Knoll og Tott i Østerled

Her kan dere legge inn bilder og film fra turer og treff.
ashland
U-Svingen
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20

Re: Knoll og Tott i Østerled

Post by ashland »

59.jpg

Flere steder passerer vi velkjente skilt som henger over området som en mørk skygge fra fortiden 8-[

59a (Large).JPG

Det samme gjør mange av hva jeg trodde var landsbyer på GPS´en, det hadde nok vært en landsby før krigen. Etter kulehullene i husveggene, sammenraste hus og små kirkegårder / gravplasser vi passerte vitnet om en dyster fortid og forlatte områder :-o
Vi har beveget oss innover i landet og over på noe skikkelig grisgrendt strøk. Det ble ett stykke mellom stoppestedene, en butikk kunne vi se langt etter og enda lenger mellom ett hotell eller tilsvarende.

60 (Large).JPG

På det positive siden ble sporet mer utfordrende :smt003 da i form av løse steinmasser og dels utvaskede veier. I kombinasjon av høy temperatur ble vi på ny ille svett på ryggen
Først i Udbina finner vi Pink Panther som har ledig rom. De reklamerer med å være såkalt ”biker friendly” med egen garasje for mc. I tillegg til balkong på rommet, som er helt uvurderlig deilig etter en lang og varm dag i salen :D Garasjen viser seg å være full av eierens biler, så både vi og en annen gjeng med R-sykler ble henvist til gaten på utsiden :-s

61 (Large).JPG

Rommet derimot var helt innafor, enda bedre ble humøret etter en dusj og øl fra butikken ved siden av 8)

Vi bunkrer frokost fra samme butikk morgenen etter. Hvitt brød med pålegg i form av tomat, salami og røkt skinke. Litt frukt hører med og for min noe urolige mage - yoghurt :plystre

62 (Large).JPG

Magen krangler aldri, men de siste dagene har Arne flere ganger kommentert odøren på badet samt den stadig økningen i flatulensen :-# Noe som aldri er ett problem, nå måtte jeg ty til litt meieriprodukter for å stabilisere hærligheten. Det hjalp, til begges store fornøyelse :roll:

Temperaturen holder seg stabil rundt hva vi gjetter er 35-ish grader, stekende sol og vindstille. Det skulle ikke hjelpe på utfordringene vi kom til å støte på de neste 2 dagene. Sør i Kroatia gjør sporet 2 ”looper”, jeg hadde ikke minste aning om hva som ventet oss :? Dermed ble det venstre om og innover i landet
Det ble den desidert mest krevende dagen til nå. En lett blanding av skogsbilvei, steinurer og gress sletter møtte oss. Utfordringene kom så tett som hagel, til og med Doffen ble så sliten att han måtte ta seg en liten pause :?:

63.jpg
64 (Large).JPG

Ett ikke helt uvanlig syn for Arne. Jarle peker i riktig retning idet ett kryss er passert :smt059 O:)

64a.jpg

Midt ute i ingenmannsland endte vi etter en feilnavigering ned til en for lengst nedlagt jernbanestasjon, før det var mulig å snu uten for mye jobb :roll:

64ab.jpg

Terrenget gjennom dagen var av den kuperte typen, med mye grov stein. Det gjorde ikke bedre med noen feilnavigeringer fra min side, men hva gjør nå det i den store sammenheng?
Flere steder er bakkene krevende, så enn ikke bør miste farten pga løst og grovt underlag, men etter å mistet Arne av syne i speilene en stund er det ingen valg.

65 (Large).JPG

Er enn sammen på tur, kjører enn ikke fra hverandre og det er heller ingen konkurranse om å komme først frem! Pausen i bakken trengs for oss begge, å komme i gang kan bli en utfordring, men den tar vi senere ;-) Bildet juger ille – siden bakker ikke kommer godt med på bilder. Etter en lang pause og mye drikke kom jeg meg oppover igjen, etter 5-6 startforsøk

