Hei,
LItt rart spørsmål siden syklene er så ulike, men jeg lurer altså på om jeg skal kjøpe meg en Yamaha MT-09 SP (2021 eller nyere) eller en Fantic Caballero 500... Jeg er 50 år og har ikke kjørt tung sykkel på 15 år. Hadde endel sykler og kilometer under hekken i 20/30-årene Den gang da kjørte jeg Gsxr-600 og DRZ400. Crosseren ble utelukkende brukt på bane, men også gsx'en fikk litt banetid.
Som det går frem av alternativene er jeg ute etter en motorsykkel som er morsomt å kjøre (og at jeg ikke gjør barna pappaløs). Det kommer til å bli noe pendling til og fra Oslo Sentrum, men jeg er altså først og fremst ute etter en sykkel som bringer frem smilet. Lurer derfor på om dere tror en 1) Caballero 500 blir kjedelig i lengden og 2) hvor "farlig" det er å kjøre en MT-09 -> Altså hvor mye må man vri på høyrehånden for at den blir morsom å kjøre..og hvor mye den inviterer til pådrag. Var altfor glad i fart som yngre, men håper jeg har noe mer disiplin idag..
Generelle tips og spesielt spesifikke betraktninger fra dere med erfaring fra syklene nevnt overfor tas imot med takk.
Kjøpstips - mest moro, MT-09SP eller Caballero 500?
- mekkern
- Posts: 5141
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Kjøpstips - mest moro, MT-09SP eller Caballero 500?
"Alt" kan gå for fort.
En Kollega har en Cabalero500 og det er en fin sykkel for å få frem smilet-men bet er jo en del "begrensninger" når det kommer til effekt og slikt.
Men det er en letthåndterlig sykkel uten alt for mye vekt.
09 er en helt annen sykkel som har et bredere bruksområde og dobbel effekt.
Ikke like lett og hendig men bedre på mororveifart.
Hvis du skal prøvekjøre så ikke gjør det "samtidig" da effektdjevlen nesten alltid vinner.
En Kollega har en Cabalero500 og det er en fin sykkel for å få frem smilet-men bet er jo en del "begrensninger" når det kommer til effekt og slikt.
Men det er en letthåndterlig sykkel uten alt for mye vekt.
09 er en helt annen sykkel som har et bredere bruksområde og dobbel effekt.
Ikke like lett og hendig men bedre på mororveifart.
Hvis du skal prøvekjøre så ikke gjør det "samtidig" da effektdjevlen nesten alltid vinner.
Re: Kjøpstips - mest moro, MT-09SP eller Caballero 500?
He, he. Det hadde jeg ikke tenkt på. Nei, da vinner nok MT'n..
Takk for innspill.
Takk for innspill.
Re: Kjøpstips - mest moro, MT-09SP eller Caballero 500?
Som nevnt... hvis ikke effekt er viktig, så velg den du har best magefølelse for.
Jeg har ikke kjørt Cabalero 500, men jeg vil annta at MT09 overgår denne i morrofaktor når det kommer til motor isolert sett med god margin. Hvis ikke motor er viktig så blir det langt enklere og velge tror jeg
Jeg har ikke kjørt Cabalero 500, men jeg vil annta at MT09 overgår denne i morrofaktor når det kommer til motor isolert sett med god margin. Hvis ikke motor er viktig så blir det langt enklere og velge tror jeg
- kvase
- Posts: 4069
- Joined: 04 Oct 2016 10:43
- MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/ - Contact:
Re: Kjøpstips - mest moro, MT-09SP eller Caballero 500?
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=306526835
+
skulle vel ha vært denne
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finn ... Fn6sMo_kQ0
+
skulle vel ha vært denne
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finn ... Fn6sMo_kQ0
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
Re: Kjøpstips - mest moro, MT-09SP eller Caballero 500?
@kvase og @Bjerknez
Jeg har nok mest lyst til å gå ut på gårdsplassen og kaste beinet over en mt09, men den lille Cabarello'n er fortsatt fristende. Tror nok som dere sier her at det blir litt tamt i lengden med 40 hester, og skal jeg være realistisk blir det sannsynligvis pent lite kjøring på grus selv om det er sjukt moro når det først skjer.. Lyden til Mt'en er vel også langt over Cab'en og mye glede i det også.
Svartpilener en veldig bra sykkel, sies det, men den frister egt ikke så mye - måtte vært i den blå utgaven.
Den Husquarna'n er solgt nå, men det var et bra tips!!! Om den lever opp til utseendet har vi kanskje en ny kandidat.. Aldri sett den før Det er vel KTM Duke den lever videre som..??
Takk for innspill.
Jeg har nok mest lyst til å gå ut på gårdsplassen og kaste beinet over en mt09, men den lille Cabarello'n er fortsatt fristende. Tror nok som dere sier her at det blir litt tamt i lengden med 40 hester, og skal jeg være realistisk blir det sannsynligvis pent lite kjøring på grus selv om det er sjukt moro når det først skjer.. Lyden til Mt'en er vel også langt over Cab'en og mye glede i det også.
Svartpilener en veldig bra sykkel, sies det, men den frister egt ikke så mye - måtte vært i den blå utgaven.
Den Husquarna'n er solgt nå, men det var et bra tips!!! Om den lever opp til utseendet har vi kanskje en ny kandidat.. Aldri sett den før Det er vel KTM Duke den lever videre som..??
Takk for innspill.
- kvase
- Posts: 4069
- Joined: 04 Oct 2016 10:43
- MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/ - Contact:
Re: Kjøpstips - mest moro, MT-09SP eller Caballero 500?
Husqvarna Nuda 900 en dunker - litt rampe mc = pararel twin
Last edited by kvase on 16 Jun 2023 21:33, edited 1 time in total.
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
- ole m.
- Posts: 1233
- Joined: 09 Nov 2006 18:07
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo