Tips til ny sykkel

Prat om tung MC.
Mrwilliam
Posts: 1
Joined: 17 Mar 2023 08:38

Tips til ny sykkel

Post by Mrwilliam »

Skal kjøpe min første egen sykkel snart. Har kjørt litt tidligere. Budsjett er satt til max rundt 180k. Blir mest dagsturer på landevei og bykjøring. Jeg er ca 188cm og 85kg.

Foreløpig har jeg satt opp følgende liste over sykler jeg vurderer:

Yamaha MT07
Yamaha MT09
Kawasaki Z900
Triumph Street Triple RS
Triumph Trident 660
BMW F900R
BMW G310 GS

Kommentarer, tips, råd?
Noen andre sykler jeg heller bør vurdere?
User avatar
RuneMC
Posts: 2027
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Tips til ny sykkel

Post by RuneMC »

Brukt Africa Twin med DCT f.eks. https://www.finn.no/mc/all/search.html? ... ISHED_DESC
Mer lettmanøvrert enn flere 650 pga at den er så velbalansert.

Kjøp Batzen-brakett i tillegg, beregnet for original høy vindskjerm så har man OK vindbeskyttelse (og bedre enn 2-3 andre 3dje parts vindskjermer jeg prøvde først)

DCT er unikt og gjør seg spesielt godt i by/rushtrafikk (gass/brems, motoren stopper aldri), vanlig kjøring du slipper clutch, grusvei spesielt fint for stående kjøring, lyskryss-dueller helt lineært og sømløst fra 1ste til 6te, forbikjøring - full gass med rulla og den girer ned et par hakk og vipps er du oppe i fart som må sladdes om du har på gopro.
User avatar
Ambro
Posts: 457
Joined: 07 Oct 2015 08:57
MC: BMW K1600GT -22
Suzuki DR 650 RSE -94

Re: Tips til ny sykkel

Post by Ambro »

Med din høyde (om du er nogenlunde lang i beina) kan MT07 bli ukomfortabel pga tankes fasong og hvor knær ender opp (jeg får ikke plass).

En ting som bør tas med i beslutningen din er service kostnader. Her vil Africa Twin tape alle målinger.
Ser du har listet opp BMW F900R, ta en titt på F900XR også.

Det viktigste er å prøve mange forskjellige sykler, både naken sykler, halv-kåpe sykler, og "sports-adventure" sykler. Du skriver ingenting om du ønsker å forville deg ut på grusveier, så å holde seg til 17" felger på sykkel gjør valg av asfalt fokuserte dekk lettere.

Skal ikke motsi RuneMC for mye da han har langt mer erfaring med DCT kassa enn meg, men jeg fant den utrolig kjedelig, og kun brukbar i sportsmodus eller manuell. Uansett en sykkel som er beregnet på å kjøre grus fra tid til annen, og ikke bare asfalt.
User avatar
kvase
Posts: 4031
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Tips til ny sykkel

Post by kvase »

:thumleft
Last edited by kvase on 17 Mar 2023 21:16, edited 1 time in total.
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tips til ny sykkel

Post by Tekumseh »

Så lenge man ikke skal etter grusveier og ut i naturen å kjøre er nok en grei streetfighter / nakensykkel kanskje det beste valget. Triumph Triple har kanskje den mest interessante motoren, men jeg ville gått for klassisk japansk merke - Yamaha MT-09 eller XSR900, eller Kawasaki Z900.

BMW G310 GS med 34 HK vs en Yamaha MT-9 med 120 HK kan nok virke litt som VW Polo 1.2 vs Audi RS, selv om BMW'en sikkert er en interessant sykkel til sitt bruk.
User avatar
kvase
Posts: 4031
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Tips til ny sykkel

Post by kvase »

:thumleft
Last edited by kvase on 17 Mar 2023 21:16, edited 1 time in total.
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
tronn
Posts: 28
Joined: 07 Mar 2022 20:52
MC: 09 F800GS
Location: Bærum

Re: Tips til ny sykkel

Post by tronn »

Av de syklene du ramser opp ville jeg sterkt vurdert Triumph Street Triple RS. Fantastisk artig sykkel! Men du må vite at en slik sykkel trives best i høye turtall, og du vil kjøre mye i andre gir med mindre du virkelig skal risikere førerkort :lol:

Den er ganske komfortabel som standard. Jeg har ikke erfaring med veldig lange turer på denne. Men har kjørt 2-3 timer om gangen. Jeg er 187cm og mye tyngre enn deg :redface
User avatar
Borg
Posts: 1684
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Tips til ny sykkel

Post by Borg »

Har selv en speed triple og trives veldig godt på den. Går inn i 5te sesongen med den nå. Hvordan du vil trives er lutt individuelt.
Flere sier det blir for trangt. Jeg er 187 og kjører gjerne 50 mil på en dag og storkoser meg. Fra hva jeg hører om Street Triple, tror jeg nok den vil være en kejmpekjekk sak. Likeså med Kawazaki z900, F900R og MT09.