Utover dagen tussler i rolig tempo på en skogsbilvei hvor sporet forsvinner over kanten på høyre side. På med blinklyset og gladgasser ut og opp en liten bakke på høyre hånd. På toppen rakk jeg på ny å tenke ”Å s@t#n” før det røk rett ned en helvetes traktor sti :smt095 den lille farten jeg hadde over toppen hjalp ikke akkurat på. Att det gikk bra kan jeg nok takke min skytsengel for. Med en puls gjennom taket stopper jeg i bunn for å vente på Arne. Ingen Arne :smt017 Stoppet motoren og lytter og titter opp bakken, fremdeles ingen Arne. Det er først når jeg vipper ut sidestøtten for å gå å se etter han, att jeg får se han rett bak meg [-( Smilende som ingenting hadde skjedd, han hadde stoppet motoren på toppen og trillet på motstanden i motoren som om det ikke var noen utfordring.
Jeg er veldig glad for vi kom nedover flere av de bakkene og ikke skulle opp dem. Bilder gjennom dagen ble det dessverre få av.

Linesman hadde heldigvis lagt inn noen ”pause etapper”/gress sletter her nede i enden av loopen, hvilket passet utmerket og var artig innslag :D Det vi hadde å kjøre etter var streken på GPS´en og sporene etter andre motorsykelister

66 (Large).JPG
66a.jpg

Mot tampen av dagen er vi begge fullstendig utslitte og er klare for en kald dusj og puste ut. Skjebnen ville det att jeg klarte tidenes blemme, som egentlig er ganske vanlig - Å svinge av feil i ett kryss :smt102 Dermed var vi på vei mot Knin og ikke ut mot kysten som var meningen. Først etter nærmere 1 time merket jeg flausen :redface
Vi er begge utslitt og velger å fortsette, vi orker ikke å kjøre løsgrus tilbake til krysset med feilnavigeringen, for så å finne overnatting

67 (Large).JPG
67a.jpg

Via Booking finner vi leilighet, men aller først butikk. Jeg traver Lidl rundt etter snop, vin og øl. Mens Arne beundrer 2 sykelister som sliter med å pakke dagens handletur på utsiden. Vi er på stadiet hvor de klippet av de friske urtene og kastet pottene i søppla :-s Arne er ikke sjenert og kommer i prat med dem, som viser seg å ha syklet fra sør-øst Asia ett sted :shock:

Vi ender dagen i en privat leilighet som leies ut via Booking, av en utrolig hyggelig dame som akkurat hadde startet opp med utleie. Balkongen var akkurat stor nok å sitte på, men stuen og aircondition var himmelsk forlokkende etter å vært gjennomvåte av svette gjennom dagen. Dette var desidert den mest slitsomme dagen jeg har vært med om på tur, noensinne!
Med øl og pottis samler vi krefter igjen, før det er ned til nærmeste restaurant etter middag :)

68 (Large).JPG

Morgenen etter er det å bære ned alt 2 etasjer til bakgården hvor syklene står. Vi er ikke kjent for å være oppe og hopper med småfuglene om morgenen, så det begynner allerede å bli varmt ute.
Før vi når 2:ans väksel renner på nytt svetten, solen steker fra blå himmel. Enn må like å plage seg selv litt på slike turer
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
fun is not a straight line
ojda
Bamsefar
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣

Post by ojda »

2 tøffe dager, det skal være visst.
Men i eftertid sånt som virkelig gjør turen minneverdig :thumleft
Knallflott presentert kompis :smt045
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Kant1
Onkel
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Post by Kant1 »

Herlig lesning, det begynner å krible i gass-hånda etterhvert :-D

Utrolig kjekt at du deler opplevelsene deres med oss, tusen tusen takk :smt007
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
ashland
U-Svingen
KTM 690 Enduro R -20

Post by ashland »

Kant1 wrote: 27 Feb 2025 10:23 Herlig lesning, det begynner å krible i gass-hånda etterhvert :-D

Utrolig kjekt at du deler opplevelsene deres med oss, tusen tusen takk :smt007
Det gjør ikke bedre når sola titter frem og gradestokken kryper oppover 😎

Det blir flere runder på Ballan, men ikke i år. Da blir det nok noe annet
ojda wrote: 27 Feb 2025 10:19 2 tøffe dager, det skal være visst.
Men i eftertid sånt som virkelig gjør turen minneverdig :thumleft
Knallflott presentert kompis :smt045
Er veldig glad for vi ikke slang inn håndkle så nær målet 😊 det var jo først på tampen av Kroatia vi virkelig fikk prøvd oss🤓
Roargutten
Roargubben
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000

