:
CPU: AMD 9950X (evnt X3D for mer lag 3 cache)
HK: Gjerne noe som er merket "creator", da disse gjerne er utstyrt for det du nå er ute etter, finnes mange alternativer på plattform AM5.
RAM: Jeg ville vurdert å stoppe på 128GB her, da det er mye ytelse en taper med 4 Rambrikker kontra 2 i DDR5, se gjerne videoer fra Level1Techs på youtube for detaljer.
SSD: Anbefaler alltid Samsung SSDer, 1-2TB er nå blitt "billige", mens en gjerne må betale et lite premium for 4TB+
GPU: Nvidia 5090, Svindyrt kort, og en må passe på å montere ting HELT riktig sånn at strømkabelen ikke tar fyr, er mye rabalder rundt dette på nettet, kan også vente til neste generasjon og håpe på at tullingene i PCI-Sig har kommet til vettet og forkasta 12VHPR standarden og byttet ut med noe som faktisk har sikkerhetsmargin.
PSU: 1200W fra et godt merke, f.eks SeaSonic eller Corsair (merk at en må ha ATX 3.1 eller helst ATX 3.2 for de nyeste GPUene).

Så røfft hoderegna, 9k for CPU, 32k for GPU, 4-5k for HK, 3k for PSU, + litt til for annet som er nødvendig, så havner du på 50k +/-, og får ca samme system som jeg har i dag. Mye å spare på å kjøpe en brukt 4090, eller noe litt mindre (Puget mener jo at det ikke er nødvendig med så mye VRAM for Davinci i de oppløsningene du snakker om.

Sikkert noe jeg har glemt, men artikkelen hos Puget er meget utfyllende.
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Takk for svar @Ambro
Ja, satt og leste på Puget nå nettopp.
Ser også at jeg kan tone ned litt på både RAM og skjermkort.
Tipper jeg begynner med å ta følgende spec med meg til databyggeren her (de gjør det ordentlig, så slipper jeg å lage eget "cable management" som ser ut som et sjurereir bygget i fylla 🤪
AMD9950X3D
128GB DDR5
RTX 5090 (ev 4090) med 16GB RAM
1200W PSU
Så får datapusheren finne ut hvilket HK jeg trenger.
Blir kun én stk SSD systemdisk, og tenker 2TB holder. Har ellers røfflig 50TB tilkoblet nå av spinndisker.
Systemdisk skal bare inneholde Windows og bruksprogram, slik som DR, DxO, Office og drivere.
Ambro
Suzuki DR 650 RSE -94

Post by Ambro »

Fornuftig det :)
Det å redigere video som ligger på SSD gjør det ofte mye mer behagelig, så kan en dytte ferdig resultater over på spinnende rust for langtidslagring. Om en da har en System SSD for at programmer blir raske, og så har en ekstra SSD som en redigerer på, eller bare redigerer på systemdisken blir ofte ca det samme. M2 SSDer med Gen 4 eller 5 PCI-E kan ofte lese/skrive 6GB/s, noe som holder til det meste. Lykke til med hva nå enn resultatet blir. :thumleft

(leser du skriver 5090 med 16GB VRAM, mener du 5080?)
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Ambro wrote: 24 Aug 2025 18:49 (leser du skriver 5090 med 16GB VRAM, mener du 5080?)
Jepp, ser det heter "5080" med 16GB RAM.
Da ser det ut til at jeg klarer å komme "akkurat under" NOK 50K med alt det andre jeg trenger.
Tenler å bruke kabinettet jeg har, samt de to spinndiskene som står i for lagring. (6TB og 10TB). Har jo også 20TB USB3-bank samt en 16TB NAS på GB-nettverk kabel.

Når jeg kommer hjem, om vel en uke, så gakker jeg hen til datapusheren med spec'en min og spør "tid, leveringstid og pris" på dette ferdig sammenskrudd.
Ambro
Suzuki DR 650 RSE -94

Post by Ambro »

Bikeridr wrote: 26 Aug 2025 13:28
Ambro wrote: 24 Aug 2025 18:49 (leser du skriver 5090 med 16GB VRAM, mener du 5080?)
Da ser det ut til at jeg klarer å komme "akkurat under" NOK 50K med alt det andre jeg trenger.
Tenler å bruke kabinettet jeg har, samt de to spinndiskene som står i for lagring. (6TB og 10TB). Har jo også 20TB USB3-bank samt en 16TB NAS på GB-nettverk kabel.

Når jeg kommer hjem, om vel en uke, så gakker jeg hen til datapusheren med spec'en min og spør "tid, leveringstid og pris" på dette ferdig sammenskrudd.
Høres bra ut det, bare sørg for at de ikke lever "billigminne". på AMDs nyere CPUer har riktig minne utrolig mye å si på resten av systemet, 6000MT/s med så lav latency som mulig burde ikke koste mange kronene mer enn det aller billigste, og er en trygg, men rask hastighet en aktiverer i bios via EXPO (tilsvarende intels XMP). Teknisk sett overklokking, men er støttet fra fabrikk og en mister ikke garantien av det.
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Ambro wrote: 26 Aug 2025 16:56
Bikeridr wrote: 26 Aug 2025 13:28

Høres bra ut det, bare sørg for at de ikke lever "billigminne". på AMDs nyere CPUer har riktig minne utrolig mye å si på resten av systemet, 6000MT/s med så lav latency som mulig burde ikke koste mange kronene mer enn det aller billigste, og er en trygg, men rask hastighet en aktiverer i bios via EXPO (tilsvarende intels XMP). Teknisk sett overklokking, men er støttet fra fabrikk og en mister ikke garantien av det.
:thumleft
Tar med meg den spec'en til datapusheren :)
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

