Plombering av zx6r?

Prat om mellomtung MC
Post Reply
avsom
Posts: 2
Joined: 30 May 2022 21:17
MC: Suzuki GSX-S 125

Plombering av zx6r?

Post by avsom »

Hei, jeg skal snart ta lappen til a2. orginal planen har vore lenge at etter jeg får mej a2 lappen å da kjøpe meg en Kawasaki ninja 400, men nylig har jeg fåt høre om folk som plomberer mt-07 som soklart er mye svakere en en zx6r. jeg har hørt mye om effekt/vekt ratio, noe med hvor mye du plomberer den og mange andre ting jeg ikke har peilig på.
so enkelt sagt, er det mulig å plombere en zx6r til a2 slik jeg kan låvlig kjøre den, så ta av plomberingen når jeg får utvidet lappen til A slik jeg slepper å kjøpe ny sykkel og alerede har en sykkel jeg er komfortabel på?
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Plombering av zx6r?

Post by Spiritofwinter »

Hei

Du sier ikke noe om hvilken årsmodell du tenker å kjøpe, men med mindre du tenker tilbake til tidlig -90 tall med den som heter ZX 600R så er nok svaret at nei du kan ikke plombere ned en ZX6R.

Grunnen er at om du leser på vegvesenet sine nettsider så er max tillatt ytelse 35KW som tilsvarer ca 47HK. Det står også at du har ikke lov å plombere ned til mindre enn halvparten av sykkelens opprinnelige ytelse, så sykkelen må ha Max 94HK. Når ZX6R kom i 1995 hadde den vel ca 106HK og modellene etter går vel bare opp i ytelse. Min hadde rundt 118HK om jeg ikke husker feil.

Kan ellers si at ZX6R er en morsom sykkel så lenge man ikke har problemer med skuldre eller rygg. Farlig lett å legge seg godt i svingen når man har godt driv.

Tror nok at tanken din om å gå for Ninja 400 og etterpå gå for ZX6R kan være en grei vei å gå. Kan også være at du ønsker noe med enda mer cc når du først skal oppgradere til tung sykkel.
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Plombering av zx6r?

Post by Borg »

Spiritofwinter wrote: 05 Dec 2022 21:26 Hei

Du sier ikke noe om hvilken årsmodell du tenker å kjøpe, men med mindre du tenker tilbake til tidlig -90 tall med den som heter ZX 600R så er nok svaret at nei du kan ikke plombere ned en ZX6R.

Grunnen er at om du leser på vegvesenet sine nettsider så er max tillatt ytelse 35KW som tilsvarer ca 47HK. Det står også at du har ikke lov å plombere ned til mindre enn halvparten av sykkelens opprinnelige ytelse, så sykkelen må ha Max 94HK. Når ZX6R kom i 1995 hadde den vel ca 106HK og modellene etter går vel bare opp i ytelse. Min hadde rundt 118HK om jeg ikke husker feil.

Kan ellers si at ZX6R er en morsom sykkel så lenge man ikke har problemer med skuldre eller rygg. Farlig lett å legge seg godt i svingen når man har godt driv.

Tror nok at tanken din om å gå for Ninja 400 og etterpå gå for ZX6R kan være en grei vei å gå. Kan også være at du ønsker noe med enda mer cc når du først skal oppgradere til tung sykkel.
Njaaa…
MT-09 er 890 ccm med 119 hk fulleffekt, men selges som A2.
https://www.motorspeed.no/yamaha/bmr191 ... tech-black

Det var noe regler som kom rundt dette men usikker på hvordan det er i dag. Men uansett er det muligens en del sykkler a 2010-2012 mod som var reg før de reglene kom.
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Plombering av zx6r?

Post by mekkern »

Dagens regler for nedplombering er veldig enkle.
"Mellomtung motorsykkel" er definert som en motorsykkel med effekt på høyst 35 kW, der forholdet effekt/egenvekt kan være høyst 0,2 kW/kg. Etter nedtrimming kan motorsykkelens tidligere effekt ha vært maks det dobbelte av nåværende effekt.

Men noen sykler leveres i "europaversjon" med lavere effekt slik at de kan nedregges -slik som KTM790 og Yamaha Mt09-disse har fulleffekt under 96hk.

Men å nedregistrere de eldre syklene med høyere effekt etter disse reglene er ikke mulig.
De gamle 25kw syklene med "klippe ledningen" plombering er derfor fortsatt ettertraktede av de som skal/vil kjøre ulovlig.
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Plombering av zx6r?

Post by Borg »

mekkern wrote: 06 Dec 2022 01:37 Dagens regler for nedplombering er veldig enkle.
"Mellomtung motorsykkel" er definert som en motorsykkel med effekt på høyst 35 kW, der forholdet effekt/egenvekt kan være høyst 0,2 kW/kg. Etter nedtrimming kan motorsykkelens tidligere effekt ha vært maks det dobbelte av nåværende effekt.

Men noen sykler leveres i "europaversjon" med lavere effekt slik at de kan nedregges -slik som KTM790 og Yamaha Mt09-disse har fulleffekt under 96hk.

Men å nedregistrere de eldre syklene med høyere effekt etter disse reglene er ikke mulig.
De gamle 25kw syklene med "klippe ledningen" plombering er derfor fortsatt ettertraktede av de som skal/vil kjøre ulovlig.
Sier du at den nedregga versjonen er en «europaversjon» på >96 hk, mens forhandler samtidig selger en annen fulleffekt MT-09 på 119 hk?

https://www.motorspeed.no/yamaha/b7nc91 ... tech-black
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Plombering av zx6r?

Post by mekkern »

Borg wrote: 06 Dec 2022 01:56
mekkern wrote: 06 Dec 2022 01:37 Dagens regler for nedplombering er veldig enkle.
"Mellomtung motorsykkel" er definert som en motorsykkel med effekt på høyst 35 kW, der forholdet effekt/egenvekt kan være høyst 0,2 kW/kg. Etter nedtrimming kan motorsykkelens tidligere effekt ha vært maks det dobbelte av nåværende effekt.

Men noen sykler leveres i "europaversjon" med lavere effekt slik at de kan nedregges -slik som KTM790 og Yamaha Mt09-disse har fulleffekt under 96hk.

Men å nedregistrere de eldre syklene med høyere effekt etter disse reglene er ikke mulig.
De gamle 25kw syklene med "klippe ledningen" plombering er derfor fortsatt ettertraktede av de som skal/vil kjøre ulovlig.
Sier du at den nedregga versjonen er en «europaversjon» på >96 hk, mens forhandler samtidig selger en annen fulleffekt MT-09 på 119 hk?

https://www.motorspeed.no/yamaha/b7nc91 ... tech-black
For at det skal være lovlig -Ja.
Quote:
Yamaha har nå lansert en ny variant av MT-09en, den er svakere enn den "vanlige" da den kommer fra fabrikken med 94 hk. Dette åpner opp for å få strupet den til å bli A2.
https://www.agmshop.no/yamaha/mt-09-202 ... -icon-blue
Post Reply