Jeg var på fire banedager med 999'n denne sesongen, uten problemer. men jeg lærte ("the hard way") at når bensinlampa lyser, bør man være på benser'n allerede, helst litt før.
Så det var den ene gangen jeg ble henta av plukkopp bilen på Rudskogen.
Den andre gangen hadde jeg velta. Ble litt for ivrig på gassen på lavt gear ut av "Slakter'n" og fikk en skikkelig lowside.
Den femte banedagen var på Vålerbanen. det ble litt for langt å kjøre 20 mil opp dit med denne, så da ble det den gamle ST2'n. Det ble jo en liten nedtur etter å ha blitt skjemt bort på en sterk og relativt lett superbike. Men det var en lærerik og fin tur. Og som vanlig knallvær (håper det fortsetter slik neste sesong).
Velten på Rudskogen skyltes kanskje også halvgamle dekk (2017)? De kan jo ha blitt montert et år eller to senere. Men det vet jeg ikke noe om, heller ikke hvor mye sol de har blitt eksponert for, eller om lagring. Dekkene var også i kategorien "sporttouring", altså, mer vei enn bane.
Jeg oppgrederer nå til Metzler Sportec M-9RR. Som er mer bygget for bane, men fortsatt "street legal" Da det ikke trenger dekkvarmer, varmes fort opp, biter relativt godt selv ved lave temperaturer og er"greit" på vått føre.
Jeg driver nå med litt oppgradering og vinterstell av sykkelen.
Har fått kjøpt ei alu bakramme som veier 1.1 kg Orginalen veier 4.2Kg. Dropper baksetet og forhvilerne bak, og bygger om til mono. Eller monoposto, som det heter på ducatisk. så det blir noe vektbesparelse. Har forøvrig funnet ut at den enkleste og billigste vektbesparelsen er å stille med 10 liter mindre på tanken (så var det det med den dumme bensinlampa da..) Slanke seg selv er vel det aller billigste, men desidert det vanskelige, så det er kun i tenkeboksen fåreløpig
jeg har shina opp eksosanlegget, så det skal nå monteres.
Det er en vanlig flat flens mot toppene med en tynn alupakning. Denne tenker jeg å bruke om igjen. Og for sikkerhets skyld tenkte jeg i tilegg å bruke pakningssement for eksos. Jeg har en Permatex 81878 Ultra Copper Maximum Temperature RTV Silicone. Denne skal tåle 370 grader. Men er ikke det litt lite? Blir det varmere her? Dessuten tåler den dårlig bensin....
Jeg har også Biltama monteringspasta til eksosanlegg. Men den herder og er vel mer beregna til skjøter?
Jeg ser at Biltema også ha en flenstetting (max 330 grader) som tåler bensin, ikke herdende.
Noen som har erfaring med dette?
Kan jo legge til at jeg prøvde den mistenkelige coilen på sykkelen. Som jeg skrev om i fjor, som jeg mente hadde unormale verdier. Virka helt fint.