Bjerknez' logg | Fra MC til el-bil!

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Bjerknez
Posts: 1014
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez' logg | Fra MC til el-bil!

Post by Bjerknez »

JRO wrote: 16 Sep 2024 23:33 Gratulere med fin el bil, jeg har selv en el bil som bruksbilen og det er utrolig hvor mye billigere det er med el bil så lenge du kan lade hjemme og det regner jeg med at du har muligheten til.
Men jeg har også en bensin entusiast bil, min Ducati MC og el sykkel så jeg har nok kjøretøy for å komme meg ut hver dag.

Lykke til med transformasjonen fra MC til El bil, men håper du kommer tilbake til MC livet. :D :thumleft =D> \:D/
Takk for det JRO :)

Jeg er rett og slett feddup på og fylle drivstoff. Det føles utrolig unødvendig. Kjenner det knyter seg hver gang jeg ser tellerverket på bensinpumpen ruller.

Madammen har jo en hårføner (VW e-UP) og DEN blir litt for kjip for min del. Å kjlre lenger enn 5 mil med denne er ikke behagelig. Egentlig en skikkelig drittbil som kun er egnet for jobbpendling. Rekkevidden på denne en god vinterdag er maks 10 mil. Men den klarer vel opp mot 20 mil sommerstid. Det holder jo for hennes del selvsagt, men den jeg skal ha klarer i PRAKSIS i følge flere tester jeg har sett sommerstid lett 35-40 mil. Når det da tar 28 minutter og lade den fra 10-80% med hurtigladere, som det finnes veldig mange av nå, så blir nok ikke dette noe problem.

Til dagligbruk så lader jeg bilen fra 10-100% hjemme på ca. 15-16 timer og da har jeg steøm nok til tre uker. Jeg bor heller ikke mer enn maks 5km. Fra flere hurtigladestasjoner. Er det krise kan jeg kjøre dit og lade den fra 10-80% over en kaffekopp og ta resten hjemme. Jeg kan også lade den på jobb samt hos familie i Molde etc. så lading er null problem. :thumleft
User avatar
Bjerknez
Posts: 1014
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez' logg | Fra MC til el-bil!

Post by Bjerknez »

Driver forøvrig og leker meg litt med 3D tegning. Tenkte jeg skulle printe meg en ny boks som skal erstatte den gamle LED-lys boksen jeg festet til dørkarmen i kjelleren da den gamle boksen sprakk etter at jeg slo den i stykker med stigen for en stund siden.

Dette er da en simpel boks med en brakaett som skrus fast i dørkarmen hvor man slår på lys ved å trykke på en knapp på boksen slik at jeg kan se nøkkelhullet i mørket.

Batteriet er montert på innsiden av døren og er et oppladbart 18650 batteri som nå har sittet der i ett år og har fortsatt 3.9V spenning. Så på en opplading vil jeg tro at batteriet holder i minst 2 år. Avhengig av bruk. Selvutlading er nok et større problem enn det faktisk strømforbruket, hehe.

1.png
2.png
3.PNG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2691
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Bjerknez' logg | Fra MC til el-bil!

Post by ashland »

Bjerknez wrote: 16 Sep 2024 23:31 Når det gjelder wounderbaum og revehale så har jeg bestillt dette på AliExpress. Har du en laksetrapp liggende Ashland? :lol:
Da glir du rett inn ellers kan du bli tatt for en innflytter ver du 😅
Passer laksetrappene fra 240 tror du 🧐
fun is not a straight line
User avatar
Bjerknez
Posts: 1014
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez' logg | Fra MC til el-bil!

Post by Bjerknez »

ashland wrote: 17 Sep 2024 11:07
Bjerknez wrote: 16 Sep 2024 23:31 Når det gjelder wounderbaum og revehale så har jeg bestillt dette på AliExpress. Har du en laksetrapp liggende Ashland? :lol:
Da glir du rett inn ellers kan du bli tatt for en innflytter ver du 😅
Passer laksetrappene fra 240 tror du 🧐
Passer nok ikke helt, men får dem vel til å sitte med gaffatteip kanskje? :D
User avatar
Bjerknez
Posts: 1014
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez' logg | Fra MC til el-bil!

Post by Bjerknez »

I morgen får jeg pris på installasjon av ny 32A kurs fra sikringsskap og strekk av 4x6mm2 kabel ut til garasje samt montering av FutureHome el-bil lader og et Zigbee rele til varmtvannstanken.

Jeg kommer også til å kjøpe meg smartstyringsenhet til varmepumpen.

Futurehome kan settes opp slik at hvis jeg feks. lader med full styrke (7.4kw) og klokken er mellom 00:00 og 06:00 på natten så slås varmtvannsbereder seg av. Futurehome kan også settes til å automatisk justere ned strømmen bilen lader med hvis det totale strømforburket overgår feks. 9kw.

Ganske smart system egentlig.

Vurderer å kjøpe en Futurehome lader til madammen også. Da kan jeg programmere dem slik at den totale strømmengden fra begge laderene skal være maks 6kw. feks.

Er uansett et hav av muligheter og konfigurasjoner man kan gjøre her :)

Jeg får også Enova støtte på 10.000 kroner av som jeg får tilbake. :)
knutk
Posts: 2418
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Bjerknez' logg | Fra MC til el-bil!

Post by knutk »

Bjerknez wrote: 02 Oct 2024 10:57 I morgen får jeg pris på installasjon av ny 32A kurs fra sikringsskap og strekk av 4x6mm2 kabel ut til garasje samt montering av FutureHome el-bil lader og et Zigbee rele til varmtvannstanken.

Jeg kommer også til å kjøpe meg smartstyringsenhet til varmepumpen.

Futurehome kan settes opp slik at hvis jeg feks. lader med full styrke (7.4kw) og klokken er mellom 00:00 og 06:00 på natten så slås varmtvannsbereder seg av. Futurehome kan også settes til å automatisk justere ned strømmen bilen lader med hvis det totale strømforburket overgår feks. 9kw.

Ganske smart system egentlig.

Vurderer å kjøpe en Futurehome lader til madammen også. Da kan jeg programmere dem slik at den totale strømmengden fra begge laderene skal være maks 6kw. feks.

Er uansett et hav av muligheter og konfigurasjoner man kan gjøre her :)

Jeg får også Enova støtte på 10.000 kroner av som jeg får tilbake. :)
Vel og bra, men insister på 4 x 10mm2 kabel i stedet for 4 x 6mm2 kabel.

Selv om man ikke ser behovet for det nå er det greit å ha 'litt å gå på''.
Man vet ikke hva fremtiden bringer, men alle piler peker på at stadig flere system går på strøm.
Om man har en 6mm2 kabel innebærer det at om man lader kun 1 bil begynner kabelen å makse ut. Selvsagt kan man redusere ladestrømmen, men plutselig ønsker man å lade 2 doninger, og kanskje er der andre ting i garasjen man også ønsker å bruke samtidig.
(feks. en kompressor med litt punch)

Man kan saktens begynne med en sikring beregnet for 6mm2 kabel i begynnelsen. Men problemet dukker opp den dagen man finner ut at det blir for lite. Da er det greit å slippe å legge opp ny kabel for å øke kursens kapasitet. 10mm2 kabel koster marginalt mer enn 6mm2 kabel- Det er ikke kabelen som driver opp kostnaden, det er strekkingen og monteringen...
User avatar
Bjerknez
Posts: 1014
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez' logg | Fra MC til el-bil!

Post by Bjerknez »

knutk wrote: 02 Oct 2024 23:40
Bjerknez wrote: 02 Oct 2024 10:57 I morgen får jeg pris på installasjon av ny 32A kurs fra sikringsskap og strekk av 4x6mm2 kabel ut til garasje samt montering av FutureHome el-bil lader og et Zigbee rele til varmtvannstanken.

