Fersk sjåfør ønsker rutetips Son - Majorstua

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
Post Reply
MBP
Posts: 3
Joined: 10 May 2023 13:49
MC: Zero DSR 2019

Fersk sjåfør ønsker rutetips Son - Majorstua

Post by MBP »

Hei,
Jeg har akkurat kjøpt min første motorsykkel og skal pendle til jobb i sommer. Tenkte jeg skulle slippe å finne opp hjulet på nytt derfor lurer jeg på om det er noen erfarne pendlere der ute som har gode tips til pendlerrute Son - Majorstua både for å få en hyggeligere kjørevei (gjerne unngå en del motorvei) men også for å slippe den verste trafikken, samtidig så skal det helst ikke ta så mye lengre tid. Alle tips mottas med takk!
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Fersk sjåfør ønsker rutetips Son - Majorstua

Post by pelsen »

Hei og velkommen til forumet.
Her er link til en fin rute mellom Son og Hvervenbukta. Jeg er ikke pendler men har kjørt mye i det området. Denne ruta kan varieres med et utall alternativer. Fra Hvervenbukta og inn er det bare kjedelige veier, jeg bruker E18 til Skøyen.

https://www.google.com/maps/dir/59.5213 ... 346145!3e0
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Fersk sjåfør ønsker rutetips Son - Majorstua

Post by kvase »

Kjekke veier om Kroer etc også
https://goo.gl/maps/XsjEubQWqgMkuvMT9
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Fersk sjåfør ønsker rutetips Son - Majorstua

Post by intruder »

Velkommen til MCforumet,hold oss gjerne underrettet om kjøringa og kanskje enda mer om hvordan det er å kjøre elektrisk MC !
Kan være nyttig for oss konservative mer eller mindre gamle , selv er jeg 71 \:D/

Ha en god sommer !
MBP
Posts: 3
Joined: 10 May 2023 13:49
MC: Zero DSR 2019

Re: Fersk sjåfør ønsker rutetips Son - Majorstua

Post by MBP »

Tusen takk for velkomst og gode tilbakemeldinger, jeg tester ut litt ulike ruter og kommer med erfaringer :) Jeg må aktivere e-post notifikasjon når noen svarer på mitt innlegg også, for det gikk meg hus forbi.

Jeg hentet min Zero DSR i Haugesund hjem til Son for 2 uker siden og kjørte kystveien hjemover da Haukeli ikke fristet spesielt mye. Det ble en ren transportetappe med lite tid til kos dessverre.

Elektriske erfaringer (har bare ICE-erfaringer fra kjøretimer og moped):
* type2-lading langs veien ikke er så lett å få til, det er ikke mange (nok) ladestasjoner langs veien som tilbyr type2 (Normalt kun CCS og CHADEMO), og at jeg må inn til tettsteder for å lade med Type2 hvor det ikke alltid er lett å finne en som lader optimalt (6.6 kW eller mer). Det er heller ikke alltid ladestasjonene fungerer, så det gikk mye tid med til å lete etter ladepunkt og forsøke å få de til å fungere. Dette tvang meg til å lade oftere enn nødvendig, fordi jeg ikke kunne stole på at neste ladepunkt ville fungere.
* Stillheten ved elektrisk ga noen idylliske øyeblikk på rolige småveier, men når man kjører på motorvei så gjør vindsus at det ikke er stor forskjell
* Utrolig lett for en fersk sjåfør med kjøring i kø, by og trafikk med elektrisk. God balanse selv i 2-3 kmt, og enkelt å aksellerere for å smette inn i luker uten å være usikker på giring.
* Overnatting: Ladet opp på campinghytte (Nidelv camping) slik at det var klart til kjøring på morgenkvisten, smart å be om tillatelse til lading og lån av skjøteledning på forhånd. "Hjemmelading" skjer med 1.3 kW, så det bør ikke være noe problem for campingplassen. Planla kjøringen slik at frokosten ble tatt på første ladestopp.
* Husk å sjekke fergebilletten, selv om jeg presiserte at jeg kjørte elektrisk motorsykkel ble jeg fakturert for vanlig motorsykkel (102,- vs 51,-) på ferga Horten - Moss. Tror ikke han i luka var spesielt fremoverlent.
* Oppbevaring behøves, ladekabelen tok opp mye plass i sekken. Har kjøpt meg en Kriega US-20 som vil være mer eller mindre permanent på baksetet. Vil helst ikke kjøre mer med sekk med mindre det er nødvendig fremover.
* ECO-mode kommer til å holde i massevis i hverdagen, lager nok et custom oppsett når jeg er mer kjent med sykkelen og kjøremønster. Turte rett og slett ikke å prøve maks aks i Sport-modus, 0-100 på under 3 sekunder var jeg ikke helt klar for enda!
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Fersk sjåfør ønsker rutetips Son - Majorstua

