Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Jonta
Posts: 627
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: "Fant", 96 Cagiva Elefant 750
"Santa Lisa ll", 98 Ducati ST2
"Muninn" 03 Ducati Multistrada
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Jonta »

mekkern wrote: 30 Dec 2024 01:08 men sølv billakk med klarlakk funker nok ok da den ikke blir stort over 100 grader på det værste.
Men må ikke være noe korrosjon eller for glatt overflate og avfett minst 2 ganger med aceton.
Nei, det var en lakk beregna på varme, kjøpt på Billakkspesialisten. Tror de sender over hele landet, ev. gjennom forhandlere.

Amen, til det siste!
knutk
Posts: 2444
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by knutk »

Spiritofwinter wrote: 29 Dec 2024 17:49 ---------
Har veldig lite lyst å demontere hele motoren, men skal se litt på hva som er mulig å plukke fra hverandre uten å demontere alt.
------------
Høres kanskje flåsete ut, men en MC motor er normalt relativt enkle greier, de bare fremstår som litt overveldende ut før man tør seg på å begynne på det...

Her er en motor som, om jeg har forstått rett, til nå ikke har villet starte. Det kan selvsagt være en relativt enkel løsning på startproblematikken, men man sitter med en motor som har vært ute av drift i mange år.

Hva med tetninger til vannpumpe ?, hva med oljepumpa?, er der mye avleiringer i olje kanaler?, er lagrene slitt? ventilstammer? osv....

Det tar et par-tre timer å dele en motor som er ukjent. Hvor mange timer tar det å pusse og gnikke på utsiden for å oppnå et halv-godt resultat?

Etter at motor er strippet kan man enkelt få blåst de ulike komponentene slik at de blir HELT rene. Samtidig har man anledning til å sjekke motorlagrene, skifte kulelager, diverse tetninger, ny clutch osv. Dette krever selvsagt litt investering i verktøy og deler.
En hydraulisk presse + noen mikrometer og litt avtrekkere. De koster det samme som et par sko + en handveske til madammen.

Resultatet er gullende ren motor klar for eventuell overflate behandling, nye tetninger og lager og man slipper å kjenne på den nagende kjenslen av å ikke vite motorens tilstand.

Om man kun gnikker litt på motor og setter den inn, er det min erbødige spådom at motoren må ut igjen i løpet av sesongslutt, og det som burde være gjort med en gang må gjøres i alle fall. Og i mellomtiden har man kastet bort tid og midler på å prøve å unngå det u-unngåelige.

Manualen til Honda beskriver ganske detaljert hva som skal gjøres, og hvilken kriteria som gjelder for hva som er bra nok og hva som ikke er godt nok.

Når man ikke har gjort det før kan det fremstå som overveldende, men husk: til nå har du greid å løse alle oppgavene du har stått ovenfor.
Kanskje ikke den strake og enkleste veien, men målet er nådd hver gang, og en himla tilfredsstillende følelse etterpå...

Edit: Det hele minner litt om å kjøre MC: Det er ikke de strake veiene som er morsomst å kjøre på. Cruisekontroll er bare kjedelig....
User avatar
mekkern
Posts: 5235
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by mekkern »

Et minimum er å få en med isolasjonstester til å sjekke statoren for den sitter mellom motor og gear og vil bety demontering for skifte- og ja, de ryker.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1730
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

@knutk Du er som vanlig inne på noen gode poeng. Jeg har fått motoren til å gå rundt, men ikke starte, hvor mye som potensielt er galt inne i motoren er ikke godt å si. Det som jeg primært vet/tror var hovedproblemet med å få start var en dårlig plugghette og muligens en eller begge coiler, har liggende nytt av begge deler. Får ta en vurdering over nyttår om man kanskje bare skal dele motoren å få alt riktig med en gang.