Jeg kommer også til å kjøpe meg smartstyringsenhet til varmepumpen.

Futurehome kan settes opp slik at hvis jeg feks. lader med full styrke (7.4kw) og klokken er mellom 00:00 og 06:00 på natten så slås varmtvannsbereder seg av. Futurehome kan også settes til å automatisk justere ned strømmen bilen lader med hvis det totale strømforburket overgår feks. 9kw.

Ganske smart system egentlig.

Vurderer å kjøpe en Futurehome lader til madammen også. Da kan jeg programmere dem slik at den totale strømmengden fra begge laderene skal være maks 6kw. feks.

Er uansett et hav av muligheter og konfigurasjoner man kan gjøre her :)

Jeg får også Enova støtte på 10.000 kroner av som jeg får tilbake. :)
Vel og bra, men insister på 4 x 10mm2 kabel i stedet for 4 x 6mm2 kabel.

Selv om man ikke ser behovet for det nå er det greit å ha 'litt å gå på''.
Man vet ikke hva fremtiden bringer, men alle piler peker på at stadig flere system går på strøm.
Om man har en 6mm2 kabel innebærer det at om man lader kun 1 bil begynner kabelen å makse ut. Selvsagt kan man redusere ladestrømmen, men plutselig ønsker man å lade 2 doninger, og kanskje er der andre ting i garasjen man også ønsker å bruke samtidig.
(feks. en kompressor med litt punch)

Man kan saktens begynne med en sikring beregnet for 6mm2 kabel i begynnelsen. Men problemet dukker opp den dagen man finner ut at det blir for lite. Da er det greit å slippe å legge opp ny kabel for å øke kursens kapasitet. 10mm2 kabel koster marginalt mer enn 6mm2 kabel- Det er ikke kabelen som driver opp kostnaden, det er strekkingen og monteringen...
Så vidt jeg vet så er det krav til en dedikert kurs til hver lader? Så man kan ikke koble to ladere på samme kurs/kabel lovlig. Tror jeg?

Skal man ha større ladeeffekt enn 32 ampere så er ikke dette mulig i dag for hjemmelading da ingen ladere så vidt jeg vet støtter dette. Derimot kan man effektivisere ladingen med 3-fas og evt. legge 400V. Men dette krever ikke noe tykkere kabel da effektiviteten øker.

Det kan hende jeg er litt på bærtur med disse utsagnene, men jeg har for meg at jeg i det minste har delvis rett.

Skal jeg øke ladestyrken så er det beste jeg kan gjøre er å legge 3-fas. Da kan jeg maksimere ladeeffekten til 22kw. Men... skal jeg lade med slike hastigheter etter å ha betalt ut av nesa for å legge inn 3-fas etc. samt betalt dlere hundre kroner for effekttrinnene til strømleverandøren så kan jeg vel like godt spare penger på og fylle bensin i steden.

Jeg har to ladere (snart) i garasjen. Den første ble satt inn for 5-6 år siden og er en 16A 3.6kw lader som også kan lade med 10A om ønskelig. Den nye laderen som jeg nå skal installere får en 32A kurs, men jeg kommer trolig aldri til å lade bilen med 32A (7.4kw). Det er ett og slett overkill. Hele poenget med å lade elbil hjemme er å gjøre det saktest mulig. Da sparer man strømutgifter og overbelastning av systemet. Hovedsikringen min er på 40A så skal jeg lade med 32A så MÅ jeg ha et såkalt smartsystem som deaktiverer andre steømkrevende ting og eller justerer ned ladeeffekten automatisk. Aller helst bør såpass rask lading gjlres nattestid mens varmtvannsbereder er avslått og varmepumpe går på tomgang eller også er avslått. Det samme gjelder varmekablene på badet.

Men altså... jeg kommer trolig aldri til å,lade bilen med 7.4kw. Mest trolig lader jeg med 3.6-5kw.

