3D-print-tråden

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4602
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bikeridr »

Ah, cncKitchen, ja. Takker, får se om jeg finner de direkte fra EU-land :thumleft
User avatar
Bjerknez
Posts: 914
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Bikeridr wrote: 02 Sep 2023 08:37 Ah, cncKitchen, ja. Takker, får se om jeg finner de direkte fra EU-land :thumleft
Ja, dem er sikkert billigere andre steder. Jeg ville ha dem kjapt, så jeg bestillte fra norsk side. Del gjerne linken hvis du finner dem billigere :)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4602
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bikeridr »

Bjerknez wrote: 02 Sep 2023 08:39
Bikeridr wrote: 02 Sep 2023 08:37 Ah, cncKitchen, ja. Takker, får se om jeg finner de direkte fra EU-land :thumleft
Ja, dem er sikkert billigere andre steder. Jeg ville ha dem kjapt, så jeg bestillte fra norsk side. Del gjerne linken hvis du finner dem billigere :)
Will do. Blir om vel en uke, når jeg er kommet meg hjem. Akkurat nå er jeg opptatt med å fise rundt på Fosen på to hjul 🙃
User avatar
Bjerknez
Posts: 914
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Når jeg først er i gang med 3D printing...

Er det noen som har noen ideer om "smarte" ting man kan lage som gjør hverdagen enklere? Kanskje noe MC relatert?

Altså ikke ting man enkelt får kjøpt, men ting som er litt sære, men samtidig smarte. Jeg er på en måte ute etter noe som ikke finnes i stor grad fra før som man får kjøpt over disk. :)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4602
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bikeridr »

Ligger jo litt bakover i tråden. Knutk laget beskyttelse til ekstralyktene. Inunf laget nytt lampehus (han har en "enormt stor" printer). Selv har jeg laget forskjellige braketter og ring "til huset". Ikke nødvendigvis "hva man ikke får tak i", men mer, "jeg trenger det nå, ikke om 3 uker".
Er jo bare fantasien (og platestørrelsen) som bestemmer/begrenser 🙃
User avatar
Roargutten
Roargubben
Posts: 535
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: 3D-print-tråden

Post by Roargutten »

På de siste to syklene mine har jeg laget festebraktetter for å montere mobil/gps på et egnet sted der det er lett å se samtidig ikke i veien.
You only live once, but if you do it right, once is enough.
User avatar
Bjerknez
Posts: 914
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Bikeridr wrote: 02 Sep 2023 08:53 Ligger jo litt bakover i tråden. Knutk laget beskyttelse til ekstralyktene. Inunf laget nytt lampehus (han har en "enormt stor" printer). Selv har jeg laget forskjellige braketter og ring "til huset". Ikke nødvendigvis "hva man ikke får tak i", men mer, "jeg trenger det nå, ikke om 3 uker".
Er jo bare fantasien (og platestørrelsen) som bestemmer/begrenser 🙃
Jeg har prøvd å tenke ut en del ting som kan betegnes som "sært" men nyttig. Vertfall for min egen del.

1. Snusboks.

Med en mindre snusboks kan man ta med en som ikke tar like stor plass når man feks. Skal ut på byen eller noe. Dessuten blir en mindre snusboks med rett design et lite blikkfang etc. ikke uhyre viktig, men en interresant ting å prøve seg på.

2. Holder til Nespresso kapsler.

Ikke veldig sært kanskje, men en slik holder kan være kjekk og ha rett ved siden av kaffemaskinen.

3. Krok til hjelmen.

Jeg setter stadig hjelmen på kontorpulten og der står den. Mest i veien egentlig. Kroker til å henge opp denne skikkelig finnes det ikke flust av. Ved å lage en spesialdesignet krok som gjør at den kan henge trygt på veggen er en ide jeg har lekt meg litt med.

4. Holder med flere rom.

Hjemme så har jeg ALLTID følgende gjenstander i umiddelbar nærhet som somregel ligger slengt ved siden av meg i sofaen og som stadig glir ned i sofasprekken etc.

Fjernkontroll, mobiltelefon, snusboksen og nesesprayen. (Jada... jeg vet...)

Å lage en egen holder som passer disse tingene som lett kan festes til bordkanten hadde vært fint. :)

-------------

Det er vertfall det jeg kommer på i farten...
User avatar
Bjerknez
Posts: 914
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

I kveld skal jeg designe en bitteliten boks som skal skjule et knøttlite kretskort som jeg jeg også designet en krets til tidligere som har lending som kommer ut og inn av boksen på hver side.

