Tekumseh - Fortsatt uten strøm
- Bikeridr
- Geocache General
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
Re: Tekumseh - Advent og straks juleferie
Tecumseh, den historien varmet skikkelig
Det var skikkelig tur "down the memory lane", ja.
Hos oss ble juletreet hentet inn 22. desember og satt på fot, men upyntet, slik at det skulle "sette seg i varmen" frem til det ble pyntet lillejulaften, før middag.
Da kom også nøtter, fiken og dadler på bordet.
Adventsstjerna og lysestaken med 7 lys kom opp 1. søndag i advent sammen med adventsstaken med 4 lilla lys, og første lys ble tent etter middag. Et nytt lys ble tent de følgende søndagene etter middag.
Juletreet og alle jule"ting" ble pakket ned 6. januar, altså 13. dag jul, for så å ligge på loftet frem til neste jul.
Nå, her i Latvia, er vi bare oss to, kona og jeg, så vi feirer litt nedtonet jul. Vi har et ferdigpyntet minijuletre laget av kongler som blir satt opp på en ledig plass på stereobenken lillejulaften og legger hver sin pakke ved siden av.
Vanskelig å få tak i sosiaser her, så ribba serveres julaften med hvite kalkunpølser istedet, og det fungerer bra.
Dersom jeg er innom Norge i ukene før jul, blir sosisser, pinnekjøtt og mandelpotet smuglet med hjem. Pinnekjøtt serveres nyttåraften her.
Akkurat nå er det helt snøfritt og grønt gress på plenen, sp ikke allverdens førjulsstemning heller.
Samt det faktum at kona er borte og kommer hjem den 17., og jeg kom hjem nå torsdag, så er ingen jule/adventspynt kommet opp. I tillegg reiser jeg ut igjen den 26. så blir ikke nyttårsfeiring her i år. Men juleribbe og gaver blir det på julaften
Hos oss ble juletreet hentet inn 22. desember og satt på fot, men upyntet, slik at det skulle "sette seg i varmen" frem til det ble pyntet lillejulaften, før middag.
Adventsstjerna og lysestaken med 7 lys kom opp 1. søndag i advent sammen med adventsstaken med 4 lilla lys, og første lys ble tent etter middag. Et nytt lys ble tent de følgende søndagene etter middag.
Juletreet og alle jule"ting" ble pakket ned 6. januar, altså 13. dag jul, for så å ligge på loftet frem til neste jul.
Nå, her i Latvia, er vi bare oss to, kona og jeg, så vi feirer litt nedtonet jul. Vi har et ferdigpyntet minijuletre laget av kongler som blir satt opp på en ledig plass på stereobenken lillejulaften og legger hver sin pakke ved siden av.
Vanskelig å få tak i sosiaser her, så ribba serveres julaften med hvite kalkunpølser istedet, og det fungerer bra.
Dersom jeg er innom Norge i ukene før jul, blir sosisser, pinnekjøtt og mandelpotet smuglet med hjem. Pinnekjøtt serveres nyttåraften her.
Akkurat nå er det helt snøfritt og grønt gress på plenen, sp ikke allverdens førjulsstemning heller.
Samt det faktum at kona er borte og kommer hjem den 17., og jeg kom hjem nå torsdag, så er ingen jule/adventspynt kommet opp. I tillegg reiser jeg ut igjen den 26. så blir ikke nyttårsfeiring her i år. Men juleribbe og gaver blir det på julaften
- Tekumseh
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Vi er flere da ja, godt å høre. Jeg har også irritert meg grønn på at det er slutt på julemusikk på radioen i mellomjula når man skal å handle inn fyrverkeri. TV-reklamene sier også at "man trenger ditt og datt nå når det er juletid, allerede fra i november. Det er ikke juletid enda.Brigg wrote: ↑14 Dec 2024 13:28 @Tekumseh Godt å høre at det fremdeles er noen som har riktig oppfatning om når det er jul. For meg startet jula med julemidagen på juleaften. Juletreet blir pyntet på lille julaften, som egentlig er for tidlig men praktisk i og med at det er mye annet som skal gjøres på juleaften. Første juledag skal det være stille, en fin dag å ta unna forsømt klesvask nede i kjeleren
Nå er det flere og flere som starter julefeiringen ut på høsten en gang og juleaften er avslutningen av jula. Når vi kommer til 2. juledag har jeg kommet så langt at jeg har tid å sette meg ned og høre på julesanger, men da finnes det ikke julemusikk på radioen lenger.