Post by mekkern »

Velkommen. :D
Har du noen bilder av DSR`n?
Artig sykkel med linjært drag-men under 3 sek 0-100 er nok å overdrive...rundt4 sek er nok mer realistisk siden de oppgir 3.9sek 0-60 mph. :-k
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Fersk sjåfør ønsker rutetips Son - Majorstua

Post by RuneMC »

>* Utrolig lett for en fersk sjåfør med kjøring i kø, by og trafikk med elektrisk. God balanse selv i 2-3 kmt,
> og enkelt å aksellerere for å smette inn i luker uten å være usikker på giring.

Omtrent som min med DCT altså :)

Har kjørt 200K km manuell før jeg kjøpte meg DCT og foretrekker det. Veldig lineært drag på den også fra 0 til "lapplaus" altfor raskt.
MBP
Posts: 3
Joined: 10 May 2023 13:49
MC: Zero DSR 2019

Re: Fersk sjåfør ønsker rutetips Son - Majorstua

Post by MBP »

mekkern wrote: 15 May 2023 14:54 Artig sykkel med linjært drag-men under 3 sek 0-100 er nok å overdrive...rundt4 sek er nok mer realistisk siden de oppgir 3.9sek 0-60 mph. :-k
Zero oppgir ikke 0-60 mph-tider på DSR f.o.m. 2019-utgaven. Den fikk en powertrain-oppgradering i 2019, det er den forrige generasjonen som hadde 3.9 sek oppgitt, men du har nok rett i at det er litt nord for 3 sekunder, spesielt dersom det er lite ledig batterikapasitet igjen. Poenget var først og fremst at den er kvikkere enn jeg bør teste ut :)

Har ingen fine bilder av sykkelen selv enda, men legger ved et bilde fra dagen den ble hentet. 2019-modell, demobrukt med under 1000 km på tellern da.

Visste ikke at DCT var en greie, men det blir vel omtrent det samme ja!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Fersk sjåfør ønsker rutetips Son - Majorstua

Post by pelsen »

DCT er vel like kjedelig som el-motor for sånne som meg som liker å mestre litt vanskelige motorer. En stor del av gleden med MC-kjøring for min del :D
Slike 0-100 tider er jo bare teoretiske, en sykkel som er laget for å kunne kjøre fort i svinger vil dra rett opp på bakhjulet rett frem. Zero ser ut til å være designet for svinger. :thumleft
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Fersk sjåfør ønsker rutetips Son - Majorstua

Post by Borg »

Har til tider hatt samme jobbvei som en Zero. Artig å høre "elsuset" når de kommer.
Kunne tenkt meg en slik for jobbpendling selv, men finner det litt vanskelig å bruke det argumentet for å ytterligere utvidel stallen :o
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Fersk sjåfør ønsker rutetips Son - Majorstua

Post by Palma »

Kan bare si at jeg har faktisk kjørt slik elektrisk sykkel. Kunne ha laget en reviev, men det var bare 50 meter på jordet hjemme så litt tynt grunnlag. Men veldig uvant at det var absolutt null lyd, bare summet bortover. Eierne var veldig fornøyd.
EL- bike.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Post Reply