3D-print-tråden

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Bjerknez
Posts: 914
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Jeg skal teste en gang til nå med samme oppsett, men med exposure time satt til 7 sekunder (i stedenfor 2.5 sek.)

Hvis dette blir bedre, så er jeg på rett vei :thumleft

Svare får jeg om 5 timer 8)
JoeHugin
Posts: 182
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: 3D-print-tråden

Post by JoeHugin »

Men hvorfor forsøker du ikke kalibrering istedet for å sløse bort resin, tid og frustrasjon?

User avatar
Bjerknez
Posts: 914
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

JoeHugin wrote: 26 Aug 2023 09:20 Men hvorfor forsøker du ikke kalibrering istedet for å sløse bort resin, tid og frustrasjon?

Mulig jeg tenker feil, men når denne sjakkbrikken kom ut helt perfekt, så vil det vel si at den funker slik den skal uten kalibrering?
User avatar
Bjerknez
Posts: 914
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Var i kjelleren og smugtittet (45 minutter igjen til den er ferdig) og det ser nå ut til at boks og lokk ikke er deformert, men litt vanskelig å se skikkelig.

Jeg leste denne artikkelen:
Under-exposing or over-exposing can really cause havoc with the resin printing experience. Too long exposure will result in light bleeding and scattering deep through the resin material resulting in a loss of intricate details and dimensional inaccuracy. Too short an exposure will create an under-cure result. Under-curing can be identified by several factors such as layer delaminations in the middle of the part, serious loss or miniaturisation of intricate details, general poor model adhesion to the build plate, or the worst, the entire model falling off the build platform. This part would then get repeatedly squished into the bottom of the resin tank. This is a big problem as it can cause damage to the resin 3D printer, particularly in regards to the FEP sheet and LCD screen.
Jeg tror det var dette som skjedde med denne:
https://mc-forumet.no/viewtopic.php?p=420216#p420216

Nå har jeg økt fra 2.5sek. til 7 sek. exposure og det ser nå ut til at den vertfall ikke blir like ille. Det ser vertfall ikke slik ut foreløpig.

Med mer exposure time så vil hvert lag herde lenger og dermed være mer motstandsdyktig hele veien. Dette går dog på bekostning av detaljer, men det er ikke så mye detaljer i en firkantet boks.

Jeg merker at jeg er på rett vei her nå å jeg venter også svar fra teknikerne til Elegoo som har fått filene mine.

Problemet her er egentlig at jeg printer noe som er ganske stort, sett i resin verdens sammenheng. Målet er å kunne printe denne boksen rett på plata på sikt, men da må jeg endre noen innstillinger.

Fomler egentlig litt rundt halveis i blinde i håp om at jeg finner et spor som leder meg i riktig retning.
User avatar
Bjerknez
Posts: 914
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Ble ikke spesielt mye bedre denne gangen.

Nå har jeg printet denne boksen med lokk med 2.5 sek. 2 sek og 7 sek. Exposure med alt fra 15-50 sek. Bunn exposure med både med og uten supports. Så langt ikke noe godt resultat.
BD6A544B-944B-4A3C-B06B-5006F0625B5B.jpeg
Her er forøvrig en testprint av en slik demosak med 2 sek exposure:
Om denne er godkjent eller ikke vet jeg ikke, men det ser da ikke så ille ut dette?

Den sjakkbrikka kom vertfall ut helt perfekt...
34C2FEEC-5550-4136-A05B-B0396B9AD484.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
JoeHugin
Posts: 182
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: 3D-print-tråden

Post by JoeHugin »

Bjerknez wrote: 26 Aug 2023 12:10
JoeHugin wrote: 26 Aug 2023 09:20 Men hvorfor forsøker du ikke kalibrering istedet for å sløse bort resin, tid og frustrasjon?

Mulig jeg tenker feil, men når denne sjakkbrikken kom ut helt perfekt, så vil det vel si at den funker slik den skal uten kalibrering?
Nei for du må kalibrere sliceren mot resin, ikke printeren.
User avatar
Bjerknez
Posts: 914
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

JoeHugin wrote: 26 Aug 2023 17:33
Bjerknez wrote: 26 Aug 2023 12:10
JoeHugin wrote: 26 Aug 2023 09:20 Men hvorfor forsøker du ikke kalibrering istedet for å sløse bort resin, tid og frustrasjon?