Det må jeg si, en god gjerning! Da er det et par små som blir glade ja.intruder wrote: ↑14 Dec 2024 13:16 Burde ikke blande meg inn i det koselige skrivet over men husker ventetida på julaften,nissen som vi hver første juledag fulgte en kilometer til nabosmåbruket med datter og svigersønn fra Oslo på besøk i jula ... vi gikk julebukk og fikk til og med likør av ei gammel enke i grenda .
Donald Duck og vennene hans...husker Svartepetter var ute etter å stjele Donalds juletre
Juletreet i Brumunddal med flere titalls juleønskehjerter er besøkt og jeg har bidratt til at to småtasser i førskolealder får pistol med gummikuler til en og akebrett til en ... ( sjølskryt er ittnå verdt sa a bæssmor !!! )
Takk for bidraget Tekumseh
Den gode gamle med Svartepetter har jeg faktisk, både svarthvit og med farger, må være den første med Mikke Mus som omhandler jul. Undrer på om den heter Mickey and the Orphans eller noe sånt.
Ja, da har vi vokst opp med ganske like rutiner på julepynting. Og ellers er jo jula fin sånn at man kan anpasse den til det som passer best.Bikeridr wrote: ↑14 Dec 2024 14:03 Tecumseh, den historien varmet skikkelig
Vi er bare to oftest vi også, da hennes barn begge to er hos sine svigerforeldre igjen, og med fast turnus er det veldig ofte hun jobber også på julaften. Men jeg er så barnslig, så nede i kjellerstua er det overpynta med gamle minner og masse retro-saker. Her oppe på stua varierer det litt fra år til år og samboen er sjefen der Hun vil ha noe svensk mat i tillegg, så vi har anpassa så det er litt tradisjonell julemiddag for begge to.
Er det restriksjoner på å importere kjøtt til Latvia? Poteter er vel strengt mellom mange land, der har vi også syndet noen ganger - og var heller ikke klar over regelen i mange år. Ferskpotatis til Mittsommar har blitt smugla inn flere ganger.
Får håpe på snøfiller nærmere jul og at de dagene som blir blir fine da
- Bikeridr
- Geocache General
Latvia er EU, og det er visst ikke lov å plukke med seg kjøtt og poteter fra utenfor EU, inkl EØS-landet Norge. Nuvel, som jeg sier; Nordmenn smugler sprit, jeg smugler mat
Det jeg smugler fra Norge er mandelpotet, gräddost, jarlsberg, gammelost, kaviar, fiskeboller og reinkjøtt som normalen. Av og til hvalkjøtt også. Så blir det pinnekjøtt og diverse annet typisk norsk julemat nærmere jul
Har jo også smuglet med meg moskuskjøtt fra Grønland ved flere anledninger.. (Ja, og ordentlig biffkjøtt fra Argentina).
- Tekumseh
Ok, det var noe jeg ikke var klar over. Så lenge man ikke gjør det for å tjene penger og ikke setter "sjuk" potet og smitter avlinger med parasitter må det være innafor ja. Hval, Moskus og argentinsk biff høres eksotisk ut da.Bikeridr wrote: ↑15 Dec 2024 01:04Latvia er EU, og det er visst ikke lov å plukke med seg kjøtt og poteter fra utenfor EU, inkl EØS-landet Norge. Nuvel, som jeg sier; Nordmenn smugler sprit, jeg smugler mat
Det jeg smugler fra Norge er mandelpotet, gräddost, jarlsberg, gammelost, kaviar, fiskeboller og reinkjøtt som normalen. Av og til hvalkjøtt også. Så blir det pinnekjøtt og diverse annet typisk norsk julemat nærmere jul
Har jo også smuglet med meg moskuskjøtt fra Grønland ved flere anledninger.. (Ja, og ordentlig biffkjøtt fra Argentina).
Minner meg om da jeg febrilsk lette ingefærøl og ribbe det året jeg bodde i Sverige. Det ble Schweppe's Ginger Ale og "rimmat revbensspjäll" jäkla salt, men lett å få sprø spor. Etter det ble det kjøpt med ekte varer når det skulle feires der før hun flytta hit. Nå er det andre veien der blant annet julskinkan ikke er den samme på norsk som svensk.