Når det er sagt, så må jeg ikke akkurat sette himmel og jord i bevegesle for å legge ny kabel. Det koster meg 4 timer med en elektriker + kabelen. Så ikke akkurat noe som betegnes som umulig.

Skal jeg oppgradere lademulighetene så blir det i såfall for å oppgradere den første laderen som "kun" lader med 16A. Men det krever ny kabel og ny ladeboks. Så langt har ikke dette vært noe behov. Bilen lader over natten og er uansett fulladet morgen etter og man kan kjlre en arbeidsuke før den blr lades igjen.

Dessuten bor jeg steinkast unna en drøss hurtigladere på vei til jobb. Skulle det knipe eller jeg trenger litt strøm kjapt så lader jeg på en av disse hirtigladestasjonene mens jeg tar meg en kaffe og en wienerbrød og etter 20 minutter er batteriet fullt.

Jeg kan også lade på jobben med 7.4kw.

Så derfor ønsker jeg ikke å oppkonstruere et problem som aldri kommer til å oppstå. Så med 32A kurs og 4x6mm2 kabel har jeg i mine øyne allerede bygget lading for fremtiden.

Det å lade fort hjemme er egentlig bare teit og dyrt. Man trenger det rett og slett ikke. Uansett åssen elbil man har.
knutk
Posts: 2418
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Bjerknez' logg | Fra MC til el-bil!

Post by knutk »

Nå er vel bestillingen gjort, så jeg kaster kanskje bort tiden med å utdype....

Ikke er jeg kjent med alder på bolig/garasje og ikke vet jeg status på boligens el-anlegg...
Så da kan jeg skrive litt generelt, og så kan man bruke kunnskapen om man finner det nyttig.

Trenden i tiden er at 'Alt' skal gå på strøm i fremtiden, så strømforbruket vil bare gå en vei...

40A sikring inn til huset: Om huset er noen år gammelt var det kanskje bygget i en tid hvor E-verket ikke ønsket at man hadde for stort strømforbruk i huset, grunnet begrensinger i linjenett og lokal trafo-stasjon.
Er huset relativt nytt kan det også være at der allerede er et TN nett, og god isolasjon bidrar til lavere strømbehov...

Men, i fall huset ikke er så nytt:
Enkelte husbyggere/elektrikere var forutseende nok til å legge inn en overdimensjon av inntaksledningen, som da i ettertid, etter som forsyningsnettet og trafoer er oppgradert, muliggjør å bytte ut hovedsikring til feks 63A x2 eller x3. Prosedyren er da at elektriker kontakter E-verket, og de bekrefter (eller avkrefter) at et oppgradert forsyningsnett samt riktig dimensjonert inntaksledning mulig-gjør en slik oppgradering.

Har man et TN - nett allerede vil man sannsynligvis kunne øke strøminntaket ved kun å skifte inntaks-sikring (med mindre byggherre var en perspektiv-løs kjip rakker)

For dem som ikke vet hva TN og IT er:
IT (Isolert Terra, dvs Isolert Jord. Det vanlige i Norge frem til få år siden. Ingen av fasene er koblet mot gjord, og man har en eller tre faser som ikke er gjordet, + en gjordledning som kobles til en beskyttelse kappe som sikrer at man ikke får strøm i seg om feks. ene motorviklingen i oppvaskmaskinen kortslutter, smelter isolasjonen og kommer i kontakt med maskinens hus (dør og innredning)

TN : Terra Nøytral. Her benyttes gjordledningen som den ene fasen, så man kobler hver av de tre fasene mot gjord, og de gir hver seg 230V.
Ved å koble fasene i sammen i stedet for å koble de til jord får man 400V. Det blir ikke, som man kanskje ville forvente gi 460V da fasene er forskyvd litt i forhold til hverandre, derfor kun 400V


'Legge inn 400 V senere'
Der finnes ikke et 400V nett som man bare kan installere ved ønske/ behov.
For å ta ut 400V må man være tilknyttet et TN-nett, vs. IT som var vanlig tidligere. I TN nettet får man 400V ved å koble sammen flere faser. Har man ikke TN nett er ikke 400V mulig med mindre man installerer egen trafo i huset til formålet= Grisedyrt og blir sjelden/aldri gjort.
Har man allerede TN nett er dette en enkel og grei sak..

