3D-print-tråden

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
JoeHugin
Posts: 182
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: 3D-print-tråden

Post by JoeHugin »

Har du 3MF fila så kan jeg forsøke på printeren min?
User avatar
Bjerknez
Posts: 914
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

JoeHugin wrote: 28 Aug 2023 14:26 Har du 3MF fila så kan jeg forsøke på printeren min?
3MF?

Mener du slice filen?
JoeHugin
Posts: 182
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: 3D-print-tråden

Post by JoeHugin »

STL/3MF, den du sender til sliceren?
User avatar
Bjerknez
Posts: 914
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

JoeHugin wrote: 28 Aug 2023 14:33 STL/3MF, den du sender til sliceren?
Ahh, okay. Ja, kan sende deg stl filen. Artig å se om du får det til. Du mener resin printeren ikke sant?

Har sendt deg PM :)
User avatar
Bjerknez
Posts: 914
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Får du det til perfekt utskrift på din, så vil jeg gjerne vite hvilke innstillinger du bruker :)

Merk at boksen jeg sendte deg via PM har hull i bunnen og er trolig lettere og printe enn boksen uten hull. Min står i printeren nå, men får ikke sjekket resultatet før jeg kommer hjem i dag :)
User avatar
Bjerknez
Posts: 914
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Oppdater gjerne tråden med bilde/screenshot av slice metode og innstillinger etc. Slik at jeg kan følge med på prosessen :)
Hvis du får ut denne boksen helt perfekt, så vet jeg vertfall at det er mulig, å det hjelper meg litt på vei :thumleft
JoeHugin
Posts: 182
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: 3D-print-tråden

Post by JoeHugin »

Bjerknez wrote: 28 Aug 2023 14:54 Oppdater gjerne tråden med bilde/screenshot av slice metode og innstillinger etc. Slik at jeg kan følge med på prosessen :)
Hvis du får ut denne boksen helt perfekt, så vet jeg vertfall at det er mulig, å det hjelper meg litt på vei :thumleft
Ja vi får se hvordan dette går. Hadde bare rester igjen av resinen, så bruker det før jeg evt må åpne en ny en. Må bestille mer og 😎

Orientert slik for å få mindre synlige støtter.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 914
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Lykke til. Hvis det der funker så skjønner jeg ike en dritt. Jegbhar brukt mye mer støtter enn dette uten hell. Også dagens print var misslykket. Boksen datt av i badet og lokket ble warped. :lol:

Men jeg gir meg ikke....

Blir spennende å se hva ditt resultat blir. :thumleft
JoeHugin
Posts: 182
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: 3D-print-tråden

Post by JoeHugin »

Bjerknez wrote: 28 Aug 2023 17:15 Lykke til. Hvis det der funker så skjønner jeg ike en dritt. Jegbhar brukt mye mer støtter enn dette uten hell. Også dagens print var misslykket. Boksen datt av i badet og lokket ble warped. :lol:

Men jeg gir meg ikke....

Blir spennende å se hva ditt resultat blir. :thumleft
Vasker nå.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
JoeHugin
Posts: 182
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: 3D-print-tråden

Post by JoeHugin »

Nesten så man lurer på om det er noe med STL'en.

Nå hadde jeg riktignok lite resin i VAT.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 914
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Det ble faktisk bedre enn jeg trodde... du hadde mindre støtter enn meg i følge bildene.

Men uansett... da er det vertfall ikke bare meg som sliter med å få til dette. Så du mener at det kan være noe rart med filen som er generert fra Fusion?

Hvis jeg printer en boks med bunnen rett på plata så får jeg det beste resultatet, men får "blooming" ca. 4-5mm opp på sidene. Pusser jeg bort dette så er jeg egentlig i mål med boksen. Men lokket blir liksom aldri helt bra det heller. Det warper litt.

