Triumph Street Triple RS motorolje valg.
Triumph Street Triple RS motorolje valg.
Hei,
Jeg har nylig kjøpt en Street Triple RS på finn. Jeg skal komme tilbake til denne sakken senere, men akkurat nå, er olje lampen på når jeg starter den.
Jeg gikk på Triumph sitt nettstedet men jeg finner 2 forskjellige informasjoner:
I alle manualer, er det sagt:
10W40
https://triumphtechnicalinformation.com ... 0a9bd376c1
i Oil selector fra triumph, er det forstatt 10W40 som gjelder bortsatt fra for Sverige som nevner
15W50.
https://triumphtechnicalinformation.com ... 3&active=0
Fra det jeg vet ikke, hva jeg skal velge. 10W40 eller 15W50?
Er dere noen tips?
tusen takk for hjelpen.
Jeg har nylig kjøpt en Street Triple RS på finn. Jeg skal komme tilbake til denne sakken senere, men akkurat nå, er olje lampen på når jeg starter den.
Jeg gikk på Triumph sitt nettstedet men jeg finner 2 forskjellige informasjoner:
I alle manualer, er det sagt:
10W40
https://triumphtechnicalinformation.com ... 0a9bd376c1
i Oil selector fra triumph, er det forstatt 10W40 som gjelder bortsatt fra for Sverige som nevner
15W50.
https://triumphtechnicalinformation.com ... 3&active=0
Fra det jeg vet ikke, hva jeg skal velge. 10W40 eller 15W50?
Er dere noen tips?
tusen takk for hjelpen.
- ole m.
- Posts: 1281
- Joined: 09 Nov 2006 18:07
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Re: Triumph Street Triple RS motorolje valg.
Bruk syntetisk 10W-40 for våtclutch, dvs. JASO MA2.
- Tekumseh
- Posts: 2215
- Joined: 03 Aug 2006 01:50
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Re: Triumph Street Triple RS motorolje valg.
Jeg brukte kun mineralsk 10W-40 på min Triumph Triple (Sprint 955i ST) da syntetiske Racingoljer fra CircleK og Biltema (testa bare de to typene ved "flushing") fikk clutchen til å slure. Men den var også 18 år eldre enn din. Brukte også mineral i Honda Horneten fra 2007, pga samme resultat der, sluring med Biltema Racing 10W-40, til tross for rette specs som @ole m. nevner her.
Jeg brukte Valvoline Durablend 10W-40 i Triumphen, men den er ikke å få tak i lengre. Yamalube M4 10W40 f.eks er enkel å få tak i. Tror faktisk jeg brukte Durablend i siste Harleyen jeg hadde også, Nightroden.
15W-50 er bra i motorsykler på dager med temperaturer rundt 30 grader (f.eks en Harley i Arizona). Men i Norge med gjennomsnittlig 14 grader celsius er 10W-40 bedre på de fleste motorer.
Oljelampa på Triumphen lyste da jeg kjørte med passasjer og full oppakning opp Trollstigen i 25 plussgrader og kø, og etterpå opp på Dalsnibba i kø samme dag - krabba i første gear med radiatorvifta på fullt. Men etter nedkjøling på toppen var alt greit igjen. Er det sånne symptomer du har?
Jeg brukte Valvoline Durablend 10W-40 i Triumphen, men den er ikke å få tak i lengre. Yamalube M4 10W40 f.eks er enkel å få tak i. Tror faktisk jeg brukte Durablend i siste Harleyen jeg hadde også, Nightroden.
15W-50 er bra i motorsykler på dager med temperaturer rundt 30 grader (f.eks en Harley i Arizona). Men i Norge med gjennomsnittlig 14 grader celsius er 10W-40 bedre på de fleste motorer.
Oljelampa på Triumphen lyste da jeg kjørte med passasjer og full oppakning opp Trollstigen i 25 plussgrader og kø, og etterpå opp på Dalsnibba i kø samme dag - krabba i første gear med radiatorvifta på fullt. Men etter nedkjøling på toppen var alt greit igjen. Er det sånne symptomer du har?
