A2-reg/sett, fjerne og få A igjen?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
JoeHugin
Posts: 182
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

A2-reg/sett, fjerne og få A igjen?

Post by JoeHugin »

Hei!

Broren min har en 2003/2004 Suzuki Bandit 600 som forrige eier har nedregistrert til A2.

Er det noen som vet hva som gjøres med disse, og hvordan det kan fjernes for å registrere opp igjen?
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: A2-reg/sett, fjerne og få A igjen?

Post by mekkern »

Spørsmålet er om han har "fulleffekt" ecu liggende?
Egentlig er det bare en ledning men kan være strupekit også- SVV må uansett inn i bildet.
Det har vært en del pes med Suzuki og klassing pga dommen med effektjukset.

https://www.bike.no/nyheter/reagerer-pa ... ehandling/
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: A2-reg/sett, fjerne og få A igjen?

Post by knutk »

Jeg har gjort dette en gang, for 5-6 år siden.

Da var det 3 punkter som måtte på plass:
- Dokumentasjon fra produsent på at sykkelen med den økte effekten fortsatt møtte alle miljø-krav, dvs støy og utslipp.
- Avgifter for økt effekt er betalt.
- Dokumentasjon på utført arbeid.

- Miljødokumentasjon fikk jeg fra forhandler.

- Avgifter måtte dokumenteres med kvittering. Avgiftene er handtert av Toll og avgiftsdirektoratet.
Der er vanntette skott mellom ulike statlige organ, så Statens VV har ikke mulighet for å sjekke at avgiften er betalt....

- Utført modifisering: Dette gjorde jeg selv. Jeg tok med dokumentasjon på hva som kreves, (ren mekanikk på gjeldende sykkel), bilder fra før og etter, og så tok jeg med sykkelen og viste den. De brukte 5 sekund på visuell inspeksjon :D

Ang avgifter og miljø-krav: Siden sykkel har blitt nedregistrert, kan det kanskje være nok å finne dokumentasjon på ned-registreringen. Med mindre originale salgsdokumenter eller gammelt vognkort kan vises vil man kanskje kunne få hjelp fra Statens VV. (Mange er hjelpsomme, noen få der er fulle av kvist :-)

Om dette var mitt problem ville jeg begynt med å samle all relevant informasjon og deretter kontaktet Statens VV (gjerne med personlig oppmøte) og forhørt meg om veien videre..
JoeHugin
Posts: 182
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: A2-reg/sett, fjerne og få A igjen?

Post by JoeHugin »

Høres nesten ut som at det er enklere å selge også kjøpe en fulleffekter 😬
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: A2-reg/sett, fjerne og få A igjen?

Post by mekkern »

Med Suzuki er det ofte det.Erling Sande er heller ikke den enkleste importøren... :roll:
Men hør med SVV -spørsmålet er hva er gjort-er det et "strupekit" er det enklere.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: A2-reg/sett, fjerne og få A igjen?

Post by Tekumseh »

Oppdater gjerne om hva som hender i saken, for dette er noe mange lurer på, både med Suzuki og andre merker.

Og kanskje en lærepenge til de som på død og liv skal kaste eller selge "orginaldeler" fordi de "aldri får bruk for dem igjen."

En gratis telefon til SVV er vel verdt det for å se om det er noen vits, og for å få vite eventuelle gebyrer/avgifter osv.
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: A2-reg/sett, fjerne og få A igjen?

Post by knutk »

JoeHugin wrote: 19 Aug 2023 21:50 Høres nesten ut som at det er enklere å selge også kjøpe en fulleffekter 😬
Det beror nok litt på hvilken importør man skal forholde seg til.

Jeg begynte prosessen ved å kontakte Statens VV og spurte om hvordan de ønsket at vi skulle gå frem..

Forhandler (Speed MC) fikset papirene vederlagsfritt, og stemplet dokumentasjon var på plass i løpet av et par uker.
Delene for ombygging kostet kr 40.
Avgiften måtte selvsagt betales, og SVV tok et gebyr for visning og omregistrering.
Ved visning hadde jeg alle papirene de hadde bedt om klart, og la ved noen få bilder fra ombygging og kopi av dokumentasjon på hva som var påkrevd for effektøkningen.
De sjekka kvitteringen for avgifter, bledde litt i dokumentasjonen og titta så vidt på sykkelen.

Jeg opplevde hele prosessen som smertefri
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: A2-reg/sett, fjerne og få A igjen?

Post by inunf »

Jeg gjorde dette med en 2020 Tracer 700 i fjor. Den var solgt ny som A2. Jeg søkte først skatteetaten om effektøkning (tror dette ikke er nødvendig lenger?). Fikk papirer fra Skatteetaten på at alt var ok og ingen avgift å betale. Kjøpte nye trakter til luftfilterboksen. Byttet de selv og dokumenterte prosessen. Lokal forhandler tok seg av omprogramering av ECU og utstedte et skriv på det. Deretter var hadde jeg time hos Vegvesenet med visning av sykkelen. Fikk midlertidig vognkort der og da, nytt vognkort kom i posten etter et par uker.

Alt i alt en overraskende smertefri prosess. Det som var mest styr var selve skruingen, det var IKKE meningen å kunne ta ut luftfilterboksen uten å demontere hele MCen i molekyler.

Når det er sagt kan det være mer styr med Suzuki pga. det som er nevnt over her. Hva med å ta en tlf til Vegvesenet og spørre? De har vært veldig hjelpsomme de gangene jeg har vært i kontakt med de.
Post Reply