Bjerknez' logg | Triumph Rocket III GT

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Bjerknez
Posts: 856
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez prøver seg igjen... | Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

Borg wrote: 02 Jun 2023 00:49 Velkommen inn Bjerknez :thumleft
Takk for det Borg :thumleft
User avatar
Bjerknez
Posts: 856
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez prøver seg igjen... | Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

Jeg skrev i mitt første innlegg at sommerturen er delvis spikret. Det vil si at jeg vet retningen, men ikke nøyaktig veivalg, men sistnevnte er nok heller ikke noe must.

Planen er nemlig at jeg skal møte en kompis som holder til i Bartebyen i Sverige. Mora blir da et naturlig møtepunkt for oss. Akkurat den biten er så og si spikret. men hvor vi drar etter dette er mer usikkert da det kommer ann på hvor mange dager han har til rådighet på turen. Selv har jeg tre uker å bruke så det kommer veldig ann på han hvor ferden går.

Men planen er å holde seg i Sverige noen dager og helst kjøre sørover, før vi brekker oppover igjen og skiller lag rundt samme sted (Mora) hvor han kjører hjem igjen og jeg videre til vestlandet og familiebesøk der.

Planen i år er å belage seg på AirBnb for første gang siden det er nærmest umulig å få tak i ledige hytter dagen før vi trenger den midt i juli. Med AirBnb tror jeg dette er enklere, og faktisk også billigere.

Jeg var jo på noenlunde samme tur i fjor å jeg må si jeg trivdes godt i Sverige. Mest fordi det på en måte er et nytt territorium for min del. Jeg har vært på vestlandet og kjørt de fleste steder der MINST 2 ganger i året i snitt i 40 år så føler vel at vestlandet er greit utforsket for min del.

Det er en veldig liten sjanse for at jeg brekker oppover mot Lofoten også, men det kommer helt ann på været og humøret. Så enkelte ting blir tatt litt på sparket :)

Her er forøvrig et bilde fra en singeltur jeg tok til Arvika i Sverige i fjor sommer. Jada... jeg kan spise noe annet enn Grandis jeg også :lol:
IMG_1374.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Bjerknez prøver seg igjen... | Triumph Rocket III GT

Post by knutk »

Velkommen tilbake :)
Selv er jeg mer opptatt av sak enn person. Jeg snakker med den jeg vil, .og det plager meg ikke om andre gjør andre valg...
Uansett, har oppfattet at saker som Pic, Avr, Raspberry etc er tema som engasjerer,, så kanskje det kan gagne flere her inne :D
User avatar
Bjerknez
Posts: 856
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez prøver seg igjen... | Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

Takk for det knutk :thumleft
User avatar
Bjerknez
Posts: 856
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez prøver seg igjen... | Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

knutk wrote: 03 Jun 2023 00:37 Velkommen tilbake :)
Selv er jeg mer opptatt av sak enn person. Jeg snakker med den jeg vil, .og det plager meg ikke om andre gjør andre valg...
Uansett, har oppfattet at saker som Pic, Avr, Raspberry etc er tema som engasjerer,, så kanskje det kan gagne flere her inne :D
Det å knote litt med elektronikk og "design" rundt dette er en av hobbyene jeg har og som jeg startet for ett par år siden. Etter å ha brukt sikkert 30.000 kroner på diverse utstyr og elektroniske komponenter så har jeg det aller meste i kjelleren til å kunne lage vanlige kretser.

Jeg har en viss erfaring fra elektronikk tidligere da jeg jobbet på en såkalt "settemaskin" som satt komponenter på kretskort på vegne av Nokia. Dette var den tiden Nokia hadde monopol på mobilmarkedet, for dere som kan huske det.

Men jegbhadde ikke noe forståelse av elektronikk utover de oppgavene jeg gjorde, som stort sett besto av å kontrollere samt programmere disse maskinene.

Men i ettertid har denne erfaringen hjulpet meg til å forstå greia med komponenter og kretskort og hvordan ting henger sammen. Det ved siden av en drøss Youtube videoer, online artikler og prøving og feiling.

Å drive med elektronikk er en behagelig hobby som krever liten plass, ikke så alt for mye penger (hvis man handler fra Kina) og man blir heller som regel ikke skitten etc.

Stort sett driver jeg med spenninger under 12 volt og aller mest i 3.3-5 volt segmentet. :)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bjerknez prøver seg igjen... | Triumph Rocket III GT

Post by Bikeridr »

Ja, vi er jo noen "Arduinister" innpå her, så nye ideer er alltid velkommen :thumleft
Kan jo være greit å lage en tråd/post i verkstedforumet hvor vi kan samle alle elektro(nikk) relaterte plundrerier.
User avatar
Bjerknez
Posts: 856
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez prøver seg igjen... | Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

Med tanke på ryddighet for den som finner poster gjennom søk via google etc. er vel egentlig det beste å lage en tråd under det rette emnet for hver konkrete "ide" man har kanskje?

Da kan man kommentere og diskutere hver enkelt ide uten å blande flere ideer og prosjekter inn i samme tråd?

