Sommertur Nord-Norge via Sveriges østkyst.

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
ArcticTiger
Posts: 2539
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Sommertur Nord-Norge via Sveriges østkyst.

Post by ArcticTiger »

@bjærkizz: E-fyran går i flatt lende, du ser lite av sjøen pga skog og at den går et stykke unna. Det er en gjennomfartsåre som går utenom stort sett alt av byer og tettsteder. Kun for effektiv transport fra et punkt til et annet.
User avatar
Bjerknez
Posts: 901
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Sommertur Nord-Norge via Sveriges østkyst.

Post by Bjerknez »

Domino wrote: 05 May 2024 22:55 Jeg skal kjøre T/R Trondheim i juli. Da tenker jeg å kjøre Sverige sørover og Norge nordover. Jeg har kjørt E45 før, men det er mange år siden. Hovedårsaken til at jeg kjører Sverige sørover er bare for å besøke litt andre steder enn jeg passerer på retur.

Det blir nok en overnatting i Jokkmokk også!
Ta tar du nøyaktig samme rute som vi tok. Inkludert overnatting i Jokkmokk :)

Vi leide airbnb leilighet i jokkmokk. Var ute og ruslet litt for og ta oss noen pils på kvelden, men det var helt dødt. Det er noen kebab/burger sjapper der, men stedet i seg selv fristet ikke til videre utforsking så vi gikk tilbake til leiligheten og satt der i steden.

Utenfor den lokale butikken var en av jokkmokks innbyggere som ikke ble født med samme gullskje som oss andre. En narkoman som rotet i søppledunker og kranglet med betjeningen. Fikk inntrykk av at han var gidt kjent på området. Ellers var det veldig mye innvendrere der. Overraskende mange til å være et bittelite sted langt nord i Sverige. Såpass mange at vi valgte å sikre motorsyklene ekstra godt.

Har du mulighet, så vil jeg si unngå å overnatte der. Det er ingenting å se på eller oppleve. Uten at jeg sier at jeg har vært over alt i jokkmokk. Skulle vi tatt samme turen igjen hadde vi glatt passert det stedet.

Veien fra Narvik til Østersund er som nevnt lang og kjedelig. Det er langt mellom bensinstasjoner. Jeg holdt på og gå tom for bensin med 0km. Igjen i følge måleren. Jeg passerte riktignok ett bensinstasjon når tanken var omtrent halvfull som jeg kunne fyllt på, men regnet ikke med det var sååå langt mellom stasjoenene.

Har du GSA med 30 liter tank er du safe. Min tank er på 18 liter og sykkelen bruker 0.6-0.7 på mila. Da må man fylle opp tanken så fort man passerer en stasjon, selv om tanken er halvfull.

Ellers TROR vi at vi skimtet ulv langs veien. Derimot var vi sikre på at vi hadde sett mange elg over veien. Så vær obs på det nedover i Sverige. Hastigheten er høy og det er null elgsikring.

Skulle jeg dratt på ferietur i Norge igjen er nok hovedveien fra Trondheim og oppover samt veien fra Narvik og sørover i Sverige den absolutt siste strekningen jeg hadde kjørt igjen. I Lofoten var det fint dog. Idyllisk. Dra i det minste dit når du først er der oppe. I turistsesongen er det mye trafikk etc. men jeg anbefaler en av rorbuene i Svolvær. Den vi fikk tak i var top of the line og lå i gangavstand fra Svolvær senstrum som på en måte er hovedbyen i Lofoten hvor det skjer mest.

Jeg har vært i Lofoten mangfoldige ganger tidligere, men da med bil i jobbsammenheng. Jeg har til og med giftet meg der oppe, på terassen på en rorbu. Ha Svolvær som en "base" og bruk gjerne en dag på og utforske alt utover i retning Å som ligger helt ytterst. Det er kun ca. 15 mil fra Svolvær til Å. Så setter du av en dag har du ekstremt god tid. :)

Men det er ingen tvil om at det generelt sett er vestlandet som totalt sett byr på den beste naturen. Her kan man kjlre i dagevis og oppleve flotte steder. Men jeg har vært på vestlandet hvert eneste år siden jeg var baby og også i jobbsammenheng så jeg har egentlig blitt litt mett på fjell og daler. Det blir en Moldetur i år også, men det er kun fordi jeg har familie der og at det på en måte er blitt en tradisjon. Som oftest unngår jeg trollstigen og de kjente turistmagnetene. Jeg har sett det, mangfoldige ganger. :)
User avatar
Bjerknez
Posts: 901
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Sommertur Nord-Norge via Sveriges østkyst.

