Tekumseh - Advent og straks juleferie

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Tekumseh
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing

Re: Tekumseh - Mancave 2.0 in progress

Post by Tekumseh »

ole m. wrote: 20 Oct 2024 12:42 Bra du ikke kjører sort/hvitt sjakkbrettmønster, som mange gjør. Kontrasten blir da stor, så det oppleves som vanskelig å se på. Jeg hadde nok kjørt ensfarget gulv selv, men det er bare meg. :thumleft :)
Du har rett i det :-)

Jeg vil gjerne at det skal se ut som et kjøkken fra 60-tallet, og da var sjakkruter (i ulike farger) populært. Men enklest er ensfarget, og kanskje heller ha ei fillerye for det "ekte" 60/70-tallsuttrykket.
intruder
MC: 1993 Yamaha Virago 750

Post by intruder »

Tekumseh wrote: 21 Oct 2024 07:31
ole m. wrote: 20 Oct 2024 12:42 Bra du ikke kjører sort/hvitt sjakkbrettmønster, som mange gjør. Kontrasten blir da stor, så det oppleves som vanskelig å se på. Jeg hadde nok kjørt ensfarget gulv selv, men det er bare meg. :thumleft :)
Du har rett i det :-)

Jeg vil gjerne at det skal se ut som et kjøkken fra 60-tallet, og da var sjakkruter (i ulike farger) populært. Men enklest er ensfarget, og kanskje heller ha ei fillerye for det "ekte" 60/70-tallsuttrykket.
Da skal du vel ha ei Gjertrud hass Olaf Sand stående under misteltein i jueoppkjøringa også med...
det bli bærre lækkert :smt111 :smt114
kvase
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Post by kvase »

Ja og i tilleg husk på at mister du småting på gulvet så er det enkelte farger det er lettere å finne småting på -Jeg har grå epoksi gulv innemmellom med enkelte småskiver og små skruer kan være knotete å se de på grått gulv vis en mister slikt da på gølvet
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
ArcticTiger
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS

Post by ArcticTiger »

Blir veldig fint! Jeg hadde jo en brukbar mancave
når jeg bodde på gården i Narvik, der malte jeg gulvene med maling for betong. Det ble forholdsvis rimelig, og et fint funksjonelt gulv. Jeg valgte fargen Morgendis, som er lys grå. Den ga et lyst preg til rommet.
intruder

Post by intruder »

ArcticTiger wrote: 21 Oct 2024 11:59 Blir veldig fint! Jeg hadde jo en brukbar mancave
når jeg bodde på gården i Narvik, der malte jeg gulvene med maling for betong. Det ble forholdsvis rimelig, og et fint funksjonelt gulv. Jeg valgte fargen Morgendis, som er lys grå. Den ga et lyst preg til rommet.
Etter at svenskekongen og ekteviv drottning Victoria visiterte stedet da Ofotbanen ble bygd rundt 1885 døptes stedet Victoriahavn...
ved opprettelsen av handelsstedet i 1901 fikk stedet navnet Narvik :thumleft
Tekumseh
1958 Tempo Lett Swing

Post by Tekumseh »

ArcticTiger wrote: 21 Oct 2024 11:59 Blir veldig fint! Jeg hadde jo en brukbar mancave
Dere har rett, går nok for grått her, mye trolig Biltemas Epoxy Floor i "lys grå," NCS S 2500-N ( https://www.biltema.no/bygg/maling/inne ... 2000051289 )
ShadeOfGrey.jpg
kvase wrote: 21 Oct 2024 10:33
Ja og i tilleg husk på at mister du småting på gulvet så er det enkelte farger det er lettere å finne småting på -Jeg har grå epoksi gulv innemmellom med enkelte småskiver og små skruer kan være knotete å se de på grått gulv vis en mister slikt da på gølvet
Ja, det har jeg tenkt på, derfor fatter jeg ikke at folk pynter garasjegulvene sine med fargeflake. Jobba på SFO i 17 år, og har leta nok plastperler på et spraglete gulv.
intruder wrote: 21 Oct 2024 13:53
Etter at svenskekongen og ekteviv drottning Victoria visiterte stedet da Ofotbanen ble bygd rundt 1885 døptes stedet Victoriahavn...
ved opprettelsen av handelsstedet i 1901 fikk stedet navnet Narvik :thumleft
Det var nytt for meg, takk for inspirasjon til en liten "historietime" på Wikipedia.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Tekumseh
1958 Tempo Lett Swing

Post by Tekumseh »

Tenkte å få ferdig frontene på kjøkkeninnredninga før jeg maler gulvet.

