Bane MC og banekjøring
Re: Bane MC og banekjøring
Jeg har ikke mange bilder fra racingtiden, jeg sluttet før smart-telefon kom på markedet. Men noen har jeg.
TZ250 på påsketrening i Cartagena 2003. Tre bilder av Seeleyen, tror nr 54 var siste, dvs før jeg dro til Våler og krasjet den. til slutt et bilde fra internett, Colin Seeley selv med en Seeley. Antakelig en replika slik som min. Det finnes nok flere replikaer enn ekte Seeley, dvs de han lagde selv.
TZ250 på påsketrening i Cartagena 2003. Tre bilder av Seeleyen, tror nr 54 var siste, dvs før jeg dro til Våler og krasjet den. til slutt et bilde fra internett, Colin Seeley selv med en Seeley. Antakelig en replika slik som min. Det finnes nok flere replikaer enn ekte Seeley, dvs de han lagde selv.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Re: Bane MC og banekjøring
Memento mori det er ikke ufarlig å kjøre på bane. https://www.bt.no/hendelser/i/2Bkdpa/kj ... ste-minutt
-
- Posts: 627
- Joined: 07 Aug 2016 01:32
- MC: "Fant", 96 Cagiva Elefant 750
"Santa Lisa ll", 98 Ducati ST2
"Muninn" 03 Ducati Multistrada
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette
Re: Bane MC og banekjøring
Litt spesiellt for meg, at du nevner den ulykken med Kjell Hefte.pelsen wrote: ↑21 Dec 2024 21:01 Memento mori det er ikke ufarlig å kjøre på bane. https://www.bt.no/hendelser/i/2Bkdpa/kj ... ste-minutt
Da jeg var på banedag på Våler i fjor høst. Kom jeg i kontakt med en kar fra Bergen. Han hadde faktisk ligget i telt der hele uka og trent til NM, som skulle arrangeres den kommende helga. Hjemmekontor fra teltet bedrev han også.
Han mente jeg måtte bli med å kjøre RR. Nja, jeg er skeptisk til det forklarte jeg. Dessuten likte jeg best litt eldre sykler.
Da Classic Racing noe for deg mente han, ta en titt på hjemmesiden. Jeg tenkte at det er kanskje en litt snill form for racing, med gubber og eldre sykler... Så det gjorde jeg da jeg kom hjem. Og det første som møtte med der, var minneord om denne herren det var gått så galt med i Linkøping. Så den illusjonen om snill kjøring uten uhell forsvant fort.
Re: Bane MC og banekjøring
Hei igjen. Jeg er ikke her inne så ofte. "Klenodium" er jo et kompliment, om en fin sykkel. Jeg tror ikke du svarte på mitt spørsmål. Kutter du vekt og optimaliserer for å kunne kjøre fortere, eller er det av ren interesse og engasjement?Jonta wrote: ↑20 Dec 2024 14:25Relevante svar?pelsen wrote: ↑19 Dec 2024 23:07Tja, du har vel fått noen relevante svar. Jeg kjører ikke på bane, og har bare vært på bane en gang etter at jeg sluttet med racing. Det var i 2010 og KTM hadde leid Rudskogen for oss som hadde kjøpt ny sykkel det året. Jeg kjørte rundt og rundt på gamle rudskogen og koste meg. Noe helt annet enn racing.
Svarene jeg fikk var:
Om du tar en kjapp titt på speedometeret to-tre ganger i løpet av runden, klarer du ikke å kjøre spor. Da er det bedre å gi opp det hele og heller sette seg i depoet å drikke øl.
Og så ble jeg spurt om hvorfor jeg gidder, ett eller annet, vekommende ville ikke ut med hva?
Og sykkelen min var visst et klenodium. Hva vedkommende mente med det, vet jeg heller ikke. Men kanskje for gammel, treg, tung, og har har null elektroniske juksmidler. Så den har kanskje ikke noe på en banedag i gul gruppe å gjøre?
Noen relevante svar, hadde kanskje vært noe om akselrasjon ut av T2...
Hvordan/hvorfor fartsfølsen blir vanskelig over ca 90 km/t, siden jeg bruker speedometeret.
