Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Kjekk sak for tung GS)

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Storservice og vurdering GSA)

Post by biker7 »

Har jo blitt noen turer med GS`n etter servicen, senest en liten kose-runde i dag :)
Men når vi nå plutselig befinner oss midt i oktober, så spørs det nok om det nærmer seg sesongslutt og vinterparkering.
Litt trist selvfølgelig, men kan se tilbake på en første-sesong på "stor-GS" med stor glede :thumleft
Den har vokst mye på meg gjennom de ca 1300 milene det har blitt i år, og jeg ser virkelig fram imot 2023-sesongen :D

Forrige lørdag hadde jeg en fin runde i flott høstvær innom Sverige,
og dette bildet er tatt ved ved Abborrsjön, ca. 2mil nord for Gunnarskog i Sverige :

20221008_141811.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Storservice og vurdering GSA)

Post by intruder »

Søkte og fant Maria Persdotter Abborsjøn født 3 mars 1848 som trådte sine barnesko på de kanter...
men hun har vel forlengst lagt fiskeutstyret på hylla \:D/
antakelig ikke noe tettsted å snakke om vel ? :thumleft

Takk for info og fortfarande fin høst
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Storservice og vurdering GSA)

Post by biker7 »

intruder wrote: 15 Oct 2022 11:28 Takk for info og fortfarande fin høst
Takker, og en fin høst til deg også, Intruder :D

Ang. Abborrsjön jeg besøkte, så tilhørte navnet både en liten sjø/tjern og ei lita grend med noen hus langs en grusvei,
så var ikke akkurat verden navle dette her nei ;-) Men ellers så er det nok flere plasser man finner navnet Abborrsjön i Sveariket har jeg skjønt :)
Last edited by biker7 on 22 Oct 2022 15:33, edited 1 time in total.
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Vinterparkert GS`n)

Post by biker7 »

Og DER var det jammen meg gjort, har (trolig) vinterparkert 1250`n.
Ga den en god vask i dag, dyttet den litt lengre inn i vognskjulet enn den vanligvis står, og slengte over et par stretch-laken.

Det ble en grei første-sesong med ca 1300mil. Og etter mine erfaringer så langt, blir det nok flere sesonger på denne ja :thumleft =D>
En toppers Allrounder som takler det meste av utfordringer man kaster på den :D

Skulle det plutselig dukke opp noen godværsdager med grei temp nå på sen-høsten,
så får heller Dominator`n få seg en liten luftetur helt på sesong-tampen :)

Blir nok noen ganske så lange måneder nå framover før GS`n taes fram igjen mot våren...
Men gleder meg allerede til å starte 2023-sesongen med denne sykkelen :thumleft


20220911_153834 (1).jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Finværs-tur og GS-syssel)

Post by biker7 »

Var jo plutselig godvær igjen i helga jo, så da måtte det nesten bli en liten tur :D
GS`n er jo egentlig parkert for sesongen, så det ble Dominator som ble valget for en liten skau-tur på lørdag.
Startet med litt små-teknisk kjøring nede ved Glommas bredd, og trur du ikke jeg gjorde noe jeg ikke har for vane å gjøre du a.. :-#
Klarte jaggu å velte :shock: Var plutselig noen dypere, usynlige hjulspor nedi det bløte gresset, så PLUTSELIG lå jeg der..
Men skjedde i gangfart på mykt underlag, så bare å kaste opp Dominatorn og fortsette. Ingen skader på sykkel, et ørlite hakk i selvtilliten ;-)



Bilde tatt like etter det lille uhellet, når "veien" ble litt bedre :

20221029_153231.jpg




Så gikk ferden østover skauen, og plutselig var jeg HER \:D/ :


20221029_160904.jpg

Regner med "noen" kjenner igjen plassen :lol: ,men for de få uinnvidde : Rotneblikk seff 8)
Sto en bil der, men var ikke en sjel å se.. Så det ble en liten kosestund i huken med medbrakt sjokolade og drikke.
Ingen sykler å skue denne gangen, men noen ganske ferske mc-spor av "Alfahanner" ble observert i området ;-)


Kjørte etterpå ned til Svullrya, og videre på både grus og asfalt til Brandval for en liten avspyling av veteranen.

