3D-print-tråden

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Bjerknez
Posts: 914
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Ser det drøyer litt før jeg får resin, men har bestet meg for å teste litt videre med supports. Det kan da ikke være så banskelig å printe ut en firkantet kloss mener jeg, så her står det nok på kunnskapen og trolig litt feil forståelse av hvordan en resin printer leverer varene.

Har du kommer noe lenger i prosessen JoeHugin? :)
User avatar
Bjerknez
Posts: 914
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Angående denne boksen jeg har laget. Jeg har kikket litt rundt på hva andre har gjort, sett bilder etc. og ser at jeg kan lage denne boksen litt "smartere" å lettere/tynnere.

Den boksen jeg har laget nå er veldig tykk og "klumpete" og er ikke tilpasset noe som helst. Jeg tenkte heller jeg kunne lage en mer spesifikk boks med lokk som passer forskjellige mikrokontrollere feks.

Da kan det hende det blir lettere å printe ut i etterkant også, hvis jeg har det litt i bakhodet at det faktisk skal printes og ikke bare se bra ut på skjermen.

Feks. kan jeg lage boksen i to deler. En vinkel som utgjør frem og bakside samt bunn og en del som utgjør sidene og toppen, med skruefester til å feste disse sammen.

Da er det kun en tynn vegg som skal printes hvis begge delene settes på høykant. Å siden flaten som er mot folien og platen på printeren er såpass tynn (trolig rundt 2mm) så vil ikke evt. skavanker synes så godt uansett.

Tror jeg må tenke litt ut av boksen for å få dette til skikkelig og ikke bite meg fast i denne ene boksen jeg har laget. Det er vertfall de tankene jeg sitter med nå.

Er jeg heldig får jeg en ny forsendelse med resin før helgen. jeg ser dem er på vei fra Oslo i dag... Blir også spennende å prøve en mer robust resin (Elegoo ABS-Like resin) :)

Jeg tenkte da noe i retning dette:
large.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
JoeHugin
Posts: 182
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: 3D-print-tråden

Post by JoeHugin »

Det jeg lurer på er hvorfor både du og jeg, med forskjellig maskin og resin, får akkurat de samme merkene på utsiden og innsiden, første ~10mm fra bunn. Tror ikke det er pga tykkelsen, om noe tror jeg tykke vegger er bedre enn "for tynne", da tynne vegger kan bøye seg og flekse under heving/senking i VAT 🤔

Har ikke fått forsket no spesielt mer, gårsdagen forsvant på crossbanen med jentungen for første gang også
User avatar
Bjerknez
Posts: 914
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

JoeHugin wrote: 31 Aug 2023 14:01 Det jeg lurer på er hvorfor både du og jeg, med forskjellig maskin og resin, får akkurat de samme merkene på utsiden og innsiden, første ~10mm fra bunn. Tror ikke det er pga tykkelsen, om noe tror jeg tykke vegger er bedre enn "for tynne", da tynne vegger kan bøye seg og flekse under heving/senking i VAT 🤔

Har ikke fått forsket no spesielt mer, gårsdagen forsvant på crossbanen med jentungen for første gang også
Jeg TROR ut fra hva jeg har lest at med stor flate mot plata så blir det stort sug fra folie og hvis ikke lagene er skikkelig herdet så er det krefter nok til å dra disse litt i fra hverandre.

Så fort bunnen er ferdig printet og den begynner på veggene så gir det seg etter hvert da den slipper å dra en massiv bunn fra folien hver runde.

Så jeg tror suget fra folien når enheten løftes samt resin som tyner seg inn i den lilel sprekken som blir på vei ned og delvis herdes er grunnen. For det feltet som blir stygt er ganske soft/mykt og det virker mindre herdet enn resten av boksen.

Jeg tror ikke man får gjort noe med dette faktisk. Det er bare slik resin printere er.