Re: Triumph Street Triple RS motorolje valg.
Dersom Sverige sier 15W50 og de Norske sier 10W40 er det ganske enkelt:FHRNHT wrote: ↑16 Aug 2024 13:09 Hei,
Jeg har nylig kjøpt en Street Triple RS på finn. Jeg skal komme tilbake til denne sakken senere, men akkurat nå, er olje lampen på når jeg starter den.
Jeg gikk på Triumph sitt nettstedet men jeg finner 2 forskjellige informasjoner:
I alle manualer, er det sagt:
10W40
https://triumphtechnicalinformation.com ... 0a9bd376c1
i Oil selector fra triumph, er det forstatt 10W40 som gjelder bortsatt fra for Sverige som nevner
15W50.
https://triumphtechnicalinformation.com ... 3&active=0
Fra det jeg vet ikke, hva jeg skal velge. 10W40 eller 15W50?
Er dere noen tips?
tusen takk for hjelpen.
Kjør på 10W40 så lenge du oppholder deg i Norge, og krysser du grensen skifter du til 15W50
- Bikeridr
- Geocache General
- Posts: 4718
- Joined: 08 Oct 2015 09:28
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
- Contact:
Re: Triumph Street Triple RS motorolje valg.
Hei og velkommen til forumet
Her er litt "maskinistinfo" (riktignok fra en som driver med 6.000+hk skips dieselmotorer og "monograde" olje).
10W vs 15W har med "laveste flyt/smøre-temperatur og /40 har med høyeste flyt/smøre-temperatur. "W" står for "winter" og har med hvor lav temperatur du har og hvor oljen flyter nok til tilstrekkelig smøring. Etter "/" er høyeste temperatur hvor oljen fortsatt smører og er "tykk" nok uten å bli tyntflytende som vann, og derved miste smøreevnen.
10W/40 er anbefalt for temperaturområder -10°C til ca +30°C "utetemperatur". /40 smører godt opptil ca 80°C motortemperatur når den er gjennomvarm.
15W er grei fra ca +5°C og opp, mens /40 vil være likt i varmen.
Det er ofte luftkjølte motorer hvor en trenger å være oppmerksom på tallet etter "/". Vannkjølte motorer har bedre "kontroll" på høyeste arbeidstemperatur.
Nå beskriver du jo ikke dine tempwraturpreferanser for sykkelkjøringsvær, men hvis du ikke planlegger å kjøre i sludd og ræmje opp til fullt turtall innen 2 sekunder, så er 15W/40 helt innafor. Bare ha i minne å bruk JASO M2, som @Tekumseh nevner, pga våtclutch.
Her er litt "maskinistinfo" (riktignok fra en som driver med 6.000+hk skips dieselmotorer og "monograde" olje).
10W vs 15W har med "laveste flyt/smøre-temperatur og /40 har med høyeste flyt/smøre-temperatur. "W" står for "winter" og har med hvor lav temperatur du har og hvor oljen flyter nok til tilstrekkelig smøring. Etter "/" er høyeste temperatur hvor oljen fortsatt smører og er "tykk" nok uten å bli tyntflytende som vann, og derved miste smøreevnen.
10W/40 er anbefalt for temperaturområder -10°C til ca +30°C "utetemperatur". /40 smører godt opptil ca 80°C motortemperatur når den er gjennomvarm.
15W er grei fra ca +5°C og opp, mens /40 vil være likt i varmen.
Det er ofte luftkjølte motorer hvor en trenger å være oppmerksom på tallet etter "/". Vannkjølte motorer har bedre "kontroll" på høyeste arbeidstemperatur.
Nå beskriver du jo ikke dine tempwraturpreferanser for sykkelkjøringsvær, men hvis du ikke planlegger å kjøre i sludd og ræmje opp til fullt turtall innen 2 sekunder, så er 15W/40 helt innafor. Bare ha i minne å bruk JASO M2, som @Tekumseh nevner, pga våtclutch.
Re: Triumph Street Triple RS motorolje valg.