@Ambro
Hva tror du om denne, hvis jeg ber de bytte til Ryzen 9 9950X3D, legge til en 4TB sekundær SSD og ev. bytte til 1300W strømforsyning? Tror de bruker en 1000W i den.
Skal selvsagt forsikre meg om at de bruker 6000MHz RAM og ev. bruker et HK som takler 2x64GB brikker. (Det kortet som står i bruker 4x32GB brikker).
https://www.balticdata.lv/en/nitu/perso ... -5090-w11p
Burde komme på tett under €6.000,- da.
(Engelsk lenke, men "Other details" er ikke oversatt. Står bare hvilket merke de bruker på generell basis).
Ambro
Suzuki DR 650 RSE -94

Post by Ambro »

Litt vanskelig å svare på, du har alt plukket på usikkerhetene jeg ville sett på.
MEN, tenk godt igjennom om du vil ha det kabinettet der, spesielt med tanke på bredden, det er STORT, (ja, det er kjekt å ha nok plass til 5090 i bredden da du ikke må knekke strømkabelen som kan føre til større brannfare, men det finnes da grenser).

Btw, MT/s står for MegaTransvers per second, ikke megahertz ;)
Dette da minnehastigheter ikke har blitt målt i MHz på mange år da dataoverføringen skjer på både "opp og ned" på sinuskurven i de elektriske signalene. Derav 6000 MT/s tilsvarer 3000 MHz.
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Får øve meg litt på terminologien, ja :redface
Jeg skrev ut det dataarket og har "krysset av" på de tingene og merkene jeg mener jeg vil ha. Helst kjente ting som Crucial, Corsair, Kingston, etc. Er svak for Asus, så spør nok etter et ROG Strix der.

Mhp kabinettet, så ser jeg at det er monsterstort, men må sjekke om det går inn i "slusa" på databordet. Hvis ikke, må jeg finne meg et smalere kabinett.
Jeg leste spec'en. Er 5090 virkelig nord av 2 kg? :shock: (Må jo sette det på krykker for å ikke knekke slot'en, jo).
Ambro
Suzuki DR 650 RSE -94

Post by Ambro »

Bikeridr wrote: 27 Aug 2025 21:53 Får øve meg litt på terminologien, ja :redface
Jeg skrev ut det dataarket og har "krysset av" på de tingene og merkene jeg mener jeg vil ha. Helst kjente ting som Crucial, Corsair, Kingston, etc. Er svak for Asus, så spør nok etter et ROG Strix der.

Mhp kabinettet, så ser jeg at det er monsterstort, men må sjekke om det går inn i "slusa" på databordet. Hvis ikke, må jeg finne meg et smalere kabinett.
Jeg leste spec'en. Er 5090 virkelig nord av 2 kg? :shock: (Må jo sette det på krykker for å ikke knekke slot'en, jo).
Det følger med støtte til de nyeste grafikkortene ja, som en støtter dem på. Selve PCBen er faktisk ganske liten, men når du klasker på over en kilo med alu for å prøve å temme 600watt på 7,5 kvadratcentimeter så blir det jo selvsagt litt mer å holde styr på enn det herrene som originalt standardiserte ATX tenkte var mulig.
Kan også kjøpes for de som ikke har en passende kloss å dytte inn: https://www.elkjop.no/product/gaming/pc ... ett/519174

Ellers, ASUS har hatt litt frynsete rykte i det siste ang garantier, morsomt nok anbefaler mange av ekspertene for tiden AsRock, som er eid av ASUS...

Det blir sikkert bra. Er noen som klager på nett av diverse problemer, men som vi jo vet, de som er missfornøyd hyler, mens de som er fornøyd er stille.
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Ambro wrote: 27 Aug 2025 22:05 Er noen som klager på nett av diverse problemer, men som vi jo vet, de som er missfornøyd hyler, mens de som er fornøyd er stille.
Nettopp. Bare å se på 3D-print miljøet. Folk hyler og skriker **IKKE KJØP DEN DRITTEN**. Selv har jeg vært fornøyd med "Dritten" lenge :)
Eller herværende kamakselproblem, (på KTM/Husqvarna), som ingen her klager over eller har opplevd :)
Har hatt Asus HK i desktop i 20 år og har stort sett hatt Asus laptoper. Aldri hatt problem. Det jeg derimot *har* hatt bråk med, er desktop vannkjøling på CPU, men der tror jeg at jeg fikk en radiator som var flaky fra fabrikk og som jeg ikke merket før etter garantien var gått ut..

Nuvel, blir spennende å se hva han dataguruen på Baltic Data og jeg blir enige om :)
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Jeg og ap er nesten like flink til å overskride budsjett. Men jeg overskred med bare 50% 🙃

Har hørt på @Ambro mhp bruk av 2 RAM-Slots istedet for 4. Men unnlot å høre på frarådingen av Asus HK :redface
Har brukt uforskammet mye av arbeidstiden sisteuken på YT-videoer om hva som passer og hva ikke, samt andre kilder på spec og anbefalinger for kraftige PC-bygg.

€7.697,-
I korte trekk:
Asus ROG X870E Hero
AMD Ryzen 9 9950x3d
Arctic 3x140mm LC
G.Skill Trident Z5 Royal Neo 48GB x2
Asus Astral RTX 5090 LC OC 32GB
Samsung 9100 Pro 4TB PCIe5x4
WD Black 8TB PCIe4x4 x2
BeQuiet 1200w
NZXT Flow9
Win 11 Pro

Henter bygget om knappe 3 uker, da BalticData trenger å samle deler og bygge den.

Så håper jeg at jeg ikke har auset ut nesten åttetusen europapenger på katta i sekken 😎
Post Reply