Det er noe eget med å få den smaken, konsistensen og lukten du er vant med
- Bikeridr
- Geocache General
Moskus selges av og til på Dovre. Det er noe jeg anbefaler alle å prøve hvis dere får anledning. En god pekepinn er å tilberede det som fårekjøtt eller reinkjøtt. Funker også på grill, men prøv å lage "får-i-kål", "bidjo" eller kjøttsuppe med det. Dere kan takke meg senere
Sist jeg var på Grønland, kjøpte jeg syltet moskus. Det falt ikke i smak hos meg, men kona likte det.
Hvalkjøtt og hvalbiff er vel ganske så Nord-Norsk og rødvinsmarinert på grillspyd er det helt fortreffelig sommermat.
Argentinsk biff.. Ja, det er ubeskrivelig. Må bare oppleves.
- Tekumseh
Re: Tekumseh - Nytt år og mye snø :-)
I helga som var, ble det da virkelig bruk for Terrieren - altså traktoren. Stått lenge, så litt dårlig med bremser - spesielt bakover. Men med litt planlegging går det fint. Må vel bare bite i det sure eplet og bytte bremsebånd (og bruke dynamitt for å få av bremsetromlene) når det blir sommer.
En bolt mangler (knekt) på eksosmanifolden, så det er derfor det er sånn frieksos på den. Så vi får se om vi får ut den eller om jeg bare kjøper en dele-topp et sted. Ikke hyllevare, men det er mange av dem i vårt langstrakte land.
Men med 20 cm snø 3 dager på rad - der det tar 1,5 time inkludert ett t-skjorte-og-boxerbytte å flytte den med håndmakt- var det helt nydelig å bare sette seg på traktoren. Litt trim får man likevel, for noe må selvsagt tas manuelt (og mye akrobatikk i setet.)
Nisser i vinduskarmen, og nisse på traktoren
Motorsykkelen har vært bevokta av en enorm edderkopp i høst, oppdaga gulhvite prikker på setet. Fikk jo hetta og trodde først det var maling etter jeg malte stålbjelken som går over, men nei da - edderkoppavføring. Og i sprekka mellom stålbjelke og gips stakk det ut en fot Heldigvis har jeg sambo som er mindre redd for sånt, så hun tok den på lille julaften, skremte meg, datter og svigersønn med å vifte den foran oss, før den ble sendt raka spåret inn i flammene - i Jøtul F100'n.
En bolt mangler (knekt) på eksosmanifolden, så det er derfor det er sånn frieksos på den. Så vi får se om vi får ut den eller om jeg bare kjøper en dele-topp et sted. Ikke hyllevare, men det er mange av dem i vårt langstrakte land.
Men med 20 cm snø 3 dager på rad - der det tar 1,5 time inkludert ett t-skjorte-og-boxerbytte å flytte den med håndmakt- var det helt nydelig å bare sette seg på traktoren. Litt trim får man likevel, for noe må selvsagt tas manuelt (og mye akrobatikk i setet.)
Nisser i vinduskarmen, og nisse på traktoren
Motorsykkelen har vært bevokta av en enorm edderkopp i høst, oppdaga gulhvite prikker på setet. Fikk jo hetta og trodde først det var maling etter jeg malte stålbjelken som går over, men nei da - edderkoppavføring. Og i sprekka mellom stålbjelke og gips stakk det ut en fot Heldigvis har jeg sambo som er mindre redd for sånt, så hun tok den på lille julaften, skremte meg, datter og svigersønn med å vifte den foran oss, før den ble sendt raka spåret inn i flammene - i Jøtul F100'n.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- intruder
- MC: 1993 Yamaha Virago 750
Kompisen på 68 har en Virago 1100 samt en Belarustraktor med hytte og fres og har en del plasser han rydder for snø.
