BMW's GS/GSA LC drenerings-løsning

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

BMW's GS/GSA LC drenerings-løsning

Post by knutk »

Skrev litt om dreneringsproppen i 3D-print tråden, men flytter diskusjonen over til en ny tråd....

Info for de u-invigde:

Da BMW introduserte 'vannbokser' i 2013 benyttet de samme løsning for svingarm og kardang som de hadde benyttet tidligere for både tidligere bokser-modeller og for K-modellene (rekke-firer og rekke-sekser), en løsning som de hadde gode erfaringer med.

Etter et år eller to etter lanseringen (2013) kom de første rapportene om rust i kardangaksling, og man opplevde at akslingen rustet fast i pinjongen i kardangklokka (dvs den inngående akslingen til vinkeldrevet for bakhjulet).

Til å begynne med ble rapportene møtt med stor vanntro, siden man tross alt hadde benyttet samme design på tidligere modeller (om enn speilvendt), hvor det ikke hadde vært rustproblem...
--------------

For å korte ned historien: Enden på visa ble at BMW måtte krype til korset, og de har kallet inn alle GS/GSA LC modellene, og skifra ut deler hvor der har vært rust. Merkelig nok har problemet vært mindre på RT/RS/R modellene (naken modell og turing modeller med kåpe).

I tillegg introduserte de en løsning for drenering av eventuell vannoppsamling i svingarm i form av en propp som fungerer som en enkel en-veis ventil, og de bora et 10mm hull i bunnen av svingarmen og trøkka inn en simpel hul gummipropp. Proppen er i myk gummi.

For egen del fikk jeg montert denne løsningen i fjor høst.
Første dagen jeg hadde sykkel med denne løsningen nevnte jeg dette for en kompis. Han bøyde seg ned, og tok borti proppen for å 'kjenne' på den. Og vips, proppen spratt inn i svingarmen...

Der ble den liggende resten av sesongen og frem til nå. Jeg tettet hullet med en bit tape slik at det ikke skulle fylle svingarmen med dritt, og det har fungert...

Løsningen for min del ble som beskrevet i 3D -tråden, og dette ble montert i dag.
Kopi av bildet i 3D tråd..

Image

Jeg begynte med å gjøre rent i og rundt hullet og lakkerte borflatene med sort lakk for å beskytte bart metall.
Etter 24t satte jeg proppen i hullet fra utsiden for å teste hvilken av de fire proppene som paset best (de ble laget med 0.1mm differanse i diameter)
Image

Deretter blei proppen smurt med Tech7, og det samme med støttehylsen som stiver opp og presser gummien mot hullveggene.
Alt ble så behørig satt på plass.
Ikke så lett komme til svingarmens innside. For å lette på prosessen begynte jeg med å tre en lang nylonstrips gjennom hullet fra undersiden, og tredde så proppen og hylsen inn på nylonstripset. Da var det bare å presse på, proppen og hylsen ble ledet rett mot hullet og presset på plass, og nylonstripset ble dratt ut.

Den hjemmelaga støttehylsa er bare pressa ned i hullet og er sikret med Tech7, selv om friksjonen trolig ville holde den på plass uansett.

Det hele ser slik ut fra innsiden:
Image
Lazyboy
Posts: 189
Joined: 08 Oct 2015 21:20
MC: BMW R 1250 gsa 2020.
Yamaha T Max 500

Re: BMW's GS/GSA LC drenerings-løsning

Post by Lazyboy »

Hadde min 2020 mod 1250 på service i dag. På forrige service i fjor satt drivakselen fast og ble byttet.
Dette skjedde etter at recal kampanjen var i gang.
Når jeg kom hjem så jeg til min undring at det ikke var lagd drenneringshull.

Idag ved innlevering av sykkel nevnte jeg dette og lurte på om det ble utført nå.

Fikk til svar at dette kun gjaldt noen produksjonsnummer og ikke alle :-k
Føler meg ikke helt trygg på den uttalelsen , men lot det ligge.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: BMW's GS/GSA LC drenerings-løsning

Post by knutk »

Vet ikke helt hva som skjer og hvordan de tenker....
Da 'kampanjen' ble lansert ble RT/RS/R modellene holdt utenfor, selv om der har vært registrert rust også på enkelte av de, om enn ikke så hyppig.

Når det er sagt, (nå kommer litt synsing fra undertegnede), det virker på meg som BMW famler litt i blinde, og har ikke helt klart for seg hvorfor rusten oppstår på enkelte modeller, mens andre (som feks. undertegnede) ikke har en flekk av rust.
Der har vært enkelte tilfeller hvor der er registrert vannoppsamling i svingarmens bunn, men flere jeg har snakket med har opplevd rust selv om svingarmen har vært helt tørr.

Der verserer ulike teorier om hvorfor det skjer, men så langt har der ikke offisielt kommet noe nøyaktig svar som 'holder vann' ( :twisted: ).

Feks. har en kjørekompis av undertegnede opplevd rust på sin GS, mens min sykkel har ingen ting. Vi har kjørt stort sett på de samme veiene, samme værforhold, og vi har begge parkert syklene i lukket garasje. Undertegnede har i tillegg utelukkende vasket sykkel med skum-kanon og høytrykkspyler.
På min -19 model GSA er akslingen lakkert, men det betyr ikke så mye, da problemet folk har opplevd er på innsiden av koblingen (mellom aksling og pinjong).

Når man ser bilder av akslinger som er bytta virker det som der er lite overflate rust nærmest girkassen, mens rusten tiltar i retning bakover på sykkelen.

For min del tolker jeg dette som at rusten skjer som et resultat av at der danner seg kondens på akslingen mens sykkelen står parkert. Vanndråpene renner nedover/bakover, og således blir det mer og mer fuktighet des lenger bak på akslingen man kommer.

Dette kan muligens forklare hvorfor min kompis fikk rust mens undertegnede har styrt unna. Jeg parkere stort sett bestandig med sykkel stående på sidestøtta, mens den andre sykkelen oftest er parkert i garasjen på hovedstøtta = brattere vinkel på aksling = lettere for vannet å samle seg bak.

Om denne teorien stemmer kan den også forklare hvorfor RT/RS/R syklene er mindre utsatt, siden de ikke står så høyt over bakken = en 'flatere' aksling.

Uansett teori: Greia er, i følge undertegnede, BMW skjønner heller ikke helt hva som skjer, og så bare borer de et hull for å ha gjort noe. Omtrent som å handtere en ukjent vannlekasje fra taket ved å bore et hull i kjellergulvet...
------------
Dette var min sedvanlige måte å si at jeg ikke ser noen grunn til å bekymre seg for at de ikke har drenert svingarmen. Proppen løser ikke rustproblemet.... Derimot vil en lakkert aksling og godt smurte splines bidra til at kondensen ikke vil gjøre noe videre skader...
Post Reply