Mulig jeg tenker feil, men når denne sjakkbrikken kom ut helt perfekt, så vil det vel si at den funker slik den skal uten kalibrering?
Nei for du må kalibrere sliceren mot resin, ikke printeren.
Ok, men denne testprinten så vel ok ut?
User avatar
Roargutten
Roargubben
Posts: 535
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: 3D-print-tråden

Post by Roargutten »

Jeg tenker også at det vil lære lurt å gjennomføre en kalibrering.
You only live once, but if you do it right, once is enough.
User avatar
Bjerknez
Posts: 914
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Roargutten wrote: 27 Aug 2023 13:08 Jeg tenker også at det vil lære lurt å gjennomføre en kalibrering.
Jeg holder på litt i kulissene, men er snart tom for resin. Sparer den siste skvetten til jeg får svar fra Elegoo. Fire nye flasker er på vei og kommer neste uke en gang.

Kalibrering er gjort.
60766048-529F-4317-8986-97C09988420F.jpeg
Litt overeksponert, men dette har veldig lite å si med tanke på problemene jeg har med å printe denne boksen. Andre småprints blir veldig bra. Dette handler om "suction" og problemer med de første lagene vedrørende å printe boksen med flata rett på plata. (Hey... det rimte...)

Eller "blooming" tror jeg det kalles. Boksen blir tilnærmet perfekt med pritning rett på plata, bortsett fra denne 5mm høye kanten som kalles "blooming". Å printe boksen med supports har jeg aldri fått noe godt resultat av så langt. Ikke lokket heller.

Jeg må finne eller lage en preset til maskinen som gjør at printing av boks funker, og lagre denne. Alt annet småting er jeg bekymret for. Det funker. :)

Jeg må bare dykke litt i materien, vente på svar fra elegoo samt vente på på flere liter med resin før jeg får testet ut noe særlig mer. :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 914
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Tok en liten test nå med en helt lik boks, men bare mye mindre. Fortsatt "blooming" sånn ca. 4mm opp på sidene, men ellers er den tilnærmet perfekt. Skruehullene til lokket passer perfekt til gjengeinnsatsene jeg kjøpte, men plasten er for sprø, så derfor venter jeg en annen type resin i posten neste uke.
1.JPG
2.JPG
3.JPG
4.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 914
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Driver fortsatt å tester 3D printing litt i stillhet og har satt på en print til nå av denne boksen. Jeg har laget to hull i denne boksen for å kunne skru den fast i vegg etc. Disse hullene fungerer også som dreneringshull så kanskje vil dette samtidig hjelpe med tanke på "blooming".

Jeg har enda til gode og få til en vellykket print av boks og lokk samtidig. Noen prints har vært greie, men ikke perfekte. Jeg er kun ute etter perfekt resultat. Hvis det aldri blir skikkelig bra vedrørende printing av slike bokser med resin printer så kan jeg jo bruke den til andre ting selvsagt, men da kan jeg like godt kjøpe en FDM printer i tillegg.

Men jeg tror jeg skal få til dette på sikt. Jeg venter også svar fra Elegoo som jeg sendte profilen til. Dem lovte og hjelpe meg i havn med dette. Får jeg en ferdig testet og slicet fil tilbake så kan jeg jo bare ta vare på denne profilen og alt er i boks.

men jeg tror nok "problemet" er litt mer innviklet enn innstillinger. Hovedproblemet her er i bunn og grunn "suction" fra folien. Når store flater treffer folien så suger dem seg fast og kan derfor dra de printede objektene ut av stilling og eller dra dem helt løs fra plata. Det er faktisk ikke veldig ofte det har skjedd meg og de gangene det har skjedd så har jeg brukt for lav herdetid på bunnlagene.

Det beste resultatet så langt har jeg fått ved å printe denne boksen plassert rett på plata med flatsiden ned (bunn på boksen) (faktisk). Eneste problemet da er at jeg får "blooming" de første 4-5 millimeterne. Dette kan lett pusses bort i etterkant og da er alt i orden, men jeg vil altså at printen skal komme ut mer eler mindre perfekt.