Tusen takk @Bikeridr , @knutk , @Tekumseh , og @ole m. for deres raske svar og hjelp. Jeg setter stor pris på det. Jeg var veldig usikker på det jeg skulle gjøre.Jeg har kjøpt en flaske Shell Advance 10W40 ultra 4T, 100% synthetic, API SN; JASO MA2. Så satser jeg at det skal gå fint. Men jeg må si at da har jeg overfylt motoren med olje, så nå må jeg en tur til Biltema for å kjøpe en sugepumpe og fikse nivået.
Også vil jeg svare på @Tekumseh sitt spørsmål:
Symptomer på MC jeg har kjøpt på finn.
I går jeg fant "T" bokstav fra triumph på sida av tanken. Så skal jeg kjøpe dobbelsidig teip for å ordne det.
Hornet funker ikke når motoren er på. hvis jeg bare slår på MC, da pipper det velig lavt, hvis jeg trikker på det for mange ganger, da motoren har det veldig vanskelig til å starte. Siste gang, MC klarte ikke det. Skjermen blinka med svakere svakere lys og gikk helt mørk. Jeg prøvde litt senere. Motoren starta og jeg kjørte flere mil, fordi jeg var bekymret at den ville ikke starte igjen etter på.
Jeg sendte en melding til tidligere eieren og han sier at batteriet har stått med vedlikeholdslader gjennom vinter og vår.
Jeg har fått selvfølgelig den oljelampen. håper at den går bort at seg selv i dag. Men akkurat nå, Lampen lyser til at jeg starter motoren. I manual har det skrivet at den skulle bort etter 1,5sek.
MIL lamper lyser også til at jeg starter motoren, men i manual er det også skrivet at det skulle slå seg av etter 1,5sek.
service lamper lyser også fordi tidligere eieren tok ikke service i fjor, men når jeg kjøpt MC-en mente han at jeg kunne vel vente til neste år...
Og bakdekk har en veldig lavt monstret.
Jeg må si at i annonsen har tidligere sagt at service var ikke tatt, men jeg syns at det blir litt for mange små "detaljer", så har jeg veldig lyst å finne et godt verksted og få en person å gi meg en oversikt av MC generelt tilstand. Det ville hjelpe meg å senke ned skuldrene.
Så hvis dere kjenner noen gode verksted med en tålmodig mekaniker rundt Ringerike. (Jeg finner ikke MC verksted i Ringeirke, men kanskje dere vet om et, ellers blir det sikkert Asker eller Oslo), jeg vil gjerne høre fra dere.
Også del gjerne tanker om situasjonen. Kanskje ikke det fineste handlingen jeg har gjort på finn. Men jeg var litt bevist på det jeg settet meg i.
Også vil jeg svare på @Tekumseh sitt spørsmål:
Symptomer på MC jeg har kjøpt på finn.
I går jeg fant "T" bokstav fra triumph på sida av tanken. Så skal jeg kjøpe dobbelsidig teip for å ordne det.
Hornet funker ikke når motoren er på. hvis jeg bare slår på MC, da pipper det velig lavt, hvis jeg trikker på det for mange ganger, da motoren har det veldig vanskelig til å starte. Siste gang, MC klarte ikke det. Skjermen blinka med svakere svakere lys og gikk helt mørk. Jeg prøvde litt senere. Motoren starta og jeg kjørte flere mil, fordi jeg var bekymret at den ville ikke starte igjen etter på.
Jeg sendte en melding til tidligere eieren og han sier at batteriet har stått med vedlikeholdslader gjennom vinter og vår.
Jeg har fått selvfølgelig den oljelampen. håper at den går bort at seg selv i dag. Men akkurat nå, Lampen lyser til at jeg starter motoren. I manual har det skrivet at den skulle bort etter 1,5sek.
MIL lamper lyser også til at jeg starter motoren, men i manual er det også skrivet at det skulle slå seg av etter 1,5sek.
service lamper lyser også fordi tidligere eieren tok ikke service i fjor, men når jeg kjøpt MC-en mente han at jeg kunne vel vente til neste år...
Og bakdekk har en veldig lavt monstret.