Post by Roargutten »

Ser ut som et fantastisk område, balkan står på listen over steder man må oppleve.
You only live once, but if you do it right, once is enough.
RuneMC
MC: 2016 CRF1000D

Post by RuneMC »

Minneverdig tur ser det ut for - takk for deling :thumleft
ashland
U-Svingen
KTM 690 Enduro R -20

Post by ashland »

69.jpg

Vi back-tracker ett stykke på asfalt, så vi kommer på rett kjøl. Inn mot venstre og vi er tilbake der vi hadde planer om å kjøre dagen før. Etter noen 100meter ryker vi ut i flere klatreetapper i nevestor løse stenmasser og fjell :-# Det går ille sakte, med flere pauser. Jeg sender min ”guardian angel” en evig takknemmelig tanke over min feilnavigering dagen før [-o< Dette hadde ingen av oss orket på tampen av gårsdagen. Bilder? Glem det. Vi var begge alt for slitne for å tenke tanken, selv så tidlig på dagen :smt102

Frokosten kommer tidlig midt i en hinsides bakke. Vi er begge tyste, Arne begynner å kjenne det butter godt imot :smt056 Han har tross alt 20år ekstra og nesten 40hester mindre å drasse på. Jeg kan ikke si meg annet enn imponert over prestisjen!
Men den som gir seg er en dritt… Arne er ikke kjent for å gi seg først og er klar igjen etter litt frokost og litt hvile. Vi er inne på den siste loopen, og han vil fullføre hele TET Kroatia.
Sakte bærer det oppover i løsmassene, før vi på nytt ender på gress-slettene :-D

70 (Large).JPG

Fantastisk deilig å kunne slappe av og nyte litt av naturen også. I antall timer er det en full kjøredag, vi teller ikke km på slike spor :plystre

71 (Large).JPG
72.jpg

Utover dagen følger vi en fjellvei mot kysten, under en pause hører vi noen skyter i det fjerne. Jeg antar noen driver jakt å tussler lettere nervøs først og holder utkikk, etter antall skudd antar jeg de må skyte på blink 8-[ Ingen er å speide, selv om skuddene kommer stadig nærmere.
Rundt en sving får vi til slutt se synderen nedi en grop

73 (Large).JPG

Tydeligvis er slike gass kanoner normalt på disse breddegrader

I Obrovac ender vi dagen, en ok-ish leilighet ser forlokkende ut, i ett område det ikke er flust å velge i. Dessuten ser det ut som vi på nytt skal ut i ett grisgrendt strøk.
Verten snakker ille dårlig engelsk men dertil god tysk. Jeg glimtrer til med min skole-tysk og vi skjønner hverandre utmerket godt og noen kommer å slipper oss inn.
Standarden viser seg å være noe laber, men vi er for slitne begge 2 for å registrere det. Enn skal tross alt bare sove der 1 natt.
Jeg tørr påstå stedet hadde en noe tvilsom elektriker, så ville jeg foretrekke hund eller katt om det skal være dyr på stedet :shock:

74 (Large).JPG
75 (Large).JPG

Dagen etter starter vi på asfalt før grusen tar over og vi begynner å klatre, denne gang på de fineste grusveier, med en majestetisk utsikt :love

76.jpg
77 (Large).JPG

Gjennom dagen passerer vi en av mange bi-gårder på vår vei her nede, ser jammen ut som de prøver å beskytte dem fra inntrengere også

78 (Large).JPG

Vi får en nydelig dag i fjellet, med mye variert fin kjøring 8)

79 (Large).JPG
80 (Large).JPG
81 (Large).JPG

I Vučipolje brekker vi av sporet, TET Kroatia er Done and Dusted :thumleft For de som måtte lure, så er det bare å komme seg av gårde om enn liker 1 utfordring eller 2!
Tanken videre var TET Montenegro siden vi hadde tid, men varmen her nede gjør det til en lite fristende fornøyelse Vi velger heller asfalten sørover. Passerer Knin og via diverse små veier ender vi i Trogir, ett velkjent sted for Arne

Vi finnen en flott leilighet på utsiden av byen med hvert vårt soverom og en meget romslig balkong, med en nydelig utsikt over viken inn mot Trogir :)