For å slippe og forklare hele greia på nytt, så poster jeg link til mer informasjon om kretskortet denne boksen skal skjule og hva hensikten er her:
https://bjerknez.no/problemer-med-at-ba ... gen-13815/

Skal se om jeg får sammen noe i kveld og får printet den ganske kjapt. Poster selvsagt resultatet her :)
User avatar
Bjerknez
Posts: 914
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Tror jeg gjorde en liten feil under designet som jeg må gjøre om i morgen, så får ikke printet i kveld, men her er boksen ferdig designet.

Merk at størrelsen på denne boksen kun er 30 x 17 mm (millimeter).

Jeg får trolig printet 7 slike bokser, inkludert lokk på ca. en time (hvis printen blir bra selvsagt... ;-)
6.png
7.png
8.png
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
JoeHugin
Posts: 182
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: 3D-print-tråden

Post by JoeHugin »

Bjerknez wrote: 02 Sep 2023 08:44 Når jeg først er i gang med 3D printing...

Er det noen som har noen ideer om "smarte" ting man kan lage som gjør hverdagen enklere? Kanskje noe MC relatert?

Altså ikke ting man enkelt får kjøpt, men ting som er litt sære, men samtidig smarte. Jeg er på en måte ute etter noe som ikke finnes i stor grad fra før som man får kjøpt over disk. :)
Kjedesmører 🤔 (du har kanskje kardang?)
User avatar
Bjerknez
Posts: 914
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

JoeHugin wrote: 03 Sep 2023 00:18
Bjerknez wrote: 02 Sep 2023 08:44 Når jeg først er i gang med 3D printing...

Er det noen som har noen ideer om "smarte" ting man kan lage som gjør hverdagen enklere? Kanskje noe MC relatert?

Altså ikke ting man enkelt får kjøpt, men ting som er litt sære, men samtidig smarte. Jeg er på en måte ute etter noe som ikke finnes i stor grad fra før som man får kjøpt over disk. :)
Kjedesmører 🤔 (du har kanskje kardang?)
Ja, jeg har tenkt tanken. Men som du sier liten nytte for min del, siden jeg nettopp har kardang :)
User avatar
Bjerknez
Posts: 914
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Satt forøvrig på printen nå.

Lokket printes 45 grader på plata og boksen rett på plata.

Hvis også denne printen kommer ut bra, så er det nesten så jeg vil slylde på den gamle resin'en jeg brukte....
User avatar
Bjerknez
Posts: 914
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Kan vel ikke si annet enn at jeg ble utrolig fornøyd denne gangen også. Jeg er nå ganske sikker på at bytte av resin gjorde susen. Det skal sies at denne boksen er knøttliten!

Lokket hadde en bitteliten anelse vridning hvis jeg skal være ekstremt pirkete, men da kan nok skyldes for dårlig support muligens. Jeg sliter heller ikke med at objektene sitter like hardt på plata som før.

Her er boksen:
IMG_1216_Original.jpeg
IMG_1217_Original.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 914
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Kom på en ting jeg kunne finne en løsning på med et 3D print.

I furtebua har jeg to multimterere som jeg provisorisk har hengt opp på hylla for å spare plass på selve bordet. Det har fungert, men det ser jomikkemsærlog bra ut. Så hvorfor ikke designe en dedikert holder til disse to multimeterne?

Jeg er på saken... :)
Toalmar
Posts: 189
Joined: 26 Jul 2013 08:40

Re: 3D-print-tråden

Post by Toalmar »

Bjerknez wrote: 03 Sep 2023 00:41 Satt forøvrig på printen nå.

Lokket printes 45 grader på plata og boksen rett på plata.

Hvis også denne printen kommer ut bra, så er det nesten så jeg vil slylde på den gamle resin'en jeg brukte....
Endring av resin må ganske sikkert være årsaken til problemene du hadde i oppstarten med dine print.
Nesten utrolig de leverer den typen hvis den ikke er ok. Det kan da ikke være bare du som opplevde dette.
Eller var resin som du fikk medsendt ødelagt?

Uansett så lover dette godt for fremtidige print. Jeg kikker innom tråden flere ganger daglig og følger med :thumleft
Post Reply