Jeg må si at i annonsen har tidligere sagt at service var ikke tatt, men jeg syns at det blir litt for mange små "detaljer", så har jeg veldig lyst å finne et godt verksted og få en person å gi meg en oversikt av MC generelt tilstand. Det ville hjelpe meg å senke ned skuldrene.
Så hvis dere kjenner noen gode verksted med en tålmodig mekaniker rundt Ringerike. (Jeg finner ikke MC verksted i Ringeirke, men kanskje dere vet om et, ellers blir det sikkert Asker eller Oslo), jeg vil gjerne høre fra dere.
Også del gjerne tanker om situasjonen. Kanskje ikke det fineste handlingen jeg har gjort på finn. Men jeg var litt bevist på det jeg settet meg i.
- Bikeridr
- Geocache General
- Posts: 4718
- Joined: 08 Oct 2015 09:28
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
- Contact:
Re: Triumph Street Triple RS motorolje valg.
Hmm, høres suspekt ut at oljelampen lyser konstant. Kan være feil/havari på pumpa, så den ikke leverer (nok) trykk. Det med forbehold; jeg hadde en gammel Yamaha FJ1100 for lenge siden. Den hadde ikke trykkmåler, men nivåmåler. Motoren lakk som en sil og jeg "peilet bensin og fylte olje". Dog, trykket var tilsynelatense OK. Dersom det kun er nivåsensor på din (det får Triumph-folket og tidligere eiere her inne svare på), så kan sensoren ha hengt seg opp. Hvis tidligere eier har vært sløv med servicer og oljeskift, så kan det være mye "gammel dritt" i sumpen.
Anbefaler deg en verkstedrapport. Ta utskrift av salgsannonse (hvis den ikke er slettet). Hvis sykkelen overhodet ikke er i samsvar med annonse eller hva selger har opplyst, så har du krav på å heve kjøpet eller få en kraftig reduksjon i prisen.
Anbefaler deg en verkstedrapport. Ta utskrift av salgsannonse (hvis den ikke er slettet). Hvis sykkelen overhodet ikke er i samsvar med annonse eller hva selger har opplyst, så har du krav på å heve kjøpet eller få en kraftig reduksjon i prisen.
- intruder
- Posts: 4467
- Joined: 03 May 2016 15:42
- MC: 1993 Yamaha Virago 750
- Location: Brumunddal
- Contact:
Re: Triumph Street Triple RS motorolje valg.
Er jo mange verksteder i Hamarområdet,kjenner en kar på Hamar som har drevet med MC-service godkjent av Biltilsynet i årevis...
han er ekstra glad i Triumph...
GMS på Gjøvik er jo tidligere Triumphforhandler...trivelige de luxe
han er ekstra glad i Triumph...
GMS på Gjøvik er jo tidligere Triumphforhandler...trivelige de luxe
Re: Triumph Street Triple RS motorolje valg.
Her tror jeg det er en misforståelse av manualen. Det er helt normalt at oljelampa slukker litt etter at man har startet motoren. Kanskje 1,5 sek, slik at oljetrykket har bygd seg opp og oljetrykksbryteren løfter.
Det er ikke nødvendig å suge ut olje med mindre det er fylt på litervis for mye.
Det er ikke nødvendig å suge ut olje med mindre det er fylt på litervis for mye.
- Tekumseh
- Posts: 2215
- Joined: 03 Aug 2006 01:50
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Re: Triumph Street Triple RS motorolje valg.
For reparasjon av knekte plastdeler har jeg meget god erfaring med Tec7 Superlim med Tec7 Activator - svindyrt (350-ish kr), men hvis du kjenner noen du får låne av. Du får ett forsøk, men hvis du treffer sitter det som et skudd.FHRNHT wrote: ↑17 Aug 2024 10:30 Tusen takk @Bikeridr , @knutk , @Tekumseh , og @ole m. for deres raske svar og hjelp. Jeg setter stor pris på det. Jeg var veldig usikker på det jeg skulle gjøre.Jeg har kjøpt en flaske Shell Advance 10W40 ultra 4T, 100% synthetic, API SN; JASO MA2. Så satser jeg at det skal gå fint. Men jeg må si at da har jeg overfylt motoren med olje, så nå må jeg en tur til Biltema for å kjøpe en sugepumpe og fikse nivået.
