Inunf

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
inunf
Posts: 4924
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf

Post by inunf »

I dag har jeg startet MC-sesongen! Siden ingen av MC-ene mine er kjørbare, ble det på Honda Roadshow hos RS Motor på Fiskerstranda. Stakk litt tidlig fra jobb, og traff en gammel venn som endelig har sett lyset og tatt MC-lappen. Det var gåsemor-kjøring fra butikken til fergeleiet på Sulesund og tilbake, ikke all verdens muligheter til å teste, men artig å prøve.

Først kjørte jeg CBR650R.
IMG_4392.jpeg
Den hadde noe form for halvautomatisk clutch, som jeg ikke var klar over. Da jeg skulle ta løs var clutchhendelen 80 % dødgang. Trodde noe var ødelagt, men det skal visst være sånn. Det var også quickshift opp og ned. Det hele var så silkemykt at en hver form for sjel eller karakter var fullstendig fraværende. Hver sin smak, dette var ikke for meg.
IMG_4393.jpeg
Deretter prøvde jeg CBR1000RR-R SP Fireblade (et navn så langt at kona trodde jeg tøyset). Hva skal man si? Heftige saker, men original dreving, fergekø og 80-sone var ikke en kombo som innbydde til å teste alle 215 hestene. Bunndrag og mellomregister var overraskende tamt toppeffekten tatt i betraktning.
IMG_4394.jpeg
Transalp 750 var neste ut. Kjempekomfortabel sittestilling, rett opp og ned som i en kontorstol. Personlig kunne jeg ha tenkt meg fothvilerne litt lenger bak, ellers var den svært komfortabel. Bra drag i motoren, perfekt momentkurve til landevei. Ingen quickshifter, så man må gire selv. Like greit for meg.
IMG_4395.jpeg
Siste jeg prøvde var Africa Twin Adventure Sports. Super MC, kraftig motor, komfortabel og smidig. Utrolig mye knapper og styr på venstresiden, og lcd-skjermen krevde at man trykte «ok» på en advarsel om å holde øynene på veien før man begynte å kjøre. Det virket veldig komplisert, og følte ikke at jeg fikk tak på informasjonen i displayet, men det krever nok at man setter seg mer inn i det enn en 20 minutters kjøretur.
Galilee wrote: 20 May 2024 21:21 I et merkespesifikt forum jeg frekventerte noen år tilbake var det noen som foreslo kokende vann for å få lineren til å slippe.

Kanskje verdt et forsøk? Det koser ikke så mye.
Takker for tipset! Det koster ikke mye nei, verdt et forsøk.
Jonta wrote: 21 May 2024 12:15 Ser ut som om RR karrieren din er lagt i fryseren på ubestemt tid....
Hva tenker du?
Det finnes jo muligheter på et lavere (mosjonist) nivå, med billigere redskap, banedager osv.
Er vel egentlig varebilen og diesel til den som koster mest. Varebil blir det nok uansett til flytting og bygging, men frykter det blir noen år til at jeg kan dra bort en helg på sånt. Lisensen har også blitt såpass dyr at det koster litt for mye for bare en helg. Jeg har nok ikke gitt meg for alltid, men nå er alt av utstyr solgt for å rydde plass. Synes jeg skylder meg selv å få de to syklene jeg har på veien igjen også før jeg kjøper noe mer. Med tempoet jeg har nå tar det nok noen år :/
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
hansp
Posts: 813
Joined: 31 May 2007 21:05
MC: 06 NT700
2007: 8746 km
2008: 17135 km
2009: 12000 km
2018 Kawasaki 650 Versys
2018: 3643 km
2019: 9019 km
2020: 5287 km
2121: 8103 km
2022: 19138 km
2023: 18559 km
Location: Buriram Thailand
Contact:

Re: Inunf

Post by hansp »

Jage har Africa Twin på listen over sykler jeg vurderer som min neste. Hadde den du prøvde manuelt gir? Varadeo står også på lista . Hvordan syntes du draget og kjøreegenskapene var? På forhånd takk for svar
Hans Petter
inunf
Posts: 4924
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf

Post by inunf »

Den jeg prøvde var manuelt gir. Syntes den var god å kjøre, men ble ikke veldig imponert over draget. 102 hk fra en 1100 er litt lite. Transalp virket like sprek med sine 92 hk, og 20-25 kg lavere vekt. Billigere i innkjøp er den også.
inunf
Posts: 4924
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf

Post by inunf »

Fikk uttelling for et autosøk på Finn, kom over en annonse med deler til RD 350. Deriblant en bensintank. Fikk den for 700 kr inkl. frakt. Den er dårlig i lakken, fargen er stygg og den har påbegynt rust innvendig, men den ser MYE bedre ut enn den jeg har. Fikk den i posten på mandag, håper jeg får tid til å jobbe litt med den til helga. Tenker at jeg kan bruke lineren på denne, da bør den bli bra. Utvendig lakk kan jeg ordne til vinteren.
IMG_4494.jpeg
IMG_4495.jpeg
IMG_4500.jpeg
IMG_4498.jpeg
IMG_4499.jpeg
IMG_4497.jpeg
IMG_4496.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
mekkern
Posts: 5149
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Inunf

Post by mekkern »

jeg ville heller fjærna rusta inni med elektrolyse enn å kline noe dritt inni.
User avatar
ole m.
Posts: 1238
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Inunf

Post by ole m. »

mekkern wrote: 05 Jun 2024 16:21 jeg ville heller fjærna rusta inni med elektrolyse enn å kline noe dritt inni.
Enig, kommer nok aldri til å bruke noe belegg i noen bensintank selv. Og ville nok fikset tanken utvendig også, den fargen var ikke akkurat vakker... :roll:
inunf
Posts: 4924
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf

Post by inunf »

mekkern wrote: 05 Jun 2024 16:21 jeg ville heller fjærna rusta inni med elektrolyse enn å kline noe dritt inni.
Takk for tips om elektrolyse, hvordan går jeg frem med det?
IMG_4523.jpeg
Her er det som kommer opp når jeg søker på elektrolyse Ålesund. Virker som at jeg er på feil spor.
ole m. wrote: 05 Jun 2024 19:28
mekkern wrote: 05 Jun 2024 16:21 jeg ville heller fjærna rusta inni med elektrolyse enn å kline noe dritt inni.
Enig, kommer nok aldri til å bruke noe belegg i noen bensintank selv. Og ville nok fikset tanken utvendig også, den fargen var ikke akkurat vakker... :roll:
Jeg også ville fikset tanken utvendig, men med jr. på 6 mnd, et hus vi har solgt som vi skal flytte ut av om 5 uker, et annet hus som må fikses opp litt før vi flytter inn og det tredje huset som vi skal bygge er saken grei. Kanskje få kjøre MC i år med rosa tank, eller garantert ikke få kjøre MC i år med tank i riktig farge.

Har lokalisert oljelekkasjen på RDen, det lekker fra to av boltene som holder veivhuset sammen. Usikker på hvordan jeg skal gå frem med dette, burde vel egentlig ha delt veivhuset og tettet på nytt. Vurderer å tappe ned giroljen, skru av mutrene, vaske med bremserens og sette inn med flytende pakning før jeg skrur på igjen mutrene og fyller med girolje. Bekymringen er at boltene på veivhuset skal tightes etter en spesiell prosedyre. Men det er kanskje kun for at den flytende pakningen mellom halvdelene skal sette seg på riktig måte?
IMG_4509.jpeg
IMG_4524.jpeg
Det er to av studboltene under som lekker.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Brigg
Posts: 6
Joined: 11 Aug 2023 21:49
MC: Yamaha XVZ 12 Royal Venture 1985

Re: Inunf

Post by Brigg »

Kobberpakning under boltehodene kan gjøre susen. Har mer tro på slike enn pakningssilikon på slike steder.
User avatar
ole m.
Posts: 1238
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Inunf

Post by ole m. »

inunf
Posts: 4924
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf

Post by inunf »

Tusen takk for tipset! Så igjennom filmen forrige helg, med håp om å få testet dette tirsdag som var. Det ville seg ikke, men i dag gikk jeg løs.
IMG_4542.jpeg
Brukte opp igjen blindflensen jeg lagde til den andre tanken, pakningen der var gåen siden den hadde tettet mot tynner. Imponerende at det holdt tett, egentlig. Lagde ny pakning, og monterte.
IMG_4543.jpeg
Passende anode fikk jeg bommet av en kompis. Ø10 mm svartstål. Pusset av den etter at jeg tok bildet.
IMG_4544.jpeg
Testet oppsettet, jeg fant noe ledningsrester som jeg brukte i stedet for startkabler. Har startkabler liggende, men de er alt for grove og ble dermed for tunge. Trikset i videoen med å bruke toppen på en sprayflaske funket bare middels. Tynn plast og tung anode gjorde det ustabilt. Sagde til en trekloss som passer inni toppen, klemte det fast med slangeklemmer. Ingen bilder av det, dessverre, det får komme i morgen. På denne måten fikk jeg stivet av konstruksjonen så mye at den står stabilt nedi tanken uten noe teiping eller styr. Ledningene ble også festet med slangeklemme. Slipte et lite felt som blir skjult av setet hvor jeg kunne bruke en vicegrip-tang for å holde fast jordingsledningen.
IMG_4545.jpeg
IMG_4546.jpeg
Stusset litt på hva slags stoff han i videoen brukte for å lage elektrolytt. Fant lenke i beskrivelsen på youtube, det er dette stoffet som viser seg å være 100 % Sodium carbonate. Kjemisk formel Na2CO3. Googlet formelen for å få korrekt norsk navn, som er natriumkarbonat. Salgsnavnet er krystallsoda, noe min far fortsatt har stående noen bokser av etter dagligvarebutikken som ble lagt ned i -91. Den enes død blir den andres brød. Blandet det ut i varmt vann, tok det helt på øyemål. I videoen snakket han om en cup på 5 gallon.
IMG_4547.jpeg
Jeg blandet i en 10 L bøtte, måtte fylle den 2,5 ganger for å få helt full tank med litt til overs. Veldig vanskelig å fylle helt breddfull, siden røret til lokket stikker ca. 10 mm under toppen av tanken. Må uansett sette av plass til fortrengningsvolumet til anoden.
IMG_4548.jpeg
Koblet på strøm, og lot det stå til.
IMG_4549.jpeg
Koblet fra strømmen og sjekket etter et par timer. Dette ser meget lovende ut! Hele anoden var like blank som det øverste feltet da jeg begynte. Det skal få stå på i natt, så tar jeg en vurdering i morgen om det er bra eller om jeg skal kjøre en runde til.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
ole m.
Posts: 1238
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Inunf

Post by ole m. »

Gøy å se det fungerer, jeg har aldri brukt metoden selv. Håper dette blir bra! :)
User avatar
mekkern
Posts: 5149
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Inunf

Post by mekkern »

Når rusta er borte kan du teste med en sinkanode og snu polene.
inunf
Posts: 4924
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf

Post by inunf »

Takker for tipset, men dette prosjektet er forsinket nok som det er.




Beklager, kunne ikke dy meg :lol:
Post Reply