Post by Bjerknez »

ArcticTiger wrote: 05 May 2024 23:00 @bjærkizz: E-fyran går i flatt lende, du ser lite av sjøen pga skog og at den går et stykke unna. Det er en gjennomfartsåre som går utenom stort sett alt av byer og tettsteder. Kun for effektiv transport fra et punkt til et annet.
Jeg vet... er jo derfor jeg skriver at den veien ikke frister til gjentakelse. Selv om målet (Lofoten) var idyllisk. :thumleft :thumleft
User avatar
tedium
Posts: 86
Joined: 02 Jan 2022 14:34
MC: 2006 Yamaha TDM 900
Location: Oslo

Re: Sommertur Nord-Norge via Sveriges østkyst.

Post by tedium »

ArcticTiger wrote: 04 May 2024 20:48 Har du kjørt Oslo-Narrrvick tidligere, gjennom Norge?

Kjørt nordover to ganger. En gang til Bodø, den andre gangen til Senja. Kystveien opp og E 6 hjem. Var ikke spesielt heldig med været, helt som man kan forvente, litt av alt. Jeg likte i grunnen mye av E 6 nord for Namskogan, men mye bobiler ja. Sinnsyk tur hjem fra Senja. En overnatting i Mosjøen, 180 mil på to dager :shock: . Rart med det, når man har bestemt seg og vil hjem...
Grunnen til at jeg vil opp igjen, er at jeg har lyst til å få med meg Vesterålen og så vil jeg se mer av Senja. Sist jeg var der besøkte jeg venner, og var så sliten i rumpa at jeg ikke rørte sykkelen på tre dager før jeg skulle hjem igjen.
Blir det en tur til, ser jeg for meg alt før Vesterålen som transport. Lange etapper og enkel overnatting.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4571
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Sommertur Nord-Norge via Sveriges østkyst.

Post by Bikeridr »

tedium wrote: 06 May 2024 07:26 Blir det en tur til, ser jeg for meg alt før Vesterålen som transport. Lange etapper og enkel overnatting.
Det er endel år siden jeg kjørte förtifemman innlands i Sverige, men kjørte inn over Storlien (E14) og bøyde nordover. Jeg hadde destinasjon Tromsø, så kjørte videre forbi Svappavaara og Vittangi til Karesuando/Kaaresuvanto, via Finland og ned Skibotn.
Ikke verdens mest sjarmerende strekke, men gode veier er det, og det går relativt raskt å forflytte seg. Inne i "dom svenska skogarna" kan du fint kjøre 10 mil uten å se så mye som en moped på veien.
Du kjører vel TDM, ifølge profilen din. Nydelig sykkel (hadde selv en '02 modell i 9 år) og hvis jeg ikke husker feil, klarer du vel fint 35-40 mil på en tank. Det er, som Bjerknes skriver, langt mellom bensinstasjonene nordover, så greit å bare benytte sjansene for oppfylling når du ser dem.

Men, hvis du kjører "förtifemman/midtleden" kan du jo prøve deg på en overnatting her:
https://maps.app.goo.gl/7662cnYThQHfaBFb7
Ligger etpartre mils avstikker østover fra E45 :)
User avatar
Domino
Posts: 223
Joined: 16 Dec 2020 14:43
MC: 1992 Kawasaki ZX-6
2011 Triumph Tiger 800

Re: Sommertur Nord-Norge via Sveriges østkyst.

Post by Domino »

tedium wrote: 06 May 2024 07:26
ArcticTiger wrote: 04 May 2024 20:48 Har du kjørt Oslo-Narrrvick tidligere, gjennom Norge?

Kjørt nordover to ganger. En gang til Bodø, den andre gangen til Senja. Kystveien opp og E 6 hjem. Var ikke spesielt heldig med været, helt som man kan forvente, litt av alt. Jeg likte i grunnen mye av E 6 nord for Namskogan, men mye bobiler ja. Sinnsyk tur hjem fra Senja. En overnatting i Mosjøen, 180 mil på to dager :shock: . Rart med det, når man har bestemt seg og vil hjem...
Grunnen til at jeg vil opp igjen, er at jeg har lyst til å få med meg Vesterålen og så vil jeg se mer av Senja. Sist jeg var der besøkte jeg venner, og var så sliten i rumpa at jeg ikke rørte sykkelen på tre dager før jeg skulle hjem igjen.
Blir det en tur til, ser jeg for meg alt før Vesterålen som transport. Lange etapper og enkel overnatting.
Jeg kjørte både Senja rundt og Vesterålen rundt i fjor sommer. Flott natur begge områdene, og merkbart mindre turister enn i Lofoten.