Også vil jeg svare på @Tekumseh sitt spørsmål:
Symptomer på MC jeg har kjøpt på finn.
I går jeg fant "T" bokstav fra triumph på sida av tanken. Så skal jeg kjøpe dobbelsidig teip for å ordne det.
Hornet funker ikke når motoren er på. hvis jeg bare slår på MC, da pipper det velig lavt, hvis jeg trikker på det for mange ganger, da motoren har det veldig vanskelig til å starte. Siste gang, MC klarte ikke det. Skjermen blinka med svakere svakere lys og gikk helt mørk. Jeg prøvde litt senere. Motoren starta og jeg kjørte flere mil, fordi jeg var bekymret at den ville ikke starte igjen etter på.
Jeg sendte en melding til tidligere eieren og han sier at batteriet har stått med vedlikeholdslader gjennom vinter og vår.
Jeg har fått selvfølgelig den oljelampen. håper at den går bort at seg selv i dag. Men akkurat nå, Lampen lyser til at jeg starter motoren. I manual har det skrivet at den skulle bort etter 1,5sek.
MIL lamper lyser også til at jeg starter motoren, men i manual er det også skrivet at det skulle slå seg av etter 1,5sek.
service lamper lyser også fordi tidligere eieren tok ikke service i fjor, men når jeg kjøpt MC-en mente han at jeg kunne vel vente til neste år...
Og bakdekk har en veldig lavt monstret.
Jeg må si at i annonsen har tidligere sagt at service var ikke tatt, men jeg syns at det blir litt for mange små "detaljer", så har jeg veldig lyst å finne et godt verksted og få en person å gi meg en oversikt av MC generelt tilstand. Det ville hjelpe meg å senke ned skuldrene.
Så hvis dere kjenner noen gode verksted med en tålmodig mekaniker rundt Ringerike. (Jeg finner ikke MC verksted i Ringeirke, men kanskje dere vet om et, ellers blir det sikkert Asker eller Oslo), jeg vil gjerne høre fra dere.
Også del gjerne tanker om situasjonen. Kanskje ikke det fineste handlingen jeg har gjort på finn. Men jeg var litt bevist på det jeg settet meg i.
Det med MIL-lampa (motorlampa) og oljelampa er helt normalt som @pelsen sier her. Alle biler er også sånn, det lyser til motoren har starta, så slukker de når motoren går og den "bekrefter" at alt er i orden.
Når det kommer til startproblemer, svakt horn, svakt lys, ligner det på at batteriet er dårlig. Da tar det heller ikke lading noe særlig når du kjører, og du har nesten ikke strøm til å starte, selv om du har lada det. Batteri er "forbruksvare" / slitedel og har egentlig bare 5 års levetid, selv om de fleste varer litt lenger. Samme med bakdekket. Jeg fikk bare 400 mil på mitt siste bakdekk som kosta over 2000 kr, og hadde regna med 2-3000 mil. Også slitedel / forbruksvare. Jeg vil mene at batteri og bakdekk ikke er grunn til f.eks å heve et kjøp, og er "innafor."
Har du alt for mye olje på nå, eller er det bare millimeter over på stikka? Er det alt for mye er det greit å tappe av eller suge opp. Er det snakk om en desiliter tåler den nok det. Har selv tappa av, for så å ikke få satt i bolten med en gang for så å etterfylle for mye og gjøre det samme en gang til
Er du usikker på oljenivå, peil heller ofte, så kan du etter hvert slå deg til ro med den. Bittelitt olje bruker de fleste motorsykler - det gjør også bl.a. nye dieselbiler.
Håper du får oljenivået rett, kjøpt deg et nytt friskt batteri (hvis det er feilen) og et nytt bakdekk (hvis det er helt utslitt) og at du da kan senke skuldrene og kose deg med sykkelen. For du har sykkel med kanskje verdens morsomste motor, som både er sterk, rask og tåler en del
- mekkern
- Posts: 5199
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Triumph Street Triple RS motorolje valg.