Boksen som nå står i printeren er 75x45mm stor og har to skruehull i bunnen. Jeg printer den flatt med bunnen ned, men med mange supports under. Jeg kan leve med å pusse bunnen litt hvis resten er perfekt. Så må jo også lokket bli bra og ikke vri seg i printen. Dette har jeg prøvd å ungå ved å bruke flere supports på innsiden av lokket hvor små skavanker ikke er så farlig.

Men nå tyner jeg flaska med resin for siste rest. Flere flasker er underveis og dukker nok opp i løpet av uken, men det er en annen resin som er mer robust. (Elegoo ABS-Like V2). Denne skal være litt "tøffere" og litt mer elastisk enn standard resin som jeg bruker nå. Kanskje vil bytte av resin være med på og gjøre printen bedre også. (eller ikke...)

Uansett så blir det spennende å se resultatet på printen som ble satt i gang før jeg dro på jobb i dag når jeg kommer hjem. Forhåpentligvis får jeg også svar fra Elegoo i dag :)
JoeHugin
Posts: 182
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: 3D-print-tråden

Post by JoeHugin »

Prøv PTFE-lube eller RainX.

knutk
Posts: 2382
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: 3D-print-tråden

Post by knutk »

Bjerknez wrote: 28 Aug 2023 05:55 ...........................................

Uansett så blir det spennende å se resultatet på printen som ble satt i gang før jeg dro på jobb i dag når jeg kommer hjem. Forhåpentligvis får jeg også svar fra Elegoo i dag :)
Beundrer din utholdenhet :thumleft

Men, kan det, hypotetisk sett, tenkes at der er noe i det som generelt sies (resin passer best for små, detaljerte figurer, ellers er fdm å foretrekke) om resin vs fdm printing har noe for seg ?
User avatar
Bjerknez
Posts: 914
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

knutk wrote: 28 Aug 2023 10:12
Bjerknez wrote: 28 Aug 2023 05:55 ...........................................

Uansett så blir det spennende å se resultatet på printen som ble satt i gang før jeg dro på jobb i dag når jeg kommer hjem. Forhåpentligvis får jeg også svar fra Elegoo i dag :)
Beundrer din utholdenhet :thumleft

Men, kan det, hypotetisk sett, tenkes at der er noe i det som generelt sies (resin passer best for små, detaljerte figurer, ellers er fdm å foretrekke) om resin vs fdm printing har noe for seg ?
Så absolutt. Jeg tror FDM er enklere å ha med å gjøre hvis man skal printe bokser. Men det betyr ikke at det ikke skal funke med resin printer. FDM er som nevnt uansett helt uaktuelt for min del.

Men du har et poeng i at det nok er en grunn til at man ikke finner noe særlig videoer som printer bokser med lokk etc. med resin printer.

Men når jeg ser detaljene en resin printer kan levere (min inkludert) så er det ikke snakk om at det blir noe annet enn resin. Strengt tatt kan jeg kun pusse lit så er jeg i mål. Jeg gjør i tillfelle heller det enn å kjøpe en FDM printer.

Nå sier ikke jeg at jeg hater FDM printere. Jeg har ikke engang testet en. Men jeg liker ikke utseendet en slik gir. Det er også mer fuzz med å justere å stille inn. Flere bevegelige deler og i det hele tatt mer som kan gå galt ellers.

Men til større grove ting så er FDM bedre tror jeg ja.

Husk at det er kun med slike bokser jeg sliter foreløpig. Annet printer jeg uten problemer. Å hovedproblemet er "suction" fra folien.

Jeg ser også at teflonspray skal kunne hjelpe med tanke på ting som sitter fast, så det har jeg i bakhodet, men jeg vil prove andre ting først. Greit å finne rett dame med en gang, isteden for å sminke på den du har :lol:
User avatar
Bjerknez
Posts: 914
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

JoeHugin wrote: 28 Aug 2023 09:24 Prøv PTFE-lube eller RainX.

Ja, det har jeg fått med meg. Men jeg avventer med dette til jeg har testet andre ting først :)
Post Reply