Knoll og Tott i Østerled

Her kan dere legge inn bilder og film fra turer og treff.
ojda
Bamsefar
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣

Re: Knoll og Tott i Østerled

Post by ojda »

kvase wrote: 08 Sep 2024 13:13
ojda wrote: 08 Sep 2024 11:21
mekkern wrote: 08 Sep 2024 10:23 Å fydda.den så ikke god ut nei..
Godt en har tilgang på slike plaster da-funker best de med litt figurer. :thumleft

Å for at du virkelig skal forstå hvor gæli det var bidrar jeg med ett foto fra Morakniv-operasjonen 🥲

20240830_084411.jpg
Pøse på med håndsprit i daukjøtte -(coyeboy-metoden) :shock: Ifeksjon er noe dritt

Haha! Man har da whisky i sekken 🤗
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
kvase
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 22 mod KTM 690 Adv R 22mod KTM 890 adv R 2025 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Post by kvase »

ojda wrote: 08 Sep 2024 15:35

Å for at du virkelig skal forstå hvor gæli det var bidrar jeg med ett foto fra Morakniv-operasjonen 🥲

20240830_084411.jpg
Pøse på med håndsprit i daukjøtte -(coyeboy-metoden) :shock: Ifeksjon er noe dritt

Først en rett ner deretter tar helse pesonal seg en slurk som munnspruter på rett i såret godt.
Godt dere er forbrett på sprengskader og andre remedier som dere kan komme i skade av ja dere klarte dere gjenom noen land med farlig områder udetonerte knallsaker
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
ojda
Bamsefar

Post by ojda »

kvase wrote: 08 Sep 2024 18:31
ojda wrote: 08 Sep 2024 15:35

Først en rett ner deretter tar helse pesonal seg en slurk som munnspruter på rett i såret godt.
Godt dere er forbrett på sprengskader og andre remedier som dere kan komme i skade av ja dere klarte dere gjenom noen land med farlig områder udetonerte knallsaker

Det er da opplest og vedtatt at vi er Villmenn som villmenn flest. 🤠🫡
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
ArcticTiger
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS

Post by ArcticTiger »

mekkern wrote: 08 Sep 2024 10:23 Å fydda.den så ikke god ut nei..
Godt en har tilgang på slike plaster da-funker best de med litt figurer. :thumleft

20240830_084411.jpg
Koldbrann? Eller bare blodforgiftning?
Bikeridr
Geocache General
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"

Post by Bikeridr »

Her er jeg enig med Kvase og AT.
Man skal ikke spøke med infeksjon/koldbrann.
Jeg er jo også gammel RødeKors-mann, samt har sett folk på båtene jeg har jobbet på som har blitt sendt på land på båre..
kvase

Post by kvase »

ashland
U-Svingen
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20

Post by ashland »

kvase wrote: 08 Sep 2024 20:38 denne passer muligens bra her https://nhi.no/forstehjelp/hudskader/sarskader?page=2
+
https://www.rodekors.no/forstehjelp/tem ... lodninger/
denne ble vel litt overkill
https://www.helsebiblioteket.no/innhold ... edisin-og- :shock: rehabilitering/tekniske-og-ortopediske-hjelpemidler/amputasjoner/benamputasjon-i-lar-og-leggniva
Jeg har i lang tid vært bekymret for hr. Bamse, dette er kolbrann. Men han nekter å høre på meg som forhenværende industrivern medlem [-(

For å redde benet, tar vi det rett under kneet med stikksag. Har sett nok filmer fra 1.verdenskrig til å utføre ett slikt inngrep :plystre
Dermed er det bare å spikke til en trepinne og binde fast i stumpen, så bakbremsen fortsatt kan opereres under sykkelkjøring
Men han nekter å høre på meg???
fun is not a straight line
kvase

Post by kvase »

Manuell innsoving foregår bamsebrakar har sovna godt inn - Finn en passelig god stokk så er det bare å gji han inn med ett kakk i panna da sovern ekstra godt å merker ikke avsaging etc før en våkner opp litt i halv ørska - Gji han da en tvangs slurk wisko av beste slaget det likern veit du for da kjønnern ikke ettervært hva som gjør at han har fått trebein fra kne-et og opp - Løkka til der dere er :plystre :-k [-(
intruder
MC: 1993 Yamaha Virago 750

Post by intruder »

Er glad på ojda`s vegne at hverken ashland eller kvase er lege men heller noe a la kvakksalvere å regne :shock:
Her hadde vi for nærmere en mannsalder siden en lege som var ganske kontant av og til,min svigermor frekventerte ham grunnet stadig hodepine og fikk da det råd å gå tvers over gata til slakter Barflo så ville nok han kappe av henne hodet \:D/
pelsen
MC: litt

Post by pelsen »

Magdeburg ikveld ser jeg, der har også jeg vært på tur nordover. Ikke mye spennende veier derfra :(
ojda
Bamsefar