Fint at folk svarer da. Men vær da sereiøse, og ikke bare tull med andres tid.
Hvis du ønsker å kjøre fortere på Rudskogen, kjøp en gammel R6 el.l. (mitt tips).
Om utgang T2, og andre svinger: rett opp sykkelen tidlig, og kom tilsvarende tidlig på gass. Kjør sammen med noen som kan det, se; lær og tren fokusert. Glem speedometer, turteller og shiftlight. Du lærer sykkelen å kjenne; og du lærer bane, spor og alle "punkter": brems, turn-in, apex, på-gass og exit.
Hvis dette er av interesse: ta lisens og kjøp en 600:)
God jul!!!
-
- Posts: 627
- Joined: 07 Aug 2016 01:32
- MC: "Fant", 96 Cagiva Elefant 750
"Santa Lisa ll", 98 Ducati ST2
"Muninn" 03 Ducati Multistrada
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette
Re: Bane MC og banekjøring
Spørsmål. Kutter du vekt og optimaliserer for å kunne kjøre fortere, eller er det av ren interesse og engasjement?Traction wrote: ↑23 Dec 2024 20:59Hei igjen. Jeg er ikke her inne så ofte. "Klenodium" er jo et kompliment, om en fin sykkel. Jeg tror ikke du svarte på mitt spørsmål. Kutter du vekt og optimaliserer for å kunne kjøre fortere, eller er det av ren interesse og engasjement?Jonta wrote: ↑20 Dec 2024 14:25Relevante svar?pelsen wrote: ↑19 Dec 2024 23:07
Tja, du har vel fått noen relevante svar. Jeg kjører ikke på bane, og har bare vært på bane en gang etter at jeg sluttet med racing. Det var i 2010 og KTM hadde leid Rudskogen for oss som hadde kjøpt ny sykkel det året. Jeg kjørte rundt og rundt på gamle rudskogen og koste meg. Noe helt annet enn racing.
Svarene jeg fikk var:
Om du tar en kjapp titt på speedometeret to-tre ganger i løpet av runden, klarer du ikke å kjøre spor. Da er det bedre å gi opp det hele og heller sette seg i depoet å drikke øl.
Og så ble jeg spurt om hvorfor jeg gidder, ett eller annet, vekommende ville ikke ut med hva?
Og sykkelen min var visst et klenodium. Hva vedkommende mente med det, vet jeg heller ikke. Men kanskje for gammel, treg, tung, og har har null elektroniske juksmidler. Så den har kanskje ikke noe på en banedag i gul gruppe å gjøre?
Noen relevante svar, hadde kanskje vært noe om akselrasjon ut av T2...
Hvordan/hvorfor fartsfølsen blir vanskelig over ca 90 km/t, siden jeg bruker speedometeret.
Fint at folk svarer da. Men vær da sereiøse, og ikke bare tull med andres tid.
Hvis du ønsker å kjøre fortere på Rudskogen, kjøp en gammel R6 el.l. (mitt tips).
Om utgang T2, og andre svinger: rett opp sykkelen tidlig, og kom tilsvarende tidlig på gass. Kjør sammen med noen som kan det, se; lær og tren fokusert. Glem speedometer, turteller og shiftlight. Du lærer sykkelen å kjenne; og du lærer bane, spor og alle "punkter": brems, turn-in, apex, på-gass og exit.
Hvis dette er av interesse: ta lisens og kjøp en 600:)
God jul!!!
Begge deler. Som jeg skrev tidligere: For meg er det en helhet. Livet med akkurat denne Ducatien. På vei til og fra banen, i mekkebua med service, reperasjoner, modifikasjoner og stell, og banekjøringa så klart. Samt småturer i nærområdet.
Prøver vel å få sykkelen mer leken / lettkjørt. Men så var det disse rådyre felgene da... Men noe lettere hjul er det vel ikke på en 600, skjønt, den har lettere roterende motor masse.
Og her kom svaret: "Om utgang T2, og andre svinger: rett opp sykkelen tidlig, og kom tilsvarende tidlig på gass. Kjør sammen med noen som kan det, se; lær og tren fokusert".