@Bjerknez i Jokkmokk er planen å sette opp teltet på campingplassen, regner med at det er litt roligere der.
User avatar
Bjerknez
Posts: 901
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Sommertur Nord-Norge via Sveriges østkyst.

Post by Bjerknez »

Domino wrote: 06 May 2024 12:09
tedium wrote: 06 May 2024 07:26
ArcticTiger wrote: 04 May 2024 20:48 Har du kjørt Oslo-Narrrvick tidligere, gjennom Norge?

Kjørt nordover to ganger. En gang til Bodø, den andre gangen til Senja. Kystveien opp og E 6 hjem. Var ikke spesielt heldig med været, helt som man kan forvente, litt av alt. Jeg likte i grunnen mye av E 6 nord for Namskogan, men mye bobiler ja. Sinnsyk tur hjem fra Senja. En overnatting i Mosjøen, 180 mil på to dager :shock: . Rart med det, når man har bestemt seg og vil hjem...
Grunnen til at jeg vil opp igjen, er at jeg har lyst til å få med meg Vesterålen og så vil jeg se mer av Senja. Sist jeg var der besøkte jeg venner, og var så sliten i rumpa at jeg ikke rørte sykkelen på tre dager før jeg skulle hjem igjen.
Blir det en tur til, ser jeg for meg alt før Vesterålen som transport. Lange etapper og enkel overnatting.
Jeg kjørte både Senja rundt og Vesterålen rundt i fjor sommer. Flott natur begge områdene, og merkbart mindre turister enn i Lofoten.

@Bjerknez i Jokkmokk er planen å sette opp teltet på campingplassen, regner med at det er litt roligere der.
Jeg ville helt klart satt opp teltet ett annet sted enn på en campingplass midt i jokkmokk. Det er matte flott natur rundt der. Kjører du en mil eller to så er du jo helt alene.

Skal du overnatte uten telt så anbefaler jeg AirBnb. Vertfall i Jokkmokk. Der ville ikke jeg lagt meg på noe motell/hotell.

Jokkmokk ligger høyt på kriminalitetsstatistikken i forhold til antall innbyggere. Det er en veldig liten by og mitt inntrykk er at jokkmokk er et av de mindre tiltalende stedene jeg har vært i så måte.

Det er lett og tenke at man skal stoppe der da Jokkmokk er den eneste naturlige byen langs veien. Personlig ville jeg glatt passert det stedet.
User avatar
Domino
Posts: 223
Joined: 16 Dec 2020 14:43
MC: 1992 Kawasaki ZX-6
2011 Triumph Tiger 800

Re: Sommertur Nord-Norge via Sveriges østkyst.

Post by Domino »

Jeg velger primært campingplasser pga ting som dusj, toalett og kjøkken. Jeg kommer neppe til å ta med primus og kokekar på denne turen. Og blir det dårlig vær satser jeg på hytte/hotell som en plan B.

Om det blir Jokkmokk eller ikke, kommer også an på når jeg er på veien om morgenen. Kanskje jeg stopper før Jokkmokk, kanskje jeg kjører lengre før jeg overnatter. Jeg gjør som Baloo.
knutk
Posts: 2378
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Sommertur Nord-Norge via Sveriges østkyst.

Post by knutk »

Sist jeg kjørte indre leia blei det overnatting i Östersund og Gällivare. Brukte hotell. Greit med mat, slipper å drikke lunka øl og minimalt med inn/ut-pakking og mindre bagasje. Koster noen hundrelapper med enn campinghytte, men i min bok er enkelheten er vel verdt penga...
User avatar
Bjerknez
Posts: 901
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Sommertur Nord-Norge via Sveriges østkyst.

Post by Bjerknez »

Hotell går i nøden, men problemet jeg har med hotell er som regel prisen og ubekvemeligheten med å frakte verdigjenstander fra sykkelen og opp/ned på rommet. Noen ofte innebefattes av både trapper og heiser og mye gåing.

I tillegg liker jeg ikke å parkere sykkelen på åpen parkeringsplass uten at jeg ser den.

I tillegg er det også lenge mellom hver gang jeg blir imponert over hotellrommene jeg får. De fleste bærer preg av slitasje og middelmådig vask, støvete glass og sengetøy med flekker....