Har faktisk tilgjengelig det meste av nødvendig verktøy enten hos min far eller hos en svoger, heldigvis, for prisen på ny håndveske til fruen kan potensielt bli dyrere enn resten av prosjektet :-P :lol:
Jonta
Posts: 627
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: "Fant", 96 Cagiva Elefant 750
"Santa Lisa ll", 98 Ducati ST2
"Muninn" 03 Ducati Multistrada
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Jonta »

Ja, et minimum må vel være å skru av gearkassa (deles vel som på en Guzzi?) for å sjekke hele kløtsjen. Da kan du også røske i svinghjulet å finne ut om bærelagra er helt gåene.
En kompresjonssjekk, ville også vært bra. Den skal vel utføres med varm motor. Men du finner i alle fall ut om noe er veldig galt.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1730
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

Siste uken har jeg brukt mye tid på snømåking, så da har det blitt lite tid til MC. Fikk meg en liten økt i går der jeg primært flyttet rammen ned på gulvet og motoren opp på MC-løfteren. Har også funnet riktig kapittel i verkstedboken, så nå venter jeg bare på ledig tid til å starte demontering, så får vi se hvor lang jeg kommer på det :)
20250104_161601.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Roargutten
Roargubben
Posts: 550
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Roargutten »

Se her ja Spirit. Helt enig med Knut her at når du først er så grundig med resten av sykkelen ville det være klokt å ta med en god gjennomgang av motor også. Det er ingen kompisert greie å dele samt montere en motor, hvertfall ikke sålenge du har en instruksjonsbok å følge. Kan tenkes at du trenger avdrager for svinghjul men dette løser du ;)

Artig prosjekt.
You only live once, but if you do it right, once is enough.
Jonta
Posts: 627
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: "Fant", 96 Cagiva Elefant 750
"Santa Lisa ll", 98 Ducati ST2
"Muninn" 03 Ducati Multistrada
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Jonta »

Ett tips er youtube. her kan det være masse diy videoer, for akkurat den motoren.
I Ducativerden er det et overflod, trenger nesten ikke manual....
Og trenger du spesialverktøy finnes det billige løsninger på ebay og aliexpress. Men vær obs om noe sitter noe inn i hel... da kan kun orginalt være den beste løsninga.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2328
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Tekumseh »

Det er noe som heter "if it ain't broken don't fix it." Det kan alltids bli tid til å skru, selv om japanere fra denne tida er stort sett bankers. Startproblemer er oftest tenning (elektrisk) eller forgasser-relatert (bensin/luft) og utvendig på motoren.

Jeg har en teori om at min hadde stått i mange år og dermed fått sammenklistret clutch. Også hadde noen fulgt kjærringråd og voldtatt sykkelen for å få lamellene til å slippe (istedet for å enkelt plukke de ut og skille eller bytte de.) Dermed har ett tannhjul i gearkassetten fått knallhard juling og havarerte under ei gearing på en av mine første turer. Har ikke hørt om en eneste SR eller XT dette har skjedd på. Jeg bytta "alt" da jeg først åpna motoren, men hadde ikke gjort det på nytt igjen om jeg ikke hadde fått havariet.

Som jeg ble anbefalt av forummedlemmer her, bør du ha JIS (Japan Industri Standard?) stjerneskrujern - som er mye buttere enn vanlig Philips. Etter stahet og to ødelagte skruer rundt oljepumpa, kjøpte jeg et sett med 4 størrelser JIS på enten det var Finn eller StayPro. Ellers brukte jeg Biltema (10 år-garanti-verktøy), Ebay og vintagebike-siden Kedo.com (mest Yamaha-deler og verktøy) og noe hos Yamaha-forhandler.

Er man nøye og tålmodig går det bra, les litt på forum om ulike tips og triks sammen med videoene på Youtube. Sprengskisser er et must, og noen ganger må delenummer googles for å få et real-life bilde på hvordan delen egentlig skal se ut.

Og flytende motorpakning er lurt å kjøpe av annerkjent merke. Det koster noen få hundrelapper, men Biltemafludium og lekkasje etter 1 mnd er ikke like morsomt.
Post Reply