Rett opp sykkelen tidlig, dvs. fortsette å henge ut på siden, for å gi bakhjulet bedre grep. Selv om svingen retter seg ut og egentlig ikke lenger krever noe særlig "hang out"?
Lisens: Blir nok kun banedager for meg, men hvem veit hva fremtiden vil bringe.
Re: Bane MC og banekjøring
Du kjører en "entusiastsykkel", den er kanskje "gullet" ditt, og du vil trolig vegre deg for å kræsje med den. Det blir dessuten dyrt. Derfor R6, CBR el.l. Disse syklene er svært lettkjørte.Jonta wrote: ↑23 Dec 2024 21:26Spørsmål. Kutter du vekt og optimaliserer for å kunne kjøre fortere, eller er det av ren interesse og engasjement?Traction wrote: ↑23 Dec 2024 20:59Hei igjen. Jeg er ikke her inne så ofte. "Klenodium" er jo et kompliment, om en fin sykkel. Jeg tror ikke du svarte på mitt spørsmål. Kutter du vekt og optimaliserer for å kunne kjøre fortere, eller er det av ren interesse og engasjement?Jonta wrote: ↑20 Dec 2024 14:25 Relevante svar?
Svarene jeg fikk var:
Om du tar en kjapp titt på speedometeret to-tre ganger i løpet av runden, klarer du ikke å kjøre spor. Da er det bedre å gi opp det hele og heller sette seg i depoet å drikke øl.
Og så ble jeg spurt om hvorfor jeg gidder, ett eller annet, vekommende ville ikke ut med hva?
Og sykkelen min var visst et klenodium. Hva vedkommende mente med det, vet jeg heller ikke. Men kanskje for gammel, treg, tung, og har har null elektroniske juksmidler. Så den har kanskje ikke noe på en banedag i gul gruppe å gjøre?
Noen relevante svar, hadde kanskje vært noe om akselrasjon ut av T2...
Hvordan/hvorfor fartsfølsen blir vanskelig over ca 90 km/t, siden jeg bruker speedometeret.
Fint at folk svarer da. Men vær da sereiøse, og ikke bare tull med andres tid.
Hvis du ønsker å kjøre fortere på Rudskogen, kjøp en gammel R6 el.l. (mitt tips).
Om utgang T2, og andre svinger: rett opp sykkelen tidlig, og kom tilsvarende tidlig på gass. Kjør sammen med noen som kan det, se; lær og tren fokusert. Glem speedometer, turteller og shiftlight. Du lærer sykkelen å kjenne; og du lærer bane, spor og alle "punkter": brems, turn-in, apex, på-gass og exit.
Hvis dette er av interesse: ta lisens og kjøp en 600:)
God jul!!!
Begge deler. Som jeg skrev tidligere: For meg er det en helhet. Livet med akkurat denne Ducatien. På vei til og fra banen, i mekkebua med service, reperasjoner, modifikasjoner og stell, og banekjøringa så klart. Samt småturer i nærområdet.
Prøver vel å få sykkelen mer leken / lettkjørt. Men så var det disse rådyre felgene da... Men noe lettere hjul er det vel ikke på en 600, skjønt, den har lettere roterende motor masse.
Og her kom svaret: "Om utgang T2, og andre svinger: rett opp sykkelen tidlig, og kom tilsvarende tidlig på gass. Kjør sammen med noen som kan det, se; lær og tren fokusert".
Rett opp sykkelen tidlig, dvs. fortsette å henge ut på siden, for å gi bakhjulet bedre grep. Selv om svingen retter seg ut og egentlig ikke lenger krever noe særlig "hang out"?
Lisens: Blir nok kun banedager for meg, men hvem veit hva fremtiden vil bringe.
T2 og T14: gå trangt inn, ha såpass høy svinghastighet at du drifter litt ut, "snu" sykkelen etter ca 75% fullført sving( da vil du være noen meter ut fra curbs), deretter på gass, med sen tangering og med exitpunkt godt ut på strekka(v.s.).