Det nevnes at garasjen allerede har en 16A kurs, og skal nå få en 32A kurs med ny kabel.

Da er spagetti-dansen i gang.

Om man installerer for fremtiden er det smart å ha kun 1 (fortrinnsvis 3 fas) ledning fra huset til garasje. Det gjør at man monterer kun en ekstra sikring i husets sikringskap.

Så monterer man et nytt sikringskap i garasjen, som blir i sin helhet handterer den ene inntakskabelen.
Da kan man montere sikringer i 'vilden sky', dvs 10A til belysning, portåpner etc, og man kan sette opp kurser til billader. Som antydet, hver lader får sin separate sikrings kurs.

Rett nok finnes der Ladebokser som skal seriekobles, og den første Boksen fungere som Master, og denne boksen videre-formidler strømmen til neste boks. Master fordeler strømmen mellom boksene, og den ene sikringen handterer den totale strømforbruket satt av til begge ladere samtidig.

Utviklingen går raskt, så jeg er litt usikker på om denne seriekoblingen nå er betraktet som avleggs...
For egen del har jeg to bokser, med hver sin Sikrings-Automat (kombinert sikring og gjordfeilsbryter). Jeg har fortsatt en Master og slave, men de kommuniserer seg i mellom via en dedikert signal-kabel (kjører CAN-Bus).

Om jeg til slutt skal få lov å ytre min hjemmesnekra mening om ladebokser med innebygget jordfeilsvern, så har enkelte Norske produsenter skrike til seg dette som lovlig (til tross for Svenske innvendinger). De fleste ladeboksene har i dag små beskjedne rele i stedet for kontaktorer. Og det funker sikkert greit. Når kontaktene legges på går der fortsatt ikke strøm over releet. Den starter først opp etter releet er koblet til.

Men når disse releene også skal ta vare på sikkerheten og verne mot likestrøms tilbakeslag fra bilen er jeg mer skeptisk. Disse små releene har en fjærstyrke som sliter med å løfte øyenbrynene til en mygg. De skal sikre mot (noe som heldigvis skjer veldig sjelden) at likeretteren i bilens innebyggede lader kortslutter og forer 400V likestrøm tilbake i husets vekselstrøms-nett.

Om dette skulle skje kan det i verste fall bli et rent ragnarokk, og man risikerer at de pinglekontaktene i pinglereleet sveiser seg fast. For ikke å snakke om at trenden på nyere biler nå blir stadig oftere 800V batteri.

Derfor er jeg svoren tilhenger av å ha en separat ekstern vern med skikkelig solide kontakter og en kraftig fjær som nærmest skyter kontaktene fra hverandre og gir en relativt stor avstand imellom kontaktene for å hindre overslag...

Dette koster riktig nok litt mer, men om man svir av garasjen er det jo heller ikke så billig......
User avatar
Bjerknez
Posts: 1014
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez' logg | Fra MC til el-bil!

Post by Bjerknez »

Hehe, å legge 3-fas til sikringsskap fra inntakskabel er 22.000 kroner. Så koster det for min del 21.000 til og få satt inn ny kurs og legge ut i garasjen. Så kommer sikringsskap i garasjen i tillegg etc. man nærmer seg jo fort 100.000 kroner her for å kunne lade en elbil som ikke trenger mer enn 3.6-5kw ladestrøm.

Jeg er ganske sikker på at i en alder av snart 50 år så er det nok generasjonene etter meg som får ta den utgiften :lol:

Jeg tror dette blir bra jeg :thumleft
User avatar
mekkern
Posts: 5199
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Bjerknez' logg | Fra MC til el-bil!

