knutk wrote: ↑02 Oct 2024 23:40
Bjerknez wrote: ↑02 Oct 2024 10:57
I morgen får jeg pris på installasjon av ny 32A kurs fra sikringsskap og strekk av 4x6mm2 kabel ut til garasje samt montering av FutureHome el-bil lader og et Zigbee rele til varmtvannstanken.
Jeg kommer også til å kjøpe meg smartstyringsenhet til varmepumpen.
Futurehome kan settes opp slik at hvis jeg feks. lader med full styrke (7.4kw) og klokken er mellom 00:00 og 06:00 på natten så slås varmtvannsbereder seg av. Futurehome kan også settes til å automatisk justere ned strømmen bilen lader med hvis det totale strømforburket overgår feks. 9kw.
Ganske smart system egentlig.
Vurderer å kjøpe en Futurehome lader til madammen også. Da kan jeg programmere dem slik at den totale strømmengden fra begge laderene skal være maks 6kw. feks.
Er uansett et hav av muligheter og konfigurasjoner man kan gjøre her
Jeg får også Enova støtte på 10.000 kroner av som jeg får tilbake.
Vel og bra, men insister på 4 x 10mm2 kabel i stedet for 4 x 6mm2 kabel.
Selv om man ikke ser behovet for det nå er det greit å ha 'litt å gå på''.
Man vet ikke hva fremtiden bringer, men alle piler peker på at stadig flere system går på strøm.
Om man har en 6mm2 kabel innebærer det at om man lader kun 1 bil begynner kabelen å makse ut. Selvsagt kan man redusere ladestrømmen, men plutselig ønsker man å lade 2 doninger, og kanskje er der andre ting i garasjen man også ønsker å bruke samtidig.
(feks. en kompressor med litt punch)
Man kan saktens begynne med en sikring beregnet for 6mm2 kabel i begynnelsen. Men problemet dukker opp den dagen man finner ut at det blir for lite. Da er det greit å slippe å legge opp ny kabel for å øke kursens kapasitet. 10mm2 kabel koster marginalt mer enn 6mm2 kabel- Det er ikke kabelen som driver opp kostnaden, det er strekkingen og monteringen...
Så vidt jeg vet så er det krav til en dedikert kurs til hver lader? Så man kan ikke koble to ladere på samme kurs/kabel lovlig. Tror jeg?
Skal man ha større ladeeffekt enn 32 ampere så er ikke dette mulig i dag for hjemmelading da ingen ladere så vidt jeg vet støtter dette. Derimot kan man effektivisere ladingen med 3-fas og evt. legge 400V. Men dette krever ikke noe tykkere kabel da effektiviteten øker.
Det kan hende jeg er litt på bærtur med disse utsagnene, men jeg har for meg at jeg i det minste har delvis rett.
Skal jeg øke ladestyrken så er det beste jeg kan gjøre er å legge 3-fas. Da kan jeg maksimere ladeeffekten til 22kw. Men... skal jeg lade med slike hastigheter etter å ha betalt ut av nesa for å legge inn 3-fas etc. samt betalt dlere hundre kroner for effekttrinnene til strømleverandøren så kan jeg vel like godt spare penger på og fylle bensin i steden.
Jeg har to ladere (snart) i garasjen. Den første ble satt inn for 5-6 år siden og er en 16A 3.6kw lader som også kan lade med 10A om ønskelig. Den nye laderen som jeg nå skal installere får en 32A kurs, men jeg kommer trolig aldri til å lade bilen med 32A (7.4kw). Det er ett og slett overkill. Hele poenget med å lade elbil hjemme er å gjøre det saktest mulig. Da sparer man strømutgifter og overbelastning av systemet. Hovedsikringen min er på 40A så skal jeg lade med 32A så MÅ jeg ha et såkalt smartsystem som deaktiverer andre steømkrevende ting og eller justerer ned ladeeffekten automatisk. Aller helst bør såpass rask lading gjlres nattestid mens varmtvannsbereder er avslått og varmepumpe går på tomgang eller også er avslått. Det samme gjelder varmekablene på badet.
Men altså... jeg kommer trolig aldri til å,lade bilen med 7.4kw. Mest trolig lader jeg med 3.6-5kw.
Når det er sagt, så må jeg ikke akkurat sette himmel og jord i bevegesle for å legge ny kabel. Det koster meg 4 timer med en elektriker + kabelen. Så ikke akkurat noe som betegnes som umulig.
Skal jeg oppgradere lademulighetene så blir det i såfall for å oppgradere den første laderen som "kun" lader med 16A. Men det krever ny kabel og ny ladeboks. Så langt har ikke dette vært noe behov. Bilen lader over natten og er uansett fulladet morgen etter og man kan kjlre en arbeidsuke før den blr lades igjen.
Dessuten bor jeg steinkast unna en drøss hurtigladere på vei til jobb. Skulle det knipe eller jeg trenger litt strøm kjapt så lader jeg på en av disse hirtigladestasjonene mens jeg tar meg en kaffe og en wienerbrød og etter 20 minutter er batteriet fullt.
Jeg kan også lade på jobben med 7.4kw.
Så derfor ønsker jeg ikke å oppkonstruere et problem som aldri kommer til å oppstå. Så med 32A kurs og 4x6mm2 kabel har jeg i mine øyne allerede bygget lading for fremtiden.
Det å lade fort hjemme er egentlig bare teit og dyrt. Man trenger det rett og slett ikke. Uansett åssen elbil man har.