Post by ojda »

pelsen wrote: 09 Sep 2024 22:40 Magdeburg ikveld ser jeg, der har også jeg vært på tur nordover. Ikke mye spennende veier derfra :(

Nå er det nok bare ferga hjem som er i tankene 😇🤘
Men vi har fortsatt stam-bakeriet vårt i Pløn som skal visiteres da 😜

20240911_111741.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
ashland
U-Svingen
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20

Post by ashland »

1.JPG

Årets ferietur var av flere grunner utsatt på ubestemt tid og Bamsefar hadde begynt å snuse på Mummi-land - Noe måtte han finne på gjennom sommer ferien i august/september 🤔
Brått kom det inn fra uventet hold en ”Selvfølgelig går det greit å ta ferie – det skulle bare mangle” Med ett var planene børstet støv av og billetter med TT-Line fra Trelleborg til Świnoujście i Polen bestilt 😁 😃
Huset i Halden ble like fort og uventet solgt. På mindre enn 3 uker måtte alt der ryddes å tømmes, sykkelen klargjøres og pakkes for 4uker i Østerled samtidig som jobben skulle ha sitt. Det ble noen ille hektiske dager. Men alt ordner seg, bare enn vil! Da gjerne med god hjelp fra venner og familie 😊 Litt verre var det når verktøy var nedpakket før sykkelen var klargjort 😖

Rundt midnatt 16.september ruller vi av gårde sørover langs E6, planen var å time første etappe så vi nærmest kunne trille rett om bord i formiddags fergen fra Trelleborg. I etterpåklokskapens lys er jeg meget glad for vi beregnet god tid. E6 mot Skåne har aldri vært så lang og kald!!

2 (Large).JPG

For hver stopp kom mer og mer klær på. Tykk genser, ekstra buff, lue, og regnbukse/regnjakke for å døyve fartsvinden ☃️ Kald blir enn fort på en mc en høstnatt, men att det går ann å fryse noe så inst inn i hæ@#!te, det var jeg ikke klar over 🥶

Vi når terminalen på morgenen sammen med alle andre. Innsjekkingen tar sin tid og med en påfølgende solid runde rundt på terminalen, svenskene kan det med god skilting, så kommer vi frem til rett kø og båt.
Cruiset over tar 6 ½ time, ikke så lang tid, men for de som vurderer samme båt - Ta med lesestoff og en pute for hodet når enn vil duppe av

Polen når vi tidlig efta, etter å vært på farten i langt over 1 døgn og er vi egentlig verken oppegående eller våkne nok for mange milene 😫💤 I Goleniow, 1 time sørover, fant vi ett rimelig hotell ikke for langt fra sentrum og mat.

3 (Large).JPG

Vi er ikke mer slitne enn den daglige rasjon av øl og potetgull trylles bort mens vi ligger som slakt på sengen. Skal vel innrømme vi har en egen tendens til å bombe hotellrommet i løpet av 5min 😇

4 (Large).JPG

Vi maner oss opp og kommer oss av gårde på jakt etter mat for villmenn. Goleniow er sjarmerende på sin måte, noe slitent nabolag, men vi er i øst. Sentrum var dertil mer sjarmerende. Middagen ble en upåklagelig babb, servert med polsk lager 😎

5.JPG
6 (Large).JPG

I vår egen klassiske surre-stil, når vi ikke 2:ans växel før i 10.30-11 draget. Men hva gjør vel det? Vi har ferie. E65 bringer oss sørover, polakkene har en noe merkelig kjørestil, mens jeg og Bamsefar lane-splitter der det er kø, kommer en og annen bil fykende forbi på veiskulderen 😯 Vi holder oss til det velkjente trygge vi… Men bil har de sans for, Ford Mustang, Mercedes AMG´er, F150 pickup, Corvette samt en og annen italiensk sportsbil raser nedover. Her er det mye mer artig av bil å se på enn velkjente Autobahn.
Det trenger ikke være prangene for å reise på ferie, tyskerne synes det var artig å bli tatt bilde av 🫡

7 (Large).JPG

Rett før Wroklaw dreier vi rett sør. I Gorzanów dukket det opp ett artig slott, Piotrowice Nyskie Palace, på Booking. Noe dyrt til å være Polen, men hvor ofte får enn mulighet for å overnatte på ett slott fra 1600-tallet?