Den vanlige feilen er å ligger i en jevnt gjennomført sving; med konstant avstand til curbs, og med nedlegg langt ut på strekka. Da kommer man "aldri" på gass.
Men, med førerutvikling, veitrafikkloven, vanlig forsikring osv så er nok det greieste å tenke mer på å bli en god trafikkant enn på rundetider;)
- mekkern
- Posts: 5235
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Bane MC og banekjøring
Tror vi kan skille mellom banekjøring og racing.
Banedager så vil man gi 90% av det en er i stand til-mens racing er 100% og litt....på og over grenser.
Banedager er jo mest for kos og kjenne litt på mer action enn normalt etter vei.
Men man kan jo kjenner hvor sykkelen og sin egen evne setter grenser/ulemper som en ønsker å flytte på uten at en MÅ ta den helt ut.
Men samtidig er da skillet mellom morro og "ikke fullt så morro" tilsvarende kort og lærekurven bratt.
Nei-her blir det ikke RR eller banedager.
Tiden med fullt fokus og høye hastigheter i timesvis er det slutt med.Alt går litt saktere med årene -bare ikke tiden.
Banedager så vil man gi 90% av det en er i stand til-mens racing er 100% og litt....på og over grenser.
Banedager er jo mest for kos og kjenne litt på mer action enn normalt etter vei.
Men man kan jo kjenner hvor sykkelen og sin egen evne setter grenser/ulemper som en ønsker å flytte på uten at en MÅ ta den helt ut.
Men samtidig er da skillet mellom morro og "ikke fullt så morro" tilsvarende kort og lærekurven bratt.
Nei-her blir det ikke RR eller banedager.
Tiden med fullt fokus og høye hastigheter i timesvis er det slutt med.Alt går litt saktere med årene -bare ikke tiden.
- intruder
- Posts: 4618
- Joined: 03 May 2016 15:42
- MC: 1993 Yamaha Virago 750
- Location: Brumunddal
- Contact:
Re: Bane MC og banekjøring
Har hatt respekt for hastighet og svinger så noen banekjøring har ikke vært aktuelt i hele mitt liv ...
særlig siden jeg i overmot som 17 åring skulle imponere en stor gjeng skuelystne mens jeg sto på bagasjebæreren på Corvetten og holdt i styret mens jeg kjørte...
endte med sykehus og kragebeinsbrudd ...
særlig siden jeg i overmot som 17 åring skulle imponere en stor gjeng skuelystne mens jeg sto på bagasjebæreren på Corvetten og holdt i styret mens jeg kjørte...
endte med sykehus og kragebeinsbrudd ...
-
- Posts: 627
- Joined: 07 Aug 2016 01:32
- MC: "Fant", 96 Cagiva Elefant 750
"Santa Lisa ll", 98 Ducati ST2
"Muninn" 03 Ducati Multistrada
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette
Re: Bane MC og banekjøring
Nå er ikke min sykkel særlig tung eller tungkjørt. Men disse 600'ne er sikkert noe mere lettkjørte.Traction wrote: ↑24 Dec 2024 05:15Du kjører en "entusiastsykkel", den er kanskje "gullet" ditt, og du vil trolig vegre deg for å kræsje med den. Det blir dessuten dyrt. Derfor R6, CBR el.l. Disse syklene er svært lettkjørte.Jonta wrote: ↑23 Dec 2024 21:26Spørsmål. Kutter du vekt og optimaliserer for å kunne kjøre fortere, eller er det av ren interesse og engasjement?Traction wrote: ↑23 Dec 2024 20:59
Hei igjen. Jeg er ikke her inne så ofte. "Klenodium" er jo et kompliment, om en fin sykkel. Jeg tror ikke du svarte på mitt spørsmål. Kutter du vekt og optimaliserer for å kunne kjøre fortere, eller er det av ren interesse og engasjement?
Hvis du ønsker å kjøre fortere på Rudskogen, kjøp en gammel R6 el.l. (mitt tips).