Eller hva tenker andre om det?
User avatar
Bjerknez
Posts: 856
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez prøver seg igjen... | Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

I dag tenker jeg forøvrig at jeg skal ta meg en tur ut å sjekke livet samens med noen kompiser. Strålende vær i Fredrikstad og da er det ikke feil med en god pizza med en duggfrisk hveteøl ved siden av 8)
User avatar
Bjerknez
Posts: 856
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez skal snart ut på tur! | Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

Dagen derpå er alltid litt "så där" men etter en litt effektiv vask og pleie av mopeden, så er formen helt grei igjen :thumleft
24A9EDA7-1B6B-41A7-843E-F0188C4124E0.jpeg
EBAC05D9-CE8D-4A2F-8430-1F5E66B224F5.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 856
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez skal snart ut på tur! | Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

Om et par uker skal mopeden leveres på verksted for å få sin årlige service. Ganske nøyaktig ett par uker før jeg tar den med på årets sommertur. Da får jeg noen dager på og "kjøre inn" de nye dekkene som selvsagt også skal byttes.

Dekkene til denne sykkelen er det dog ikke spesielt rimelige. 7-8.000 kroner for et sett hvis du bestiller dem via dekkonline og sikkert 2-3.000 til hvis man bestiller dekkene gjennom forhandler.

I tillegg kommer selvsagt jobben med å legge dem om samt montere dem av/på sykkel etc. Dette tar Graarud Motor 1.500 kroner for. Så tett opp til 10 laken for å bytte dekk ;-)

Prisen på selve servicen blir jo nærest bare et gebyr forhold :lol:

Dekkene som står på sykkelen nå har gått litt over 7.000km. og faktisk tror jeg det er noen tusen igjen å tyne ut av de, men bakdekket begynner å bli flatt på midten og når dekket er så bredt i utgangspunktet så blir det mye flate bak der som treffer asfalten på godt og vondt.

Ellers så har Rocket'en fungert som bare det uten feilslag, sett bort fra den trådløse nøkkelen som spiser batterier. Heldigvis kan man nødstarte sykkelen selv uten batterier i nøkkelen, men det blir jo litt knoting.

Dette skulle dem også se på 8)
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Bjerknez skal snart ut på tur! | Triumph Rocket III GT

Post by ojda »

Nå skal ikke jeg spørre om hvor du oppbevarer tenningsnøkkelen når sykkelen er parkert 🤐
Men det er meg tidligere informert at om nøkkelen er i komunikasjonsavstand med sykkelen vil de til stadighet 'snakke' med hverandre og derav forbruke fjernstyringsbatteriet mye raskere 🤔
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Bjerknez
Posts: 856
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bjerknez skal snart ut på tur! | Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

ojda wrote: 05 Jun 2023 09:48 Nå skal ikke jeg spørre om hvor du oppbevarer tenningsnøkkelen når sykkelen er parkert 🤐
Men det er meg tidligere informert at om nøkkelen er i komunikasjonsavstand med sykkelen vil de til stadighet 'snakke' med hverandre og derav forbruke fjernstyringsbatteriet mye raskere 🤔
Jeg har alltid nøkkelen i en av lommene på kjøredressen og når jeg har parkert for dagen eller har parkert for å ta noe mat etc. så slår jeg av nøkkelen.

Når jeg har parkert hjemme så er som nevnt nøkkelen avslått og den ligger vel ca. 30 meter i luftlinje i en flott liten skål som madammen lagde på skolen når hun var liten. I mellom der sykkelen står og denne flotte lile skålen, så må signalene reise gjennom treveggen i garasjen og en tykk betongvegg i huset. Batteriet på sykkelen holdt seg godt gjenom hele vinteren uten lading og det målte hele 12.9V etter rundt 6 måneder stillstand.

Jeg tror ikke problemet er strømforbruket, men at det er en feil med nøkkelen. Når jeg tar ut og setter inn batteriet igjen så fungerer den en stund. Feilen kan også oppstå med helt nytt batteri så det har heller ikke noe med spenningen å gjøre.

Jeg tror det er dårlig kontakt eller ett eller annet galt med nøkkelenheten, hvis jeg skal tippe. Men... jeg kan selvsagt ta feil...
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Bjerknez skal snart ut på tur! | Triumph Rocket III GT

Post by ArcticTiger »

@Bjærkis: Det er vel bra tak i mottorn i den Sykkærn din, skulle ønske at du kunne lage en skikkelig børne- video og legge ut her, det hadde vært såå Tøøøft😊
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bjerknez skal snart ut på tur! | Triumph Rocket III GT

Post by Bikeridr »

I samme videoen forventer vi litt real bakhjulskjøring 🙃
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Bjerknez skal snart ut på tur! | Triumph Rocket III GT

Post by intruder »

Gjør en børning som han ved Rundkiosken sist torsdag.....brrrrrrrrr og så stoppet motoren...

og omlag hundre mann og qvinder :smt042 :smt043 :lol :smt045 :smt050 :smt051 :smt051 :smt051

og en biker :redface :roll: :-#
Post Reply