I går måtte jeg le...det var så snøfokk at han ikke så hvor han kjørte og havnet utpå et jorde viste det seg men ingen trafikk og flatt...så ingen skjede skadd som han sa
Litt senere drev han på en gardsplass og bakruta var så mett av snø at han så ingenting...og rygga såvidt inni garasjeveggen
Riktig artig å høre referatene så lenge det går bra
I vind og snøfokk kan nok du også sitte relativt ubeskyttet uten hytte på Volvoen
I går måtte jeg le...det var så snøfokk at han ikke så hvor han kjørte og havnet utpå et jorde viste det seg men ingen trafikk og flatt...så ingen skjede skadd som han sa
Litt senere drev han på en gardsplass og bakruta var så mett av snø at han så ingenting...og rygga såvidt inni garasjeveggen
I vind og snøfokk kan nok du også sitte relativt ubeskyttet uten hytte på Volvoen
- Tekumseh
Jeg får bedre sikt men mindre beskyttelse ja... Men "naken" traktor er litt av sjarmen også, selv om mange hevder det er uforsvarlig. Men jeg har jo ikke hytte på Yamahaen heller. Uansett om jeg skulle ta betalt for ved eller brøyting er det ulovlig å ikke ha hytte og dermed også sikkerhetsbelte.intruder wrote: ↑08 Jan 2025 10:11 Kompisen på 68 har en Virago 1100 samt en Belarustraktor med hytte og fres og har en del plasser han rydder for snø.
Morsomt om noen hadde fulgt sporet av Belarusen ut på åkeren da Men det er sånt som kan skje når alt blir hvitt.
- kvase
- MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 22 mod KTM 690 Adv R 22mod KTM 890 adv R 2025 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/ - Contact:
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
- Tekumseh
Hærlig! Vi er heldige som lever i et land med ulike årstider.
- intruder
Jeg har noen minner fra mitt motorsykkelliv
to i magan og ett i ryggen...alle gjort med kniv
Det er ofte at slike ting har hendt
i treff med såkalte karer 1 % ....
En har ikke mer moro enn en gjør med seg sjøl sa organisten...eller var det onanisten ?
go hælj
- Tekumseh
Takk og fortatt go helg til deg også.
Et limerick fra virkeligheten, eller fritt fra fantasien? Isåfall må du ha vært med andre 1%ere enn de jeg kjente en gang i tiden
I går hadde jeg en fantastisk fin skitur i skogen og på myrene innenfor der jeg vokste opp - altså min barndoms lekeplass. Sykkel, moped, ski og beina har vært mye brukt innover de gamle skogsveiene.
Pleide tidligere å få til en skitur der hver helg det var mulig, men dørstokkmila har vært høyere de par siste årene - det er noe som skal endres i 2025!
Dette er en klart topp 10 over ting jeg elsker.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- kvase
- MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 22 mod KTM 690 Adv R 22mod KTM 890 adv R 2025 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/ - Contact:
Du har nokk mere snø en oss her var det skara Føre så vi gjikk på føtta oppå snøen
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
- intruder
Det var en limerick,noe tatt fra n Hans og han trekkspiller`n som hadde minner fra sitt musikalske liv...
Var innom HA-treff på Bergshøgda med min " endeLarmen MK - vest "...det var en artig situasjon sa de så jeg skulle slippe å i svømmebassenget med klær på...
Gikk mye på ski i gamle dager...nå blir det mindre men kanskje...
Var innom HA-treff på Bergshøgda med min " endeLarmen MK - vest "...det var en artig situasjon sa de så jeg skulle slippe å i svømmebassenget med klær på...
- Tekumseh
Regna med det Rotmo sang vel også en del om 60 %intruder wrote: ↑12 Jan 2025 12:59 Det var en limerick,noe tatt fra n Hans og han trekkspiller`n som hadde minner fra sitt musikalske liv...
Det spørs om skiene blir lagt unna - i hvertfall for turer "nede i bygda" for en periode, for i dag slår det om og skal nok regne til det blir tilnærma bart igjen. Men på fjellet er det vel bare bra at det får pakka seg sammen litt.
Har liggende en Stihl MS170 eller 180 eller hva den heter, som skal serves og hvesses før det bærer i gang igjen med vedarbeid. Har fyra opp nesten halve av fjorårets "fangst" allerede.. Så noen uker til nå, så må man vel ut og felle trær igjen.
Men først må vel jula ryddes ut, 20- dag jul i dag.. Jeg har jula nesten like lenge som de som pynter treet 1. desember og kaster det ut i mellomjula. Bare 3 uker forskjøvet
Og når veden er ferdigstabla, er vi vel snart i gang med MC-sesongen igjen