Men veldig kult at du testet. Da kan jeg slå meg LITT til ro med at det vertfall ikke bare er meg :)
User avatar
Bjerknez
Posts: 914
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Hva slags innstillinger brukte du og hvilken resin?
User avatar
Bjerknez
Posts: 914
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Med tanke på at du også fikk problemer som trolig har langt mer peiling på dette enn meg, så begynner jeg å mistenke at feilprint av denne boksen kan komme av andre ting enn feil innstillinger. Her snakker vi ikke om finjusteringer av exposure etc. vi snakker om prints som er forvridde og konstant blir printet med store feil.

Jeg har lest litt rundt og mange har hatt problemer med at Elegoo Mars er kresen på USB sticket man bruker. Den må være maks 8GB. Over det så går det ofte galt.... uten at jeg har erfart noe bedre resultat med den som fulgte med Elegoo printeren.....

Du nevnte feil med stl filen. Noen har også nevnt dette, men det virker ikke som om det er noe stort kjent problem.

Jeg skulle ønsket at du fikk printet denne boksen helt perfekt. Da kunne jeg slått meg til ro med at det bare var en justering og at feilen lå hos meg. Men nå ser det ut til at andre også får samme problem. Ikke kan man skylde på resin man bruker heller da du bruker egen resin.

Så jeg venter egentlig kun svar fra Elegoo nå. Dem virket kompetente og dem har fått filene mine.

Jeg har ikke funnet en eneste måte og printe denne boksen på så langt med vellykket resultat, å det er litt rart. Ironisk nok fikk jeg best resultat med boksen plantet med bunnen rett på plata.

Men jeg skal jaggu ikke gi meg her. Flere liter med resin er på vei å jeg er snart klar for en ny venning :lol:
User avatar
Bjerknez
Posts: 914
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Har satt på absolutt siste print nå da det er tomt for resin. Har vasket og renset samt nivelert byggeplaten nok en gang. Denne gangen med LITT større glippe mellom folie og byggeplate. Jeg mistenker at det jeg printer treffer folien med for mye press.

Jeg vet ikke... men det er verdt forsøket, frem til jeg får mer resin i posten :)

Uansett artig at du testet du også JoeHugin! Det hjelper meg litt på vei på godt og vondt. Siden du får samme problemet (mer eller mindre) som meg, så er det jo litt rart....

Jeg tester nå med standard innstillinger anbefalt for min Resin fra Elegoo. Det er ca. 20 grader i kjelleren og byggeplaten er nivelert på nyy med LITT mer rom mellom folie og byggeplate.

Jeg kan ikke se hvorfor det skal kunne gå veldig galt nå. Jeg forventer ikke tipp topp resultat nå heller, men at dem faktisk blir printet og ser ut slik som din print ser ut må jeg nesten forvente.

Men svaret får jeg når jeg kommer fra jobb i dag :)
User avatar
Bjerknez
Posts: 914
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Sjekket kjapt printen midt i prosessen før jeg dro på jobb og da hadde boksen festet seg til folien og det var ingen rester på plata. Lokket derimot så så langt ok ut, men jeg avbrøt prosessen slik at jeg har litt resin igjen før jeg får ny tilsendt.

Jeg fikk svar fra Elegoo hvor dem sendte meg en fil tilbake av boksen som hadde så mange support at man nesten ikke så selve boksen. Bruker jo mer resin på supports enn selve boksen...

Den boksen jeg printer nå har jo også hull i bunnen og selv boksen uten hull ramlet ikke av platen...

Så nå ser jeg ikke noe mønster overhodet og jeg er helt på bærtur når det gjelder hva jeg skal gjøre videre, annet enn å bruke flere liter med resin og bruke flerfoldige timer på dette.

Jeg skal teste den nye resin'en når den kommer og får jeg ikke til noe brukbart vedrørende boks og lokk før disse er tomme, så tror jeg at jeg skal bruke plassen i furtebua til noe annet enn 3D printer for da har den ikke spesielt stor nytteverdi for meg. Å printe miniatyrer samt småting som krever drøssevis med supports som igjen krever mye etterbehandling frister ikke veldig.

Men jeg skal gi den EN sjanse til med ny resin. printeren var jo ikke voldsomt dyr heller så jeg tenker den pent får plass i søppeldunken :lol: :lol:
Post Reply