Tips og erfaring med touring /adventure sykkel. Er ny i gamet.

Prat om tung MC.
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Tips og erfaring med touring /adventure sykkel. Er ny i gamet.

Post by ole m. »

Jeg ville valgt en Yamaha T7, det er en anvendelig sykkel som er med på det meste. Bunnsolid motor, pent utseende. Støtdemperne kan nok oppgraderes, men det kan du ta på sikt.

Her er en fin en i området ditt:
https://www.finn.no/299133099
Last edited by ole m. on 27 Apr 2023 22:01, edited 1 time in total.
Rune Bardun
Posts: 8
Joined: 27 Apr 2023 11:58
MC: På jakt etter ny sykkel

Re: Tips og erfaring med touring /adventure sykkel. Er ny i gamet.

Post by Rune Bardun »

tronn wrote: 27 Apr 2023 21:21 Jeg har både en 2018 CB500X og en 2009 F800GS i garasjen.
Hondaen er min samboers, men jeg kjører den så ofte jeg kan.

Det er ganske store forskjeller på de to.
Motor trenger ikke bety all verden for første sykkel. Begge er kjappe nok til å ha det moro på veien, men det går fortere å vokse fra CB500X, og ønske seg mer kraft.
Hondaen er mye trangere å sitte i. Jeg vil nok slite litt på den sykkelen over tid. Jeg er 187cm, og en hel del tyngre enn deg.

Det som taler en 800GS imot, er at den er ganske topptung. Men den har en OK motor, og har noe mer komfort. Standardsalen på GS er riktig nok noe skikkelig drit.

Jeg vil tippe Suzuki DL650 er en solid mellomting mellom CB500X og F800GS. Suzukien er vel den tyngste på lista, men har lavere tyngdepunkt enn GS.
Når du sier Yamaha T07, mener du Tenere 700, eller Tracer 700?

Du må også ta stilling til om du ønsker å kjøre mer lurvete grus/skogsveier, eller bare enkle grusveier i verste fall. Noen sykler har 17 tom forhjul, ander 19 og 21 tommer. Jo større forhjul, jo bedre tar den seg fram på skogsveiene. Men 17 tommer klarer seg helt fint på vanlige grusveier.
Takk, fin oppsummering. Tenkte mest på en Tracer 700 evt 900.vMen er egentlig mest sannsynlig med brukt, rundt 4-6 år gammel. Heller mot større motor, mer komfort og en sykkel å vokse inn i. Vil gjerne kjøre litt grusveier, men ikke noe offroad og traktorveier. En 800GS Er og aktuelt. Maks 900ccm.
@ knutk : Godt poeng med lav giring og mye heiskjøring, det er nok slitsomt på kronglete veier ja.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Tips og erfaring med touring /adventure sykkel. Er ny i gamet.

Post by Tommas »

Mye gode råd her.

Ikke undervurder gleden av å sitte godt, og ha "plass nok" til bein og armer. Deretter ville jeg satset på nok motorvolum. Synes personlig det gir en mer avslappet opplevelse 8)

Ellers lykke til, kjøp av MC (både før, under og etter) er en av livets store gleder :)
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Tips og erfaring med touring /adventure sykkel. Er ny i gamet.

Post by Palma »

Spennende. Jeg kan jo tilføre litt om min erfaring. Jeg kjørte en R1150GS (Betty) i flere år, jeg følte at den ble tung og bred etterhvert(som jeg ble eldre) da jeg kjører endel alene så kan det bli tungt å løfte opp igjen , benet under osv osv.

Så jeg bytta Betty til en F800GS -13. Knallgod sykkel!. Første gang jeg la den ned i grusen så angret jeg nesten på byttet. Den la seg helt flat og var svintung, Betty støttet seg på ene puppen og var lettere å få opp. Men jeg fikk den opp, så etter det har jeg ikke veltet :lol: :lol:

Jeg er litt stuttjukk (174/75 kg ifølge vognkort) så bena er litt korte, men med en lav sadel så funker det greit å snu på en løs grusvei med begge bena i bakken.

