Brunt brennevin... hva foretrekker du?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
ArcticTiger
Posts: 2523
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Brunt brennevin... hva foretrekker du?

Post by ArcticTiger »

Av brunt drekke går det i Coca Cola eller Vørterøl her i gården👍🏾
User avatar
Bjerknez
Posts: 880
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Brunt brennevin... hva foretrekker du?

Post by Bjerknez »

Bjerknez wrote: 02 Jun 2023 17:08 Da får vi se da 8)

120C98E3-2965-4D0B-92FA-E96D52F6F54F.jpeg
Den var helt grei :thumleft
IMG_0819.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
intruder
Posts: 4289
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Brunt brennevin... hva foretrekker du?

Post by intruder »

ArcticTiger wrote: 02 Jun 2023 17:59 Av brunt drekke går det i Coca Cola eller Vørterøl her i gården👍🏾
Ja åsså en Ingefærøl av og til...
men hver sin smak sa vintapperen...drakk mens de andre sloss \:D/
User avatar
Bjerknez
Posts: 880
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Brunt brennevin... hva foretrekker du?

Post by Bjerknez »

Har nå drukket tre slike drammer og jeg plasserer den ett sted midt på treet. Jeg synes Bache Gabrielsen XO var enda bedre faktisk, og omtrent samme pris.
User avatar
mekkern
Posts: 5121
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Brunt brennevin... hva foretrekker du?

Post by mekkern »

Bjerknez wrote: 02 Jun 2023 22:31 Har nå drukket tre slike drammer og jeg plasserer den ett sted midt på treet. Jeg synes Bache Gabrielsen XO var enda bedre faktisk, og omtrent samme pris.
Litt smak og behag dette.
Men jeg synes den er noe rundere med litt mindre " spritsmak".

Men uansett er det " høst/vinterdrikke" synes jeg - nå gjelder kaldt og sprudlende. :smt030
User avatar
Domino
Posts: 216
Joined: 16 Dec 2020 14:43
MC: 1992 Kawasaki ZX-6
2011 Triumph Tiger 800

Re: Brunt brennevin... hva foretrekker du?

Post by Domino »

Jeg har aldri is i Zacapa. Temperaturen (og vanninnholdet) gjør jo også noe med smaken. Så prøv den gjerne uten is også.

Eller vil jeg ikke si at whisky er "mer likt". Det er stor forskjell på en "snill" blended og en single malt med mye røyksmak fra en av øyene.
User avatar
Bjerknez
Posts: 880
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Brunt brennevin... hva foretrekker du?

Post by Bjerknez »

Domino wrote: 03 Jun 2023 01:16 Jeg har aldri is i Zacapa. Temperaturen (og vanninnholdet) gjør jo også noe med smaken. Så prøv den gjerne uten is også.

Eller vil jeg ikke si at whisky er "mer likt". Det er stor forskjell på en "snill" blended og en single malt med mye røyksmak fra en av øyene.
Av ikkelikørene jeg har kjøpt så vil jeg faktisk mene at Bache Gabrielsen XO er den jeg liker best. Føler vel jeg traff ganske blink med denne, selv om jeg skal inrømme at jeg ikke helt har vent meg til den "brune smaken" enda. Får litt sånn pølsevann med alkohol wibes... på en måte.

Jeg klarer ikke helt å finne de luksuriøse smakene. Enda.
User avatar
Domino
Posts: 216
Joined: 16 Dec 2020 14:43
MC: 1992 Kawasaki ZX-6
2011 Triumph Tiger 800

Re: Brunt brennevin... hva foretrekker du?

Post by Domino »

Bare en kjapp påminnelse om at brunt brennevin kan også være lysebrunt!

IMG_20230603_231921.jpg
IMG_20230603_232650.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
intruder
Posts: 4289
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Brunt brennevin... hva foretrekker du?

Post by intruder »

Bjerknez wrote: 03 Jun 2023 09:46
Domino wrote: 03 Jun 2023 01:16 Jeg har aldri is i Zacapa. Temperaturen (og vanninnholdet) gjør jo også noe med smaken. Så prøv den gjerne uten is også.

Eller vil jeg ikke si at whisky er "mer likt". Det er stor forskjell på en "snill" blended og en single malt med mye røyksmak fra en av øyene.
Av ikkelikørene jeg har kjøpt så vil jeg faktisk mene at Bache Gabrielsen XO er den jeg liker best. Føler vel jeg traff ganske blink med denne, selv om jeg skal inrømme at jeg ikke helt har vent meg til den "brune smaken" enda. Får litt sånn pølsevann med alkohol wibes... på en måte.