Post by mekkern »

Jeg oppgraderte nå når Everket skiftet strekket inn til huset-hovedkabel fra inntaket var egentlig ok men siden den var over 50 år gammel så skiftet jeg den også-Jeg hadde bare 35A 1 fas tidligere. nå er det bygget for 63A 3fas (med foreløbig begrensning til 50A 3fas hovedsikring til lokalnettet er ferdig bygget)Ny måler- med overspenningsværn ny innmat sikringsskap med jordfeilautomater og egen 3fas 32a kurs -med underfordeling til 32+2x16 3fas i garasje så kom dette på rett under 49tusen totalt for hele morroa.
Vel verdt pengene.
User avatar
Bjerknez
Posts: 1014
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez' logg | Fra MC til el-bil!

Post by Bjerknez »

Sikkert ikke noe galt å gjøre det, men jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg skal det i mitt tillfelle.

Jeg sparer jo 50-100.000 kroner på og IKKE gjøre det og jeg får ladet bilen med 5kw. Og god margin under det kursen er bygget for. Skal jeg lade raskere som feks. 11-22kw så må jeg ha 3-fas ja, men hvorfor skalmjeg lade så fort? Det finnes jo ikke en eneste god grunn til å lade så fort. Jeg lader bilen over natta å det går helt strålende. Da slipper jeg også å betale ekstra effekttrinn til strømleverandøren.

Madammen kjlrer vel ca. 4 mil hver eneste dag med sin lille e-UP og hun har aldri ladet noen av sine elbiler noe annet sted enn hjemme de siste 8 årene. Hun lader også som regel med kun 10A.

Dette ladehysteriet rundt det å ha rask lading har tatt helt av.

Dessuten så kjlrer jeg forbi en drøss hurtigladestasjoner hver eneste dag på vei til jobb å jeg kan også lade på jobben hvis jeg må/vil.

Det er helt totalt uinterresant for meg å bruke 50-100k på å legge 3-fas og hurtiglading til garasjen. Det ender bare med større utgifter og hirtigere lading som jeg ikke trenger i det hele tatt.

Jeg kunne sikkert klart meg med 10A også faktisk. Så for meg så er løsningen jeg nå har gått for overkill, selv uten 3-fas.

Å skulle jeg føle et stort behov i fremtiden, så er det jo ingenting i veien for å oppgradere. Jeg har jo allerede lagt en 32A kurs og 4x6mm2 kabel ut i garasjen. Jeg er ganske sikker på at det behovet aldri kommer. Vertfall ikke mens jeg står oppreist :)
knutk
Posts: 2418
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Bjerknez' logg | Fra MC til el-bil!

Post by knutk »

Bjerknez wrote: 03 Oct 2024 17:03 Hehe, å legge 3-fas til sikringsskap fra inntakskabel er 22.000 kroner. Så koster det for min del 21.000 til og få satt inn ny kurs og legge ut i garasjen. Så kommer sikringsskap i garasjen i tillegg etc. man nærmer seg jo fort 100.000 kroner her for å kunne lade en elbil som ikke trenger mer enn 3.6-5kw ladestrøm.

Jeg er ganske sikker på at i en alder av snart 50 år så er det nok generasjonene etter meg som får ta den utgiften :lol:

Jeg tror dette blir bra jeg :thumleft
Vel, jeg skjønner matematikken, og jobben er jo allerede gjort......

Nå er det jo for sent for din del, men kanskje andre kan lære av det.

Om du hadde lagt inn en skikkelig kabel og en sikringsboks første gangen kunnet du nå i andre omgang kun satt inn en ny sikring i sikringsskapet i garasjen og kun trukket kabel fra sikringsskap til ladeboks... Om det hadde blitt gjort første gangen hadde besparelsen nå vært tilsvarende første gangs ekstra kostnad.

Målet er ikke primært hurtigst mulig lading. Men greia er, spotpris på strøm varierer mye i løpet av et døgn. Om man får ladet det meste når prisen er som lavest vil det over tid representere en grei besparelse.