8 (Large).JPG
9 (Large).JPG

Bakdelen var det ikke fantes restauranter eller butikker i nærheten. Samt det kun var far i huset som snakket gebrokkent engelsk. Mat kunne vi få, de skulle bare spise opp pizza´n først. Jeg og Arne får kastet brynje og nyter dagens for-rett – Polsk lager i borg gården, 1 blir til 2 😎

10 (Large).JPG

Mens far i huset går for å lage noe helt enkelt, han trodde han hadde noe potet rester samt en kjøttbit. Vi så nok sultne ut, for ut kom 3 fat. Ett fat til hver med kjøtt og poteter og 1 med grønnsaker og tilbehør 😋😋

11 (Large).JPG

Dessert sto vi fint over. Vi begge måtte kaste inn håndkledet lenge før fatene var tomme. Kvelden videre gikk med til noe utforsking av slottet, deler av det led veldig under manglende oppussing som også har sin sjarm 🤩

12 (Large).JPG
13 (Large).JPG
14 (Large).JPG

Siden ingen av oss hadde polske zloty, fikk jeg IBAN og SWIFT kodene fra far i huset, vi kunne overføre til han når vi fikk dekning på telefon. Kvittering bedrev de ikke med, men tillitten til gjestene var det ingenting i veien ved. Lovlydige som vi er overførte det som trengtes senere.

Planen videre var å klare oss uten motorveier gjennom Tjekkia, Slovakia og Ungarn, på vei til TET ruta i Slovenia. Det tar sin tid, men det har vi nok av. Så ser og opplever enn så enormt mye mer langs veien med landeveier kontra motorvei 😎 I tillegg til å være mye mer behagelig å kjøre landevei med 1-dunker 🙂↕️

15 (Large).JPG
16 (Large).JPG

I Buchlovice finner vi sjarmerende Penzion Na Přehradě, som ligger flott inntil en liten sjø. Stedet er proppfullt av turister, men vi lager oss en parkering og jeg fikk æren å hente rom nøkkel siden jeg også booket rom. Med knirkende støvler som kan vekke de døde, kjenner jeg alles øyne stikker i nakken på vei inn 🤨🙄 Språk er som vanlig en utfordring. En lett blanding av engelsk, tysk, tegnspråk og blyant går det som en drøm. Like knirkende er det tilbake og lesser av sykkelen. Det er ikke helt normalt med slikt klientell her tydeligvis. Det som var forlokkende for oss, var en grei utsikt over sjøen samt balkong, som er helt fantastisk å nyte øl å pottis på 😃

Rommet er bombandert etter 3min, brynjer, trøyer, bukser, hjelmer, duppeditter på lading, øl og snacks flyter om. Støvler går ut på balkongen. Her har det regnet dagen før og i plaststolene er det en dam av vann. Pokker! For å ikke bli våt på sokkene ble vannet helt av ved rekkverket. 1/2 sek etter kommer det ett brøl nedenifra 🤨 Jeg titter uforståelig over rekkverket og ser ned på en rasene kunde på ute serveringen. Han hadde fått hele hærligheten i hodet 😯 Brølet og kjeftingen hadde blitt snappet opp av de på nabobalkongen som helt tydelig syntes det var moro. Fullstendig hjernedød kommer der bare ett lett sjokkert ”sorry” over rekkverket. Jeg har aldri noensinne i hele mitt syndefulle liv vært så flau og pinlig berørt 🫢🫣 Verken øl, rom, veranda eller potetgull smakte den kvelden. Jeg forventet egentlig en rasende person på døra når som helst 😬

Vi surrer oss østover til Ungarn. Når vi først var i området kunne vi jo ikke bare ta raskeste vei heller. Ikke att turen nedover var så godt planlagt annet enn hva som kunne se ok ut på Google maps. Arne har falkeblikket med seg og over elven Nitra hadde han spottet en avkjøring som kunne være en mulig rasteplass. Lunch ble inntatt i en fantastisk skygge under broa. Temperaturen har merkbart begynt å stige, veldig 🥵
Noe motorvei surrer vi oss utpå på vei mot Slovakia, lovlydige som vi er, dvs vi passerte noe som så ut som en automatisk fotoboks/overvåking på veien. Så ender vi med å løse vignett til hele 10€.

Teltene var ikke luftet ennå og Camping-Eldorado Beled høres ok ut. Eieren virker litt sluskete ut og plassen viser seg å være like sliten. Men vi skal bare ha ett lovlig sted å sette opp teltene på, sammen med en dusj. Bonusen er vi kunne ta oss til rette og parkere under taket der hvor bord og stolene var 😊
17 (Large).JPG
18 (Large).JPG

For en gang skyld var det ikke østerrikeren som først trengte en liten ”justering” på tur. Jeg hadde satt på nytt kjede og drev, med fjordåret friskt i minne…

19 (Large).JPG

Dog kan det være jeg ble noe sliten utover de sene nattetimer 😴💤💤

20.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
fun is not a straight line
Bikeridr
Geocache General
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"

Post by Bikeridr »

Som alltid, flott turreferat :thumleft
RuneMC
MC: 2016 CRF1000D

Post by RuneMC »

Supert referat som passer ekstra bra i den sykkel-løse delen av året :thumleft
ojda
Bamsefar

Post by ojda »

Er det noe Jarle er flink til å time, er det releasedate fra seneste sommers eventyr :thumleft
Flott start som alltid Jarle, vi ser fram mot fortsettelsen =D> =D> =D>
Post Reply