Siden du sier du har kjørt litt fra før, tror jeg du fort vil bli lei av MT07 pg Trident, men er du en litt forsiktig type, så tar jeg nok feil.

G310 GS… kunne lett hatt en slik selv, men som sykkel no 2el3. Ikke som eneste, da blir det litt for nærme lettsykkelen man hadde som ung.
ArcticTiger
Posts: 2519
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Tips til ny sykkel

Post by ArcticTiger »

Ducati Multistrada 950 er en lettkjørt og smidig sykkel med gode kjøreegenskaper for de fleste forhold. Og den burde gi god sittestilling for en person med din høyde.
User avatar
pelsen
Posts: 1115
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Tips til ny sykkel

Post by pelsen »

Det er nok best å kjøpe en sykkel man har lyst på. :D Ellers kan man la være og spare endel penger.
Til bykjøring er kollektivtransport bra, eller kanskje en sånn elsparkesykkel. :redface
Jeg har ingen nybegynnersykler så jeg kan ikke anbefale noen av mine.
ArcticTiger
Posts: 2519
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Tips til ny sykkel

Post by ArcticTiger »

pelsen wrote: 18 Mar 2023 22:17 Det er nok best å kjøpe en sykkel man har lyst på. :D Ellers kan man la være og spare endel penger.
Til bykjøring er kollektivtransport bra, eller kanskje en sånn elsparkesykkel. :redface
Jeg har ingen nybegynnersykler så jeg kan ikke anbefale noen av mine.
Haha, det er jo i byen at Mottorsykkern er Suvveren, der kan du dran på Jule i alle gatekrysset🤪
Beertown
Posts: 4
Joined: 16 Jun 2023 11:51
MC: Hittil - gsx-r og crossere

Re: Tips til ny sykkel

Post by Beertown »

Hvilken sykkel endte du på? Vurderer selv en mt09sp... :-)
User avatar
Bjerknez
Posts: 868
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Tips til ny sykkel

Post by Bjerknez »

Smak og behag dette... men i stedenfor MT09 ville jeg valgt Yamaha XSR900. Samme motor men tøffere sykkel :)
User avatar
Galilee
Posts: 933
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Tips til ny sykkel

Post by Galilee »

Alle syklene du lister opp er bra sykler fra bra merker. Så prøvekjør og velg med hjertet :D

Personlig liker jeg MT09 og ducati som ble nevnt lengre opp i tråden.

Merk også at det kan være lurt å velge sykkel med ekstrautstyr ferdig montert framfor å ettermontere. F.eks MT09 GT utgaven er mye for pengene om du vil ha dette utstyret.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
User avatar
Bjerknez
Posts: 868
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Tips til ny sykkel

Post by Bjerknez »

Hva som er "bra" kommer selvsagt ann på preferansene til den som svarer. Er man litt godt vant og har prøvd/eid mange sykler vil man som oftest ikke svare MT09. Men det betyr ikke at MT09 er en dårlig sykkel.

Grunnen til at MT09 faller igjennom er at den er veldig vanlig. Alle har en slik. Teknisk er den heller ikke spesielt premium. En javnt over god sykkel som scorer greit på alt og gir deg mye for pengene slik jeg ser det.

Jeg har ikke kjørt de nyere utgavene av MT09, så mulig disse er bedre, men den 2016-2017 modellen jeg kjørte ga meg svært lite. Demperne var var det største problemet med den jeg kjørte som var en demosykkel. Faktisk til dags dato den sykkelen jeg har kjørt med dårligst dempere. På grensen til farlige. Grunnen er at framdemperen bunnet under hard oppbremsing fra rundt 50km/t.

Jeg håper og tror de nye modellene ikke har det samme problemet.
Post Reply