Om utgang T2, og andre svinger: rett opp sykkelen tidlig, og kom tilsvarende tidlig på gass. Kjør sammen med noen som kan det, se; lær og tren fokusert. Glem speedometer, turteller og shiftlight. Du lærer sykkelen å kjenne; og du lærer bane, spor og alle "punkter": brems, turn-in, apex, på-gass og exit.
Hvis dette er av interesse: ta lisens og kjøp en 600:)
God jul!!!
Begge deler. Som jeg skrev tidligere: For meg er det en helhet. Livet med akkurat denne Ducatien. På vei til og fra banen, i mekkebua med service, reperasjoner, modifikasjoner og stell, og banekjøringa så klart. Samt småturer i nærområdet.
Prøver vel å få sykkelen mer leken / lettkjørt. Men så var det disse rådyre felgene da... Men noe lettere hjul er det vel ikke på en 600, skjønt, den har lettere roterende motor masse.
Og her kom svaret: "Om utgang T2, og andre svinger: rett opp sykkelen tidlig, og kom tilsvarende tidlig på gass. Kjør sammen med noen som kan det, se; lær og tren fokusert".
Rett opp sykkelen tidlig, dvs. fortsette å henge ut på siden, for å gi bakhjulet bedre grep. Selv om svingen retter seg ut og egentlig ikke lenger krever noe særlig "hang out"?
Lisens: Blir nok kun banedager for meg, men hvem veit hva fremtiden vil bringe.
T2 og T14: gå trangt inn, ha såpass høy svinghastighet at du drifter litt ut, "snu" sykkelen etter ca 75% fullført sving( da vil du være noen meter ut fra curbs), deretter på gass, med sen tangering og med exitpunkt godt ut på strekka(v.s.).
Den vanlige feilen er å ligger i en jevnt gjennomført sving; med konstant avstand til curbs, og med nedlegg langt ut på strekka. Da kommer man "aldri" på gass.
Men, med førerutvikling, veitrafikkloven, vanlig forsikring osv så er nok det greieste å tenke mer på å bli en god trafikkant enn på rundetider;)
jeg titta litt på Finn.no, og prisene på disse var overraskende høye syntes jeg. ikke stor forskjell fra Ducati.
-
- Posts: 627
- Joined: 07 Aug 2016 01:32
- MC: "Fant", 96 Cagiva Elefant 750
"Santa Lisa ll", 98 Ducati ST2
"Muninn" 03 Ducati Multistrada
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette
Re: Bane MC og banekjøring
Rett opp sykkelen tidlig. Det betyr, fortsett hang-outen lengre?Traction wrote: ↑23 Dec 2024 20:59Om utgang T2, og andre svinger: rett opp sykkelen tidlig, og kom tilsvarende tidlig på gassJonta wrote: ↑20 Dec 2024 14:25pelsen wrote: ↑19 Dec 2024 23:07
Tja, du har vel fått noen relevante svar. Jeg kjører ikke på bane, og har bare vært på bane en gang etter at jeg sluttet med racing. Det var i 2010 og KTM hadde leid Rudskogen for oss som hadde kjøpt ny sykkel det året. Jeg kjørte rundt og rundt på gamle rudskogen og koste meg. Noe helt annet enn racing.
Re: Bane MC og banekjøring
Ikke vær så opptatt av "hangout" Rette opp betyr å bli ferdig med svingen tidlig, slik at sykkelen peker mot exit-punkt, og derav naturlig redusert nedlegg. Gå gradvis på gass, tidligst mulig, og kom på full gass så snart som mulig.
Det er i utganger de fleste taper tid.
-
- Posts: 627
- Joined: 07 Aug 2016 01:32
- MC: "Fant", 96 Cagiva Elefant 750
"Santa Lisa ll", 98 Ducati ST2
"Muninn" 03 Ducati Multistrada
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette
Re: Bane MC og banekjøring
JavelTraction wrote: ↑06 Jan 2025 09:09Ikke vær så opptatt av "hangout" Rette opp betyr å bli ferdig med svingen tidlig, slik at sykkelen peker mot exit-punkt, og derav naturlig redusert nedlegg. Gå gradvis på gass, tidligst mulig, og kom på full gass så snart som mulig.
Det er i utganger de fleste taper tid.