20221029_171845.jpg

Og sjekk den genseren a !
Kanskje ikke heeelt det samme som Dominator, men en fjern Honda-slektning kan vel sies ;-)
(Fant igjen denne genseren dypt inni klesskapet, og ble ervervet i 2009 ved leie av GL1800)

Ble en grei liten høstrunde på ca 12 mil på sesong-tampen :thumleft



Ellers har det også blitt en del timer sammen med GS`n i helga.
Har hatt et ekstralys-prosjekt med noen små, billige lamper kjøpt fra "fjerne strøk".
Greit å gjøre seg litt mere synlig langs veien, men liker ikke disse digre "strålekasterne" man kan se på mange GS..
Men trur faktisk resultatet ble ganske greit, og nesten ikke synlig når ikke i bruk. Så får vi se kvaliteten etterhvert.
Lampene er nå koblet sammen med GPS på en DIN-plugg-ledning jeg har laget , og denne plugges inn i 12volt-uttaket.
Slik sett har jeg derfor ikke kuttet noen av original-ledningene, og opplegget kan ganske enkelt fjernes uten spor.
Lampene bruker ca 16-17 watt pr. stk. og totalt forbruk med GPS overstiger ikke 5 ampere, og funker derfor greit over CanBus-systemet.
Trangt og en del "knoting" for å skjule ledninger og få det slik jeg ville, men ble ganske fornøyd til slutt :D


Små og nette lamper. Linse på lampa er ca 2,5 cm :) :

20221030_124616.jpg



Lyser overraskende sterkt egentlig og har trua, men gjenstår å se i sollys i 2023-sesongen :

20221030_124909.jpg



Har montert en bryter med lys i rett under instrumentpanelet :

20221030_124827.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Siste finish og avregistrert)

Post by biker7 »

Dro av stretchlakenet og trillet fram GS`n fra garasje-kroken sin i dag.
Så ble det en "siste finish" før vinteren, i form av litt pussing og gnuing :)
Polerte først lakkerte flater (hovedsaklig tank, framskjerm etc.) med Autoglym super resin polish,
og deretter ble det behandling med Autoglym extra gloss protection (flytende hardvoks). Ble så blankt og fint atte :thumleft
Så fikk svarte plastdetaljer og en del metalldeler en real omgang med Scholl Neo for litt oppfriskning.
Trur jeg sier meg fornøyd, og GS`n går nok nå inn i vinterdvale i noen måneder.


20221105_155148.jpg

Jeg har også "avskiltet" den digitalt for et par dager siden. (midlertidig avregistrert)
Har tegnet lagringsforsikring (brann/tyveri), og sparer da ca 2000,- på trafikkforsikringsavgift og forsikring
hvis "avskiltet" i 5 måneder. Tenkte det var greit å teste ut dette, da det nå har blitt så lettvint og man sparer noen kroner :)
Hvis det blir noen godværsdager nå utover, så må nok GS`n stå.. (avregistrert og uten forsikring på vei)
Men Dominatorn er klar for slikt vettu, hvis behovet plutselig skulle melde seg :thumleft :D
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (GOD JUL !)

Post by biker7 »

En riktig god jul, og et godt og innholdsrikt nytt år ønskes fra biker7 (og jule-minken ;-)) til ALLE der ute :D :smt114


20221222_111314.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Årets første)

Post by biker7 »

Noen ord her igjen etter så lang tid er vel på sin plass. Og da 1250`n nå har fått sin aller første luftetur i år, passer det ekstra bra :D

Har jo vært flott vær disse første dagene av påskeuka, men noen av oss er jo så heldige at de må jobbe.. :?
Men på tirsdag ettermiddag fjernet jeg lakenet av GS`n i garasjen og ristet liv. Ble ingen "ekspedisjon" akkurat,
men årets aller første 7-8 mil føltes godt ja ! \:D/

20230404_174330.jpg


I dag når det endelig er en fridag viser gradestokken 3 og det er faktisk snø i lufta her i Solør, så frister ikke akkurat...
Men spådd bedre i morra og lørdag, så får se om man skulle få til noe da :D

Til årets sesong har det blitt montert ny "Skidplate" av typen Wunderlich Extreme.
Satte også på et par små led-lamper på veltebøylene for litt bedre synlighet, og virker til å funke ganske bra :)


20230404_174344..jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Så smått igang)

Post by biker7 »

Joda, har da blitt et par turer innimellom det noget varierende april-været :D
Fikk til en grei runde påskeaften, og var greit vær i dag også så ble en runde på ca 22mil. Var så vidt innom "Sveariket" bla.

Titter jo litt lengselsfullt innover grusveier jeg passerer, men her er det nok bare å smøre seg med tålmodighet noen uker til skjønner jeg.
Bløtt, gjørmete, snø og is mange plasser enda.. Men den som venter på noe godt osv, ;-)

Ellers så har jeg fått time oppi Nydal 16.mai der ESA-framdempern skal byttes på garanti (ørliten lekkasje),
samt software-oppdatering (recall) ang. noe greier med kardangen og bakhjulsløft :shock:
Er visst noe greier med hard belastning på kardang ved landing hvis "airborne". Ikke at jeg har tenkt å bedrive så mye slikt med denne panservogna :lol:,
men greit å få slikt utført så lenge det er kostnadsfritt.


