Dumt å fjerne handlebar weights?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
mfb
Posts: 13
Joined: 13 Jul 2023 21:37
MC: Honda CB500F 2015

Dumt å fjerne handlebar weights?

Post by mfb »

Hei.

Skulle bytte håndtak på min 2015 Honda CB500F. Ettersom det var egne bar-ends til de nye håndtakene måtte jeg fjerne de gamle.

Måtte da ta av håndtaket og bar end, samt fjerne handlebar weights (de som er inne i røret), for at nye håndtaket og bar ends skulle passe.

Problemet/utfordringen/det jeg lurer på nå, er at det jeg fjernet veide jo ganske mye, og det nye håndtaket og bar ends er mye lettere. Nå føles styret 10 ganger lettere ut, og det er vel kanskje ikke en god ting?

Jeg tenker at det er vel en grunn til at de var inni styret til å begynne med? Er det dumt av meg å fjerne dette?

Weight.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Dumt å fjerne handlebar weights?

Post by Bjerknez »

Kan disse ha noe med å dempe vibrasjoner gjennom styret tro?

Ellers er jeg usikker hvor stor innvirkning disse vektene har... Andre har helt sikkert et vettugt svar på det her vil jeg tro :)
User avatar
Ambro
Posts: 457
Joined: 07 Oct 2015 08:57
MC: BMW K1600GT -22
Suzuki DR 650 RSE -94

Re: Dumt å fjerne handlebar weights?

Post by Ambro »

Bar ends er der primært for å dempe vibrasjon. Ville anbefalt å la de være.
mfb
Posts: 13
Joined: 13 Jul 2023 21:37
MC: Honda CB500F 2015

Re: Dumt å fjerne handlebar weights?

Post by mfb »

Men om jeg lar de være så får jeg ikke installert nye håndtak eller bar-ends, da Honda har sin egen "patent" og ingenting passer med de.

Går det ann å kjøpe noe annet aftermarket som demper vibrasjon? da kunne jeg evt satt inn det, og deretter nye bar-ends.
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Dumt å fjerne handlebar weights?

Post by pelsen »

Jeg har tatt ut slike uten å merke noe forskjell på vibrasjoner i styret. Du må prøve selv for å finne ut om det er et problem å kjøre uten disse vektene.
mfb
Posts: 13
Joined: 13 Jul 2023 21:37
MC: Honda CB500F 2015

Re: Dumt å fjerne handlebar weights?

Post by mfb »

Vibrasjon gjør ikke så mye for meg, tenker mest på at styret føles 10 ganger lettere, om det er noe problem?

Om det er meningen at styret skal "veie" litt?
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Dumt å fjerne handlebar weights?

Post by Bjerknez »

Jeg tenker at så lenge du ikke plages av evt. vibrasjoner og trives med lettere styre så ta dem ut ved behov.
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Dumt å fjerne handlebar weights?

Post by mekkern »

Etter et par timer sammenhengende merker du om der er vits i eller ikke- småvibrasjoner er de som knekker følelsen i hendene.
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Dumt å fjerne handlebar weights?

Post by Jonta »

Jeg har akkurat montert tunge (ikke aluminium) styrevekter. Det er ikke noe hemmelighet at noen av de store Ducatiene gir endel vibrasjoner når man belaster litt, på lavt turtall. Styrevekter ser også litt bra ut :thumleft
Nå skal jeg ta lunc, så blir det en test tur (om det ikke begynner å regne, igjen :shock: )
Jonta
Posts: 553
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Dumt å fjerne handlebar weights?

Post by Jonta »

Jonta wrote: 06 Aug 2023 13:49 Jeg har akkurat montert tunge (ikke aluminium) styrevekter. Det er ikke noe hemmelighet at noen av de store Ducatiene gir endel vibrasjoner når man belaster litt, på lavt turtall. Styrevekter ser også litt bra ut :thumleft
Nå skal jeg ta lunc, så blir det en test tur (om det ikke begynner å regne, igjen :shock: )
Etter test turen:
Det hjalp faktisk en god del. Ble vel den fineste turen jeg har hatt med Multistradaen så langt. Skyldes kanskje andre ting også, men den var bedre å kjøre, på lavt turtall.
Kom akkurat på at jeg stramme styrelageret også før start :roll:
User avatar
RuneMC
Posts: 2037
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Dumt å fjerne handlebar weights?

Post by RuneMC »

Googler litt og finner at formålet med "bar end weights"/styrevekter er å endre resonansen i styret bort fra resonansfrekvensen til motoren - dvs dempe vibrasjoner.

Ser også Barsnake omtalt i denne typen diskusjoner, som alternativ til styrevekter - men ingen erfaring med produktet selv
https://www.barsnake.com/index.php/about-barsnake
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Dumt å fjerne handlebar weights?

Post by inunf »

På banesykler bytter man som regel styrepinner til aluminium for å spare vekt. Det går helt fint. Eneste du trenger å være obs på er som nevnt over her hvis du opplever vibrasjoner som du blir sliten av på langkjøring.
Traction
Posts: 76
Joined: 25 Dec 2021 07:44
MC: Aprilia

Re: Dumt å fjerne handlebar weights?

Post by Traction »

Sykler med styre-monterte speil trenger ofte disse loddene, for å unngå "blury" speilbilde.
Det er dessuten "micro-vibrasjonene" som dempes best med styrevekter,, og det er de vibrasjonene som gir numne hender på litt lengre turer
knutk
Posts: 2369
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Dumt å fjerne handlebar weights?

Post by knutk »

For enkelte sykler har man merket at fjerning av styrevekter har medført økende tendenser for wobble fra fronten.
Men hver sykkeltype har sin greie, så vanskelig å forutse på forhånd.

Støtter anbefalingene om å prøve uten vekter, og ta det derifra. Bare vær litt ekstra oppmerksom under prøvekjøring, både med hensyn til vibrasjoner og stabilitet i sykkelen..
Post Reply