Ditt sammenligningsgrunnlag, e-Up, er noe helt annet enn hva du nå får i garasjen, en bil med 4x batterikapasitet.
En tommelfinger-regel er at det er bra for batteriet om man kan lade med maks strøm som tilsvarer 1/10 av batteriets kapasitet. Lavere ladestrøm enn 1/10 bidrar ikke nevneverdig til å skåne batteriet mer. Således har batteriet det like bra om man lader 2 Kw eller, i Volvoen's tilfelle, 6Kw. Som betyr at man får ladet det meste til lav pris.

I tillegg, om man har en sikringsboks i garasjen kan man legge inn flere 10A og 16A kurser, til bruk for lys, portåpner, ekstra stikkontakt til støvsuger, høytrykkspyler osv...

Men bevares, man greier seg godt uten. Det er mer at etter som årene går så blir man lei av knotete løsninger.

Lykke til med ny bil når den kommer...
User avatar
Bjerknez
Posts: 1014
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez' logg | Fra MC til el-bil!

Post by Bjerknez »

Det er egentlig ingenting å lære for min del, for dette er gjort bevisst :)

Jeg skjønner hva du sier og hva du mener. Men besparelsen du skisserer er jeg usikker på. Jeg skal spare ganske mye strøm kun ved å lade når det er billigst for å tjene inn de 50-100k det koster å gjøre alt dette.

Du må nesten sette opp et regnestykke for meg for å vise den besparelsen tror jeg, for jeg ser den ikke... :)
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2691
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Bjerknez' logg | Fra MC til el-bil!

Post by ashland »

Jeg ser tankemønsteret ditt @Bjerknez, med lavere ladespenning får du også ett mindre påslag hver måned for topplast timen din på el-regningen, i kombinasjon med du ikke behøver rare kursen til ladeboksen din

Dog er det ett lite "men"

Slik kloroform-mafiaen har fått og får lov å herje med både strømnett og produksjon er jeg temmelig sikker på vi bare har sett starten på galskapen når det kommer til variasjon av strømpris. Av den gode grunn att den "miljøvennlige" strømmen oftest er uregulert, kontra f.eks vannkraft som er regulerbar kraft. For å sette det på spissen: Jeg vil påstå jeg både fryser og trenger like mye lys inne uavhengig om det blåser ute eller ei

De fleste privat personer vet strømmen er billigere om natten samt midt på dagen og helger. Når mange nok legger om sitt forbruk i kombinasjon av stadig mer uregulerbar kraft ut på markedet. Så vil strømpriser gå enda mer bannanas, da også gjerne i de timene enn minst forventer det.
På gamle-jobben kjørte vi fabrikken etter NordPool, den nettsiden lå konstant oppe og vi jaktet "billig" strøm. Det er som å spå i te-koppen, spesielt vinterstid. Men når vi traff, fikk vi meget godt betalt for å faktisk bruke strøm, dvs de timene med negativ strømpris

Når vi som privatpersoner får deler av de samme krav/ vilkår som industrien, det kommer nok fortere enn vi aner. Det er da @knutk sitt forslag virkelig lønner seg. Både de timer strømpris både er lav og negativ. Se bare på utviklingen de siste årene.
I mellomtiden kan det være en fordel å "klump-lade" bilen i de timer prisen er lav nok, fremfor å lade javnt med lav spenning.

Det er ikke alt som er lett å regne på, ta f.eks varmepumper og solceller på hustak. Enn kan bruke sabla mye strøm for det enn må legge ned av kapital for noe slik luksus. Over lang tid går nok regnestykket forhåpentlig i 0, å i mellomtiden har enn hatt ett behagelig forbruk med dertil regninger og komfort i hverdagen
fun is not a straight line
ArcticTiger
Posts: 2583
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Bjerknez' logg | Fra MC til el-bil!

Post by ArcticTiger »

Nå er det slutt på mc-Sessongen tror jeg🙄
Post Reply