82 (Large).JPG

Vi gjør som i fjor. Tar noen avslappende dager på asfalten videre. Arne hadde dessuten lyst å få stemplet Montenegro i passet. Det var helt innafor, men da ville jeg ha Bosnia-Hercegovina på returen, mest for stemplet i passet. Opplest og vedtatt.
Sørover er det kysten som gjelder, om enn vil unngå motorvei. Det å følge kyststriper har vi gjort før, NC500, franske rivieraen og den italienske rivieraen. Noe slikt slår sjeldent feil. Det gjorde det ikke nå heller \:D/

83.jpg
84.jpg

I turist-tempo tusler vi sørover, det trenger ikke gå så mye fortere heller, siden det er mer enn nok å følge med på av vakkert landskap, utsikt samt en samt annen bilist med dødsforakt i blikket :shock: En skal ikke ta forgitt att folk bryr seg om du kommer i motgående fil - Skal de forbi, ja så skal de forbi :smt107
Det rare er det ikke er lagt opp til verken rasteplasser eller andre stoppe muligheter langs kysten

Enkelte steder skal enn innom og Dubrovnik booker vi ny leilighet. Tar oss en tur til sentrum og nyter en velfortjent is på ett overfylt torg på utsiden av gamle byen

85 (Large).JPG

Leiligheten var ok nok den, bortsett fra vertinnen var huldra utsendt fra Beelzebub himself og verken bad eller veranda var ikke så privat som anonsen gav uttrykk for. Det ble delt med andre leiligheter :smt017 Samt huldra var riktig så ufin når hun så vi hadde parkerte vedsiden av en annen gjest på hennes parkeringsplass :smt011
Etter flere diskusjoner med den eldre damen hvor hun hadde brast uanmeldt inn på rommet vårt uten å banke på døren eller ”plutselig” ikke forstod engelsk, så poppet sikringen – Absolutt alle :smt076 Dermed var det hevet over enhver tvil hva jeg mente om både henne, service, språk kunnskaper og manglende folkeskikk :faen Foruten den meget misvisende Booking annonsen. Sjelden har jeg vært så forbandet over ett menneske, vi så henne ikke mer den kvelden :smt093

Vi er faktisk pakket og klar før kl10 dagen etter, en umenneskelig tid… Ikke mange milene sørover er Montenegro hvor lunch er planlagt. 1 time senere møter vi køen i passkontrollen, som tar sin tid. Forberedt som vi er, har vi både pass og grønt kort klar. Dermed slipper vi inn 8)

86 (Large).JPG

Meningen var bare å ha vært i Montenegro og stemplet passet, så frokost i første by, Igalo. For deretter å brekke rett nord og opp mot Bosnia-Hercegovina. Veiene er helt innafor. Ruten er fort og gæli snekret i sammen kvelden før.
Jeg hadde ingen forventninger, bare en teit greie over å ha vært der. Akkurat som Grense Jakobselv på Nord-Norge turen for noen år siden.
De få milene i Bosnia blir dels en overraskelse. Om vi var i nærheten av en by, var det åpne søppel fyllinger, av de store slagene :smt104 Fantes ingen søppelfylling, så tippet folk skrotet sitt rundt høyspentmaster eller i skråninger langs veien. Avstanden til oss hjemme i Norge var virkelig stor. Dog slo hjertet ett par ekstra varme slag når jeg så en uniformert Lada Politibil :smt060 Jeg har hatt en Lada 1600L, en helt forferdelig bil å kjøre for lange meg, men du verden for en artig sak!

Varmen er stekende, med få skygger og en GPS som lever sitt eget liv – as usual :smt099 I etterkant fikk jeg se den vekslet frem og tilbake mellom 2 veier som gikk parallelt og ikke den ruten jeg egentlig hadde tenkt. Helt fantastisk! Jeg har blitt vant til det nå, men det hadde vært en nytelse om den holdt seg til min rute en gang i blant også.
I Metković er vi tilbake i EU og dermed nettverk på telefon igjen.