Mil lampe og oljetrykklampe slukker nok ikke før motor har gått et sekund eller3.
Vedlikeholdslader tar ofte knekken på mc batterier da de er såpass små at de «overlades» litt og ofte.
Bedre å lade opp og så vente en mnd eller2 med å gi de en piff.
Vedlikeholdslader tar ofte knekken på mc batterier da de er såpass små at de «overlades» litt og ofte.
Bedre å lade opp og så vente en mnd eller2 med å gi de en piff.
Re: Triumph Street Triple RS motorolje valg.
Tusen takk til alle som tok tid for å skrive noe og hjelpe meg.
Jeg skulle ha startet med å sjekke dette på Youtube, det tok et minutt, men ja, lampene funker som normalt og stor sett er det egentlig ingen problem med sykkelen så langt jeg vet.
Hornet fortsatt funker ikke. jeg har sjekket batteriet som er på 12,05V før jeg starter MC, og når MC er på, er den på 14,00V. Så vet jeg ikke hva er problemet enda.
Oljenivå: har jeg fiksert før jeg fikk lese melding til @Tekumseh, men neste gang, skal jeg ikke tenke så mye på det.
tusen takk igjen. Dere hjalp mye med å svare mine spørsmål. og veldig glad at mine problemer, var egentlig ingenting.
Jeg skulle ha startet med å sjekke dette på Youtube, det tok et minutt, men ja, lampene funker som normalt og stor sett er det egentlig ingen problem med sykkelen så langt jeg vet.
Hornet fortsatt funker ikke. jeg har sjekket batteriet som er på 12,05V før jeg starter MC, og når MC er på, er den på 14,00V. Så vet jeg ikke hva er problemet enda.
Oljenivå: har jeg fiksert før jeg fikk lese melding til @Tekumseh, men neste gang, skal jeg ikke tenke så mye på det.
tusen takk igjen. Dere hjalp mye med å svare mine spørsmål. og veldig glad at mine problemer, var egentlig ingenting.
- intruder
- Posts: 4467
- Joined: 03 May 2016 15:42
- MC: 1993 Yamaha Virago 750
- Location: Brumunddal
- Contact:
Re: Triumph Street Triple RS motorolje valg.
Du får for all del bli her som aktiv bidragsyter...vi er jo Norges hyggeligste MC-forum hvor det er hjelp å få når det trengs samt muligheter til hyggelige samtaler !
- Tekumseh
- Posts: 2215
- Joined: 03 Aug 2006 01:50
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Re: Triumph Street Triple RS motorolje valg.
At batteriet går opp fra 12 til 14 er bra, for da lader den godt. Det er mye dyrere og verre å gjøre noe med enn å bytte selve batteriet.FHRNHT wrote: ↑23 Aug 2024 22:23 Tusen takk til alle som tok tid for å skrive noe og hjelpe meg.
Jeg skulle ha startet med å sjekke dette på Youtube, det tok et minutt, men ja, lampene funker som normalt og stor sett er det egentlig ingen problem med sykkelen så langt jeg vet.
Hornet fortsatt funker ikke. jeg har sjekket batteriet som er på 12,05V før jeg starter MC, og når MC er på, er den på 14,00V. Så vet jeg ikke hva er problemet enda.
Oljenivå: har jeg fiksert før jeg fikk lese melding til @Tekumseh, men neste gang, skal jeg ikke tenke så mye på det.
tusen takk igjen. Dere hjalp mye med å svare mine spørsmål. og veldig glad at mine problemer, var egentlig ingenting.
Har du prøvd å rugge på hornet? Det hender seg at de "setter seg" og blir lydløs, korroderer fast på en måte. Men mål også om du har 12 volt fram til hornet - mål på kabelskoa inn på hornet.
Bra du fikk ordna oljenivået og er bekvem med det.
Mye sesong igjen, kjør fortsatt pent