Bilde tatt ved en islagt Møkeren på dagens utflukt :

20230416_145939.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by biker7 on 17 Apr 2023 13:22, edited 1 time in total.
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Så smått igang)

Post by RuneMC »

Foreløpig kjøligere i innlandet da forstår jeg, enn her ved Drammensfjorden, selv om 6C i kveldinga ikke akkurat er så mye mer...

Solør har jo sånn sørlands-klang at jeg har hatt geografisk dysleksi. Nå ettertrykkelig korrigert av Google maps :)
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Så smått igang)

Post by biker7 »

RuneMC wrote: 16 Apr 2023 22:01 Foreløpig kjøligere i innlandet da forstår jeg, enn her ved Drammensfjorden, selv om 6C i kveldinga ikke akkurat er så mye mer...

Solør har jo sånn sørlands-klang at jeg har hatt geografisk dysleksi. Nå ettertrykkelig korrigert av Google maps :)
Var tålelig grei temp i dag egentlig, med 9-13 grader på turen. Men med kuldegrader om natta og litt snø fra oven rett som det er,
så går det litt seint her i distriktet denne våren ja.. Men nå utover uka skal det visst skje ting værmessig har jeg hørt :thumleft
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Så smått igang)

Post by biker7 »

Joa, selv om sesong-starten værmessig har vært litt utfordrende med vinter og nesten sommer om hverandre,
så har det vel blitt ca 100mil hittil i år :D Var feks. greit vær nå i "æfta" (aften på bokmål ;-) ), så måtte bare ha en svipp med GS`n.
Hovedsaklig asfalt, men måtte jo også utpå grusen å leke litt da vettu \:D/ Ble vel ca 8 "litt kjappe" mil i kveld :twisted:

Ved Glomma nå i kveld :

20230503_192234.jpg


Og fikk jaggu ristet liv i Doninatorn forrige helg også, etter vinterdvalen :D
Startet og gikk som et skudd ! Blir alltid litt positivt overrasket over denne Gamle Honda-doningen, når jeg ikke har brukt den på en god stund.
Fortsatt lettkjørt og frisk som en fisk etter bortimot 100000km og 34 år :thumleft


Prøvde meg også på litt mindre grusveger, men var for tidlig i mine øyne..
På bildet har jeg akkurat snudd grunnet at vintern kom i møte ;-) :

20230422_180804.jpg


Dette tok jeg litt senere, på samme plassen ved Glomma som bildet av GS`n :

20230422_184628.jpg



Nå er det endelig spådd litt bedre vær framover en stund, og nå på søndag blir det et lite arrangement kalt "Hukusjøen rundt".
I fjor var det vel 80-90 sykler som dukket opp :thumleft Trivlig hvis det skulle passe for noen andre her inne også :D

Link til Facebook/arrangement :

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Så smått igang)

Post by biker7 »

Ble en vellykket dag, med flott vær og opp mot 100 sykler som møtte opp på årets "Hukusjøen rundt" :thumleft
Virket som om alle stor-koste seg, så tipper vi satser på en reprise neste år også :D


Bilde tatt ved pause-stopp i Våler (i Solør) sentrum :

20230507_141557.jpg



OG ikke minst : Begge syklene mine fikk luftet seg i dag :D
Første gang både GS`n og Dominatorn har vært på tur sammen. En kamerat kjørte den gamle ærverdige Hondan :)


Her er begge samlet etter "runden" :

20230507_151224.jpg


Litt senere var GS`n og jeg på vei mot Sverige for en liten Harry-handel.
Ble en flott dag og ca 28mil i salen 8)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Så smått igang)

Post by Palma »

Det var jo en knalldag @biker7 , jeg kjørte borte i Sverige og laget kjempestøvsky for de 11 bak meg.

Ser at den Dominatoren din er slik HP den og samme som GS'n \:D/
User avatar
Roargutten
Roargubben
Posts: 526
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Så smått igang)

Post by Roargutten »

Palma wrote: 09 May 2023 22:39 Det var jo en knalldag @biker7 , jeg kjørte borte i Sverige og laget kjempestøvsky for de 11 bak meg.

Ser at den Dominatoren din er slik HP den og samme som GS'n \:D/
Hoster fremdeles støv jeg @Palma . Men som dere begge er innpå, var en dag det absolutt var innafor å bruke i salen på gruseveier.
You only live once, but if you do it right, once is enough.
Post Reply