Jeg klarer ikke helt å finne de luksuriøse smakene. Enda.

:thumleft Hva med en Rocket karaffel fra Bellas hus...den gir nok sus i drikkevarene sksl du se ! :D
User avatar
Bjerknez
Posts: 880
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Brunt brennevin... hva foretrekker du?

Post by Bjerknez »

Vekker litt liv i denne tråden igjen med en oppdatering. Jeg har nå snart drukket opp Cognac'en fra Bache Gabrielsen XO å jeg må si at dette så langt har blitt min favoritt cognac. Jeg oiker Xante og Den whiskey/honning likøren også, men det blir liksom et glass så er jeg fornøyd. Men dem er fine og ha i skapet. Jeg har enda ikke testet disse i kaffen..... noen? :)

Når det gjelder Berneroy XO Calvados'en og den Rom flasken så blir nok ikke disse kjøpt igjen. Dem er ikke vonde, men målet er å finne det jeg liker og holde meg til det, eller evt. finne noe som utfyller disse.

Med Bache Gabrielsen XO, Xante og denne whiskey likøren samt en kasse Paulaner er jeg godt dekket uansett dagsform :)
User avatar
RuneMC
Posts: 2034
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Brunt brennevin... hva foretrekker du?

Post by RuneMC »

Ad rom - 24 forskjellige smaker - vi snakker julekalender :) https://www.vinmonopolet.no/Land/Danmar ... p/12464408
User avatar
Bjerknez
Posts: 880
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Brunt brennevin... hva foretrekker du?

Post by Bjerknez »

Jeg vet ikke helt egentlig... Jeg ble ikke spesielt begeistret over den ROM'en jeg smakte/kjøpte. Joda, den går jo ned, men Cognac'en var bedre og omtrent samme pris også.

Skal jeg prøve noe nytt fra nå, så må det bli å bli bedre kjent med Cognac familien eller kanskje finne flere knallgode likører. Jeg har virkelig lyst til å smake på denne:
https://www.vinmonopolet.no/Land/Frankr ... /p/3496001

Men til den summen er jeg jaggu meg usikker... :lol:
User avatar
pelsen
Posts: 1117
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Brunt brennevin... hva foretrekker du?

Post by pelsen »

Jeg fikk veldig god Calvados på SAS for mange år siden, da vi bare fløy på første rad. Jeg husker dessverre ikke hva den het, og har ikke tatt vare på noen av de flaskene. De flaskene jeg har tatt vare på brukes jo til oktanbooster eller blytilsetning nåfortiden, dvs kun plastikkflaskene.
Calvados smaker jo veldig mye av eple, av en eller annen årsak, kanskje det er Ai
User avatar
Bjerknez
Posts: 880
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Brunt brennevin... hva foretrekker du?

Post by Bjerknez »

Calvados er jo laget på Epler. Mange av dem er tilsatt en viss prisentandel med pære også. I utgangspunktet høres jo det godt ut, men den Berneroy XO'en jeg kjøpte smakte såpass lite eple at den ble mye lik en cognac synes jeg. Den kostet også omtrent det samme. Men det skal sies at det er den eneste Calvados'en jeg har smakt så erfaringsgrunnlaget er ikke akkurat noe å skryte av :lol:

Kjøpte meg forøvrig slike isterninger i dag av metall :)
https://www.jula.no/catalog/hjem-og-hus ... lsrc=aw.ds

Jeg klinket til med to pakker. Mange har testet disse med godt resultat. Nesten like effektive som vanlige isbiter og det beste er at dem ikke vanner ut drinken.
User avatar
Bjerknez
Posts: 880
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Brunt brennevin... hva foretrekker du?

Post by Bjerknez »

Prøvesmakte Calvados'en, Cognac'en og ROM'en på bildene nedenfor i helgen hvor jeg tok et lite glass av hver.
11.JPG
12.JPG
Konklusjonen er enkel. Rom'en blir ikke kjøpt igjen. Ikke spesielt spennende synes jeg.

Calvados'en og Cognac'en er ganske like på smak, men Calvados'en har et hint av mer eple/pæresmak. Veldig gode begge to.

De resterende flaskene som er tre likører veier hverandre godt opp med tre forskjellige smaker. En frisk citrus, en honning og en pære.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Post Reply