Brukte superheft fra Jotun, en oljemaling som lukter som malinga gjorde for inntil 20 år siden. Og ødela en pensel da jeg ikke hadde whitespirit hjemme. Jaja.

Her fra før jeg grunna. Håndtakene er fra et annet gammelt kjøkken, jeg skal customisere de og bruke to av de på skapdørene.
IMG_20241020_202507.jpg
IMG_20241020_202503_1.jpg

Lista til vinduskarmen måtte klyves +/- en cm på venstre side. Også blir det en kvartstafflist i hjørnet ned på benkeplata når den er festa - la panelet grovt:
IMG_20241020_221759_1.jpg
I kveld håper jeg på å få malt skrogene første strøk og siste strøk på veggen. Så får vi se om det da er ork igjen til å rulle frontene.

Får allergi / høysnue av Supreme Finish-malinga, har nyst i 3 dager nå. Fikk det ikke sånn da jeg malte opp leiligheter gjennom jobb, men lurer på om det er noe annet fludium i malinga etter Jotun gikk fra blått spann til "ny og bedre maling" i svart spann for et par år siden.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
intruder

Post by intruder »

Gielas er supermixer på Jotun så du får spørre ham ! =D>
Tekumseh
1958 Tempo Lett Swing

Post by Tekumseh »

intruder wrote: 22 Oct 2024 10:22 Gielas er supermixer på Jotun så du får spørre ham ! =D>
OK - med mesterbrev i den stillingen, blir man da en Mix-Master? :-) Bruker "kun" Jotun så det passer bra! Etter jeg måtte lære meg å like å male da jeg bytta jobb i 2017 erfarte jeg at Jordan - vet hvordan - pensler og Jotun maling er det beste du kan få, og jobben blir dobbelt så enkel (om det er noe som heter det :-k )

Eller du mente om det er noe nytt fludium i ny-malinga? Vet du noe om det @Gielas ?
Om det ble byttet ut noe ingredienser i Jotun Supreme Finish da de gikk over fra blå til svart bøtte sent i 2022?
intruder

Post by intruder »

Liten fuggel med Vamp...en liten trøst i høstoppkjøringa det ! :smt051 :smt051

Nå leste jeg nettopp at Hans Rotmo er død 76 år gammel etter lang tids sykdom...
hvil i fred og takk for mye artig Hans ! :-({|= :smt113
Tekumseh
1958 Tempo Lett Swing

Post by Tekumseh »

"Hvis du ser en liten fuggel.." den spilte og sang vi mye da jeg jobba på skole, fin låt.

Ja, Rotmo måtte gi tapt for kreften. Det spørs om han sang "Tilgi mæ, å slæpp mæ inn" da han skulle inn perleporten.

Vi mista også Paul Di'Anno - Iron Maidens første kjente vokalist - denne uka. Uansett helt annen sjanger.

For en som er vokst opp litt etter Vømmøl og Heimevernslagets storhetstid, har han alltid vært Ola Uteligger. Platene Brøllupet i Kanans Land og Herberget Sannheten som kom på noe samme tid som Terje Tyslands to største Kainn Æ Få Lov og Gutta På Byen og Åge Aleksandersens Solregn og Eldorado. Det gikk på mye trøndersk sist på 80-tallet. Litjkaren, Lausteinner, Fire Fine Lænestola, 60 Prosænt Håp, og alle disse andre småblasfemiske låtene som folk fnyste av i 1988.

På NRK en lørdagskveld i beste sendetid i 1985

Førarkort, Gammelpoteten, Fest Borti Svingen, Snusløppkaillen, Itjnå Som Kjæm Tå Sæ Sjøl, Arbeidslaget Hans Johannes Johansen, Høvlerivisa, Vømmølstev, Vinterbruden... joda, man kjenner godt til de andre slagerne også, og balladen Cecilie Grunnan ble mye spilt. For ikke å snakke om Fæst I Natt, som er kanskje den morsomste låta, som kom så sent som i 1992.