Hotell velger jeg kun hvis dem har innelåst parkering kun for gjester og KUN hvis det ikke er mulighet for hytter i nærheten.
User avatar
tedium
Posts: 86
Joined: 02 Jan 2022 14:34
MC: 2006 Yamaha TDM 900
Location: Oslo

Re: Sommertur Nord-Norge via Sveriges østkyst.

Post by tedium »

Smak og behag det der med overnatting. Jeg har laga meg et opplegg med
- telt med ståhøyde i forteltet
- lett og komfi campingstol
- lett campingbord
- minigrill ( barbiQ) norskprodusert, anbefales
- gassbluss og kokekar
- feltseng
- oppblåsbar madrass og pute (viktig!)

Bruker, som Domino, campingplass. De har alltid plass til et telt til.
HYTTE i drittvær og for evt opptørking
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 901
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Sommertur Nord-Norge via Sveriges østkyst.

Post by Bjerknez »

tedium wrote: 07 May 2024 11:28 Smak og behag det der med overnatting. Jeg har laga meg et opplegg med
- telt med ståhøyde i forteltet
- lett og komfi campingstol
- lett campingbord
- minigrill ( barbiQ) norskprodusert, anbefales
- gassbluss og kokekar
- feltseng
- oppblåsbar madrass og pute (viktig!)

Bruker, som Domino, campingplass. De har alltid plass til et telt til.
HYTTE i drittvær og for evt opptørking
Har du plass til alt det der på sykkelen?

Tenker da mest på feltseng, campingbord, campingstol og et typisk campingtelt som sikkert heller ikke er veldig lite sammenpakket?

Eller er det mulig å slå sammen alt såpass at det tar veldig liten plass? Eller kanskje du har enorme side/toppbokser, eller kanskje henger?

Teltet så forøvrig ut til å være midt i blinken med tanke på at man kan sitte inne i teltet under tak. Hvor mye plass tar teltet sammenpakket?
User avatar
tedium
Posts: 86
Joined: 02 Jan 2022 14:34
MC: 2006 Yamaha TDM 900
Location: Oslo

Re: Sommertur Nord-Norge via Sveriges østkyst.

Post by tedium »

Litt gammelt bilde, feltsenga er kommet til seinere. Den legger jeg oppå teltet. Senga er like brei som teltet og diameter omtrent som tre fiskestenger
Ståhøyde i teltet er suverent. Forteltet blir oppholdsrom, du kan henge litt ting rundt omkring samt sitte under tak og koke/lese/glane. Dessuten trenger du ikke å ligge for å få på deg skinndressen :D .
Ting jeg trenger ofte har jeg i tankveska.
Jeg har aldri veid utstyret, men det veier godt under vekta av en passasjer. Jeg merker forskjell med og uten oppakning, men ikke sånn at jeg føler meg utrygg. Passer selvsagt på å fordele vekta så godt jeg kan mellom boksene :D .
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
ketilf
Posts: 69
Joined: 01 Nov 2015 10:52
MC: 2019 BMW R1250 GSA
Location: Pasvik

Re: Sommertur Nord-Norge via Sveriges østkyst.

Post by ketilf »

Som nevnt av andre så er E4 ikke særlig spennende. Men ser du på kartet så er det mulig å kjøre mange småveier langs kysten. Det er ikke en lang sammenhengende kystvei, slik som vi har sør for Bodø, og du må nok beregne å bruke deler av E4. Særlig effektivt i forhold til tid er det ikke, men du får helt klart besøkt noen kystperler. Alternativt kan du kjøre indre riksvei, E 45, og ta en del etapper av svenske Trans Euro Trail (TET). Det er for det meste grei grusvei, selvsagt mye skog, men også her kan du finne noen perler og ikke minst fine plasser å villcampe. I Sverige har de også satt opp mange såkalte Vindskydd, gapahuker, som ofte har både bålplass og utedo, super for enkel overnatting.
I juni 2023 kjørte jeg sørover gjennom Sverige og tok flere TET etapper, en artig plass er å besøke kombibroa over Pite elv, som er både for tog og bil.
Image

Her er fra en av Vinskyddene jeg brukte til overnatting
Image
User avatar
Domino
Posts: 223
Joined: 16 Dec 2020 14:43
MC: 1992 Kawasaki ZX-6
2011 Triumph Tiger 800

Re: Sommertur Nord-Norge via Sveriges østkyst.

Post by Domino »

Dette så jo litt fristende ut. Jeg har beregnet god tid til Trondheim, så man kan jo prøve noen slike omveier. Nå er jeg ikke noe "grusfantom", men god grusvei bør jo gå greit.

Hvor finner man info om disse strekningene og gapahukene?
Post Reply