Test knappecelle batterier enkelt

Her vil vi forsøke å få lagt inn tråder som gir en generell-forståelse av et gitt problem. Det kan være alt fra vedlikehold av sykler, kjøretips, salgstriks osv.
Post Reply
User avatar
Bjerknez
Posts: 856
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Test knappecelle batterier enkelt

Post by Bjerknez »

Jegbhar et knappecellebatteri i nøkkelen til motorsykkelen som av en eller annen grunn sluker strøm. Har reklamert på dette og verksted skal se på dette snart, men når jeg testet spenningen på dette batteriet den første gangen så fikk jeg en liten ide. Hvorfor ikke lage verdens enkleste knappecellebatteri tester?

Så hva trenger man? En klesklype, to ledningsstumper, en loddebolt og to små strømførende metallbiter.
FC3A4E5F-4CE6-41FD-9BE4-4B5BB6625E7D.jpeg
4DD10CD0-3E98-4DFF-9B48-5DC5B165F491.jpeg
Man kan selvsagt fint teste disse batteriene med probene til et multimeter uten denne klypen, men skal man teste mange så er denne klypen hendig. Hovedfordelen med denne klypen er at man lett kan måle strømtrekket i en krets som batteriet gir strøm til mye enklere med denne løsningen.

Jeg fant for eksempel lett ut at nøkkelen min laster batteriet med 7mA når den sender/mottar signaler og ellers var det null strømtrekk... Noe som jo er bra.

Dog vet jeg ikke hvor ofte motorsykkelen og nøkkelen snakker sammen når man er på tur. Dette må man jo finne ut for å vite levetiden på batteriet. Men det får bli neste prosjekt. Just for fun :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Post Reply