Dialekt og politisk treffende tekster - opposisjon mot kirka og "øvrigheta." Litt det samme vi holder på med i dag, men han pakka det fint inn. Og det var nok derfor han også fikk sånn gjennomslag på 70- og 80-tallet. Vi kjenner oss små mot de som bestemmer. Selv om kristendommen har slipt taket på oss, er mye annet det samme. Til og med kom det ei låt som heter Bompæng på 80-tallet. Og den kunne vel like gjerne blitt en hit 30 år senere.

Rotmo ble populær å hate for noen år tilbake da han satte ord på den eldre generasjonens syn på islam, og kanskje var han en av de siste som var særdeles frittalende om dette temaet akkurat i det woke starta - nok en gang provokatør, og nok en gang på (det litt trege konservative bygde)folkets side. Men han ble behandla nesten som Charter-Svein etter munnbindbrenninga.

Men Hans Rotmo fikk - akkurat som Svein - en ny start da muslim-uttalelsene var glemt, og da han sto frem med sykdommen sin. Han ble hedra mye for sin musikk de siste årene - og i Nord-Trøndelag bare vokser og vokser Vømmølfestivalen.

Itjnå Som Kjæm Tå Sæ Sjøl (live på NRK i 1978)

Hvil i fred Hans Rotmo (1948 - 2024)
Last edited by Tekumseh on 25 Oct 2024 11:19, edited 2 times in total.
Tekumseh
1958 Tempo Lett Swing

Post by Tekumseh »

Da er fronter og skrog ferdigmalt, og de beslag der det må borres gjenstår - må lage meg en mal for å måle mindre - 30 hull.

IMG_20241024_210722.jpg
Ellers er planen i kveld å få til første strøk med Epoxy - og strø sand oppe på. Fyra så det holdt i går for å få opp varmen i hele rommet, og må gjøre det samme i dag.

IMG_20241024_210503_1.jpg
Gleder meg til å kaste den musefella nå når porten blir hel - selv om vi ikke har hatt mus inne på 4 år pga alle nabokattene og alle yttervegger på huset er busk- og lagerfri.

IMG_20241024_210435.jpg
Tekumseh
1958 Tempo Lett Swing

Re: Tekumseh - Mancave 2.0 begynnelsen på slutten

Post by Tekumseh »

Da ble første lag epoxy malt på i går, og strødde ujevnt med sant - da jeg ikke fikk til å lage meg epoxy-piggsko - jeg sto og kasta utover for hver halvannen meter.

IMG_20241025_185650.jpg
Utsparring og spent - men ble raskt varm i trøya

Gikk AKKURAT ei bøtte med Biltema-Epoxy - som er ute av produksjon ei stund og ikke kan skaffes før etter jul. Så til toppstrøket må jeg kjøpe ei maken bøtte på Jula (de har 3 på lager) og blande de sammen for å forhindre fargeforskjell (datablad sier det er samme stoff så da tåler de å blandes.)
IMG_20241025_200335.jpg
IMG_20241025_200325_1.jpg
IMG_20241025_200328_1.jpg
Det ble HELT tomt i begge bøttene

I dag er gulvet tørt og som et sandpapir. Har kosta med piasavakost, men det meste sitter fast. Så da blir det et generøst toppstrøk i kveld, og forhåpentligvis en mellomting mellom curlingbane og en P100 sandpapir.
IMG_20241025_200912_1.jpg
IMG_20241025_200906_1.jpg
IMG_20241025_200313.jpg

Fargen ble helt OK, en lys "vanlig" gråfarge - litt sånn bløt blåleireaktig.

I dag kommer også min far og skal se på slagporten / toflydøra, så får vi se om det blir bare befaring eller montering i ettermiddag.

Slutten er alltid den lengste etappen, men nå begynner jeg sa sannelig å se lys i tunellen. Den nye døra tok jeg ut i går, den var kun hekta fast med et par skruer. Den skal settes inn årntli, og den må ha karmlister.

Døra inn til kjellerstua / mancave 1.0 må ha foringer (som jeg klyver selv av hobbyplank og maler 3 strøk) og karmlister.

Slagporten må ha foringer som jeg også klyver selv av hobbyplank og maler 3 strøk. Deretter karmlister på den.

Når foringer og karmlister er på plass kan jeg legge gulvlistene. De skal også males et strøk først, hvis jeg ikke finner i rett fargen, og de må nok justeres litt etter et litt ujevnt gulv - som jeg har avretta selv ;-)

Når det er gjort kan jeg "flytte inn" for vinteren.

Så blir det elektrisk jobb etter rommet er i bruk (har nå kun to stikkontakter fra en godt belasta 10A kurs - mest til lys). Etablerer en ny 16A kurs for å ha mulighet for panelovn, uttak til motorvarmer ute på veggen, i verste fall for nødlader til elbil hvis man skulle havne der.

Jeg sa for ei uke siden - ei uke til. Men det går minst enda ei uke. :plystre
Tekumseh
1958 Tempo Lett Swing

Post by Tekumseh »

I går ble det satt inn ny port. Og bortsett fra at jeg rev ut halve veggen pga en ekspansjonsbolt så gikk det greit. Bilde kommer når det er dagslys. Ble ikke utett for mus, men det kunne også kommet inn grevling i det hullet :redface =D> :plystre

Det man imidlertid ikke tenker på er alt etterarbeid. Porten må pusses inn i muren på utsia - noe jeg ikke kan gjøre før til våren pga betongarbeid bør ha minst 5 plussgrader, og helst i noen dager for å herde. Så da blir det nok lagd en enkelt treramme på utsida for utseendet sin del gjennom vinteren. Og man må håpe musa ikke gnager seg gjennom fugeskummet. Hullet i muren ble midelrtidig tetta med et tynt lag flislim på hønsenetteing for å få det musetett.

På innsia må jeg lage custom foringer av hobbyplater, og hvis jeg er litt generøs med plassen på sidene går det akkurat ei 2400-plate på lengda - lysåpninga og porten er 2440 mm.

Elsker takhøyda jeg fikk på innsida ihvertfall, nå blir det mindre kuler og hull i hodet - slo meg til blods minst en gang :-p Gipstaket må repareres men det skal være fort gjort - håper å finne noe pusseutstyr som kan kobler på støvsugeren på jobb.

IMG_20241027_203449.jpg
Fra innsida

Etterpå laga jeg en mal så jeg fikk borra hull og satt på de nye håndtakene på skuffene til kjøkkeninnredninga - og ja, de skuffeseksjonene på siden av hverandre skjærer seg i mine øyne også, men jeg hadde ikke noe annet valg.

IMG_20241027_203444_1.jpg
Nye håndtak

Nå blir det å handle enda mer epoxy til gulvet, det er fortsatt ikke bra fargemessig og påminner som sagt om et smergelpapir.
Tekumseh
1958 Tempo Lett Swing

Post by Tekumseh »

Apropo en biltråd her... https://www.mc-forumet.no/viewtopic.php?f=4&t=20311

I går ettermiddag knakk jaggu SX4'en sammen fram igjen, støtdemper på venstre side denne gangen - fjæra hviler mot dekket.

Nytt fjærbein er på vei fra en eller annen skrot, men det kan ta ei uke med postgangen her i bygde-Norge. Plussen er at da rekker epoxygulvet mitt å herde. Blir å kjøpe beskyttelsesmatter for piggdekkene - og innflytting av annet blir utsatt noen dager til.

Holdt vel på et par dager å skru bil med lungebetennelse da dette skjedde på høyre side for et par måneder siden, så det blir vel samme prosedyre. Ganske nært prosessen med å kjøpe en Subaru XV av nyere dato blir fremskyndet et par år... Vi får se...

IMG_20241028_152433.jpg
Meget uklart bilde, med litt frustrasjonspuls på fotografen

Da var det bare å parkere bilen og få gulvet ferdigmalt. Fortsatt litt skjoldete og grovt, men nå får det være.

Porten utenfra og grevlinghullet:
IMG_20241028_152205_1.jpg
IMG_20241028_152156.jpg
Musetett med fliselim armert i hønsenetting, og Tec7 under terskelen.
Post Reply