Det ironiske her er at det er med printing rett på plata jeg får best resultat, samlet sett, for resten av boksen blir helt perfekt hos meg. Printer jeg med støtter så blir det bare klabb og babb. Alt vrir seg og eller detter av plata eller setter seg fast i folien.
User avatar
Bjerknez
Posts: 914
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Har lest om noen som har smurt teflonspray på folien. Men er litt usikker på om jeg vil gå den veien.... :-k
JoeHugin
Posts: 182
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: 3D-print-tråden

Post by JoeHugin »

Ja, teflon og rainx fungerer. :)
User avatar
Bjerknez
Posts: 914
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

JoeHugin wrote: 31 Aug 2023 15:36 Ja, teflon og rainx fungerer. :)
Du har testet?

Vil denne funke?
https://www.biltema.no/bilpleie/smoremi ... cLEALw_wcB
JoeHugin
Posts: 182
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: 3D-print-tråden

Post by JoeHugin »

Jeg har ikke hatt behov enda, men blitt tipset om det flere ganger. Jeg linket en video tidligere som også tipset om det.


Vet ikke om den tørrsmurningen fungerer, den vil jo legge igjen PTFE-lag som du kanskje kan få med i printen, rainx virker tryggere (for meg/"indre kjänslan")
User avatar
Bjerknez
Posts: 914
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Jeg skulle lage en boks som var mer printvennlig egentlig, men ble litt revet med og endret noen planer underveis. Det endte med at boksen jeg tegnet trolig er minst like vanskelig å printe som den forrige. :lol:
2.png
1.png
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 914
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Fikk ny venning i posten i dag :)
IMG_1203.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 914
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Da tester jeg igjen med ny resin. Denne gangen Elegoo ABS-Like V2 resin. Den første boksen jeg printet har jeg forkastet. Må komme meg videre med nye bokser istedenfor å fordype meg voldsomt i hvorfor jeg ikke får til denne ene.

Nå har jeg designet en boks som skal være lettere å printe ut, så får vi se resultatet om ca. 4.5 timer :)

Jeg har 4 liter resin igjen, så jeg gir meg ikke før jeg fårt til noe brukbart :lol:
IMG_1204.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 914
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Jaaaaaaa!!!

Endelig, kom det ut en boks som ble perfekt!

Byttet til annen type resin og plutselig spyttet den ut et perfekt resultat av både boks og lokk som passer perfekt sammen og skruehullene er taighte og fine. Jeg fikk også dyttet inn gjengeinnsatser uten at den sprakk samt skrudd den sammen.
IMG_1205.jpeg
IMG_1206.jpeg
IMG_1209.jpeg
IMG_1210.jpeg
IMG_1213.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 914
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

ikke ett eneste vellykket print i løpet av en liter resin. Så byttet jeg resin og vipps ploppet det ut et perfekt resultat. :)

Det nye resin'et virker mer "robust". Tåler mer juling og jeg tror jeg har funnet mitt favoritt resin. Nå skal jeg designe meg andre ting og testprinte. Går litt bort fra disse boksene og prøver noe annet gøy. Nå vet jeg at jeg får det til, så nå kan jeg prøve noe annet :)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4602
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bikeridr »

Gratulerer med første vellykkede print :thumleft
Ja, resin (eller type filament for FDN) kan ha litt og si for hva printeren "svelger". Hos meg er det hovedsaklig ABS som krangler, unntatt Hatchbox ABS. Men igjen, dette vet jeg jo, pga åpen printer.

Nuvel, jeg er også litt interessert i hvor du har kjøpt den posen med gjengeinnsatser :)
User avatar
Bjerknez
Posts: 914
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Bikeridr wrote: 02 Sep 2023 08:14 Gratulerer med første vellykkede print :thumleft
Ja, resin (eller type filament for FDN) kan ha litt og si for hva printeren "svelger". Hos meg er det hovedsaklig ABS som krangler, unntatt Hatchbox ABS. Men igjen, dette vet jeg jo, pga åpen printer.

Nuvel, jeg er også litt interessert i hvor du har kjøpt den posen med gjengeinnsatser :)
Jeg tror resin og FDM er litt ulike i hve dem svelger ja. Jeg har for meg at den standard resin'en er ganske porøs og hard og at den ikke tåler så mye før den ryker. Jeg tror dette er en av grunnene til at det gikk galt. Så var det sikkert litt design feil også fra min side. Det handler om å tilpasse designet slik at printeren klarer jobben best mulig.

Gjenginnsatsene samt skruene kjøpte jeg her:
https://www.motorkondensator.no/
Post Reply