Min aprilla rs 125 cc

Prat om lett MC.
Post Reply
Sebastian aronsen
MC: Hei har en aprilla rs 125cc

Min aprilla rs 125 cc

Post by Sebastian aronsen »

Hei jeg overhalte min sykkel for noen dager sider, og etter det har sykkelen gått veldig dårlig. Når jeg står på tomgang får jeg fult turtall men når jeg kjører får jeg ikke mer enn 6 tusen rpm før den ikke har mer kraft til å øke. Jeg har prøvd å rense forgasseren, og dysene men går fremdeles like dårlig. Noen som vet hva probleme kan være? (Kan det ha noen med eksosventilen?)
Bikeridr
Geocache General
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"

Re: Min aprilla rs 125 cc

Post by Bikeridr »

Hei og velkommen til forumet.

Vi trenger litt mer kjøtt på beina her for å hjelpe.
2-takt, 4-takt?
Årsmodell?
Max normalt turtall (hvilket turtall har du normalt på toppfart?)
Gear eller variomatic?
Lugger den på ev. forskjellige (lavere) hastigheter?
Lettstartet eller kranglete?
Hva gjorde mhp overhalingen?
Sebastian aronsen

Det er 2takt og før overhalingen fikk jeg sjeldent mer enn 8 tusen rpm før jeg måtte jukse litt med gassen for å få høyere fart, men som regel ville hadde den ikke nokk kraft til å gi mer enn 8 tusen
Sebastian aronsen

Det er gear 2009 modell der før den når 6 tusen rpm går den egentlig helt fint, men virker som den mangler (juice) etter det. Kan klare å øke mer men må ha nedoverbakke virker som den ikke vil øke mer.
Bikeridr
Geocache General
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"

Post by Bikeridr »

Hmm, er du sikker på at det er forgasser og ikke injection?
2-taktere har ikke ventiler, så at "eksosventil" krøller, er uaktuelt på bensinmotorer.
"Knurrer" den på høyere turtall?
Isåfalll kan det være "throttle position sensor" som svikter eller er satt inn feil. Ev. så enkelt (hvis du har forgasser) at choke har hengt seg opp.
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

Har du hatt av wirene til eksosventilen?
Kan ha byttet om.
Det er noe skikkelig gæli hvis ben er uplombert og turtallet er som beskrives-motoren blir også ødelagt hvis det ikke fixes.
Motoren skak varve lett inn på rødfeltet i gear 1-3.
Internett diagnoser er ikke lett-få noen med peiling til å justere den inn.
Tekumseh
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing

Post by Tekumseh »

Det henger ikke på brems noe sted? Løft hjul og trill rundt.

Eksosanlegg er ikke sota igjen? Ligget i sola og gugga inni har smelta og ligger og tetter for?

Bensinen er ren, vann- og ruskfri? Ikke for mye totaktsolje? Hvis totaktsoljepumpe, at den ikke gir for mye?

Bensinfiltre, kraner og slanger er åpne og rene og har fritt fløde? Ingen knekk på bensinslange?

Det er ikke noe med tenninga? Bytta plugg og har rett type? Pluggledning er hel og grei? Bytta tenningsdeler? Tenningsfeil gjør at motorer orker mindre.

Ikke vært alt for sterk på mutrer/bolter i motoren, på f.eks clutchkorg eller veiv så at motorlager kniper?
Knur'n
MC: 99 modell Goldwing 1500 SE
(Også kalt Danseband Scooter)

99 modell Moto Guzzi Nevada 750Club

Post by Knur'n »

Tenker litt her nå. Dette minner litt om et problem jeg hadde på en av mine sykler, vel og merke en to sylindret firetakter da. Men med
Dell Orto forgassere, slik som på din.
Du har sannsynligvis en Dell Orto PHBH 28.
DellOrto har en eller to små slanger hvor den ene enden skal henge fritt. Disse må henge slik at de ikke blir utsatt for turbulens når du kjører.
På min sykkel opplevde jeg at, etter en forgasser overhaling, ikke fikk mer en 80 km/t. Uansett gear.
Etter tips fra en "Dell Orto guru" viste det seg at endene på ventileringsslangene til flotørkammeret på begge forgasserne var plasser feil, slik at når jeg kom til 80, så ble det akkurat så mye turbulens rundt endene, at det oppstod undertrykk eller overtrykk i flotørkammeret, og dermed fikk ikke motoren nok bensin. Fikk plassert dem tilbake til der de var før overhalingen. Og vips, så var alt i orden igjen.
Post Reply