Hva motoren angår på 800'n så var den som mange andre strypet for å fylle miljøkrav, gikk så magert som mulig, hadde den legendariske fuskinga ved marsjfart 80-90 og kvelte seg veldig brått og fort ved feil gir og igangkjøring.
Det ble fikset med en dings jeg fikk av Knutk. Den gir litt mer bensin og etterhvert som sykkelen har vent seg til den så er den så fleksibel så det er en drøm. Kan slippe den ned i 30km/t på 4-5.gir og dra den pent opp igjen, Og kveling og fusking er et vagt minne. Like fleksibel som jeg husker Betty var.

800'n er og en veldig smidig sykkel i forhold til en bokser, det føles hvertfall slik. :thumleft
En annen ting er at den holder seg utrolig godt i pris, jeg ser tilsvarende sykler til min selges på finn for mer enn jeg gav for min. Så jeg er ganske sikker på at jeg kan få igjen det jeg gav for den enda et par år.

Jeg var på nippet til å kjøpe en T7 den gangen, det er og en knallfin sykkel som det er sagt her. (men jeg angrer ikke på valget mitt.

Kan og nevnes at jeg har en CRF250L -20 til småkjøring og leking \:D/

Lykke til med valget.
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Tips og erfaring med touring /adventure sykkel. Er ny i gamet.

Post by Borg »

Hei og velkommen @Rune Bardun
Mye sagt men av de to første sykklene du nevner hadde jeg klart gått for Suzukien. Hondaen funker fint den, men så lenge du ikke er avhengig av A2, er det liksom ingen grunn til å ikke gå litt opp til Suzukien. Og om den er et par år eldre og har gått lite, så spiller ikke det noe rolle(så flott ut den Suzukien du linket til og tror vel egentlig du hadde trivdes med den som en første sykkel). God kvalitet på både Honda og Suzuki.
Om honda er tingen er kanskje denne et alternativ til 500’en?
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=265661439
Har ikke sett så mye på den før da det ikke er helt mitt segment, men ut fra de to du startet med, så denne ut som mye sykkel for pengene.
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
Rune Bardun
Posts: 8
Joined: 27 Apr 2023 11:58
MC: På jakt etter ny sykkel

Re: Tips og erfaring med touring /adventure sykkel. Er ny i gamet.

Post by Rune Bardun »

Ja, 750'en er også et alternativ. Den er grei pris på også. Egentlig er det type sykkel i den klassen som er mitt foreløpig førstevalg. Men siden jeg er helt ny i denne verden, trenger jeg også litt generelle innspill og meninger om hva jeg bør tenke på. Takk for innspill😃
Rune Bardun
Posts: 8
Joined: 27 Apr 2023 11:58
MC: På jakt etter ny sykkel

Re: Tips og erfaring med touring /adventure sykkel. Er ny i gamet.

Post by Rune Bardun »

Etter å ha lest, vurdert, spurt og tenkt har jeg nå kjøpt meg en sykkel. Det ble en mt09 tracer, fra 2016. Har ikke kjørt den mye, men følte den passet meg bra. Satt godt, hadde beina godt plantet i bakken og følte meg trygg på sykkelen. Nå er det bare å øve seg nok til å kunne øve seg alene, altså få tatt lappen. Takk for innspill og tips.
😃
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Tips og erfaring med touring /adventure sykkel. Er ny i gamet.

Post by Borg »

Rune Bardun wrote: 29 May 2023 06:08 Etter å ha lest, vurdert, spurt og tenkt har jeg nå kjøpt meg en sykkel. Det ble en mt09 tracer, fra 2016. Har ikke kjørt den mye, men følte den passet meg bra. Satt godt, hadde beina godt plantet i bakken og følte meg trygg på sykkelen. Nå er det bare å øve seg nok til å kunne øve seg alene, altså få tatt lappen. Takk for innspill og tips.
😃
Du blir nok godt fornøyd med den. Gratulerer med ny sykkel!
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
Post Reply