Vi har ingen planer om veien videre og følger kysten nordover Kroatia igjen, en passe svingete og trivelig vei. Siden det egentlig ikke er mange andre alternativer når enn skal nord-syd i Kroatia. Vi er ikke alene på veien, det er fortsatt mye motorsykler og annet løst folk som aldri burde tatt i ett ratt :smt100 Her stoler enn ikke for mye på de rundt seg

I Makarska er det kvelden, der dukket det opp ett privat leilighetskompleks. Byggets dame møtte oss på parkeringen idet vi stopper, selv om vi ikke har booket noe. Blid som en sol, snakket bare tysk eller Kroatisk. Jeg knoter selvsikkert og helt grusomt på min tysk/engelsk vårt ønske om 1 natt og veranda. Fra helt ok leilighet i 1.etg, ender vi opp i øverste etasje før vi var virkelig fornøyd :roll: Den korpulente damen nærmest fløy opp og ned trappene på Milic Apartments enda blidere, når vi gjerne kunne betale med kontanter

Det er nærmest ritual blitt. Vrenge av seg kjøreutstyr å få det på lufting, jekke en øl – dusj kan vente litt til og ut på balkongen 8) Vi bruker ikke skeie ut med 2 store soverom, kjøkken og 2 balkonger i hytt å pine på ferie. Men det er ubeskrivelig deilig med litt tumleplass og balkong i varmen, fremfor ett lite hotell rom

Dagen etter følger jeg dårlig med på skiltene og svinger feil i Omiš - Alt ved det normale. Er det ikke GPS´en så er det meg, att Arne holder ut i lengden tar jeg av meg hatten for :smt058 Vi får svingt av og finner en vei tilbake på sporet. Men nede i sentrum åpenbarer en lunch-spot seg ved Cetina, elven som renner gjennom byen. Vi sjekker ut nærmere og ganske riktig, Under broen sitter vi å vinker til båt turistene mens vi spiser frokost i elvekanten :-D

87.jpg
88.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
kvase
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 22 mod KTM 690 Adv R 22mod KTM 890 adv R 2025 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Post by kvase »

Mye kjekke nedskrevne detaljer gjennkjenner igjen en del av det du skriver. jeg kjørte denne svingete kystveien som også hadde offentlig skiltet godt egnet for mc :shock:
https://maps.app.goo.gl/8wH6TDtmwUph6HibA
Det var på kystlinja der jeg paserte en Norsk Husbil
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
ojda
Bamsefar

Post by ojda »

Nok ett kapittel fra turens indrefillet 🤩,
Presentert så man føler at man har vært med på turen 🤔
'Kjempejobb' Jarle, helt nydelig å bla i på efterhånd 🫡
Last edited by ojda on 13 Mar 2025 20:14, edited 1 time in total.
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Gielas
MC: BMW R 1250 RS
- R 1250 GSA
- R 1200 GSA
- R 1200 GS
- F 800 GS

Post by Gielas »

Dere har virkelig funnet hverandre som kjørekompiser! Det er så trivelig å se. :smt006
Gielas
ojda
Bamsefar

Post by ojda »

Gielas wrote: 13 Mar 2025 19:17 Dere har virkelig funnet hverandre som kjørekompiser! Det er så trivelig å se. :smt006

Haha! Sålenge helsa holder ja 🤨🤐
Pensjonist neste år vettu 🤫
Men ja, vi matchet godt på tur ja 👍

Screenshot_20250313_195828_Samsung Internet.jpg
ashland
U-Svingen
KTM 690 Enduro R -20

Post by ashland »

ojda wrote: 13 Mar 2025 19:56
Gielas wrote: 13 Mar 2025 19:17 Dere har virkelig funnet hverandre som kjørekompiser! Det er så trivelig å se. :smt006

Haha! Sålenge helsa holder ja 🤨🤐
Pensjonist neste år vettu 🤫
Men ja, vi matchet godt på tur ja 👍

Screenshot_20250313_195828_Samsung Internet.jpg
Få overført litt fridager til meg også, så blir det mye mer kjøring. Av en eller annen grunn har jeg ikke nok fridager gjennom sesongen 🤔

Men ja @Gielas det har blitt noen km ilag med bamsefar og makan til flott kjøre kompis tror jeg ikke finnes 😄
Borg
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700

Post by Borg »

Veldig bra @ashland. Kjenner September og Syd- Europa ikke kan komme fort nok.
Skauracer
MC: -15 BMW 1200GSA
-24 BMW 1250 GSA

Post by Skauracer »

Flott skrevet @ashland - deilig morgenlektyre i Plankebyen med -7 og lett melisdryss på plenen :shock:
Post Reply